Paard erg schrikkerig en snel afgeleid.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cesca

Paard erg schrikkerig en snel afgeleid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:56

Hoi hoi, heb een tijdje als gewone gast op deze forums gekeken en zag veel goeie adviezen dus wil ik nu zelf even mijn probleem voorleggen... (ben nieuw op deze site dus hoop dat ik hem hier bij de goeie heb staan)

Ik heb zins 2 jaar een 3 kwart arabische merrie van nu 14 jaar, echt een schat van een paard. Probleem is dat ze voor mij totaal geen aandacht heeft als het op rijden en longeren aankomt. Ze wringt zich in alle bochten om toch naar buiten tekijken en schrikt voor mijn gevoel "nep". Ondanks overdreven binnen stellingen krijgt ze het toch voor mekaar. Ik weet me geen raad meer en raak tijdens het rijden daardoor erg gefrusteerd. Wie kan mij alsjeblieft helpen?

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:10

Is ze op de volte wel braver? Maak een volte bij B en E en probeer die steeds een stukje groter te maken zodat je steeds een beetje dichterbij de hoefslag komt. Helpt alleen voor de hoeken. Ik denk dat veel overgangen maken ook wel kan helpen.
Maar als je dit zelf al geprobeerd hebt of het niet helpt zou ik het niet weten :n

eldie

Re: Paard erg schrikkerig en snel afgeleid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:14

Neem les. Een instructeur weet de aandacht van jou en je paard te vangen en kan jou op tijd adviseren. Zorg dat je niet in een neerwaartse spiraal terecht komt. Paardrijden moet leuk zijn voor jou en voor je paard. Dit kun je niet zelf oplossen.

danienappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:15

Is er ook erg neurotisch of gespannen? Want dan kan je misschien het voer aanpassen. Magnesium toevoegen bijvoorbeeld.
Heb er zelf niet alle verstand van, maar baas van m'n verzorgpaarden zei dat dat hielp.

Cesca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 22:45

Ik heb al m'n hele leven les en was sowieso van plan om daarmee door te gaan :) Mijn instructeur zegt dat ik hem vooral door de binnen kaak moet houden maar soms word ze zo sterk dat ze gewoon haar hele gewicht in de strijd gaat gooien, op volte is ze wel braaf maar als ze iets eng of spannend vind is en blijft dat voor haar ook zo. Meeste mensen van de manege zeggen dat het misschien ongehoorzaamheid is, kan dat? En wat is magnesium?

Groetjes

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:49

Mijn paard heeft dit soort fratsen ook sinds ze drachtig is. Ik rij nu heel veel figuren, overgangen etc. Zodat ze geen tijd meer heeft om ergens anders naar te kijken. Ik rij nu vrijwel nooit meer een rondje over de hoefslag. Ze mag geen tijd krijgen om zelf te denken. Bij die van mij werkt dit redelijk goed, misschien bij jou ook het proberen waard?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:50

Ik zou in ieder geval veranderingen (dus als ze schrikt is oké, maar als ze dan stil gaat staan is het niet goed).

Je moet haar niet naar binnen trekken maar laten werken, denk dat je bij een andere instructie moet gaan lessen als ze je zegt dat die naar binnen moet kijken.

Je paard moet werken en gecorrigeerd worden. Overgangen rijden (stap, draf, stap, draf, galop, draf). Probeer eens gewoon lang op de letters te rijden, iedere letter die je tegenkomt ga je wat anders doen (harder, sneller in de zelfde gang of naar een andere gang. Of je gaat bijvoorbeeld bij een letter schouder voor rijden en bij de volgende letter omstellen naar travers of wijken of of of...).

Kijk eens hoe die dan loopt.

Cesca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 23:00

Zou het proberen, heel erg bedankt!