Vrachtwagen lenen - betaling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Vrachtwagen lenen - betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 10:38

Hallo,

Iemand wil mijn B-rijbewijs vrachtwagen lenen om totaal ongv 200 km mee te rijden. Hoeveel geld is normaal om hiervoor te vragen?

Alvast bedankt!

Kirrr

Re: Vrachtwagen lenen - betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:41

Ken je de persoon?

Ik zou toch wel een soort contract opmaken en eventueel borg vragen.
Minstens de brandstof eruit halen, hoeveel je daarboven op vraagt hangt af van de situatie en hoe goed je de mensen kent zou ik denken.

Ik blijf het altijd een risico vinden van zulke dingen uit te lenen..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:48

Een contract zou ik ook wel opmaken, of je die persoon nou kent of niet. Zo sta je wel sterk als er wat gebeurd. Is het een bekende zou ik niet zozeer borg vragen, maar als diegene onbekend is zeker wel. en dingen als aftanken bij terugbrengen, indien schade word die direct gemeld en geregeld etc. Ik weet voor een auto lenen dat je best wat betaald,maar vind het ook liggen aan of je diegene (goed) kent of niet.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:52

Ik zou zelf een vrachtwagen of trailer niet zo maar uitlenen, maar indien mogelijk zelf meegaan als chauffeur. Ik ben niet meer zo van het lenen zonder mijzelf erbij. Helaas te vaak meegemaakt dat er met geleend materiaal niet zorgvuldig wordt omgegaan of dat je het heel vies terug krijgt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:53

daffieduck83 schreef:
Ik zou zelf een vrachtwagen of trailer niet zo maar uitlenen, maar indien mogelijk zelf meegaan als chauffeur. Ik ben niet meer zo van het lenen zonder mijzelf erbij. Helaas te vaak meegemaakt dat er met geleend materiaal niet zorgvuldig wordt omgegaan of dat je het heel vies terug krijgt.

Daarom is het zowiezo handig om een contract op te stellen. Dat als het een onbekende betreft dat je erin zet als er niet aan de voorwaarden gehouden word je op hun kosten de vrachtwagen laat reinigen etc.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:58

Hm, zelfs als het om bekenden gaat zou ik een contractje opstellen hoor. Better safe than sorry!
Wij lenen hier niets meer uit, al zijn het maar kleine prullen die stuk gaan, je kan er zelf wel voor opdraaien. Is het niet voor de kosten, dan moet je er toch weer tijd in stoppen om het te (laten) maken. Dus nee, hier gaat dat niet meer door.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:59

Bij een bekende zou ik dit ook doen, maar zou dan erin laten zetten dat bij schade en of vervuiling ,zoals ik hierboven al zei, dit op kosten van degene die hem leent laat reinigen of repareren.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:03

Mioux, dat is wat ik ook zeg inderdaad :) Maar ook al maak je zo'n contract, wat als ze weigeren te betalen? Je weet immers nooit... Ga je dan een rechtszaak aanspannen? Veel geld en moeite en tijd verspillen? En als ze wel betalen, moet je er zelf wel nog tijd en moeite in stoppen om ofwel met die vrachtwagen naar de garage te gaan ofwel het zelf te maken/reinigen.
Ik ben er toch een stuk voorzichtiger in geworden. Het is niet voor niets dat bedrijven die trailers/vrachtwagens verhuren een hoge borg vragen. Ik denk dat je niet wil weten wat voor stukken er aan die dingen komen. Meestal niet met opzet (daar gaan we toch van uit ;-) ), maar zeker met paarden is een ongelukje gauw gebeurd hé.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:07

Als je een contract heb kan je volgens mij wel t 1 en ander regelen toch? Of erin zetten indien niet aan de voorwaarden gehouden word, en er is schade of vervuiling of dergelijke dat je de politie inschakelt? Ja geen idee...heb t zelf nooit gehad, maar ik leen ook alleen wat uit aan familie of ergggg goede vrienden..Waarvan ik dus 100% zeker ben dat ik t netjes terug krijg, en indien schade hun dit oplossen. Zelf ook eens gehad, leende mijn auto uit, en kwam terug met schade. Uiteindelijk besloten dat het minimaal was en aan de binnenkant maar ook die kennis zei stuur de rekening maar komt in orde. Maar onbekende ja, dat zou ik zelf niet doen. Maar dat is ook ivm de verhalen die je hoort. Gestolen, total los, drugs vervoer en gestolen goederen vervoeren in jouw geleende auto/vrachtwagen. Dan staat je kenteken zeker wel geregistreerd en ben je de dupe...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:08

