In de winter rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

In de winter rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:44

Het is al erg vroeg om nu al mee bezig te zijn. Maar ik kijk graag vooruit.
Mijn paard is veel te dik en staat op dieet. In de winter gaat dit natuurlijk gewoon door.
Dankzij school ben ik vaak pas later thuis en kan ik ook pas na zessen gaan rijden.
Maar in de winter is het dan al donker, waardoor ik alleen op vrije dagen(die ik niet veel heb) en in de weekenden rijden.Dat is vaak dus maar 2x per week rijden.
Maar dit is eigenlijk te weinig voor haar, in vergelijking met in de zomer 4 a 5x.
Nou vroeg ik me af of mensen tips hebben om toch gewoon buiten in de bossen in het donker te kunnen rijden.

Ik speel zelf al met de optie om haar eventueel een aantal maanden op een stal te zetten, maar ik heb nog een Shetlander thuis die ik niet zomaar ergens naar toe kan verhuizen. En hem in die maanden alleen te zetten vind ik niet netjes naar hem toe.

Dus als jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag van jullie

Samblabla

Re: In de winter rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:46

Evt een helm lampje? Dan kan je toch in de bossen rijden. :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:47

Reflecterende dingen voor je paard en jou kopen, en deze omdoen zodra je gaat rijden in donker. In de bossen kan het wel gevaarlijk zijn(denk aan omgevallen bomen, zwervers) maar dit verschilt echt per bos enzo. De wegen zijn (meestal) wel verlicht maar niet altijd, en ookal is dat zo, altijd reflecterende kleding(accessoires) aandoen, en eventueel ook nog wat extra lichtjes(ik dacht dat dit mogelijk was, lichtjes niet zoals die op je fiets maar speciaal voor in het donker rijden met je paard? Weet het niet zeker)

Hopelijk heb je hier wat aan!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:48

veiligheids dingen.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:51

jazeker,
die lichtjes zijn er.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:14

Longeren in het donker geen optie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:16

En geen bak in de buurt waar je bijvoorbeeld 2x per week heen kan?

Dan inderdaad als een kerstboom op pad gaan :j
Je hebt losse lichtjes voor jezelf en aan je paard, een soort mijnwerkeslamp voor op je cap, reflecterende hesjes met knipperlichten, reflecterende dekjes en beenbescherming, uitrijdeken. Daar kom je al een heel eind mee :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:17

Samblabla schreef:
Evt een helm lampje? Dan kan je toch in de bossen rijden. :)

Volgens mijn mag je hier na zonsondergang niet meer rijden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:20

Checkballeen even of je na zonsondergang wel in het bos mag rijden. Vaaknis dat alleen opengesteld tussen zonsopkomst en zonsondergang.
In dat geval kun he dus alleen als langs de weg rijden (met voldoende zichtbaarheid en tenminste een lamp naar voren die wit of geel licht uutstraalt en naar achteren rood licht.).

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:20

Je hebt geen beschikking over een trailer? Anders zou je 1 keer per week savonds een binnenbak kunnen huren en dan za-zo overdag buiten rijden en dan bv op woensdag nog een keer in de binnenbak.

Zo doe ik het swinters. Vrij middag, Za - Zo gewoon op stal in de buitenbak ( tenzij deze bevroren is, dan ga ik in het weekend ook met de trailer op pad om ergens in een bak te rijden)

Op woesdag heb ik les ( in een binnenbak) en dan probeer ik door de week nog een keer ergens een bak te huren. Kan dan zo toch nog 4 a 5 keer per week rijden.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:42

Nee geen beschikking over een trailer, anders had ik een bak kunnen regelen.
Door het bos loopt ook een onverlichte weg waar auto's rijden. Je mag daar dag en nacht komen alleen is het niet verlicht daar.
Edit: bij ons is de wei niet echt geschikt om in te longeren. En dat mag ik niet van mijn vader want dan wordt het gras kapot gelopen.

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:58

Zijn er misschien ook bakken in de buurt van particuliers en daar vraag of je (miss tegen vergoeding) ook kunt rijden voor de winters periode. Waar rij je normaal gesproken?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:11

ik zou een bak in de buurt zoeken (idd eventueel bij een particulier aan huis).

Je kunt zelf nog zo verlicht zijn, maar het lijkt me toch gevaarlijk in het bos in het donker (voorop geseld dat het uberhaupt MAG). Je ziet geen klap! Daarnaast vind ik het niet verantwoord om alleen op pad te gaan. Er kan altijd iets gebeuren....

Misschien kun je een bijrijder zoeken voor de wintermaanden die wel overdag kan rijden, als het licht is?

Sammiemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:16

Ook mij lijkt in het donker de bossen in - hoe goed je ook bent verlicht - gevaarlijk. Of een bijrijder zoeken die wel overdag kan, of indien mogelijk ergens bij een verlichte (buiten) bak gaan rijden/ longeren? Ik weet natuurlijk niet wat de situatie is en of dat mogelijk is, maar dit is wat ik zot doen. Succes!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 18:43

Er is een bak van een vereniging in de buurt(nog 30 tot 45 minuten rijden te paard). Maar daar mag je alleen in rijden als je lid bent van de vereniging. Ik ben dus nog aan het wachten of ik daar lid mag worden.
Dan hoef ik alleen door het dorp heen te rijden. Dan kan ik op het fietspad stappen, dat verlicht is.

