Van de een op andere dag kopschuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nant

Van de een op andere dag kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 14:48

Normaal gesproken roep ik niet zo snel een bokt hulplijn in, maar ik sta nu echt voor een dilemma.

Mijn paard stond vanwege ontstoken ogen en vanwege veel te veel eten met vliegenkap en graasmasker op in het land. Hij staat 24/7 buiten met +/- 30 andere ruinen.
Vorige week had een ander paard zijn vliegenmasker af gehaald (onder zijn halster vandaan) en sindsdien is hij doodsbang voor het masker. Afijn, dan maar geen masker meer op, problem solved.
Verder ging alles nog prima, graasmasker houd hij netjes om.
Tot afgelopen vrijdag, iemand had het masker af gedaan, omdat het helemaal stuk getrokken was door een ander paard. Ik had een noodreparatie uitgevoerd en het masker weer omgedaan, gisteren (zaterdag) weer het masker stuk, terwijl deze aan een Eskadron safety halster bevestigd zit, ik zou eerder verwachten dat het halster breekt. Dus halster weer af gedaan en hij vloog toen achteruit, zodra ik zijn oren raakte.
Sindsdien kan niemand meer bij zijn hoofd in de buurt komen.

Ik met snoepjes toch geprobeerd het halster om te doen, maar mijn paard komt recht overeind en begint keihard met zijn hoofd te slaan, waardoor ik een kopstoot kreeg en neer ging.

Hij komt wel gewoon naar me toe, wel voorzichtiger als anders. Je mag hem aaien, maar zodra je bij zijn hoofd in de buurt komt spurt hij weg.

Er moet haast iets traumatisch gebeurd zijn met het halster met graasmasker, terwijl dat echt snel breekt, bij maar heel weinig druk.

Is er iemand die tips heeft? Waar te beginnen met de aanpak van dit probleem, zijn er mensen die ik kan inschakelen hiervoor?

Belangrijk: ik heb en ken mijn paard pas 6 weken , hij is net 4 jaar, het is een IJslander en is nog niet beleerd onder het zadel.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:51

Is hij niet gewoon een beetje getraumatiseerd van het op een nieuwe plek met meteen dingen aan zijn hoofd of had hij bij vorige eigenaar ook een graasmasker?
En doe je meer dingen met hem behalve graasmasker om en af, vaker uit de wei halen en halster om en af en zo? anders zal hij nu wel doorhebben dat aan hoofd zitten betekent dat het masker of vliegenkap om moet. Irriteert het graasmasker hem niet bij de mond? schuurplekjes?

Ik zou nu eerst beginnen met paard pakken door middel van een touw om de hals, halster omdoen net als bij veulens, eerst neus erin en pas om de hals vastgespen?
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 10-08-14 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Re: Van de een op andere dag kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:55

Waarschijnlijk heeft het tot 2 keer toe stukgaan van zowel graas masker als vliegenkap hem toch pijn gedaan.
Gewoon even zonder iets en dan eerst beginnen met een vliegen NETJE.
Maar heeft hij niet voldoende voorpluk als IJslander?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:57

sommige ijslanders hebben juist zo'n pluispoefje op hun voorhoofd :+

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 15:01

Het graasmasker heeft hij nu 1,5 week om ongeveer en niet de hele dag vanwege schuurplekken.
Bij oude eigenaar heeft hij inderdaad nooit deze dingen om gehad, dus dat het te snel is daar kan je zeker wel gelijk in hebben. Ik laat beide maskers voorlopig ook af.

Ik doe meer dingen met hem, zoals wandelen, poetsen etc. Dat ging gewoon goed.
Touw om de nek en het halster rustig om doen heb ik vandaag geprobeerd, maar zodra ik het kopstuk achter zijn oren langs doen (dus ik trek het niet over zijn oren) dan vliegt hij weg en laat ik los.
Is dit wel de juiste manier om te oefenen?

@aerdenhout: hij heeft geen hele lange voorpluk, dus helaas niet voldoende.

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:02

Ik ben het eens met set_elkol, maar kan het niet ook zijn dat hij pijn heeft aan zijn hoofd/oor? Misschien heeft ie een beetje te wild staan stoeien met een ander paard....

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:04

Ik denk dat hem rust gunnen nu even het best is, anders gewoon een paar dagen niet proberen met het halster, maar wel veel aandacht en liefde geven, desnoods rondje door de wei meeleiden met een touw om zijn hals om vertrouwen weer terug te geven :j belonen als hij meeloopt. En na een paar dagen rustig weer zijn hoofd aanraken en aaien, voorzichtig opbouwen?

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 15:07

Thanks Set Elkol, daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht, want hij laat zich prima meenemen aan een touw om de nek en is ook makkelijk los te laten mocht het mis gaan.
Laatst bijgewerkt door Nant op 10-08-14 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:08

Ik zou toch zijn atlas even na laten kijken, het kan best zijn dat hij een beste ruk aan zijn hoofd gehad heeft

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:09

Ik zou zeker niet bij het achteruitvliegen loslaten, dan leert hij juist dat dit de gewenste reactie is.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 15:13

Mizora, hij is totaal niet te houden als hij in paniek raakt. Hij is prima te lijden aan een touw, maar als hij omhoog komt etc houd ik hem niet.

