Dappere PRE in de zomer voor van alles bang in het bos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lhundol

Dappere PRE in de zomer voor van alles bang in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:26

Onze 6 jarige PRE is een inteliggente, dappere ruin die gewoonlijk aardig bomproof is en in enge gevallen nuchter blijft en juist op het enge afloopt om het te onderzoeken (erin te bijten) of het even aankijkt en dan zelf besluit er langs te gaan. Schriktrainingen in het verleden doorstaat hij super.
Nu merken we dat ergens in de zomer zo rond deze tijd alles in het bos steeds enger wordt. Alleen of samen op buiten rit, hij wil altijd per see voorop, zijn alle schaduwen, blaadjes, takjes, boomstammen, plassen eng. Hij loopt dan gespannen naar alles te kijken, schrikt af en toe en draait in het ergste geval om. In de winter heeft hij dit bijna niet en lijkt veel 'stoerder'.
Swinters staat hij overdag buiten en vanaf mei 24-7. Na het weide seizoen neemt dit schrikgedrag meestal af.
Boos worden helpt totaal niet, in de krul dwingen en bij elkaar rijden ook niet. Dit creert veel onrust en geruzie.
Meestal negeren we al het gedrag, houden een los contact met de teugel en bepalen we goed de richting, de hoefslag en het tempo.
Paard loopt minstens 3 keer per week in het bos sinds inrijden 2 jaar geleden. Gedrag lijkt met de jaren erger te worden. Als er een merrie mee is naar het bos neemt dit nog meer toe. Alleen dit gedrag in ons eigen bos, op strand en op vreemd terein is hij ontzettend stoer en zet geen stap verkeerd. In bak en aan longe/los is hij zeer werkwillig en gevoelig. Met 4 jaar hem voor het eerst meegenomen naar strand en geen stap verkeerd gezet.
Hij is de afgelopen 2 jaar uitgegroeid van een groene, afhankelijke PRE naar een flinke spaanse vent die in de wei de leiding heeft en neemt en erg speels is. Eigenaar en bijrijdster doen veel grondwerk/vrijheidsdressuur/NH met hem vanaf dag 1 (voor inrijden) en hebben een goede leider relatie met paard. Dit aangezien het om een laat gecastreerde, in natuur gedekte nogal eigen mening ruin gaat met echte andalusier inteligentie.

Wie of wie kan zijn gedrag verklaren en tips geven over hoe hiermee om te gaan? Wandelen in het bos, grondwerk, schriktraining lijken geen enkel effect te hebben. Is dit dominantie of angst?
Of is dit zomer weide instinct met het beschermen van de baas en evt andere paarden tegen monsters aangezien hij een leidende rol op de wei heeft?

Captain

Re: Dappere PRE in de zomer voor van alles bang in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:27

Staan ze naast het bos? Wellicht dat hij af en toe vossen ziet en daardoor weet dat dat bos niet 'veilig' is?

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:28

Ja ze staan aan een natuur gebied met runderen en vast ook vossen

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:31

misschien stekende/bijtende insecten die in het bos zitten?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:34

Zou het kunnen liggen aan vervelende vliegen en of dazen?
Ik heb een shetlander, shat van een dier maar zodra er vliegen komen dan heeft ze geen oog meer voor jou en schrikt ze overal van. Op een gegeven moment vliegt ze er vandoor als ze helemaal gek word van de vliegen. ( ik men met haar ) Zou het dus daar aan kunnen liggen?

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:34

Nee van de vliegen etc heeft hij weinig last en maakt zich er niet zo druk om. Op de wei hebben we ook veel vliegen helaas...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:44

Kan het zijn dat hij gezichtsvermindering heeft en door de zon de schaduwen heel goed ziet en dat spannend vindt?

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 16:02

Daar hebben we even aan gedacht maar ik kan verder echt niks vinden dat daar op zou moeten wijzen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:42

Hoe is het paard als je er niet opzit, maar er naast loopt?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:18

Even een voedingsingang:

Mijn Haflinger heeft dit aan het begin van iedere zomer in iets minder mate ook. Wordt daarbij ook voorwaartser. Heeft bij hem te maken aan de gigantische hoeveelheid energie die hij uit gras haalt en door zijn karakter lekker opkropt. Door de hoeveelheid energie in zijn lijf schrikt hij sneller en heftiger en is sneller afgeleid en blijft ook afgeleid. Concentratievermogen neemt ook af.

