Heey een kennis van ons Slaat paarden letterlijk op hun hals met haar vuist als ze haar paard straft Hoort dit wel zo?
Het ziet er wel zielig uit....
friesiszwart
Geplaatst: 03-08-14 09:57
paarden trappen elkaar onderling ook. waar ik meer naar zou kijken waar wordt het paard voor gestraft en direct? dus is het bij het paard duidelijk dat er iets verkeerd gedaan is.
Vaak is een stemgeluid of tikje al voldoende om fout gedrag af te houden indien dit op het juiste moment gedaan wordt.
Shenavallie
Geplaatst: 04-08-14 21:17
Dit klinkt niet echt als een betrouwbare eigenaar/eigenaresse voor het paard... Dat paarden elkaar onderling trappen, is alleen als de eerdere signalen van het leidende paard genegeerd worden. Waarschijnlijk is deze eigenaar/eigenaresse zelf niet duidelijk in wat hij/zij wil of botviert hij/zij zij/haar frustraties op deze manier. Ik vind het zelf geen eerlijke basis en zou hem/haar willen adviseren een andere manier van leidinggeven aan te nemen. Je kunt geen baas zijn over een paard, maar wel een leider. Een goede leider werkt op basis van wederzijds respect en heel bewuste lichaamstaal/signalen. Deze eigenaar/eigenaresse zou zich daar in kunnen verdiepen door hier meer over te lezen, maar vooral een cursus over te volgen.
Ik hou niet van de benaming "straffen", ik gebruik liever de term "corrigeren". En als je alleen maar met de vuist slaat en niet naar een intensivering van je correctie toewerkt (dus zo licht als het kan en zo zwaar als het moet) heb je iets niet goed begrepen. De bedoeling is toch uiteindelijk dat je paard op je lichtste aanwijzing reageert? Wat heeft ze nog meer in petto behalve die ram met de vuist? Wat is de lichtere aanwijzing, en bestaat er nog iets harders dan die klap met de vuist?
Mijn pony krijgt gewoon een tik als hij is doet wat niet mag en terwijl hij dat ook weet, ik ben ook consuqent daarover. maar inderdaad heeft iedereen zijn eigen manier.. soms wat harder of zachter dan de ene.
Ligt eraan waarvoor je het paard straft? Als een paard hard trapt vind ik een vuist geen zware straf. Als het paard bedeld of iets anders 'lichts' dan vind ik een vuist wel hard.
Rukje aan het halstertouw of een keer uhuh zeggen. Ligt er ook een beetje aan wat die doet. Meestal kun je het ongewenste gedrag wel zien aankomen en voortijds ontwijken. Heb eigenlijk nooit paarden die bijten of schoppen, dat moet je proberen voor te zijn.
Slaan met een vuist vind ik persoonlijk nogal wat.. Ik ben het eens met Piezze, dat je ongewenst gedrag vaak wel aan ziet komen. Je kunt dan dus al eerder ingrijpen. Mijn ervaring is ook dat een stemverheffing vaak ook wel goed helpt. Ik ben niet van het slaan
Ik zie correcties vaak als onkunde om het anders aan te pakken. Het paard doet iets wat de eigenaar niet wilt, eigenaar weet niet hoe te reageren en reageert maar met een correctie. Misschien is het het paard niet duidelijk op dat moment? Misschien weet het paard helemaal niet wat verwacht wordt? Misschien is er iets mis met het harnachement? Misschien is er ook een andere methode om het paard te laten doen wat men wilt?
Er zijn zoveel mogelijkheden waardoor het paard niet doet wat men verlangt, als je de oorzaak hebt gevonden kan je hem bestrijden. Echter zijn er ook paarden die het leuk vinden om baasje uit te testen. Als je zeker weet dat het paard de oefening kent en jij het duidelijk hebt aangegeven, vind ik een pats met de zweep op z'n plaats. Anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan als je alles toelaat. Een paard wat slaat met zijn benen of bijt, dat vind ik ook niet goed om te bestrijden met agressie(want dat is het immers! Een correctie). Hier zit vaak een onderliggende reden achter die niet gezien wordt.
Slaan met een vuist of hand is imo nóóit goed. Een paard is een vluchtdier, en net als alle andere (huis)dieren waar wij mee omgaan moet het dier onze hand áltijd vertrouwen. Correcties zijn imo alleen goed als al het andere is uitgesloten en dan alleen met een zweep of een andere verlenging van onze handen(Nee, geen baksteen of balk ).
Ik heb serieus ook nog nooit een paard tegen een ander paard zien zeggen "Stop! Hou op! Ik vind dit niet leuk! Je hebt de zwarte pet op!!" (google maar op zwarte pet)
Paarden geven eerst kleine lichaams signalen en daarna verkopen ze pas een trap, dat probeer ik ook te doen.