paard is ineens totaal anders ik weet me geen raad meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crystallady

paard is ineens totaal anders ik weet me geen raad meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 11:47

hallo

Ik heb sinds ongeveer 3 maanden een nieuw paard een mooie grote schimmel met een super lief karakter is 7 jaar oud maar een schat van een beest zet nooit een stap verkeert is knufflig en aanhankelijk nu ben ik op vakantie geweest 2 weken paard is om de dag gelongeerd door de boer

nu ben ik terug heb ik een nieuw zadel aan laten meten zadel is helemaal op maat gemaakt en nu kan ik echt met haar aan het werk ineens gedraagt ze zich wat raar maar ze is hengstig dus dat lijkt mij de reden ze wou de stallen niet meer in de wasplaats niet meer op en hangt heel erg aan haar weide maatje

ik heb haar fanatiek kunnen rijden die dag ze was in het begin wat vervelend even doorgepakt en het ging super goed. volgende dag wou ik weer gaan rijden dan valt me ineens op dat ze 2 bulten grote van tennisballen onder de borstkast heeft precies waar de singel licht zowel links als rechts heef ze deze (net of ze daar borsten heeft gekregen) het is wat gevoelig maar niet warm het is ook geen vocht want het is bikkel hard gelijk is er een dierenarts bij gekomen deze zegt dat het van de singel komt dat ik een zachtere singel moet hebben of met een lams vel moet gaan rijden hij heeft haar 2 spuiten gegeven 1 voor de zwelling en 1 voor de pijn volgende dag zou het over moeten zijn

de volgende dag is het niet over wel wat minder ik heb haar alleen even licht gelongeerd aan een halster en toen weer op de wei gezet 2 dagen later waren de bulten zo goed als weg ik heb intussen een singel gekocht met een vaste foomhoes erom heen en dan nog een lamsvel er omgedaan gekeken of er niks dubbelt zat de benen nog even goed naar voor getrokken dat er ook geen vel dubbel kan zitten en ben gaan rijden ze liep super braaf nergens last van ging echt super na het rijden paard afgespoten en weer op de wei gezet

volgende dag had ze weer iets zwelling dus ik heb haar laten staan die dag de dag erna was bij na haar hele borstkas aan de onderkant opgezet weer zowel links als rechts ik heb weer de dierenarts gebeld weer kwam hij direct hij zegt ja is echt van de singel heeft weer gespoten hij zegt ga maar gewoon elke dag rijden en dan na het rijden kwartier tot half uur koelen met water

volgende dag ik ga naar stal om te rijden is het allemaal nog erger geworden terwijl ik niet had gereden nog een dag later krijg ik een berichtje van een stalgenootje dat het nog erger is geworden

nu denk ik zelf dat het niet van de singel komt maar vanwege het mooie weer staan ze dag en nacht buiten in een wei waar net de eerste sneed af is dus ik denk dat het van de eiwitten komt aangezien ik er op gelet heb en ze ook heel veel water drinkt nu is het heel simpel er achter te komen of het daar aan licht: paard op stal zetten er staat nog 1 paard meer binnen (ivm kreupel) maar ondanks dat gaat ze als een gek te keer in de stal we hebben nu alle 4 de wanden bedekt met rubbermatten en ook het voorste gedeelte van de stal

nu kom ik gisteren op stal heeft ze bij de voor ijzers er onder weg liggen maar de hoefnagels zitten er nog in de hoeven staan helemaal open gebroken maarja het is zondag en er wil geen 1 hoefsmid komen op zondag ik heb in totaal 28 verschillende hoefsmeden gemeld en de eerste afspraak kan pas woensdag

