Ik weet even niet meer wat ik met mijn paard aan moet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IndyPascalle

Ik weet even niet meer wat ik met mijn paard aan moet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 22:45

Geen idee waarom ik dit topic precies open.
Misschien om mijn verhaal kwijt te kunnen. Misschien in de hoop advies of tips te krijgen die nog niet voorbij zijn gekomen. Misschien om mijn gevoelens en gedachten eens te delen met mensen die net zo veel geven om paarden als ik (i.p.v. mijn omgeving die een paard ziet als een auto... Rijdt ie niet meer lekker, dan koop je toch gewoon een nieuwe).

Op dit moment weet ik even niet meer wat ik met mijn paard aan moet. Mijn gevoel wil hem helemaal niet kwijt, maar verstandelijk weet ik dat dat misschien wel het beste is.
Paard heeft nogal een emotionele waarde voor ons. Het is mijn eerste echte eigen paard (vroeger thuis wel shetten gehad, maar met het hele gezin). Hij heeft voor onze trouwkoets gelopen. En helaas afgelopen jaar afscheid moeten nemen van zijn fokker, waarmee ik ook goed contact had, en hierbij heeft hij mee gelopen in een laatste eerbetoon.

Ik heb hem 3,5 jaar geleden gekocht als groen paard. Hij was qua uiterlijk totaal niet waar ik naar op zoek was, maar qua gedrag en karakter eigenlijk precies het paard wat ik zocht. Het belangrijkste argument wat het gezochte paard moest hebben, was dat braaf genoeg dat iedereen er zo mee aan de gang kan. Manlief wilde misschien weer gaan rijden, mijn broer en zijn vriendin zouden zo nu en dan een ritje met hem willen maken en toen leefde nog het idee om misschien iets met een zorgboerderij te gaan doen (uiteindelijk is dat niet meer door gegaan).

Toen ie een beetje bij ons gewend was en kennis had gemaakt met zijn nieuwe kuddegenootjes, ben ik langzaamaan begonnen met hem zadelmak maken. Hierin was hij erg makkelijk en meegaand. Hij heeft in het hele proces geen stap verkeerd gezet en was inderdaad dat brave paard wat ik zocht. In die tijd vroeg mijn man me ten huwelijk. Al snel werd besloten dat het wel heel erg gaaf zou zijn als paard voor de koets liep op deze speciale dag. Paard is naar een kennis van de fokker gegaan om betuigd te worden (samen met zijn zusje, die op dat moment aan iemand anders verkocht was en die haar ook graag voor de wagen wilde laten betuigen). Na het huwelijk hebben we zelf ook een menwagen en tuig gekocht. Hij vond het super leuk om te doen, dus vanaf toen werden mennen en rijden afgewisseld.

Ondertussen zijn we 2 keer verhuisd en hebben we een kindje gekregen. In het huis waar we nu wonen staat hij 24/7 buiten en heb ik een bijrijder die hem ongeveer 3 dagen in de week verzorgd. De rest van de week is erg wisselend wat er met hem gedaan wordt. Dat is erg afhankelijk hoeveel tijd ik zelf overhoud, maar ik heb nooit het idee gehad dat hij iets tekort kwam.

De eerste 1,5 jaar op deze plaats was hij nog steeds het brave paard wat we gekocht hadden. Maar sinds afgelopen februari is dat veranderd (een paar maanden geleden heb ik hier een topic over geopend en sinds die tijd zijn we aan het puzzelen wat het zou kunnen zijn). Ik was zwanger van ons tweede kindje en mijn bijrijder reed hem zo vaak hij kon. Op een gegeven moment kwam hij aan dat paard er vandoor was gegaan onder het zadel (tijdens een buitenrit) zonder aanwijsbare oorzaak. In de periode na die ene keer gebeurde het vaker dat hij er vandoor ging tijdens buitenritten, maar altijd zonder aanwijsbare oorzaak. Toen ons kindje geboren was ben ik er zelf weer op gestapt. De eerste 2 keer ging goed, maar daarna begon hij er bij mij onder het zadel ook vandoor te gaan. En even later begon hij dit gedrag ook te vertonen voor de menwagen, maar alleen als hij in galop ging. Vanaf toen zijn we aan het puzzelen gegaan:
Onder andere zadel, rug, gebit, bit, ruiter zijn uitgesloten. In het topic hieronder alles wat er al geprobeerd is.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1783668&

