Hallo, ik zou graag jullie mening over iets weten. Ik heb sinds kort een verzorgpaardje, eigenaren waren zeer blij dat ik dit wou doen omdat het paard veel te dik was en hun geen tijd hebben om hem veel beweging te geven.
Nu is 2 weken geleden de shetlander bij hem weg gehaald omdat die de hele tijd uit de wei ontsnapte, dus nu staat het paard alleen in de wei.
Nu ben ik gisteren van mijn verzorgpony af gevallen. Ze hebben mij verteld dat toen ik opstapte hij er in 1 keer vandoor ging en begon te bokken enz. Toen heb ik mij er laten afvallen. Weet er zelf niets meer van. Nu is mijn vraag wat misschien de reden zou kunnen zijn. Sinds die shetlander weg is schrikt hij heel erg van het zadel. Als ik er mee af kom gaat ie lopen, als ik het zadel er wil opleggen verschiet hij. Ze waren gisteren naast de wei ook aan het werken met tractors ( is hij normaal gewend).
Wat denken jullie dat een reden kan zijn dat hij er gisteren vandoor ging? Misschien omdat die shetlander weg is? Dat het misschien aan het zadel ligt? (Hij is af gevallen, dus dat het misschien net meer past) of misschien toch die tractors? (Waar hij nooit op reageerde)
Eigenaren zeggen dat hij heel fel op de weersomstandigheden reageerd maar persoonlijk denk ik dat er een andere reden achter zit.
Wat denken jullie?
P.S. Als dit verkeerd staat mag je het verplaatsen.
ik denk dat hij verward is door dat de shet weg is (waar hij misschien wel een band mee had) maar het zadel even cheaken of het nog allemaal goed zit enzo kan natuurlijk ook geen kwaad
Ik zou er sowieso voor zorgen dat het paard weer een maatje krijgt, want een paard in z'n eentje heeft geen leven. En ik zou inderdaad het zadel nog even laten nakijken of hij echt wel goed past zodat hij in ieder geval daar geen pijn door heeft.
Als ik een van mijn pony's uit de wei haal dan zijn de anderen ook frisser en drukker. Ze vinden het maar niks dat hun maatje weggaat namelijk. Ze kunnen dan net wat heftiger dan normaal reageren.
Hadden ze overigens niet beter het weiland goed kunnen maken ipv de shet dan weg te doen?
Vervelend dat je gevallen bent, ik hoop dat je er zelf niks aan over gehouden hebt? Grote kans dat het inderdaad is omdat je verzorgpony zijn maatje kwijt is! Maar zoals hierboven ook al gezegd is, het kan geen kwaad om het zadel even na te kijken.
ik denk een beetje van alles. maar als het paard inderdaad zo veel is afgevallen zou ik eerst naar het zadel kijken.
werd er eerst wel veel gereden met hetzelfde zadel? want dan zou het paard ook niet zo dik moeten zijn geweest en dan zou het zadel nu ook weer goed moeten liggen lijkt me.
voor ik ermee ging rijden werd er max 1 per week iets mee gedaan, er werd altijd met hetzelfde zadel gereden en heeft er nooit anders op gereageerd, maar nu dus wel.
Ik vind het zelf ook niet fijn at de shetlander weg is, hij heeft nu geen enkel paard meer om zich heen staat en denk dat hij echt wel eenzaam is. Hij doet sindsdien ook niets anders dan blazen en grommen precies.
De eigenaren hebben me gisteren ook verteld dat hij wel vaker kuren had maar dat hij dit nog nooit gedaan heeft.
Op dit moment ben ik beetje bang dat het niet meer word zoals het was, hij heeft totaal geen fut meer, geen zin om te werken. Eerst vond hij het echt fijn om samen te leren, altijd blij om iemand te zien, dat is nu allemaal weg.
Sociaal contact is heel belangrijk voor de mentale gezondheid van je paard. Het klinkt echt of hij eenzaam is en niet lekker in zijn vel zit. Zadel checken is ook zeker een goede optie
Dankjewel voor de reacties, denk dat het wel duidelijk is vanwaar zijn reactie komt. Zelf zou ik er zo snel mogelijk een ander paard bij zetten maar helaas heb ik daar niet om te zeggen. Hopelijk doet het iets af als ik met de eigenaren ga praten.
Patricia78
Geplaatst: 22-08-14 16:39
Youri1996 schreef:
Ik zou er sowieso voor zorgen dat het paard weer een maatje krijgt, want een paard in z'n eentje heeft geen leven.