maar ze blijft schrapen met de hoeven omdat ik bang ben dat dit mis gaat heb ik haar toch maar weer op de wei gezet maar de bulten waren nog niet over en haar gedrag is nog meer verergert als ik de stal los doe moet ik me bijna verdedigen dat ze niet over me heen loopt naar buiten toe als ze op de was plaats staat blijft ze heel hard schrapen met de hoeven je mag het bijna geen schrapen mee noemen maar echt slaan maar nu heb ik ook het idee dat anderen op stal haar straffen om het slaan met de hoeven want als ik haar in de stal het halster om wil doen trekt ze heel schrikkerig met de kop en moet ik haar bijna 5 min gerust stellen en dan mag ik haar halster om doen terwijl ik haar zelf nooit echt heb geslagen ofzo ik heb wel is met het vingertje gewezen van HEY! DIT DOEN WE NIET maar zelfs dat heb ik niet echt vaak gedaan

verder als ze me probeert omver te lopen corriceer ik haar wel en na het rijden gaat het gedrag veel beter maar zo met haar hoeven en die bulten durf ik eigenlijk niks met haar

mijn vraag naar dit lange verhaal wie kan mij tips geven wat ik kan doen ik weet het niet meer
en ik weet hoe lief ze kan zijn dus weg doen wil ik haar niet

alvast bedankt voor het lezen/mee denken

Anoniem

Re: paard is ineens totaal anders ik weet me geen raad meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:38

Even leestekens gebruiken, dit is echt heel slecht leesbaar. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:49

Als ze last zou hebben van de eiwitten, dan zou ze met maatje in een paddock kunnen. MAAR hebben de andere paarden die buiten staan daar ook last van en dan met name de sobere paarden als haflingers, fjorden, shetlanders zou je eens kunnen kijken.
Dus jem oet eerst weten of het echt eiwitten zijn. Je zit namelijk al iets verder in de zomer dus eigenlijk zouden eiwitten en suikers laag moeten zijn nu. In ieder geval hier bij ons in Frankrijk is alles nu laag.
Je kunt ook eens kijken naar het hooi. Krijgen ze nu al het hooi van dit jaar? Daar kan het ook aanliggen of krijgen ze helemaal geen hooi? Zijn het eiwit bulten of dazen bulten? Als het dazen bulten zijn in gaan smeren met emouchine forte. Via internet bestellen en dat werkt heel goed. Sinds wij dit jaar dat stink spul gebruiken is ons paard bulten vrij.
Er zijn paarden die heel gevoelig zijn op de singel. Ik ken er ook een die zich altijd helemaal door reed. Erg lastig. Wellicht ergonomische singel kopen? Ik weet het dat dit heel erg duur is, maar ik ben er erg tevreden over. Paard op stal zetten niet meer doe. Maar daar was je zelf ook al achter.
Iemand zou de nagels uit de hoeven moeten halen. ZOdat de hoeven niet nog meer slijten of waardoor andere paarden verwond kunnen worden.
Probeer zeker te weten of andere mensen jouw paard slaan, want dat is NOT DONE! Dan hang maar iets op de stal dat hij schraapt met de hoeven maar daarvoor NIET geslagen mag worden. Dat kun je alleen doen als je het zeker weet.
Dus er zitten nogal wat veronderstellingen in je verhaal terwijl je zaken niet weet. Dat zul je toch eerst uit moeten zoeken. Meer kan ik er niet van maken. Sterkte met zoeken naar een oplossing.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:01

Ik zou haar bloed ook laten controleren en ook nog even iemand laten checken of je zadel en singel inderdaad goed zijn voor haar. (ik zeg niet dat het zo is maar je kunt het beter even uitsluiten). Een optie kan ook zijn om haar even een aantal weken op rust zetten totdat alles tot rust is gekomen eventueel grondwerk of Lange Teugel werk zodat er geen singel nodig is en je haar toch in het werk kan houden.
Hopelijk vind je een oplossing.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:08

Wat naar voor je.
Net een nieuw beestje en dan al zoveel problemen en gedoe.

