B wedstrijden als basis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max_m

B wedstrijden als basis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 17:41

Na ongeveer 8 jaar geleden veel pony wedstrijden te hebben gereden ben ik sinds een tijdje weer wat vaker op wedstrijden te vinden.

Dit keer bij paarden, zowel zelf meerijden en als voorlezer/groom.

Nou ben ik er zelf erg voor dat een goede basis belangrijk ik bij ieder paard en voor mijn gevoel is de B dressuur hier dan ook op gebaseerd. Wat mij nu heel erg opvalt bij de wedstrijden van nu is dat veel mensen in de B dressuur al met spoortjes rijden.

Een klein knopje kan ik me nog voorstellen voor een paard wat heel erg inkakt tijdens de proef en even bij (eenmalig) les gehaald moet worden. Wat ik juist zie ik dat er al met veel grotere sporen word gereden tot wieltjes aan toe en af en toe met zweep er nog bij.

Voor mijn idee zijn sporen voor verfijning en eigenlijk bij de basis nog niet nodig wanneer deze er goed in zit. Waardoor ik me dan ook afvraag waarom dit word toegelaten in de B dressuur waarbij de focus juist zo op de basis ligt.

Ik ben benieuwd wat andere bokkers hier nou van vinden. Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd maar dit onderwerp spookt al een tijdje door mijn hoofd.

Amiigo

Re: B wedstrijden als basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:50

Ik heb daar geen problemen mee als het maar goed gebruikt word. Ik reed een paard wat in de proef erg kijkerig was en als ik een spoortje aan had liep die een stuk makkelijker de hoek door.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:56

Viel mij ook op. Ik start op het moment een D pony tussen de paarden zonder hulpmiddelen. Dus ook geen zweep. Heb al veel complimenten gehad over mijn fijne impuls. Kwestie van in training veel aan het been maken.
Ik had al in geen jaren meer B gereden maar viel mij op dat er in de B sporen gedragen worden die ik op mijn Z paard niet eens durf te gebruiken.

In mijn ogen heb je geen spoor nodig in de B. Het is immers niet bedoeld om voor het been te maken en B zitten nou niet echt oefeningen in die heel erg verfijnd dienen te worden.

Wat mij betreft mag een spoor in de B afgeschaft worden of in iedergeval een een limiet op lengte krijgen.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 07:06

Daar ben ik het ook mee eens kady1. Het aan het been maken is toch een onderdeel van de basis en wanneer er dan in de B al met lange sporen of wieltjes gereden moet worden. Hoe zal dat dan later in de hogere klassen zijn. Een klein knopje kan ik voorstellen maar ben er ook wel voor dat er een limiet op lengte en type spoor komt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 08:01

Elk paard reageert anders op een spoor. Urissa vond vroeger knopjes en stompe sporen vreselijk en wieltjes reageerde ze wel goed op. Deze kon ik namelijk laten rollen als ik haar even bij de les wilde houden ipv dat ze direct een prik kreeg

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:11

Dat ieder paard anders reageert op een spoor snap ik wel hoor. Een wiel kan soms wel fijner zijn. Maar in de B zit alleen een beetje sturen en aanspringen in galop.
In theorie zou men dit toch zonder sporen moeten kunnen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:22

Ik rij zonder sporen in de B. Waarom? Hij is goed aan mijn been en heb mijn zweep om soms eventjes te vertellen dat ik er ook ben. Ik gebruik de zweep tijdens een proef bijna niet, maar zonder voel ik me zo kaal :+.

Maar ik zie het ook veel hoor, sporen, en dan geen kleintjes maar aardig grote.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:53

Ik ben ook van mening dat ik dit niet nodig vind in de B. Sporen zijn inderdaad voor de verfijning van de hulp...vind dat er in de B nog geen oefeningen inzitten waarbij sporen nodig zijn. Wat betreft mensen met kijkerige paarden en dergelijken...lijkt me een kwestie van trainen, trainen, trainen...geen spoor bij nodig.
Vind het persoonlijk erg jammer dat ik op wedstrijd vaak al behoorlijke sporen zie in de B, trouwens ook bij jonge ruitertjes die ze verkeerd gebruiken. Gelukkig ben ik dus niet de enige die dit opvalt.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:57

Ik rijd B, en rijd met kleine knopsporen. Meer voor 'de zekerheid', dat als ik ze nodig heb ze er ook zijn. Drijf verder gewoon met kuit :)

Edit; sporen van 3 cm of langer, of wieltjes vind ik natuurlijk wel belachelijk..

