Respect voor je eigen ruimte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Respect voor je eigen ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 11:23

Het paard (merrie) van mijn pa heeft weinig respect voor ons als leider.
Het is een erg lieve merrie (wel ontzettend pittig op buitenritten), stapt (meestal) mooi mee aan het halstertouw,
maar één keer ze in de weide aankomt of richting stallen (met voer) moet, trapt ze gewoon op je voet of loopt ze waar ze zin in heeft. Hoe leer je dit af?
Basis grondwerk dus...
Hoe werk je hier het best aan?

Mijn eigen merrie volgt wel netjes op een afstandje en stopt als ik stop... ook al ligt er eten in de buurt.
(In de stal -daar heb ik nog wat werk aan, met consequent zijn hierin, maar op de weide en in de paddock gaat dit al vrij goed.)

Misschien heeft iemand tips?
(Ik heb een dvd-reeks besteld over NH en grondwerk - maar die arriveert wellicht pas volgende week.)

kwita

Re: Respect voor je eigen ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:29

nu hier een nuchtere zeeuw staleneuzen aan en een hengstenketting, ze heeft dus ervaring hoe jullie te kleineren, dit doet een leidster ook bij de kudde met de lagere in rang staande paarden.
dus maak je groot blijf staanen conseqent corrigeren, eis je respect jij blijft haar baas leider .

dat nh is zeker een goede hulp :j

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:30

Tja, respect is niet iets wat je zomaar even kan krijgen of aanvullen. Het is proces dat van 2 kanten moet komen en speelt een grote rol bij alles wat je doet met je paard. In plaats van te gaan straffen waar het niet goed gaat, zou ik gaan belonen waar het wel goed gaat.

Dus als je richting een locatie gaat waarvan je weet dat ze je gaat negeren, ga je uitzoeken vanaf hoeveel meter dat gedrag begint. Begint het bij de laatste 10 meter? Dan zou ik op 12 meter afstand even gaan stilstaan en belonen wanneer ze ontspant en netjes luistert. Is ze helemaal "zen"? Dan ga je een stapje dichterbij en herhaal je het proces. Babysteps, letterlijk!

Let op: je paard bepaalt de beloning! Zoek iets waarvan je zeker weet dat ze geniet. Dus niet even een halsklopje, maar kriebel even flink op die plek waar ze echt jeuk heeft. (Als iemand even in je schouders kneedt en vervolgens doorloopt dan ben je ook beledigd: óf je masseert mijn schouders, óf helemaal niet. Maar niet even kneden en dan doorlopen haha) desnoods gebruik je voer als je daar consequent mee kan werken, dat is bijna altijd een super motivatie voor paarden.

Zo leert ze:
- Dat ze sneller aankomt op die leuke locatie als ze ontspannen is
- Dat jij er ook nog bent
- Dat jij ook ontzettend leuk bent (door het rustig blijven en belonen) waardoor die locatie niet meer zo'n obsessie wordt.

Zie het als een samenwerking en probeer je paard niet te domineren. Respect afdwingen werkt averechts. Je wilt niet dat je paard iets DOET, maar iets WIL doen.

Veel succes!

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 11:46

Goede tips!
(Gisteren stond ze in de stal toch mooi weer pal op mijn voet, aw aw! Pa is met vakantie en mevrouw staat dus al even stil...)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:32

Zodra ze met haar hoofd voorbij jouw schouder komt stoppen en 5 passen achterwaarts zetten. Desnoods 20 x achter elkaar en ontzettend consequent zijn. Dat werkt geheid!

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:39

troi schreef:
Zodra ze met haar hoofd voorbij jouw schouder komt stoppen en 5 passen achterwaarts zetten. Desnoods 20 x achter elkaar en ontzettend consequent zijn. Dat werkt geheid!

dit heb ik ook gedaan en werkte erg goed bij mij!

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:08

Zodra het paard niet achterwaarts wil gaan mensen vaak veel druk erop zetten. En dus respect afdwingen.. Het is inderdaad een goede oefening: voor paarden die de aandacht er al bij hebben en bereid zijn om te luisteren.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 16:20

Dit werkt!
Na een paar keer had ze al door dat ze pas aan de weide zou geraken als ze deed wat er gevraagd werd.
Wellicht moet ik dit nu 100.000 keer herhalen, voor ze 't echt onthoud... maar het is een begin. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:22

Werken met een leadrope... met halstertouw heb je zo weinig te vertellen.

Je kan ook altijd even bij paula kijken www.gaiyara.nl

Sharon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:55

troi schreef:

Dit hielp inderdaad ook bij mijn oude paard, en veel grondwerk.
vooral grondwerk hielp ons er goed doorheen.
Succes !!

niels0683

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:53

Ik vind grondwerk mooi klinken maar dan wel onder begeleiding. Er kan ook zoveel misgaan tijdens het grondwerk. Ik zou gewoon een zweepje meenemen en je paard korthouden. Als je paard dan een stap zet die jij niet wil gelijk corrigeren en terugzetten.
Als je dit 2 keer duidelijk doet dan weten ze het vaak al!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 00:24

Annekexxx schreef:
Misschien heeft iemand tips?
(Ik heb een dvd-reeks besteld over NH en grondwerk - maar die arriveert wellicht pas volgende week.)

Alle tips die ik je nu ga geven staan misschien haaks op wat je gaat leren in die DVD reeks (aangezien ik niet weet van welke trainer je deze besteld hebt.

Maar misschien heb je hier wat aan:

https://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 17:48

Hahaha! Ik heb 'Fundamentels' besteld... (Clinton)
Ben erg benieuwd!

Verder ben 'k ook al heel wat aan 't bijlezen en bekijken van Warwick Schiller.