Het is iedere zomer weer kijken hoeveel gras hij kan hebben zonder dat het hem in de weg gaat zitten.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:22

Het gras is een stuk rijker in de zomer dan in de winter. Ik denk zomaar dat hij wat meer energie heeft door meer voedingsstoffen.
Ook is het de tijd van het dekken en zorgen voor nakomelingen. Omdat hij wat later gecastreerd is, kan het zijn dat hij meer op zijn hoede is voor indringers.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 09:46

Ernaast is er niks aan de hand. Hij loopt het liefst als een schaap achter ons aan. Met andere paarden wil ie gewoon per see voorop maar als ik hem ergens achter zet en daar houdt is hij meteen relaxed en ontspannen.
De wei is inmiddels aardig op, veel gras maakt hem juist stoned en sloom. Winter of zomer, kou, een week stilstaan en er weer op maken allemaal niks uit.
Er gaat erg veel hooi in hem, hij blijft moeilijk mooi vol op gewicht. We voeren in de winter ook mais en dik maak slobber bij.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:34

Wanneer de eigenwaarde van het paard toeneemt door een goede conditie dan neemt ook de neiging om op te klimmen in rangorde toe.
Dit uit zich vaak in schrikken, het paard heeft geleerd dat het hiermee aan de "macht" van de ruiterhulpen kan ontkomen, het gaat "het zelf doen".
Normaal volstaat het om dan heel duidelijk de leiding te nemen en het paard te ontmoedigen van koers te veranderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:39

Lhundol schreef:
Ernaast is er niks aan de hand. Hij loopt het liefst als een schaap achter ons aan. Met andere paarden wil ie gewoon per see voorop maar als ik hem ergens achter zet en daar houdt is hij meteen relaxed en ontspannen.
De wei is inmiddels aardig op, veel gras maakt hem juist stoned en sloom. Winter of zomer, kou, een week stilstaan en er weer op maken allemaal niks uit.
Er gaat erg veel hooi in hem, hij blijft moeilijk mooi vol op gewicht. We voeren in de winter ook mais en dik maak slobber bij.

Tja, dit is je antwoord, hij voelt zich zwaar verantwoordelijk als hij in de leidersrol voorop loopt, bos is met al zijn geluiden en dieren en geuren dan natuurlijk zeeer gevaarlijk want uit elke hoek kan een monster op je rug springen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:23

Bos is in de zomer erg onoverzichtelijk, dan heb je het druk als macho-ik-ben-voor-alles-verantwoordlijk-ex-hengst ;)

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 00:51

Ja dit is denk ik het antwoord. alleen is hij ook wel kijkerig en wat rillerig maar stukken minder dan met de groep.
Ik houd een rustig ontspannen teugel contact en bepaal z'n route, pad, tempo en dat hij niet uit mag wijken. Ruziën om z'n geschrik vermijd ik en ik negeer bijna alles. Als hij echt angstig wordt spreek ik hem gerustellend toe.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 06:39

Je zou hem eens een paar weken magnesium kunnen bijvoeren om te kijken of dat de scherpe kantjes van zijn reacties afhaalt.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 09:43

Het is eigenlijk een heel relaxed paard. Je kan er alles mee. Zodra we terrein afzijn begint het gedrag en dan alleen op bekend terrein niet als we met de trailer weggaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:12

Maureen95 schreef:
Kan het zijn dat hij gezichtsvermindering heeft en door de zon de schaduwen heel goed ziet en dat spannend vindt?

Hier moest ik ook gelijk aan denken: misschien is zijn zicht wat minder en is de grote overgang van licht/schaduw (dan wel schaduwen op de grond) voor hem niet goed in te schatten. Je zou hem hier eens op kunnen laten testen. Al is het maar om het uit te sluiten en anders weet je de/een oorzaak. ;)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:41

uhm, ik herken deze probleem. mijn paard is gemixt met andalusier en hackney, lief paard ook als je op buitenrit gaat.
bij mij is het zo, zodra ik met meerdere paarden in het bos rijd wil en moet hij voorop lopen. alles eng en schaduwen zijn dan ook niet zijn vriend.
Maar zodra ik alleen met hem in het bos ben is hij ineens veel relaxder, schrikt hij eigenlijk niet meer.
zolals ik gelzen heb rijd je dan samen met iemand in het bos, hoe is jou paard wanneer je alleen rijd?

Zodra ik met mijn paard op onbekent terrein kom dan is hij ook wat onzeker maar minder onzeker dan als ik samen met iemand anders rijd.