Hoogspanningskabels geeft spanning?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaVaLaPhoto

Hoogspanningskabels geeft spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 07:51

Ik zit mij al een tijdje wat af te vragen, en mensen om mij heen kunnen het ook niet precies zeggen. Dus ik dacht, misschien hebben mensen op dit forum meer ervaring er mee.

Sinds juli dit jaar staan mijn twee pony's op een weilandje die ik zelf huur. In het begin waren ze wat onrustig, de Shetlander zelfs chagrijnig, maar ik gaf er de schuld aan dat het nieuw was en gelijk begon met flink wat regenval. Is natuurlijk nooit leuk.

Maar de jongste, mijn New Forest hengstje, is sinds we op die wei staan onrustiger en banger. En het lijkt alsmaar erger te worden. De Shetlander was eerst alleen wat chagrijnig, maar is nu ook banger en onrustiger aan het worden. Voor het ruitertje wat ik heb is dat teleurstellend, want zij wilt graag oefenen voor de bixie van aankomende zaterdag en de Shetlander staat stil of springt opeens een paar passen aan de kant.

Kan dat er aan liggen dat er hoogspanningskabels boven de wei hangen? Of moet ik echt verder zoeken naar wat het nog meer kan zijn? Valt me wel op dat ze altijd twijfelen of schrikken ongeveer waar die kabels boven de wei hangen.

Ze hebben een weekje tussendoor op een andere wei gestaan ivm uitbreken, repareren en mijn 3-daagse logeerpartijtje in België. Daar waren ze rustiger, totdat de muggen en dazen kwamen. Die zijn in 'mijn' wei een stuk minder aanwezig dan in de tijdelijke opvangwei en ik spray ze ook iedere dag in met anti-vlieg.
En op de vorige stalling waren ze voor niks bang. Liepen gewoon over de weg mee naar de wei langs vrachtwagens en tractoren. Plastic zakjes waren spannend, maar even aanmoedigen en ze liepen er gewoon langs.
Ben daar weggegaan, omdat ik zelf de prikkels tussen de merrie van de staleigenaresse en mijn jonge hengst niet fijn vond. Ging wel goed, stonden ook apart en konden niet zo maar bij elkaar staan (lees hengst in wei ongeveer 0,5 km verderop en merrie in paddock bij stallen), maar mij leken die prikkels iedere keer niet fijn. Hengst wordt gecastreerd einde van de zomer/begin herfst.

Magic_Ice

Re: Hoogspanningskabels geeft spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:54

Ik denk wel dat dit ermee te maken kan hebben. Paarden zijn gevoelig!
Is er ook een stuk wei waar de kabels niet hangen? Dan zou je het kunnen testen door dat stuk af te zetten en ze een tijdje alleen maar daar te laten, of in een totaal andere wei waar geen masten in de buurt zijn...

charona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:56

Google maar op electrosmog

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:59

Hoogspanningskabels geven de zogenaamde elektrosmog ofwel elektromagnetische straling af. Je kunt hiervoor gevoelig zijn dat noemt men elektrosensitiviteit. Maar ook dieren kunnen er last van krijgen, gespannener of zenuwachtig worden. Met name als ze er dagelijks staan. Zie ook

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elektrosmog

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 09:22

Ze staan 24/7 in de wei.
De wei is erg smal en de kabels hangen ongeveer in het midden. Dus afzetten wordt wat lastig. Merk wel dat ze of graag helemaal achteraan staan en met moeite naar voren komen als ik kom voeren. Of dat ze het liefste vooraan blijven staan. Dat middenstuk is een stuk waar ze liever niet staan.
Ook als het ruitertje komt rijden met de Shet zet ik de jongste in het achterste stuk en met het weglopen gaat het goed, totdat we onder de kabels komen en dan komt te twijfel. Met rijden van de Shet merk ik ook dat hij moeite heeft met de 'kabelkant' en niet met het voorste deel.

Enigste andere wei waar ik eventueel meteen terecht zou kunnen stikt het van de dazen, vliegen en muggen. Maar daar moeten we een uur op lopen of met de trailer naar toe gaan. Aanstaande vrijdagavond gaan ze wel 'uit logeren' bij de oude stalling ivm de bixie zaterdag, zodat de jongste niet alleen achterblijft in de wei.

Maar kan ik daar iets aan doen? Of kan ik het beste een ander weiland zoeken? Heb t/m december huur betaald, dus zou het liefst die tijd dan nog willen proberen 'uit te zitten'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:27

Wij zitten ook onder hoogspanningskabels met een redelijk grote stal (ca 80 paarden) en er heeft nog nooit een paard last van gehad

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:31

Je kunt in ieder geval (door ze even een maandje of zo) te verplaatsen kijken of dit de oorzaak is.
Ik heb vermoedelijk ook een paard dat er last van heeft (gehad).
Hij stond toen op een stal die onder hoogspanningsmasten ligt. Er stonden nog meer paarden maar die van mij was de enige in een containerbox. Toen ik daar stond, begon hij steeds minder te lopen, hij kreeg steeds minder energie. Heb ik nog een bloedonderzoek laten doen maar daar kwam niets uit. Hij stond ook altijd heel hard naar me te hinniken als ik aankwam (je kon het bijna schreeuwen) noemen, terwijl normaal een beetje "pruttelt" ter begroeting. Allerlei indicaties dat het gewoon niet lekker zat. Ik heb hem weer verhuist en na twee weken kwam zijn energie weer terug.
Als het idd de oorzaak is, zou ik ze er gewoon weghalen. Nogmaals, niet ieder paard reageert erop (net zoals ook niet ieder mens zo gevoelig is voor electrosmog). Maar als ze het zijn is het wel erg onaangenaam voor ze.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:41

Er is veel te doen geweest mbt hoogspanningskabels en gezondheid/welzijn. Een sluitend antwoord is er (nog) niet. Er is niet onomstotelijk bewezen dat hoogspanningsmasten/kabels voor problemen zorgen.

