Welk type trailer raden jullie aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne100

Welk type trailer raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 19:01

Even voor opgesteld het volgende: mijn paard heeft geen trailer laad problemen en staat er rustig op in 99% van de keren (gemiddeld 7 keer per maand).
Nu heeft hij een opvliegend karakter. Als hem iets niet zint/of hij boos is dan steigert hij. Of hij nu los staat, onder het zadel op de poets plaats of in de trailer hij uit zich altijd door te steigeren.

Nu heeft hij afgelopen weekend met een voorbeen over de voorstang gehangen. Hij was al geïrriteerd voor hij de trailer op moest (waarom is zoals meestal onduidelijk). Helaas heeft mijn trailer geen paniekstang. En met dank aan twee buitenlandse vrachtwagen chauffeurs is het allemaal goed afgelopen. Hij stond kort vast (snap niet goed hoe het hem gelukt is) aan 2 kettingen.

Laat duidelijk zijn dat hij absoluut niet meer op een trailer zonder paniekstangen gaat.

Dus nu ben ik aan het twijfelen, mijn huidige trailer aanpassen. Of een andere kopen.
Ik zou namelijk graag wat meer opties hebben.

Wat raden jullie me aan?

1,5 of 2 paards? Met of zonder zadelkamer (wil ik wel graag maar ben bang dat dat nu net niet veilig is). Hij gaat dus echt vaak de trailer op, ook zeer regelmatig ritten van +1 uur.

Anoniem

Re: Welk type trailer raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:16

Gewoon een paniekstang erin laten maken?

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:19

paniekstang erin lijkt me het goedkoopste.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:21

Ja lijkt mij ook.Paniekstang erin!
Ik zou geen trailer met zadelkamer nemen als hij de neiging heeft over de stang te gaan dan heeft hij heel weinig ruimte, of dit is juist een voordeel............................

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:48

Misschien kan je iets doen aan de oorzaak van je trailer probleem : zijn gedrag, zoals je paard regelmatig steigert als het druk ervaart mag je niet als normaal gedrag beschouwen.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden, hun psychologie en hun communicatie.
Voordat een paard steigert heeft het waarschijnlijk een aantal andere, soms erg subtiele signalen gegeven.
Als je deze leert kan je daarop anticiperen en erger voorkomen.

Met deze kennis kan je paard opvoeden zodat het jou als zijn leider herkent en jullie relatie harmonieus verloopt.

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 15:01

MarcR, daar wordt aan gewerkt. Daarom is het oa zo belangrijk dat ik hem op een veilige manier van A naar B krijg. Maar dat gaat uiteraard niet van de een op de andere dag. Als je goed gelezen had had je gezien dat hij ook steigert als hij volledig los staat (in zijn normale omgeving) en ik van. een afstandje toe kijk. De druk die jij noemt komt dus niet persee van mij af.
Daarnaast mag je me uitleggen hoe ik singalen op kan pikken van een paard dat eerst ruim 30 minuten rustig op de trailer staat en dan zonder verrandering van weg/rijgedrag (gewoon recht toe recht aan op de snelweg) ineens onrustig/boos wordt. Ik kan hem niet zien, nauwelijks horen en voel alleen aan de auto als hij flink beweegt (en dat is niet meer het subtiele wat jij bedoeld).

Ik probeer alleen maar te achter halen hoe ik hem in de tussentijd het beste kan vervoeren. 1,5 of 2 paardstrailer en met of zonder zadelkamer.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:08

Ik zou zo'n paard nooit op een 2-paardstrailer zetten. Straks glijdt hij uit en ligt hij ongemakkelijk half onder het tussenschot.

Wel of geen zadelkamer maakt niet veel uit, zadelkamers in trailers zijn niet zo stevig. Het zou wel zonde zijn als hij er eentje sloopt.

Ik zou als ik jou was wel eens gaan kijken naar een camera. Dan kan je misschien zien of er iets is wat hem triggert om te flippen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:09

met zadelkamer loop je de kans dat als hij steigert en met voorbenen slaat dat hij dan dwars door de zadelkamer slaat, dat wil je ook niet hebben.....

Wat voor trailer heb je zelf nu?
Ik zou gewoon een paniekstang laten installeren in je huidige trailer, kost niet de hele wereld en stuk veiliger indien nodig.

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 16:35

Ik heb nu een wat oudere Sluis. Ik heb trouwens 2 paarden vandaar dat ik neig naar een 2 paards.
Ik twijfel of er paniekstangen in mijn trailer gemaakt kunnen (ivm de bevestiging aan de buitenkant) en ik wil graag een minder gladde bodem (zonde want bodem is net nieuw). Dus geld gaat het zeker kosten. Camera is misschien wel een idee.
Maakt de grote van de ruimte voor de voorstang nog wat uit? Mijn sluis is niet heel ruim. Hooinet neemt ook wel veel van de ruimte in beslag (zit goed vast en is geen boksbal). Is meer/veel ruimte misschien beter?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:45

mijn panieksluiting zit grotendeels aan de binnenkant, aan de buitenkant zit 'slechts' een oog die je los kunt draaien waardoor er aan de binnenkant een deel vd stangbevestiging naar beneden gaat met stang en al. (helaas geen foto en trailer is momenteel in de revisie dus niet thuis)

Wat de bodem betreft zou je een antislip rubbermat in kunnen (laten) leggen waardoor hij minder glad wordt.