Nadat dus als laatste de osteopaat is geweest, is hij er voor de menwagen toch nog een keer vandoor gegaan.
Toen kwam iemand met de optie aan dat ie misschien niet genoeg beweging kreeg, doordat het mij aan tijd ontbrak. Ik kreeg het aanbod van een manege dat hij daar mee zou lopen in de ponykampen. Dus in goed overleg loopt het paard daar nu mee. Hij is daar redelijk braaf. Voorwaarts en als ie in het midden van de groep loopt, dan versnelt hij, zodat hij weer vooraan mee loopt.
Zelf heb ik een paar weken geleden weer een keer gereden daar. Ik ging mee op buitenrit als vierde combinatie. Hij wilde elke keer bovenop het paard voor hem lopen, ik probeerde dat te voorkomen. Tot ongeveer de helft van de rit ging dit goed, maar bij de tweede galop werd hij kwaad en vloog er weer vandoor. De voorste ruiter lette op en heeft haar paard dwars op het pad gezet, waardoor die van mij stopte. Even later nog een galopje geprobeerd en dat ging wel weer goed.

Nu heeft bij mij dus heel erg de twijfel toegeslagen. Ik ben tot nu toe elke keer zonder angst opgestapt en begon zelfs weer vertrouwen in hem te krijgen, omdat ik weer een paar lekkere ritten achter de rug had voordat hij naar het ponykamp ging. Maar na de laatste keer dat hij er vandoor is gegaan, merk ik gewoon dat ik 'in mijn broek schijt' bij het idee dat ik weer op hem moet stappen.
Van de week heb ik de beslissing genomen dat ik wel weer iets met hem moet gaan doen. Maar omdat ik dus echt nerveus wordt bij het idee hem te moeten rijden, heb ik besloten morgen met hem te gaan mennen (daar voel ik me wat zekerder bij).

Paard staat overigens nog steeds op de manege en de kinderen van de ponykampen zijn helemaal weg van hem. Ik ga 4 tot 5 dagen in de week bij hem kijken. En van de week waren ze net bezig met pimp your pony. Ik heb de meiden die met mijn paard bezig waren even geholpen en heb echt genoten van dat momentje met paard. Kwam ook echt voor het eerst sinds tijden weer met een grijns op mijn gezicht thuis van paard.
Hij staat zeker nog tot eind deze maand op de manege en misschien nog wel een paar weken langer. En ik wil echt niet over 1 nacht ijs gaan met de beslissing of ie mag blijven of dat ik toch een ander huisje voor hem zoek, maar op dit moment heeft de twijfel heel erg toegeslagen...

Aryana

Re: Ik weet even niet meer wat ik met mijn paard aan moet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:00

Ik denk dat je voor de verstandelijke beslissing moet gaan en wat je in het verleden met het paard hebt meegemaakt moet loslaten, dat was toen en als je er in het heden moeilijk tijd voor kan maken, wat ik me goed kan voorstellen met twee kleine kinderen, dan zou ik er afstand van doen. Het paard is misschien wel gelukkiger als er flink met hem wordt gewerkt, dan is het een winwin situatie.