Feit blijft dat sommige dieren zich er niet prettig bij voelen. Zo weet ik dat er ooit een veeboer is geweest die zijn 80 koeien niet op een weiland kreeg vanwege de kabels, de dieren bleven hutjemutje op elkaar staan in een hoek van de wei.
Ook is er verschil in het soort hoogspanning. Je hebt 110 kV, 220kV en 380 kV. De laatste 2 hebben over het algemeen hogere masten, dus wellicht dat dat een rol speelt.

Hoe dan ook, als je duidelijk ander gedrag constateert zou ik zeker een andere wei zoeken, juist omdat er (nog) geen sluitend antwoord is.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 09:54

Okee, dus de tip is om tijdelijk ergens anders te staan om te zien of het daar aan ligt?
Ze hebben in ieder geval alle genoemde 'symptomen', als ik het zo mag noemen. Op de vorige stalling, zonder kabels boven hun hoofd, hadden ze nergens last van.
Dan zal ik eens rondvragen of ik ergens anders terecht kan om te testen en ondertussen een andere wei zoeken.

Zat al te denken om een andere wei te vinden, omdat deze toch niet handig is qua ligging, indeling en nog meer kleine nadelen. Maar dan ga ik beetje spoed zetten achter het vinden van een andere wei als die hoogspanningskabels de pony's dwars zitten.

@LadyMadonna
Ik heb op een stal stage gelopen waar ook paarden in en uit gingen voor trainingen, verkoop, etc.. Als het vol stond, stonden er rond de 60 paarden. Ook hoogspannigskabels boven weilanden en buitenbak. Geen paard reageerde er op, behalve een Fjordenmerrie die op pension stond. Alleen was het onduidelijk of dat kwam omdat ze amper in de buitenbak kwam, of dat het aan de kabels lag. Ze stond wel altijd in de weilanden waar de kabels niet boven haar hoofd hingen, dus daar reageerde ze niet anders dan normaal.
Maar daarom dat ik twijfelde of mijn pony's van hetzelfde last hebben, of dat er inmiddels meer over bekend is en ik wat anders moet laten onderzoeken.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:00

Super dat je op zoek gaat naar een ander weitje, het zou ook mijn keuze zijn!

(Even als aanvulling op mijn vorige berichtje : ik heb gewerkt voor de hoogspanningen dus mijn verstrekte info is accuraat ;) )

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:03

Ik heb een tijdje een paard gehad op een stal die ook onder hoogspanningskabels stond maar ik kan niet zeggen dat ze dieren daar anders waren dan op een andere stal.

paard12345p

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:07

Ik denk het wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:07

Tazzey schreef:
Ik heb een tijdje een paard gehad op een stal die ook onder hoogspanningskabels stond maar ik kan niet zeggen dat ze dieren daar anders waren dan op een andere stal.

Ik denk dat je daar alleen wat van kan zeggen als het je eigen paard betreft. Verandering in gedrag of werklust is voor een buitenstaander moeilijk te beoordelen.
En idd niet ieder paard reageert er zo heftig op dat er ook echt iets te zien is. Maar ik zou mn paard nooit meer op een stal zetten die onder hoogspanningsmasten ligt

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:39

Het kan wel degelijk van invloed zijn. Mijn paard kon er ook niet over (die stond bij mijn ouders zo'n 300 m van de hoogspanningsmasten/draden af en we hebben een zogenoemd PB hokje die aan de weide grenst). Zij is nu volgens de holistische praktijk Den Hoek veel vrolijker en gezonder op haar nieuwe adres bij ons thuis. En ik kan het ook wel degelijk verschil merken in haar karakter!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:43

Onze oude merrie kreeg ik nooit onder hoogspanningskabels door, een van de ruiterpaden waar we stonden liep precies een zootje kabels overheen. Maar echt nooit is het gelukt, ook aan de hand niet, ook als de rest van de groep doorliep. Madam wilde er niet onderdoor.

Ik krijg er zelf altijd een barstende koppijn van als ik eronder door moet en langer er over doe dat voor elkaar te krijgen. Ook gaan mijn armharen altijd overeind staan. En het gezoem van de kabels is duidelijk te horen.

Ik kan me dus heel goed voorstellen als ze de spanning, magnetisch veld en het geluid nooit kunnen ontlopen ze er helemaal chagerijnig van worden,

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 17:51

Bedankt voor het delen van de ervaringen. Dan is het toch niet heel toevallig dat ik net 2 gevoelige paarden heb wat de kabels betreft.
Ik ben al druk aan het zoeken tussen het werken door naar weilanden waarvan ik misschien een eigenaar kan contacteren met de vraag of ik daar terecht kan. Ook hier en daar weer een advertentie geplaatst met de vraag of ik met de heren ergens anders terecht kan.

Over ongeveer 2 weken zou ik wel bij de vorige stalling terug kunnen op de wei als een nieuwe pensionklant het goed vind dat haar Haflingerveulen (ook een hengstje) dan samen met die van mij komt te staan. Maar ik denk dat ze dat niet heel erg vindt. Hoor ik vandaag of morgen meer over als het goed is. Dan heb ik in ieder geval over 2 weken al een tijdelijke wei waar ik terecht kan.