Problemen met oren aanraken/hoofdstel om doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Problemen met oren aanraken/hoofdstel om doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 15:27

Hallo allemaal.

Mijn ruin is in april 3 jaar geworden. Hij heeft altijd al een hekel gehad wanneer ik aan zijn oren zat. Ik oefen hier veel mee, maar de ene keer gaat het goed, dan is er niks aan de hand, en dan kan het zo zijn dat ik er een paar minuten later niet meer aan mag zitten.
Zoals gisteren heb ik hem het hoofdstel omgedaan, vond hij wel even raar, maar hij liet het toe. Maar vandaag kreeg ik het hoofdstel voor geen mogelijkheid om :n En ook dat ik dan wel even aan de oren mocht zitten, en een minuut later ofzo weer niet. Wanneer het goed gaat beloon ik hem.

Ik weet momenteel niet meer wat ik hiermee moet. Iemand die tips heeft?

Alvast bedankt.

romyver

Re: Problemen met oren aanraken/hoofdstel om doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:29

ik volg,
mijn verzorgje van 4 heeft hetzelfde.
heb er nog geen oplossing op gevonden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:58

Geduld, gewoon rustig doorgaan met belonen.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:05

het word inderdaad op een gegeven moment wel beter,
maar ze blijft het vervelend vinden.

Djowel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:18

Ik zou persoonlijk niet teveel pushen. Wanneer het je eenmaal is gelukt om de oren aan te raken, belonen, maar niet direct weer proberen (tenzij je wil gaan rijden). Je paard moet een positieve associatie krijgen met het aanraken van zijn oren. Dus, zoals eerder gezegd, inderdaad veel geduld en veel belonen :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:29

Het kan ook zijn dat je paardje aan het wisselen is (doppen). Dit kan de ene dag wat meer vervelend zijn dan de andere. Het enige wat je kunt doen, is rustig blijven en doorgaan. Het kan namelijk zijn dat hij een vorige keer wat gevoelig was en bang is dat hij dat nu weer gaat voelen. Als jij kunt bevestigen dat hij niet bang hoeft te zijn, dan komt het uiteindelijk wel goed. Mochten er doppen zijn die niet goed loslaten (als hij langdurig last blijft houden), dan kun je altijd nog een tandarts laten komen om deze te laten verwijderen. ;)

Onbekend15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:12

misschien heeft die een wondje ofzo op zijn hoofd... had mijn paard ook

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:26

Hoe raak je de oren aan?
Tot waar kan je komen?
Wat doe je als je paard weg trek?

Belonen op het juiste moment is essentieel.
Je raak niet een oor aan en ben dan weer weg, want dat is niet goed.
Ga met het hoofd aan de gang lekker zachtjes friemelen/wrijven/aaien/krabben en ga steeds meer richting het oor, als je paard stil blijft staan dan geef je er steeds een rustmoment tussendoor, tel even 21 22 23 24 25 26 zachtjes praten belonen en weer verder, beweegt het paard wel probeer dan contact te houden met het hoofd en tel weer 21 22 23 24 25 26 en laat los, 21 2 23 24 25 26 en ga weer verder. Adem rustig in en uit als je bezig ben, vind uit wat je paard lekker vind aaien krabben wrijven oid.