Wedstrijden vrijspringen jonge paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Wedstrijden vrijspringen jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 22:28

Een vraag voor bokkers die met jonge paarden bezig zijn. Hoe staan jullie tegenover wedstrijden vrijspringen? Is het nuttig, of hoeft het voor jullie niet? Hoe pakken jullie zo'n wedstrijd aan, ga je vooraf 'voorbereiden'?

Ik heb een tweejarige, bedoeld om aan te houden tot 4-5-6 jaar en dan te verkopen. Het is de 2de keer dat ik zo'n projectje heb, met de vorige zijn we nooit naar het vrijspringen gegaan maar met deze wil ik het misschien wel proberen. Hij heeft nu thuis 2x in vrijheid gesprongen, verder loopt hij 24/24 in een kudde.

Ik ben niet van plan om, als we gaan, het paard op en top te toiletteren, want ik wil niet dat hij geschoren terug naar buiten moet. Anderzijds weet ik niet in hoeverre dat doorweegt op de beoordeling. Ik weet wel, het is geen keuring, maar een paard dat supernetjes in de baan komt zal vast beter scoren dan een verzorgde maar ietwat harige collega Ik zou het voornamelijk voor de ervaring willen doen, het is wel een fijn leermoment voor zo'n jonkie, maar daarnaast wil ik dan ook niet met een laatste plaats naar huis, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik wil dus wel dat het de moeite waard is.

Kortom, ik ben benieuwd naar jullie meningen, aanpak en tips!

Anoniem

Re: Wedstrijden vrijspringen jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:34

Ik weet niet of het goed is om vrij te springen voor een 2 jarige.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:43

Misschien ben ik een zeur maar waarom zou je dat willen doen met een tweejarige, wat is het nut er van?
Goed voor ze is het ook niet, dus waarom?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 22:50

Als ervaring. Ze gaan een keer mee op transport, komen in een omgeving met andere paarden, publiek,..
De meeste wedstrijden starten pas in het najaar, dan zijn de paarden 2,5j en gaan ze naar mijn idee niet stuk van een keer springen in vrijheid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:52

Laat een paar lekker jong zijn, dat kan toch ook met een jaar of 4?
Tegenwoordig moet een paar met 3 jaar direct alles er op en er aan hebben.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:55

Je kunt ze daar ook naar toe meenemen zonder dat je ze moet laten springen....
Als vierjarige kunnen ze die ervaring ook prima opdoen.
Springen is is niet goed op zo'n jonge leeftijd, en je gaat voor zo'n wedstrijd natuurlijk ook oefenen. Beest heeft nog zo lang de tijd om te wennen aan wedstrijden, waarom zou je hem zo zwaar willen belasten op zo'n jonge leeftijd?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 23:07

Daar was ik wellicht niet helemaal duidelijk in :) hij heeft 2x vrij gesprongen thuis, verder hoeft hij geen oefening meer. Qua voorbereiding bedoelde ik eerder op vlak van toiletteren, ..
Ik blijf verder benieuwd naar de meningen van fokkers/eigenaren die hun jonge paarden al dan niet graag al een keer 'voorstellen'.

Overigens, een vierjarige heeft inderdaad nog tijd om alles te zien en te ontdekken, maar persoonlijk (!) vind in geleidelijke gewenning ook niet slecht. Een keertje mee ergens naartoe, dan weer op de wei tot het voorjaar, zadelmak maken, .. Als ze als vierjarige de cyclus voor jonge paarden meelopen krijgen ze veel ineens voorgeschoteld, wie weet is het dan wel makkelijker om al een klein voortraject te doorlopen?

Ik heb respect voor ieders mening en omgang met paarden, maar ben ook overtuigd dat een paard voor de sport en de verkoop een ander traject doorloopt maar dat die daarom niet per se overbelast wordt..

Ben benieuwd naar de verdere ervaringen die jullie hebben!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:23

TAO -> WD-V

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:41

Wij hebben al enkele paarden gefokt en nemen ze steeds mee naar het vrijspringen. We laten ze thuis een keer of 3 springen, wel met steeds enkele weken tussen en doen dan 2 wedstrijden mee. Op 1 van de wedstrijdlocaties kan je ook maandelijks gratis gaan oefenen, dit doen we ook 1 of 2 keer.
Die wedstrijden gaan overigens pas na nieuwjaar door, diegene die wij doen zijn in maart/april, dus dan zijn ze zo goed als 3.
Qua toiletteren doe ik daar ook niet veel aan. Ze zijn gepoetst en gevlochten en dat is het. Scheren doen we ook zeker niet.
Wij hadden over 2 jaar een hele goeie (Vigo x Clinton) en die werd op beide wedstrijden 2e, tussen de hengsten en tussen grooote namen van hengstenhouders. We hadden dit nooit verwacht, want wij dachten ook dat er wel vriendjespolitiek zou meespelen en inderdaad niet geschoren, maar dit was dus blijkbaar van geen belang.
Wij nemen hier graag aan deel, omwille van de ervaring dat ze op transport gaan, elders moeten lopen, maar ook eens vergelijken met andere paarden. Je mag er je alleen niet op blind staren. We hadden ook eens een Bamako uit diezelfde Clintonmerrie, die sprong maar heel gewoontjes en kromp in elkaar. Na het zadelmak maken werd dat een gans ander paard, die als 5-jarige bovengemiddeld springt.