Caira, dat is inderdaad samen met zijn oren de plek waar hij het meest heftig op reageert. Nakijken door DA of Osteo laten doen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:16

Dan zou ik het buiten niet oefenen, maar op stal en het liefst met een lus die niet strak getrokken kan worden. Belonen op het moment dat het kalmeert door het dan weg te halen. Als je hier niet correct naar handelt heb je binnen no time een paard dat kopschuw blijft, dat is er dan in getraind en het eruit trainen wordt dan ontzettend lastig.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 15:29

Hij staat 24/7 buiten, heb geen mogelijkheid om hem op stal te zetten, of ik moet hem met trailer verhuizen, maar dan moet hij ook een halster om.
Ik weet dat t niet ideaal is de situatie, maar hij is in ieder geval niet bang voor mij nog.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:32

Kan je geen klein stukje afzetten? Een stuk van 3x3 of 4x4 is groot zat. Hij moet juist niet weg kunnen. Geen druk op het touw zetten achter de oren trouwens, alleen zorgen dat het er blijft liggen totdat hij kalmeert. Pas als dat goed gaat kan je heel voorzichtig druk erop zetten. Maar dan zou ik hem eerst nagekeken willen hebben door een fysiotherapeut of osteopaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:33

Wanneer het halster veel druk te verduren krijgt komt de meeste druk op de atlas terecht. Dat kan erg pijnlijk zijn als deze is beschadigd of verschoven. Je kunt er een foto van laten maken, mede omdat je het waarschijnlijk nu niet voor elkaar krijgt om er een osteopaat aan te laten komen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:33

Ik denk dat die van het geruk en gepluk van het andere paard aan de maskers pijn achter zijn oren heeft.
Niet te veel dwingen en rustig aan.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:35

Het kan best zijn dat hij door wat er gebeurd is nu last heeft van zijn hoofd en atlas,wat ook niet erg verwonderlijk zou zijn..Misschien goede craniosacraal therapeut vragen om hem na te kijken(ik kan Joey Phillips aanraden),dat vind ik zelf wat effectiever met dit soort problemen..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:02

Caira schreef:
Ik zou toch zijn atlas even na laten kijken, het kan best zijn dat hij een beste ruk aan zijn hoofd gehad heeft

Hele goede opmerking!Een goede osteo zou dit moeten kunnen voelen en verbeteren.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:45

Het meest waarschijnlijk is dus een lichamelijk probleem ipv psychisch?
Morgen even kijken hoe het met hem gaat anders komt dinsdag of woensdag de DA.

Baal wel, dacht echt dat het Eskadron Safety halster veilig genoeg was, en ruinproof.. Ik heb nog gekeken, maar echt bij heel weinig druk schiet het al open, de ring zit juist op zijn atlas.
Dat het dus door het halster komt lijkt mij onwaarschijnlijk, door het vliegenmasker zou wel kunnen, dan heeft hij zich een aantal dagen groot gehouden. :(:)

Halster:
http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-V-03.jpg

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:51

Wel goed zo'n halster!

Ik denk ook dat hij op een of andere manier pijn heeft aan de oren of nek. Ik hoop dat hij snel wer opknapt!

imkeinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:54

zitten er geen wondjes op de kin?? daar had mijn paard last van

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:55

Als je er op drukt en het is pijnlijk is er toch wat waarschijnlijk wat verschoven of verrekt..Het gebeurt heel snel hoor..De cranio therpeut was laatst bij me en bij al mijn paarden moest er iets aan gedaan worden..Vaak gaat het al mis als ze veulen zijn met het leren meelopen..Als je dan aan het halster trekt ipv dat je ze achter aanduwt gaat het in feite al niet goed en dat is is net zo als paarden een keer gehangen hebben..Dus dan kan het ook gebeurd zijn met het vliegenmasker..Goed dat je er na laat kijken!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:01

kan het niet zijn dat een ander paard hem heeft lopen plagen, en dat hij door het graasmasker niks heeft kunnen doen? Ook kan het zijn dat hij door de regenval de afgelopen dagen niets door het vliegenmasker heeft kunnen zien en ergens tegenaan gelopen is?
Regen / donker en vliegenkap gaan niet samen, en in mijn ogen een kudde paarden met 1 met graasmasker ook niet! Paard kan zich maar half verdedigen / spelen. Zeker een ruin!

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:07

Vliegenkap heeft hij al een tijd niet op en sowieso nog nooit in de regen om gehad.

Pleiada ik kan er helaas niet echt bij in de buurt komen, dus kan niet checken of het pijn is. Ik hoop dat hij morgen wat gekalmeerd is, ik ga gewoon zonder halster de weide in om te knuffelen en te aaien, hopelijk kan ik hem dan checken en er achter komen of het pijn is of angst.
Mocht hij inderdaad erg gevoelig reageren laat ik een DA, osteopaat of cranio therapeut langs komen.

@ imkeinge: nee geen wondjes, halster kan ook gewoon om zijn neus, alleen het kopstuk geeft problemen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:12

Hopen dat je morgen bij zijn hoofd kan komen zodat je het kunt checken..