Ruiterfitheid; Welk boek of dvd voor thuis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

komone

Ruiterfitheid; Welk boek of dvd voor thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 19:36

Ik wil erg graag soepel en fit op mijn paard rijden. Wie niet, haha :D
Nu ben ik dus op zoek naar een goed boek of een goede dvd waarmee je thuis oefeningen kunt doen.

Ik wil graag een paar keer in de week, een half uur tot een uur thuis oefeningen doen.
Het liefst met een schema, zodat je die lekker makkelijk kunt volgen.
Ik heb zelf een fitnessbal, wat gewichtjes en elastieken. Wil ook weer niet te veel aanschaffen.
Maar iets van een balanceboard zou ik nog wel willen kopen.

Ik heb natuurlijk al even wat online research gedaan, maar weet nu nog steeds niet welk boek/dvd ik moet nemen.

Ik heb het boek Training van ruiter en paard van Haanstra gezien, maar vind daar nog erg weinig reviews over. Heeft iemand dit boek gebruikt als training om fitter te worden?
Staan er genoeg oefeningen in en zijn ze duidelijk?

Verder vind ik vooral veel Engelse boeken en dvd's. Deze lijken mij prima, maar welke moet ik nou nemen?

De Engelse boeken die ik had gevonden:
Pilates for Riders - Lindsay Wilcox-Reid
The Rider's Fitness Program - Diana R. Dennis
Rider Fitness: Body and Brain - Eckart Meyners
Horse and Rider Fitness - Linda J Purves
Pilates for Equestrians - Liza Randall
Core Connection For Riders - Lindsay Wilcox-Reid

Engelse dvd's:
Equestrian Pilates - Gemma Tattersall
Nine Pilates Essentials for The Balanced Rider - Janice Dulak
Pilates for the dressage rider - Janice Dulak
The At Home DVD - Bioriderfitness
Yoga and Riding - Linda Benedik

Oja, ik zag dat je online een programma kunt volgen bij adelindetrainingcenter.nl voor 6,95 in de maand. Is er iemand die dat volgt?

Ik hoop dat er meer mensen zijn die thuis trainen en mij tips kunnen geven over hoe en waarmee je dat het beste kunt doen.

Het zou super fijn zijn als jullie mij konden helpen! :) *\o/*

Ninthe23

Re: Ruiterfitheid; Welk boek of dvd voor thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:49

Ik vind zelf yoga erg leuk om te doen (heb een abonnement op yogatv.nl), dus ik zou persoonlijk kiezen voor iets van yoga of pilates, maar dat is meer omdat ik dat gewoon leuk vind om te doen :). En ik zou ook altijd kiezen voor een DVD en niet voor een boek, met een DVD kun je namelijk veel makkelijker meedoen met de oefeningen en wordt je er ook doorheen begeleidt door de instructeur enzo. Dan kan ik me in ieder geval beter concentreren. Ik heb echter geen ervaring met oefeningen specifiek voor het paardrijden, dus ik lees verder ook even mee :).

komone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 14:18

Dank je wel voor je reactie Ninthe23. :) Ik denk dat ik misschien ook wel makkelijker oefeningen doe door mee te doen met een dvd, dan eerst te lezen in een boek en dan de oefeningen zelf te doen.
Ik heb tot nu toe ook veel gesport met youtube filmpjes.

Zo'n abonnement op een online site vind jij dus wel fijn?
Misschien is het volgen van het onlineprogramma van Adelinde dan toch ook wel een leuke optie.
Ik ben bang dat ik op zo'n dvd zo snel uitgekeken ben. Of er moeten natuurlijk heel veel verschillende workouts op staan.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:21

Ik volg wekelijks ruitertraining op lokatie onder leiding van een fystiotherapeute.

Ben zelf fit & veilig instructeur en maak gebruik van Yoga en Pilates ervaring en boeken voor het onderdeel fit. Sinds vorige week heb ik een abbo bij het ATC genomen. Kan je er nog niet veel over vertellen.

Pilates for riders maken wij gebruik van bij de trainingen

komone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 14:42

Wat leuk dat jij zelf instructeur bent Mizoan!
Ik zou ook best wel training willen volgen bij een goed opgeleide trainer. Helaas waarschijnlijk wat boven mijn budget. Maar dat lijkt mij wel de beste manier om het goed te doen en ook gemotiveerd te blijven.

Ik ben benieuwd hoe je het trainen met Adelinde online vindt. Zou het leuk vinden als je er later misschien nog eens iets over wil vertellen.

Ik zag erg goede reviews staan bij het boek Pilates for riders.
De schrijfster Lindsay Wilcox-Reid heeft in 2013 nog een nieuw boek uitgebracht: Core Connection For Riders. En ze heeft ook een DVD: Improve Your Position-The Rider's ABC

Al met al begin ik best enthousiast te raken over die Lindsay.
Is het Pilates for riders boek te doen voor een beginner in Pilates?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:50

De Fit & Veilig instructeuropleiding wordt aangeboden via stichting veilige paardensport.
Erg leuk om te doen! Vooral ook het veilig deel ;)

Ik betaal, slechts, € 8,00 per training!!!

Misschien is het een idee, om eens een gratis proefles pilates bij een sportcentrum te volgen.
Ik ben namelijk van mening dat bij pilates en yoga alles draait om die hele kleine dingen.
En als je alleen vanaf een dvd of via youtube de oefeningen gaat uitvoeren dan is er niemand die je controleert en corrigeerd waar nodig is.
Zowel Pilates als Yoga zijn in mijn ogen zwaar, pilates veel kracht oefeningen, yoga houdt je de oefeningen lang aan en het emotionele aspect dat hierbij komt kijken.

Ik durf je niet te zeggen of dit boek duidelijk is voor een beginner.
En om heel eerlijk te zijn als je een goedkoop boek over Pilates of Yoga ergens op de kop kunt tikken zou ik je dit aanraden om mee te starten, per saldo zullen heel veel oefeningen / houdingen terugkomen in het boek Riders for Pilates.

Zorg dat je kracht, uithoudingsvermogen en balans mooi in evenwicht gaat brengen in je oefeningen!
En zorg dat je niet over het randje gaat en met spierpijn komt te lopen, ik train nu al 2 jaar en heb nog geen enkele keer spierpijn ervan gekregen omdat de opbouw, de training zelf heel goed in elkaar zit!

komone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:18

Een proefles is een goed idee. Dan leer ik in ieder geval hoe de oefeningen er uit horen te zien. :P

Ik vind toevallig net een ruiterfittraining in Arnhem.
http://ruiterfittraining.nl
Ik heb wel het idee dat dit meer bootcamp is dan pilates.
Maar voor 7,50 per keer wil ik dit ook wel uitproberen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:01

Dat klopt, ik heb een training gedaan tijdens Paard & Lifestyle bij hun.
Zelfs de bootcamp die ik vorig jaar een keer volgde was hier nog appeltje eitje bij...... :')

Wat hebben ruiters nodig? Balans, core stability, uithoudingsvermogen en vooral het trainen van de kleine spieren geen bootcamp -O-

komone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 19:15

Dan klinkt inderdaad een pilates workout beter.