Helaas is een bijrijder geen optie. Mijn ouders willen geen vreemd volk op het terrein. Dus een bijrijder is uitgesloten.

En om eerlijk te zijn vind ik in het donker rijden in de bossen ook niet zo veilig. Maar het mag daar wel, dat weet ik wel.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:55

Is er niemand anders in je buurt die een bak heeft? 30 tot 45 minuten is wel een behoorlijk eind. Kun je anders niet langs dat fietspad waar je het over hebt rijden? Dan zelf wel verlicht natuurlijk. Ik rijd in de wintermaanden ook in het donker van en naar de manege. Dat is alleen maar een kwartiertje. Heb dan wel altijd een hoop verlichting op en aan. Om pony z'n benen van die gele bandjes met rode knipper lampjes en eventueel nog reflecterende bandjes. In z'n staart of aan de achterkant van z'n deken een rood fietslampje. Zelf een reflecterend hesje aan en ook van die rode knipperlampjes om m'n arm. Op m'n cap zo'n hoofdlampje en op het kopstuk ook nog een lampje. Klinkt misschien als veel en overdreven, maar ga liever ala kerstboom op pad dan aangereden worden. Pony is trouwens in het begin wel altijd wat kijkerig naar de schaduwen en lampen enzo.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:00

Ik heb twee fietspaden. Een loopt er door het dorp en is alleen geschikt om op te stappen en de andere loopt door het bos en die is onverlicht. Die onverlichte is dus niet mijn eerste keus.
Als ik naar mijn oude manege wil, moet ik helaas ook er zo lang over doen. En dan ga ik dus door een onverlicht stuk bos.

Ik denk trouwens dat ik er zo lang over doe voordat ik bij die vereniging ben, met de fiets ben je er al in 20 minuten.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:07

ik zou iig niet in het bos gaan rijden hoe goed je jezelf ook gaat verlichten. je lampen zullen nooit zoveel verlichting geven dat je kan inschatten wat er in de bosjes of achter de bomen naast je en voor je uit gebeurd met alle gevolgen van dien want je paard ziet dat ook niet en in het donker kan er vanalles uit de bosjes wandelen of vliegen. geritsel waarbij een paard niet kan zien hoe of wat het doet kan al genoeg zijn voor problemen en dan is die verlichting niet genoeg om op in te kunnen grijpen. 45 minuten heen en 45 terug lijkt me wat veel om na de club te rijden.. maar het is niet onmogelijk ofzo. zou toch wat in de buurt gaan zoeken. is er niet een stuk weiland wat je om kan bouwen tot bakje om in te rijden? of misschien iemand in de buurt met een stuk weiland dat je mag gebruiken of eventueel een bak idd van een particulier. als dit allemaal niet kan zou ik ze liever nog beide op een pension stal zetten waar ze rijmogelijkheden hebben in de winter.

rooskoedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:57

Reflectie, lampjes ect. En misschien een bak met verlichting (eventueel even in de buurt vragen, bij ons word de bak vaak gebruikt door andere mensen uit de buurt.)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 21:41

Ik dacht dat de vereniging verder lag dan het was.
Het is maar 15 tot 20 minuten te paard. Vandaag er maar even naar toe gereden om te kijken of het te doen was. Dus dat is in de winter ook te doen. Te horen gekregen dat ik daar lid mag worden. Dus binnenkort afspraak maken om te gaan kijken en alles te regelen.

Buren doen dit ook dus moet te doen zijn.

En ik heb al een verlichtend hesje en rijdeken en lampjes. Misschien nog iets voor in de staart en op de helm en dan komt het helemaal goed

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:44

Verstandige keus , ookal zou je als een kerstboom het bos in gaan lijkt het me niet veilig.
Mocht er wat gebeuren lig je daar in het donker?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 21:46

Nee de wegen en fietspaden zijn daar goed verlicht. En veel huizen die daar staan. Het zit net buiten het dorp. Daarna staan de huizen verder uit elkaar.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:30

Madje1992 schreef:
Te horen gekregen dat ik daar lid mag worden. Dus binnenkort afspraak maken om te gaan kijken en alles te regelen.
Buren doen dit ook dus moet te doen zijn.

Misschien kun je dan samen met de buren heen en terug stappen. Samen op pad is, vooral in de winter, veiliger en gezelliger..

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:49

je kan ook gewoon lekker door t dorp rijden 's avonds, dit deed ik ook altijd met mn pony's.
maar een bak is natuurlijk ook top :-)

Ik verkleede mezelf en de pony als kerstboom en hup de weg op, wel verlichtte stukken, dus niet op hele gevaarlijke wegen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:54

Ik zou een stukje afzetten in de weide dat je gebruikt om te longeren?
Gewoon een hoekje van 15x15.
Kan je daar geen licht neerzetten ook niet?

Zo doen wij het altijd..