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:04

Lastig..
Ik zit zelf ook in de zelfde situatie waarin de omgeving heel hard roept, verkopen die pony.
Dus ik volg even ..
Uiteindelijk moet je wel voor jezelf kiezen natuurlijk, want steeds met angst je paard op is natuurlijk ook niet fijn..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:06

Balen dat het zo moet lopen, maar zoals het nu loopt... Ik geloof dat paardlief niet gelukkig is en jij er ook niet gelukkig van wordt.
Misschien is het het beste om een huisje te zoeken waar je af en toe nog eens langs mag gaan en waar je weet dat hij het goed heeft.
Sterkte ermee, TS.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:18

Als je alle medische zaken hebt uitgesloten zoals je zegt en je hebt het er voor over om er alles aan te doen om het paard te rehabiliteren zou ik eens contact opnemen met Suelza hier op bokt. Zij heeft ervaring met paarden die allerhande problemen of gedragsveranderingen hebben. Ik denk de moeite waard omdat je gevoel zegt het paard niet kwijt te willen. Weg doen kan altijd nog.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:03

De daadwerkelijk beslissing wil ik pas maken als hij weer thuis is. Ik heb het inderdaad wel druk met de kids, maar hij krijgt net zo vaak beweging als voordat de kinderen er waren.
Mocht ik hem verkopen wil ik sowieso weer een ander paardje wat hier lekker in de wei komt lopen.

Ik heb Suelza even opgezocht. Ik kan nog niet echt vinden wat ze precies doet met probleem paarden, maar dat zal ze me best wel vertellen als ik contact met haar opneem. Enig groot nadeel is dat zij in noord-holland zit en ik in limburg.

Vanmiddag even lekker met hem gaan mennen. Hij was super relaxed, dus hebben een heerlijk ontspannen ritje kunnen maken. Zelfs toen er een groep paarden voorbij gegaloppeerd kwam (we stonden in een zijweggetje van een breed zandpad, dus ze hebben ons nooit gezien), kon ik hem makkelijk bij me houden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:30

Heb net ook je andere topic doorgelezen en ik las daar 1 tip ve bokker waar iedereen overheen heeft gelezen en in mijn ogen een mogelijke oplossing kan zijn :o

Je paard is volwassen geworden dus durft meer, is sterker, meer energie als puppie + misschien meer uitdaging nodig?
Wat wil ik opperen?
Longeer hem eens wat vaker en dan moe tot op zn tenen ( ookal vindt hij er niets aan) maar gewoon dat ie moe en voldaan is.
Bij mijne doe ik dat swinters 2 x p mnd, zomers 1 x p mnd of laat hem los in binnenbak. Hij begint dan vaak als ongeleid kanon!
Ik hoef dit niet te doen, pown is braaf maar hij wordt wel lastiger als ik het niet doe.
Mijne komt ook iedere dag buiten, loopt 4/5 x p week MAAR heeft het dus gewoon "nodig" om af en toe leeg te lopen :j

Nu hij op manege loopt, loopt hij natuurlijk meer, krijgt hij aandacht en vermoed dat hij aan einde van deze periode een tijdje weer zo mak als lammetje is...

Ken verder tinker deed dit ook soortgelijk, eigenaresse leerde gedrag herkenben tijdens poetsen ed en gooide hem dan ff 10 min aa longe. Niets aan handje meer...
Succes er mee...

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:49

Wat hierboven staat klinkt best aannemelijk eigenlijk. Probeer een periode met een flink trainingsschema. Nog wat intensiever als wat hij nu heeft op ponykamp. Ik zou je paard nog niet verkopen als ik jou was. Zo'n band vorm je niet 1,2,3 met een nieuw paard. :)

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:57

Dat kan ik inderdaad nog wel eens proberen als hij weer thuis is.
Hij loopt trouwens op dit moment doordeweeks 2 keer per dag en in het weekend 1 keer per dag (gevarieerd van dressuurles, springles, buitenritten, paardenvoetbal, zwemmen, etc). Staat overdag verder op stal en gaat 's nachts op de wei.

Las van de week ook een topic over pony's die nerveus werden van onder hoogspanningskabels staan. Dat zette me wel even aan het denken. Hij staat er niet onder, maar staat er normaal gesproken 300/400 meter vanaf. Zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:04

zou het ook kunnen dat je, doordat je thuis druk bent, er met je hoofd niet helemaal bij bent als je bij je paard bent? Misschien voelt hij dat?
Is er iets veranderd in zijn voer?
Imo krijgt hij genoeg beweging...
Jouw spanning zal hij zeker aanvoelen, wel fijn dat het mennen zo relaxt ging!