Als verkoop je bedoeling is, kan een wedstrijd vrijspringen natuurlijk naar 2 kanten uitdraaien. Doet die het goed, dan is het een extra verkoopstroef. Gaat het slecht, de punten zijn meestal ook wel op het net terug te vinden. En vandaag de dag moet je daar wel eens bij stil staan wat dan het meest verstandig is.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 12:02

Bedankt Antonius! Verkoop is inderdaad de bedoeling, maar iig niet voor hij 4 is. Dus op dat moment weet ik niet of punten van vrijspringen als tweejarige nog zwaar doorwegen?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:23

Als je zeker bent te houden tot 4, dan zou ik er inderdaad niet naar kijken om te gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:29

Persoonlijk vind ik het onzin om een paard op 2 jarige leeftijd te laten vrijspringen. Thuis of op wedstrijd. Laat een paard lekker paard zijn.
Daarbij, als ik spreek als een koper koop ik liever een paard dat lekker paard heeft kunnen wezen dan een paard met tig resultaten. Helemaal als ik bij jou dit paard koop als hij 4 of ouder is, dan heeft het vrijspringen als 2 jarige toch geen meerwaarde? Bij mij niet in ieder geval. Dan zie ik liever dat het paard een parcourtje heeft gelopen als 4 jarige.

Als je het paard nu wil verkopen, kan ik er veel beter in komen. Nu vind ik het nogal onzin om te springen. Neem m mee aan de hand, ga wandelen door het bos. Genoeg dingen om 'm te laten wennen zonder die belasting die niet goed is :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:26

Als je een sportpaard voor een mooie prijs wil verkopen, dan worden er door kandidaat-kopers andere eisen gesteld dan een recreatieruiter. Je hoeft het daar niet mee eens te zijn, maar dit is nu eenmaal hoe de verkoop gaat.
Een paard dat al enkele keren in vrijheid heeft gesprongen, heeft vaak meer handigheid als het onder het zadel de 1e sprongetjes maakt. Hierin zie ik dus zeker een meerwaarde.
Er wordt nogal snel geroepen dat iets een zware belasting is, terwijl ik (en veel ruiters in de sport) dit anders zien.
Als ik zie hoe mijn jonge paarden in en uit het vijvertje op de wei springen... Zijn vaak hogere sprongen dan die enkele hindernissen in de piste. Mijn 2-jarige ruin springt over de draad die 1m50 hoog staat als hij vindt dat het gras er aan die kant lekkerder uit ziet. Hij komt me ook niet vragen of zijn lijf op dat moment niet belast wordt hoor.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:50

Wij nemen die van ons soms wel soms niet mee naar vrijspringen. Wel maar op hun 2 of 3 jaar (eenmalig dus) en trainen ervoor doen we niet.. Gewoon 1 of 2x eens in een kleine binnenpiste paar balkjes laten lopen en keer kruisje laten springen 2x ofzo maar meer ook niet.. echt gaan 'trainen' is onze opzet niet, laat ze eerst maar gezellig paard wezen en uitgroeien tot een (hopelijk) gezond en 'sterk' paard :)

Waarom nemen we ze soms mee op vrijspringen éénmalig? ze leren er veel van.. Keer die stress meemaken die tussen de mensen enpaarden heerst, paar keer op en af de camion of trailer laden, een keer laten wennen aan publiek, micro, muziek,... Maar we zien wel of het paard er klaar voor is, want sommige paarden zijn er gewoon nog niet aan toe om zo'n ervaringen en indrukken op te doen.. :) En sommige paarden zijn ook nog te veulenachtig..

Dus de ene gaat wel mee, de andere niet. Trainen doen we zeker niet, en dekentje opleggen of scheren ofzo al helemaal niet.. Gewoon netjes vlechten en proper poetsen, sokjes wassen als die er zijn. Door die lange winterharen kijken ze heus wel door ;)

Heb paar jaar geleden paar 2-jarigen geweten op vrijspringwedstrijd, echt, pluchebolletjes tot en met, was alsof ze zo uit het land geplukt waren en daarheen waren gebracht, ze zagen er werkelijk niet uit! en ja hoor.. bij springen stonden ze helemaal bovenaan ;) De springkwaliteit wordt beoordeeld, niet hoe ze gepoetst zijn ;) Al is een proper gepoets, blinkend paard uiteraard altijd wel leuker om te zien en makkelijker te beoordelen.. Maar op het onderdeeltje springen mogen ze zich daar echt niet door laten beïnvloeden :) maar bij de extrerieurpunten kan je dat wel een paar punten schelen uiteraard.. En springen en exterieur/gangen wordt samengeteld uiteraard! :)

Maar laat paarden voor de rest paarden zijn, heerlijk om te lezen dat de meeste paarden toch nog lekker het land op gaan tussen leeftijdsgenootjes, want zo hoort het natuurlijk :) Maar die ene keer vind ik dat ze best wel eens mee kunnen/mogen als ze daar klaar voor lijken :) Ze moeten geen huizen gaan springen en het is een ervaring die ze kunnen opdoen..
En ja, enkel gaan om te presteren lijkt me niet verstandig, want het is en blijft 'jury' en paard kan werelds springen maar mss is hij zo onder de indruk of afgeleid dat hij geen oog heeft voor de sprong? Ondanks de kwaliteiten van je paard kan het die dag meezitten of tegenvallen.. Dat kan niemand op voorhand voorspellen.. hoeveel kwaliteit je paard ook heeft, als hij het niet laat zien die dag, sta je ook laag in de ranking, dat is het risico.. Maar met thuis te blijven kan je ook niets winnen denk ik dan.. ;)
En meedoen is belangrijker dan winnen vind ik.. het gaat 'm in de eerste plaats om de ervaring en om een beeld te krijgen van hoe je paard reageert op verplaatsing, met wat stress omkan, etc.. dus het gaat jouw en het paard wellicht veel kunnen leren, ik denk dat dat het belangrijkste is? Een leuke prestatie is altijd mooi meegenomen, maar onder het zadel worden de echte prijzen pas uitgedeeld moet je maar denken.. ;)