Rijden met sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

Rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:44

Ik vraag me af wat vinden jullie van het rijden met sporen.
Ik zelf zou het zelf nooit doen.

Hoe denken jullie hier over?

LiannePuthzy

Re: Rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:46

als t nodig is zou ik t gaan doen, anders niet, nu heb ik nog geen sporen nodig dus gebruik ze ook nog niet, alleen maar onhandig als je ze nog niet nodig hebt
en ik vind t prima zolang je ze maar gebruikt om hulpen te verfijnen en niet om te drijven ofzo

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:49

Waarom zou jij het nooit doen TS?

Ik rijd dagelijks met sporen. Train op Z niveau en dan zijn sporen ideaal om te verfijnen en snel weer fris te maken voor het been.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 19:27

Het is voor een paard niet fijn hij krijgt toch iets hards tussen zijn ribben gedrukt ookal doe je het niet hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:35

Een niet passend zadel of een scherp bit is ook niet fijn, maneges zitten er vol mee helaas.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 19:37

dat klopt. maar van sporen word nog makkelijker over na gedacht van ja dat is voor paard gewoon beter enzo en ze voelen niks van. asl ze op manege achter komen dat zadel niet past of bit niet goed is word meestal wel wat aan gedaan.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:39

euhm nou nee hoor, bij de meeste manege's hebben de paarden een zo goedkoop mogelijk zadel, zo goedkoop mogelijk hoofdstel en een goedkoop bit
sporen zijn niet zo heel erg zolang je ze maar gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn en niet sporen gaat gebruiken als aandrijf hulp ofzo

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 19:42

ik rij op een manege waar ze alles goed hebben voor de paarden en alles goed past. maar ook op andere maneges bij mij in de buurt word goed opgelet.

Maar goed even terug op sporen wat mij ook vaak opvalt is dat mensen te hard werken met de sporen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:43

idd, zijn er veel van, die de sporen niet gebruiken als verfijning van bepaalde hulpen maar als een aandrijf hulp ofzo

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:48

Zag pas iemand die van die tandwielsporen er bij elke stap induwde. (Hoezo stille beenligging..) Kreeg daar toch wel de kriebels van.
Sporen ga ik pas gebruiken als ik een stille beenligging en heb dingen zoals wijken wil oefenen. Maar voor het tempo heb ik mijn kuiten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:49

Ik zou het ook niet snel gebruiken, maar ik zeg nooit nooit, want mijn mening veranderd nog weleens. :) Maar ik vind ze een beetje onzin als je niet echt op hoog niveau rijdt. Om je paard fris aan het been te houden vind ik dat je geen sporen voor moet gebruiken, maar een zweep. Maarja uitzonderingen daargelaten. Als je je benen goed stil kunt houden en daar volledige controle over hebt en dus niet per ongeluk aanraakt en je paard is bang voor de zweep en reageert wel op een spoortje, tja waarom niet. :)

lizzyx16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:51

Ik gebruik zelf geen sporen en misschien is dit een hele rare vraag, maar als een paard niet goed reageert op drijven kan je toch sporen gebruiken? :\ Zweep kan natuurlijk ook maar dat ligt aan het paard zelf

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:55

sporen zijn volgensmij helemaal niet bedoeld om een paard mee aan te drijven

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:01

Nee die zijn om een exactere plek aan te kunnen raken omdat een laars vrij veel gebied inneemt. Dus als je paard op hoog niveau loopt heeft hij veel knopjes..

rooskoedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:48

Ik durf t niet, ben altijd bang dat ik net iets te hard in de buik druk of hem zonder te weten aanspoor...