Of meer ruimte gaat helpen weet je niet, dat zou je met een andere trailer moeten uitproberen. Als hij meer ruimte krijgt is er dus ook meer ruimte om te donderjagen, maar misschien wordt hij er ook wel rustiger van. Kwestie van proberen.

Weet je zeker dat je hooinet geen boksbal is? als ze er hooi uittrekken dan stuitert hij wel terug dus beweegt altijd, misschien word hij daar wel boos van?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:01

Ik denk juist dat meer ruimte averechts gaat werken met dit paard.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:06

Ik heb een anderhalf paards Hotra Salinero met paniekstang die ook al meerdere keren zijn dienst bewezen heeft, dat ik niet snap dat er nog trailers zijn zonder.
Ik prijs mij zeer gelukkig met paarden die het een >>> zorg is of ze op in of naast een trailer staan.
Succes met zoeken.

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:17

cissy schreef:
Weet je zeker dat je hooinet geen boksbal is? als ze er hooi uittrekken dan stuitert hij wel terug dus beweegt altijd, misschien word hij daar wel boos van?

Yep zeker weten. Zit op 3 verschillende plaatsen vast en kan geen kant op. (uitgeprobeerd om te kijken of de haakjes stevig waren).

Bedankt voor de tips. Eigenlijk moet ik gewoon testen (uiteraard veilig).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:23

Hoe oud is jouw “oudere” Sluis en hoe groot is jouw paard? De oudere Sluis trailer die ik heb gehad had een schuin weglopende klep. Wat iemand mij daarover uitlegde: hierdoor is de laadvloer wat korter. Het paard moet daardoor zijn hoofd hoger dragen, en zeker bij grote paarden (die uiteraard ook lang zijn) kom je dan in de knel met de hoogte van de trailer.
Dit idee dus: http://link.marktplaats.nl/m825810080

Ik had toen een paard van ca. 1.77 mtr, en daarvoor was die oude Sluis dus aan de krappe kant. Ik heb daarom toen besloten een nieuwe trailer te kopen.De nieuwere trailers hebben een rechte achterkant en zijn ook vaak wat hoger dan de oudere.

Indien paard ruimte genoeg heeft zou ik zeggen: veiligheidsstang laten monteren. Bij de nieuwe trailer heb ik bewust gekozen voor eentje zonder zadelkamer. Ik vind dat het heel veel ruimte wegneemt en vind dat een onveilig idee voor gevallen dat je misschien met een noodduik door het deurtje moet.

Een andere artiest die ondanks 2 halstertouwen toch kans zag toch over de voorstang te klauteren heb ik daarna anders vastgezet. Twee touwen (samen aan 1 paniekhaak) vanuit de “punt” aan de onderste ring van het halster. En dan met 2 touwen (wederom samen aan 1 paniekhaak) op stanghoogte aan een halsriem, zoiets:
http://www.agradi.nl/pfiff-halsriem-blauw.htm
Het paard had daarmee voldoende ruimte om te kijken en eten, maar kon niet ver genoeg naar achteren en omhoog komen om over de voorstang te klauteren.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:27

Susanne100 schreef:
MarcR, daar wordt aan gewerkt. Daarom is het oa zo belangrijk dat ik hem op een veilige manier van A naar B krijg. Maar dat gaat uiteraard niet van de een op de andere dag. Als je goed gelezen had had je gezien dat hij ook steigert als hij volledig los staat (in zijn normale omgeving) en ik van. een afstandje toe kijk. De druk die jij noemt komt dus niet persee van mij af.
Daarnaast mag je me uitleggen hoe ik singalen op kan pikken van een paard dat eerst ruim 30 minuten rustig op de trailer staat en dan zonder verrandering van weg/rijgedrag (gewoon recht toe recht aan op de snelweg) ineens onrustig/boos wordt. Ik kan hem niet zien, nauwelijks horen en voel alleen aan de auto als hij flink beweegt (en dat is niet meer het subtiele wat jij bedoeld).

Ik probeer alleen maar te achter halen hoe ik hem in de tussentijd het beste kan vervoeren. 1,5 of 2 paardstrailer en met of zonder zadelkamer.

Ik citeer uit je eerste tekst : "Als hem iets niet zint/of hij boos is dan steigert hij. Of hij nu los staat, onder het zadel op de poets plaats of in de trailer hij uit zich altijd door te steigeren."

Dit vertaal ik als : hij steigert als hij druk ondervind. Dus kan je hem ook observeren als hij niet op de trailer staat en daar conclusies uit trekken.
Als je hem in de trailer wil observeren kan je een draadloze camera plaatsen in je trailer.

Een paard opvoeden moet jij doen, elke seconde dat je in de buurt van je paard bent.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:55

Ik denk dat een paniekstang het eenvoudigste is als je trailer goed bevalt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:57

Ik heb een Fautras, daarin staan ze diagonaal en zit voor geen stang.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:25

Ik had een Fautras... Super trailers!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:35

fautras en dan diagonaal parkeren, echt super *D *D

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 18:28

Hier mag een slotje op. Heb mijn keuze gemaakt en gister een camera voor in de trailer gekregen van mijn vriend.