Ik heb in maart een pony (ruin) gekocht die nu net 3 geworden is in juli. Hij was totaal groen en eigenlijk niet aan de hand geweest. Kon amper aan een touwtje meelopen. Hij stond samen met 1 leeftijdsgenootje (ook een ruin). Na aankoop wilde ik hem persé in het land in een grote ruinen kudde hebben voor zijn ontwikkeling en om weer blij te worden. Hij was niet heel happy en totaal respectloos naar mensen toe. Hij heeft van begin april tot begin juli in een grote kudde gestaan, en daar is hij best van opgeknapt. Helaas werd de kudde daar door veel geruzie over het gras uit elkaar getrokken en stond hij weer met een klein groepje. Hij had vriendschap gesloten met een andere ruin, en dat was dikke mik. Als deze even wegging was hij niet heel blij. Dus ik zag wel wat verlatingsangst. Wij zijn ondertussen gaan grondwerken en dat ging steeds beter. Waar hij in maart met hoeven uitkrabben gericht het licht uit mijn ogen probeerde te schoppen, kan ik inmiddels zelf zijn voeten bijvijlen.
Het werd een vrolijke nieuwschierige pony, maar wel wat dominant. Hij gaat nog steeds regelmatig zonder pardon in je eigen ruimte staan en moet dan echt weer even op zijn plek gezet worden.
In juli kreeg ik het aanbod van iemand uit de buurt met 3 paarden van hetzelfde ras en een lieve Shetlander om bij haar te komen staan. Omdat wij gangenpaarden hebben zag ik veel voordelen hierin.
Bovendien is het een prachtige plek met een giga paddock met een stukje bos eraan en schuilstallen en slowfeeders overal, en daarbij nog meer dan voldoende land. En omdat ik hem het liefst zo natuurlijk mogelijk wil stallen vond ik dit super. Nooit meer op stal, altijd buiten met heel veel te doen.
Zij heeft 4 merries.
In het begin werd hij goed op zijn plek gezet door de dames, maar alles verder in geode harmonie. Na 2 weken hebben we iedereen bij elkaar gelaten en er is nooit iets voorgevallen.
Nu komt het
Anderhalve week geleden werd de Shetlander hengstig. Ik zag ineens mijn ruin bovenop de shet klimmen vrij regelmatig
Ook liep hij de halve dag op 5 benen...
Nu wilde ik hem laatst voor het eerst eens meenemen om op het terrein te wandelen in zijn eentje (na een maand rust en wennen)
Nou... hij flipte compleet. Hij wilde niet mee, verzette zich enorm. Rende dwars door me heen, bokken, steigeren. En als klap op de vuurpijl haalde hij vol uit (gericht) met zijn achterbeen en raakte me op mijn bovenbeen waardoor ik nu met een blauw-groen been zit. Hij had hem wel kunnen breken...
De volgende dag kwam een kennis die Parelli trainingen geeft, en daar deed hij precies hetzelfde bij bij het verlaten van de merries. Ze was verbaasd hoe aggressief hij werd!
Ook naar haar haalde hij vol uit met een achterbeen maar dit was gelukkig mis... We zijn niet verder dan 3 meter voorbij de paddock gekomen..
Feiten
02-2013 geruind
02-2014 groen gekocht met lichamelijke en geestelijke achterstand
Nog nooit met merries gestaan
Dominant karakter
Vragen
Klinkt dit als een klophenst?
Klinkt dit als een respectloos paard
Klinkt dit als een paard met verlatingsangst? (wat weer samenhangt met mijn leiderschap)
Ben benieuwd wat jullie hiervan denken....