Ik zou zelf een borg vaststellen van bijv. 100 euro om ervoor te zorgen dat je je wagen net zo schoon weer terug krijgt als dat je hem meegegeven hebt (daar hebben wij vaak de meeste problemen mee)
Verder zou ik even uitrekenen hoeveel je per km ongeveer kwijt bent aan diesel, daarnaast nog een stukje slijtage meenemen.
Dus dan zul je uitkomen op rond de 0,40-0,60 p/km.
Je kunt er natuurlijk ook voor zorgen dat ze de wagen "vol" mee krijgen en dat deze ook "vol" weer retour moet komen. Daarnaast nog bijv. 0,20 ct/km berekenen voor slijtage.
Dit zou ik dan ook doorberekenen. De borg wordt van te voren betaald en krijgen ze pas terug als de wagen netjes schoon is. Indien dit niet het geval is wordt de 100 euro gebruikt om de wagen schoon te (laten) maken.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:10

Uiteraard kan je dan het één en ander regelen, maar de politie zal hier echt niets aan doen, vrees ik. Dan moet je echt al klacht indienen bij de rechtbank ofzo. En reken er maar op dat je dan maanden kwijt bent voor er een uitspraak is.
Heel goede vrienden en familie, dat is nog wel te vertrouwen (hoewel je soms ook dingen hoort...), maar vreemden of 'via via', neen, dat doe ik echt niet meer.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:13

Mijn pa heeft een koeriersbedrijf en leent de wagens regelmatig uit aan kennissen van hem en vrienden van mij. Geen contract, gewoon de afspraak dat-ie een fles bacardi krijgt in ruil en als het echt verdere km's dan de auto weer vol terugzetten met benzine.

Vage kennissen huren maar lekker een bus, daar gaat-ie niet aan beginnen en daar geef ik 'm groot gelijk in.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 11:24

Ik ken de persoon en heb sowieso afgesproken dat ie met een volle tank weer terug komt... Maar ik vraag me dus af hoeveel ik daarnaast moet vragen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:31

Ik vind zelf 50 euro voor een dag heel redelijk, een wagen huren kost vaak het dubbele en je hebt toch een hoop kosten aan zo'n ding.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:37

Sja, ik zou persoonlijk geen bedrag vragen. Ik bedoel: ene keer leen ik een auto van iemand, andere keer zij van ons...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:38

ik vraag aan goede vrienden ook nooit wat...is het gewoon een bekende of een bekende van een bekende dan denk ik dat 50 euro, of misschien wat anders in ruil wel wat is

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:18

Yv_ schreef:
Sja, ik zou persoonlijk geen bedrag vragen. Ik bedoel: ene keer leen ik een auto van iemand, andere keer zij van ons...

Tot goede bekende een tank diesel leegrijden á 60-70 euro en je wagen vol stront terug zetten ;)

Indien het geen hele goede vrienden zijn (dus meer soort van "kennis") zou ik ook altijd borg vragen. Voor het geval de wagen niet volgetankt terug wordt gebracht....

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 20:24

Bedankt iedereen! Ik heb besloten 50 euro te vragen.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:38

Houd er wel rekening dat trailers en veewagens vaak een andere verzekeringsvoorwaarde hebben dan
gewone personen auto's !
Als er wat mee gebeurd ben je vaak niet verzekerd , contract of geen contract !
Je bent geen officieel verhuurbedrijf , dus mag je officieel niet verhuren.
En uitlenen is altijd op verantwoording van de gebruiker.

Als er iets gebeurd heb je zelf toestemming gegeven , en zal de 'lener' dus de schade moeten
betalen ! En de lener kan deze kosten vaak niet verhalen op zijn/haar WA verzekering omdat
deze meestal alleen uitkeren als er overmacht in het spel is, en dus niet met toestemming van ....

Heb het zelf onder vonden en daar word je niet blij van .....
Dus informeer bij je verzekering hoe of wat voor je spijt krijgt !