[OPG] Hoogspanningskabels geeft spanning? Ik las net dit topic maar volgens mij had je het zelf ook al gezien?!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:24

In plaats van lichamelijke uitdaging kan je hem ook geestelijk uitdagen door hem dingen te doen te geven waar hij echt weer even bij moet nadenken. Dat kan door hem dressuurmatig wat meer aan het werk te zetten, maar ook door hem iets nieuws te leren, zoals vrijheidsdressuur bijvoorbeeld.

Hij komt op mij namelijk over als een paard die graag in zijn hoofd bezig is. Vandaar dat hij het nu wel redelijk tot goed doet op het ponykamp en de eerste jaren ook probleemloos was, omdat hij toen volop in het leerproces zat. (zadelmak maken en beleren voor de koets)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:27

Wet pads make sweet horses.
Mijn advies is om hem aan het werk te zetten. De meeste mensen tutten teveel met hun paard.
Verdiep je daarnaast eens inde horsenality van je paard. Ik zou je willen adviseren om je eens te verdiepen in de Horsenalities volgens Pat Parelli.

Youri1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:00

Ik ben het inderdaad met Jessix eens. Probeer hem meer uit te dagen en zoek desnoods een extra bijrijder of iets voor hem, zodat hij bezig blijft.
En probeer het verleden van je af te zetten. Als het niet meer gaat, dan gaat het niet meer :)

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:00

Wat Jessix zegt, klinkt idd best logisch. Vrijheidsdressuur, grondwerk en veel nieuwe dingen kunnen misschien helpen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:04

Ik zou hem niet direct verkopen, zeker omdat hij zo speciaal voor je is. Ik zou kijken hoe hij zich ontwikkeld onder een zeer ervaren (met probleempaarden ervaren) ruiter, die hem kan direct en adequaat kan corrigeren waardoor het er vandoor gaan eigenlijk steeds voorkomen kan worden. Niet meer zelf verder gaan rijden met dit paard, want zijn ongehoorzaamheid wordt bevestigd door jou angst. Ik zou, zoals eerder al is aangegeven, met hem aan op de grond aan de slag gaan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:46

Als je zelf je vertrouwen kwijt bent en er geen plezier meer aan hebt zou ik zeggen, wegdoen en een goed adres zoeken, wellicht waar hij nu staat een optie?

Wat in het verleden was, is nu niet meer en doordat je angst hebt geef je dat toch door. Ik kies voor veiligheid en dat is het dan niet meer. Hoe moeilijk ook ik zou hem wegdoen naar een geschikte baas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:53

Als ik je verhaal lees dan krijg ik eerlijk gezegd de indruk dat je paard gewoon ongehoorzaam is en jij en je bijrijder hem niet "de baas" kunnen. Volgens mij probeert hij jullie gewoon uit en heeft hij nu een paar keer sucses gehad met het er vandoor gaan omdat jullie dus niet voldoende dressuurmatige controle hebben om dat te voor komen.
Daar ligt dus ook de oplossing in mijn ogen..leer hem "echt" rijden, leer hem luisteren..zorg dat je iemand vindt die je leert hoe je dit moet op lossen en je hebt je fijne paard weer terug.

SannieHorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:15

Elisa2 schreef:
Als ik je verhaal lees dan krijg ik eerlijk gezegd de indruk dat je paard gewoon ongehoorzaam is en jij en je bijrijder hem niet "de baas" kunnen. Volgens mij probeert hij jullie gewoon uit en heeft hij nu een paar keer sucses gehad met het er vandoor gaan omdat jullie dus niet voldoende dressuurmatige controle hebben om dat te voor komen.
Daar ligt dus ook de oplossing in mijn ogen..leer hem "echt" rijden, leer hem luisteren..zorg dat je iemand vindt die je leert hoe je dit moet op lossen en je hebt je fijne paard weer terug.

helemaal mee eens,maar mocht het echt niets worden,dat het niet klikt moet je misschien opzoek naar een nieuw huisje voor hem.Maar niet te overhaast beslissen !