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:16

xLisaMaxime schreef:
Ik rijd B, en rijd met kleine knopsporen. Meer voor 'de zekerheid', dat als ik ze nodig heb ze er ook zijn. Drijf verder gewoon met kuit :)

Edit; sporen van 3 cm of langer, of wieltjes vind ik natuurlijk wel belachelijk..

Vind dan nog steeds het gebruik van het spoortje verkeerd. Paard moet aan het been zijn, niet voorwaarts op het spoor. Of het spoortje dan 3 cm of 1 cm of een wieltje of knopje is maakt weinig uit wanneer ze verkeerd worden gebruikt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:19

Wat een dom gedoe zeg over sporen van een centimeter :+ als het goed gebruikt word maar het toch niet uit in welke klasse je ze om hebt?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:28

Ergens kan ik het wel begrijpen.
Ik ben namelijk van mening dat je ook met sporen op een goede manier je paard voorwaarts kan houden.
Zelfde principe als met de zweep alleen dan een duidelijkere hulp. Dus als je paard niet reageert op je kuit, hup 1 keer goed de spoor erin. Ben je direct klaar en hoef je als het goed is je sporen maar een paar keer te gebruiken.. Maar je moet ze wel omhouden, want je moet concequent zijn, als je paard niet doorloopt op je kuit, hop spoor. En daarna weer los.
Op die manier heb ik mijn niet zo gevoelige verzorgpaard leren reageren op mijn zit. Ik reed haar met sporen maar had ze eigenlijk alleen de eerste 5 minuten ongeveer nodig. Daarna kon ik haar zo op mijn zit rijden. En dan af en toe nog een keer in de bocht als ze zo door mn been heen liep.
Stukken duidelijker dan dat eeuwige geduw met je kuit.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 22:32

@amiigo, dat is ook juist het punt. Als jij een spoor om hebt en hem goed gebruikt maakt dat inderdaad niet veel uit. Maar we hebben het hierbij om de B dressuur wat de basis is van alles. Het enige wat hierin gevraagd word is wat wendingen en overgangen. Wanneer jij de basis goed erin hebt zitten heb je hiervoor geen sporen nodig. Dit kun je (zoals ik het geleerd heb) vooral al rijden op je zit en gewicht.

Toch zie ik genoeg ruiters op de B wedstrijden met een onrustig been en sporen door de proef gaan. Terwijl een van de eerste dingen die je goed voor elkaar moet hebben toch wel reactie op je been is. Vanuit daaruit kan je gaan schakelen en voorwaarts rijden naar de ontspanning toe.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:34

Amiigo schreef:
Wat een dom gedoe zeg over sporen van een centimeter :+ als het goed gebruikt word maar het toch niet uit in welke klasse je ze om hebt?

Ben het inderdaad eens met wat jij als laatst zegt, als ze goed gebruikt worden maakt het niet uit in welke klasse je rijdt. Het is echter wel zo dat er in de B naar mijn mening echt geen oefeningen zitten waar verfijning van een spoor bij nodig is...dus zijn ze niet nodig omdat ze alleen gebruikt moeten worden op een goede manier en dat is bij verfijning van je beenhulp.

_Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:40

Is het (wedstrijd) niveau een graadmeter met welke spoor je 'mag' rijden? Sommige mensen zullen nooit starten, kunnen zij dan niet met sporen rijden? Terwijl die mensen misschien kwa niveau veel verder rijden.

Ik rijd mijn merrie met wieltjes, wat ikzelf fijner vind. Omdat ik hierdoor langs haar huid kan als ik mijn spoor eraan zet, ipv met een knopje of stompe spoor waarmee ik ongeveer tussen haar ribben zou 'prikken'. Mijn paard is goed aan mijn been, maar niet altijd even goed aan mijn Hulp (Door binnenbeen heenvallen bijvoorbeeld omdat ze niet in wil buigen) dan kan ik even met mijn spoortje inkomen. Daarmee bedoel ik dat als zij niet op mijn kuit reageert, ik mijn spoor licht aanraak. Ondanks dat ik B start met haar, in training ben ik veel bezig met vooral lengtebuiging, zijgangen, overgangen galop stap stap galop etc. Om mij heen zie ik menig Z ruiter hun sporen er flink inzetten, paarden met open plekken etc. Zouden zij dan omdat ze Z ruiter zijn er wel mee mogen rijden, en iemand die B rijd het niet 'mogen' want je rijd pas B. Het is belangrijker dat je weet hoe en waarom je ermee rijd.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:41

Als ze verkeerd gebruikt worden is t natuurlijk altijd fout, in welke klasse je ook rijd, B of Z..

