Paard haat katten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Paard haat katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 00:00

We hebben hier in onze tuin en stallen (vlakbij ook de piste en de weide) erg veel katten zitten. (Onze eigen katten, de katten van mijn ouders die hiernaast wonen en enkele zwervers - waarvan we er zelf al 17(!) met hulp van de stadsdiensten lieten castreren/steriliseren.) Gelukkig zijn het intussen socialere dieren en houden ze allemaal van wat aandacht.

Elke ochtend wandelen er wel enkele met me mee richting paardenstallen. Dit doen ze al jaren met onze merrie Lya, die er eens nieuwsgierig aan snuffelt en ze verder wel ok vindt.

In april kwam er de merrie Dixie bij.
Zij haat katten blijkbaar... En in die mate dat ze er zelfs naartoe rent op de weide of paddock - oren plat naar achter - en uithaalt met de voorbenen, als ze binnen een straal van 5m rond haar lopen of zitten. Best gemeen! De katten zien er na al die tijd het kwade nog niet van in helaas en hopelijk hebben we niet eens iets ernstigs voor...

Hebben jullie paardjes ook zo'n hekel aan katten?

Urion

Re: Paard haat katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 06:56

Onze paarden jagen wel eens op honden als er een in de bak schiet (bakdeur kun je als kleinere hond onderdoor). Dat vind ik altijd dood en dood eng en hoop dan maar dat die hond snel weer terug schiet na het roepen.

Met katten ben ik iets minder bang denk ik. Die schieten al snel weg als ze gevaar merken en er achter ze aan gezeten wordt. Toch zou ik het wel eng vinden dat er iets zou kunnen gebeuren. Je doet er niets aan, ze snappen toch niet dat ze het weiland niet op mogen.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:16

een van mijn merries had een veulen en toen kwam een huiskat erbij. Nou dat heeft hij geweten :(

Aan de zijkant zijn hele vacht eraf. Tot op het vel!! En een paar plekjes bloed. Daar had ze wel van geleerd voor een poosje........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:33

Een van onze pony's heeft dat ook. Alles wat klein is en zich op zijn terrein begeeft moet er aan geloven. Katten, fazanten, honden, kippen.... Hij rent er achteraan met zijn oren in de nek en wil ze pakken, platstampen etc. Ik heb wel eens een dode egel gevonden in zijn paddock. Ik vrees dat die niet snel genoeg was. |(

Het gekke is dat hij voor andere paarden en mensen erg vriendelijk is. Als je er een nieuw paard bij zet is hij er meteen superlief voor....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:35

Mijn ezeltje jaagt op katten en honden. Hij zal ze ook echt wat aandoen als hij de kans krijgt. Honden mogen dan ook niet in de wei of bak, maar de katten gaan hun gang maar en we hopen dat ze op tijd weg zijn. Heb hier ook wel dode duiven gevonden.. aan snot gestampt. Tja, sneu maar t is niet anders.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:46

Mijn paardje jaagde op onze oude stal ook altijd de kat uit de bak.

Andere kleine dieren mochten gezellig blijven.

Achteraf bleek ze allergisch voor katten.

De kat ging wel eens op de dekens liggen.
De dag er na zat paardje onder de bulten :(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:18

Toevallig paard met cutting bloed??

Vorige bijrijdpaard en zijn moeder (cutterbloed) konden er ook wat van. Zeker twee keer een kat vermoord gevonden naast de paddock. Tja...

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:22

Onze twee verzorg paardjes karina en radja vinden katten ook niet zo leuk /3
Een keer hadden ze bijna onze kat binkey vertrappeld maar die komt nu niet meer bij de paarden :P

Birgitjee

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:29

Je kan je paard er ook in trainen dit niet te doen lijkt mij. Die van mij geeft niks meer om honden, ze mogen zelfs tegen haar op springen als ik er bij ben.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:38

Het lijkt mij een vrij natuurlijke reactie, en al helemaal voor een paard met een veulen, om niet van vleeseters te houden.
Een vos kan een pasgeboren veulen natuurlijk wel wat schade aandoen. Het zal instinct zijn.
maar leuk is het niet.

Mijn eigen paard is dol op mijn hondje, en ik kan me niets anders voorstellen dan dat hij dat ook op katten zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:43

Snadrem schreef:
Je kan je paard er ook in trainen dit niet te doen lijkt mij. Die van mij geeft niks meer om honden, ze mogen zelfs tegen haar op springen als ik er bij ben.

Dan ik wel heel benieuwd hoe je dat traint. En vooral hoe je ze leert dat niet te doen op momenten dat je zelf niet in de buurt bent. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:45

Lusitano schreef:
Het lijkt mij een vrij natuurlijke reactie, en al helemaal voor een paard met een veulen, om niet van vleeseters te houden.
Een vos kan een pasgeboren veulen natuurlijk wel wat schade aandoen. Het zal instinct zijn.
maar leuk is het niet.

Hoe verklaar je dan ditzelfde gedrag richting kippen, fazanten en egels? Door een ruin?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:30

safina schreef:
Snadrem schreef:

Dan ik wel heel benieuwd hoe je dat traint. En vooral hoe je ze leert dat niet te doen op momenten dat je zelf niet in de buurt bent. :?