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:24

hmmmmm, doodmoe longeren.... veel werken tot ie moe is ??? Dat klinkt leuk maar paardlief krijgt dan veel meer condite, dus veel meer uithoudingsvermogen en praatjes....
Dit is leuk als je veel doet met je paard maar lijkt me nu net niet goed voor TS.
Die heeft nu al moeite met hem....de medeberijder ook, dus wanneer paardlief veel comditie krijgt lijkt me dat in je nadeel werken.....

Ik zou dus eerde aan de opvoeding gaan werken..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:26

In je posts lees ik dast hij in mei nog is behandeld voor een blokkade in zijn eerste halswervel en een paar wervels net onder/achter zijn zadel. Kan het zijn dat die weer terug verkeerd zijn gaan zitten? Ik opper het omdat er veel verschillende ruiters op gaan, iedereen zit anders. Het zadel wat gebruikt wordt, is dat zijn eigen zadel of van ponykamp-locatie?
Evt weet ik wel een goede holistisch therapeut voor je in Limburg.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 11:31

Van het weekend met mijn groom ook al een beetje aan het brainstormen geweest en onze gedacht was inmiddels ook dat het misschien toch is dat ie mijn leiderschap niet meer accepteert. Het er vandoor gaan bij mij (weet niet of dat dit bij mijn bijrijder ook zo is), kwam meestal voort uit dat hij kwaad werd. Hij wilde harder, ik hield hem tegen, hij blijft proberen, ik blijf hem tegen houden. Op een bepaald punt is hij boos en dan vliegt hij er vandoor.
Ik denk dat nu hij op de manege staat ik eens kijk of ik niet wat lessen met hem kan nemen. Eens kijken of ik in een afgesloten ruimte het vertrouwen weer wat terug kan krijgen in hem.

Ik heb via de mail ook al een adresje door gekregen van iemand die zou kunnen helpen. Enig nadeel is dat deze persoon in Noord-Holland woont en ik in Limburg...

Nadat hij behandeld is door de osteopaat heb ik de eerste ander halve maand daarna alleen zelf gereden. En toen deed hij het ook. Op ponykamp is hij dus wel braaf. Hier thuis heb ik twee passende zadels (door de osteopaat en de zadelmaker bevestigd) waarmee hij gereden wordt. Op ponykamp heeft hij een passend zadel van daar.
Zijn eerste nekwervel kan wel nog steeds een probleem zijn, want hij is een headshaker. Daarvoor wilde de osteopaat nog een keertje terug komen, maar ze wilde niet alles in een keer doen.

Ik heb trouwens toen ik hem kocht veel grondwerk met hem gedaan, maar heb daar waar we nu wonen niks meer mee gedaan. Misschien dat ik dat ook weer eens ga oppakken.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:43

Ik heb het idee dat het inderdaad wel eens pubergedrag zou kunnen zijn. Hij heeft verder geen kwaad in de zin, maar probeert een beetje uit hoe ver hij kan gaan.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:43

Paarden spiegelen zou het ook niet kunnen zijn dat je niet voor de volle 100% met hem bezig bent, daardoor dus ook je `leiderschap`verliest? Dus wat ik bedoel is niet met je hoofd bij de kids of de boodschappen, wat eten we vanavond. Ik zou denken dat met veel geduld, grondwerk, veel afwisseling een heel eind komt. Daar zou ik voor gaan. Verkopen kan altijd nog. Veel succes!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:47

Mss speelt zijn nekwervel nog steeds een rol.......er moet een verklaring zijn als een paard dermate van karakter veranderd. Wanneer wij iets niet kunnen herleiden of zien, wil nog niet zeggen dat er niets aan de hand is!

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:06

Ik zou zeggen ga eens wat anders doen met je paard. Grondwerk. Schrik parcours, horse agility. Clickertraining, vrijspringen. Gewoon leuke dingen om jullie band weer op te bouwen. Koop slingers en ballonnen en ga spelen met je paard.