Merrie met veulen vervoeren in tweepaardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jodym

Merrie met veulen vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 08:32

Hoi,

Ik heb een vraag waarover ik ontzettend in dubio zit.
Ik heb een tweepaardtrailer, en wil hierin mijn merrie met 3 maand oud veulen vervoeren.

Ik heb geen lange stangen, waardoor de trailer minder stevig is als ik het tussenschot eruit zou halen want dan kunnen nergens stangen. Gister had ik om te oefenen het tussenschot erin en stangen bij de merrie, en bij het veulen niks, maar ik ben bang dat 't veulen via de voorkant onder de voorstang van de merrie terecht komt...

Iemand ideeën?

butengeweun

Re: Merrie met veulen vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:37

2 balen hooi/stro aan de voorkant vastmaken zodat veulen er niet onderdoor kan. Zo vervoerde wij altijd.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:24

Wij hebben enkele jaren geleden een tweedehands Ifor Williams gekocht en de vorige eigenaars hadden regelmatig veulens en zij hadden in de trailer een constructie gemaakt dat de kleine veulens in de neus van de trailer stonden.
Ze hadden een plaat betonplex 18 mm dik op maat gemaakt dat deze de neus van de trailer afsloot vanaf de bodem, tussen de twee wanden tot op de hoogte van de voorste buizen.
In deze buizen hadden ze enkele gaten geboord en met bouten kon de plaat vastgemaakt worden aan de buizen.

friesiszwart

Re: Merrie met veulen vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:24

ik zou zeker een trailer regelen met stangen voor en achter, dit is voor de stevigheid van de trailer.

Zelf vervoer ik merrie met veulen in een 2-paards trailer met een dikke laag stro, voor en achterstang en veulenrek aan de achterkant dicht. Merrie staat vast en veulen los (als zij nog zo klein zijn).

Is het veulen wat ouder en gewent om vast te staan dan vervoer ik hen naast elkaar met tussenschot en beiden vast. voor de zekerheid ook het veulenrek dicht. Ik weet overbodig maar voor mijn gevoel een geruststelling.