Niet om je bang te maken, maar bulten onderaan de buik en tussen de voorbenen kunnen ook komen door hartproblemen. Ik zal een keer een andere dierenarts laten komen of gewoon een goede kliniek opbellen en door de telefoon je probleem uitleggen. Ze kunnen dan wel inschatten wat het kan zijn en is gratis advies!!

Ik zou haar nu even tot rust laten komen, misschien teveel veranderingen aangezien je haar nog maar kort hebt. Lekker dingen gaan doen die geen eisen aan haar stellen, gewoon even relaxen.

Heb je misschien een foto van de bulken?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:36

Paard bij ons op stal heeft dit ook gehad. Is een aantal weken niet (of zonder zadel) gereden tot het echt helemaal weg was, en daarna nog een week voor de zekerheid. Ben je niet gewoon te snel weer door gaan rijden?

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:58

zojuist een paarden arts van de kliniek geweest paard is zwz heel hengstig bulten kom niet van de singel en niet van de eiwitten hij heeft bloed af genomen morgen krijg ik uitslag

gisteren is er een hoefsmid geweedt voor het bekappen morgen krijgt ze weer ijzers

omdat het geen eiwit bulten zijn mag ze weer op de wei

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:08

Goed dat je een andere DA hebt laten komen. Ben benieuwd wat de uitslag gaat zijn.

Ik zou alleen wel even de ijzers af laten als het kan. Dan heeft de hoef meer kans om weer goed aan te helen dan wanneer je er weer nagels in laat slaan. Tipje voor de volgende keer: vraag je hoefsmid of hij je wil uitleggen en eventueel voordoen hoe je zelf de nagels er uit kan halen. Scheelt een hoop stress voor jou en mogelijke schade aan je paard.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:11

Je heb goed gedaan.
Het paard voelde zich niet lekker, goed dat de bloed was afgenomen voor het onderzoek.
Ik zou ook zonder ijzers gaan.
Ben benieuwd naar je update.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 23:49

hoefsmid adviseert wel ijzers voor omdat ze uit zich zelf al best een schraper is en best wel brokkel hoevjes heeft

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 00:04

Een schraper.... waarom.schraapt ze? Verveelt ze zich? Kan ze haar energie voldoende kwijt? Komt ze voldoende buiten? Heeft ze pijn? ..... Hoefijzers nemen de oorzaak niet weg.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 09:24

ze schraapt om aandacht te krijgen als je haar kriebelt of knuffelt of tegen haar praat is er niks aan de hand maar loop je weg of je bent even met iets anders bezig begint ze meteen.

ze loopt ong. 12 uur per dag buiten in de wei verder word ze normaal gesproken dan ook elke dag gereden en 1 keer in de week gelongeerd en soms keer dagje rust pijn heeft ze niet daar slaat ze te hard voor zegt de dierenarts en hoefsmid ook het is echt aandacht trekken

veel paarden bij ons doen het als ze voer krijgen maar die van mij eigenlijk altijd als ze geen aandacht krijgt behalve op de wei

maar zelfs als ik tijdens het rijden een keer stil ga staan om te praten met iemand begint ze al maar aai ik haar terwijl ik praat is er niks aan de hand

en ijzers neemt idd het probleem niet weg maar beschermt de hoef wel anders brokkelt die helemaal af

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 14:35

het bleek dat ze een flink onsteking had waardoor de bloed waarders wat door elkaar waren zo had ze bevoorbeeld vrijweining eiwitten en mineralen en het hormoon gehalte was weer enorm omhoog geschoten ze staat nu 4 dagen op allerlij medicijnen maar het verschil is te zien en te merken bulten zijn weg ik moet de kuren van medicijnen nog wel even afmaken maar je ziet of voelt ze niet meer en haar gedrag is weer helemaal de ouwe weer lief braaf en vrolijk

bedankt voor jullie reacties

Petra8591

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:54

Nog veel plezier van je paardje, heerlijk dat het weer goed is gekomen