Ponieszlover, ik snap wat je bedoeld, en ik begrijp het ook! maar ik kan het goed begrijpen als er in de B word gereden met een spoor, mits op de goede manier natuurlijk. Doe het zelf ook dus ja :+

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:44

Ik zou best met knopsporen kunnen rijden, zij het niet dat als ik hem dan nodig heb ik eerst mn been een kilometer moet optrekken.. Ik heb dus alleen zwanehalssporen en wielen, puur omdat ik ze anders netzo goed niet kan dragen.

Ik droeg ze ook in de B, rij liever niet met zweep.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:58

Er zijn meerdere redenen om een spoor te dragen. Kan het er zonder, fijn maar soms is het wel nodig en dan is er niets mis mee. Ik heb liever een ruiter met correct spoorgebruik in de ring dan een ruiter zonder sporen die wel impuls wil hebben en het met veel beenhulpen afdwingen moet. Voor de beoordeling maakt het ook niets uit, je krijgt niet meer punten als je zonder sporen rijdt. Je krijgt wel aftrek als je een onrustig onderbeen hebt dus is het voor veel ruiters beter en makkelijker om een spoor om te doen. Dat is geen promotie van sporen maar een aanmoediging om met stille benen te rijden. Tref je dan een flegmatiek paard dan heb je die sporen wel nodig. Zelfs in de B willen we actieve, voorwaartse paarden zien en soms heb je dan sporen nodig.

Je kan een paard wel trainen op beenhulpen maar sommige paarden sluiten zich op vreemd terrein af voor de ruiter en dan kan het net helpen. Aan de andere kant, als de ruiter nog te weinig balans heeft, raad ik het af.

Dus de stelling dat in de B sporen onnodig zijn, is te kort door de bocht. Daarbij is de lengte vd sporen reglementair bepaald en moeten wieltjes altijd kunnen draaien. Sporen zijn een hulpmiddel net als een zweep en moeten alleen gebruikt worden wanneer nodig en niet voor de show!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:48

Op bokt wordt in alle topics altijd heel erg hard geroepen dat sporen niet bedoeld zijn om voorwaarts te rijden.
Ik snap de beredeneringen waarom wel en waarom niet best. Maar persoonlijk vind ik dat die stille beenligging in de B bij veel mensen nog ver te zoeken is.
Uiteraard blijft het nog steeds ieder zijn eigen keuze wel of niet met spoor.

Om even terug te komen op of wds niveau een graatmeter is om wel of niet met sporen te mogen rijden. Er zijn zat mensen die geen wedstrijden rijden maar wel goed willen kunnen paardrijden. Waarvan het niveau dat ze rijden echt wel een stuk hoger ligt dan B. Die dan ook gewoon met net spoorgrbruik kunnen rijden.
Als instructrice kom ik helaas ook een hoop mensen tegen die denken dat ze goed genoeg rijden om met sporen te rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:55

-> WD-V

AnnaxArchie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:35

als het goed word gebruikt heb ik er geen problemen mee! misschien zitten er wel verhalen achter bij sommigen en heeft het een hele goede reden van het verleden ofzo..? maar als het gewoon goed mee word om gegaan vind ik het wel best :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:48

Eigenlijk volgens het reglement is een spoor onderdeel van de standaard uitrusting van de ruiter, maar is er een ontheffing voor de klasse B en L.

Zo bekeken zou dus eigenlijk iedereen met een spoortje moeten rijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:03

En niet alleen meer een ontheffing voor de B en L. Er is nu zelfs ontheffing voor de gehele basissport wat betreft sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:33

Wat ik bij mij op stal hoor is dat 10 keer schoppen met je been onvriendelijker is dan 1x duidelijk het spoortje gebruiken.
Als je met sporen rijdt is het natuurlijk verstandig om in de training te zorgen dat je paard aan je kuitbeen wordt. 'Thuis' bij ons op de manege rijdt ik ook niet met spoor. Maar op les is ze heel kijkerig en sluit ze zich een beetje af..

Als ik ooit start wil ik het liefst zonder spoor, dus goed trainen om aan het been te komen. Ik denk dat dat een vereiste is ipv te denken ik ram met de spoor er in, ipv kuitbeen te geven.

Annuh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:55

Ik rij zelf ook met een klein spoortje, soms kan mijn paard nogal inkakken wat in de vorige reactie's ook weleens is genoemd. En met sporen kan ik mijn benen wat stiller houden met aansporen ;)