Als je er niet bij bent, kan je er natuurlijk niets mee. Maar je kan je paard wel aan iets laten wennen op een manier dat hij zich er niet meer door bedreigd voelt. Honden bijvoorbeeld: mijn paard vond ze vreselijk. Ze blaffen, ze zijn nadrukkelijk aanwezig, lopen om je heen, etc. Op stal hebben we een aantal honden. Als er een hond in de buurt kwam, paard afleiden, hond dichterbij laten komen, paard belonen voor er angst/agressie op komt. Corrigeren als ze wel lelijk deed. Het is niet iets wat binnen drie dagen gefixt is, maar mijn paard kijkt inmiddels niet meer op of om van een hond. Steek ik mijn handen in het vuur voor mijn paard in combinatie met honden? Nee, natuurlijk niet, blijft een beest. Maar ik ben er wel een stuk geruster op dat ze niet meer ineens zal uithalen.

Lijkt mij dat het paard van ts gewend moet raken aan de katten om te realiseren dat ze geen bedreiging zijn. Dan hoeft ie ze ook niet meer weg te jagen/ vertrappen. Kwestie van je paard opvoeden en wereldwijs maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:51

Paarden zijn niet alleen fel op andere dieren, zoals katten, omdat die een bedreiging kunnen vormen maar ook vanuit een drijfinstinct, zoals bij sommige cutting gefokte paarden. Die moet je ook bij het koeiendrijven echt goed in de smiezen houden anders grijpen ze de koeien. Is er onder het zadel goed uit te trainen maar zodra je er niet bij bent natuurlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:34

@snadrem Mijn pony kijkt verder niet op of om van een hond of een kat. Als we elders zijn kunnen ze gerust heel dichtbij komen. Als hij bijvoorbeeld op vreemd terrein bij de trailer staat en er loopt een hond langs zijn benen, dan maakt dat hem niks uit. Blijft hij gewoon op rust staan. Als ik hem buiten de wei sta te poetsen en mijn katten komen een kijkje nemen of er scharrelt een kip voorbij, dan reageert hij daar ook niet op. Geen angst, geen agressie, hooguit nieuwsgierig zijn neusje richting het dier.

Maar als ze in zijn wei of paddock komen, dan verandert hij in een duiveltje. Gisteren nog een fazant... Gelukkig kunnen die goed vliegen :=

Of het makkelijk af te leren is, hangt denk ik dus ook af van de omstandigheden waarin het gedrag zich voordoet cq de motieven achter het gedrag. ;(

En of het drijfinstinct is? Kweenie...zit dat in de roots van een Welshpony?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:40

Mijn pony heeft een hekel aan andere honden.
Zodra ze in zijn paddock komen oren plat in de nek en met maaiende benen er achteraan.
Ik heb daarom ook mijn honden geleerd dat paddock verboden terrein is en dat ze er niet in mogen komen.
Ik weet wel waar die nijt vandaan komt. Pony is in het verleden ontzettend opgejaagd en gepest door honden op zijn oude plekkie.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 10:21

Wow, Troi, katten dood teruggevonden in de paddock, jaiks!
Helaas zijn de katten niet onder de indruk van haar dreigende en aanvallende gedrag naar hen toe.
Eén van de (ex-zwerf)katten is zo lief, dat ze altijd in de buurt wil zijn, ook als je de paarden verplaatst naar de weide 's ochtends... ze zou voor je voeten gaan liggen (en ook voor die van de paarden).

Een tijd geleden hadden we een kat met een (tijdelijk) verlamde staart en gekneusd bekken...
En even daarna nog eentje met een gekneusde onderkaak en gescheurde lip...
Wellicht een slag gehad van een wagen of motorfiets of zo, dacht de dierenarts.
Ik begin nu wel anders te vermoeden, als ik haar zo bezig zie.

Geen idee of er cuttingbloed in zit...

1234koek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:23

Weet je zeker dat het door een paard komt er zijn ook vogels die weleens een kat dood kunnen maken bij ons doen de honden dat kk zal eens goed rondkijken

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:39

ik heb de kudde een keer een kalf in een sloot zien jagen, die sloot was trouwens de redding van het kalf, want ze waren heel fel. Denk dat ze het als indringer/gevaar zagen. Maar in jouw geval kan het ook een voorkeur van de merrie zijn. Omdat je andere paard er niets van maakt. Net als je honden of kattenmensen hebt :-)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 14:45

Ik heb net wat gesnuffeld op internet en in de stamboom van mijn paardje...
En zowel langs vaders als moeders kant zit er overal cutting-bloed tussen :-) - naast de reiners.
Troi, wat een goede gok!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:37

Annekexxx schreef:
Ik heb net wat gesnuffeld op internet en in de stamboom van mijn paardje...
En zowel langs vaders als moeders kant zit er overal cutting-bloed tussen :-) - naast de reiners.
Troi, wat een goede gok!

:-D

Cutters hebben vaak, maar niet altijd natuurlijk, een vrij typisch karakter. Eigenzinnig, zeer alert (ze zien alles) en intelligent en behoorlijk scherp (dus ook op andere dieren). Ook wel logisch aangezien ze gefokt zijn op zelf kunnen nadenken en hun eigen pad trekken. Erg gaaf als je er mee kan worden!