ruitervakantie: Ranch du Haut Languedoc of Sundance Ranch?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liadan88

ruitervakantie: Ranch du Haut Languedoc of Sundance Ranch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 23:40

Ik wil begin september een ruitervakantie boeken en ik twijfel tussen Ranch du Haut Languedoc (www.ranch.nl) of Sundance Ranch (www.sundanceranch.eu)
Heeft iemand ervaring met één van deze twee?

IKbenEllen

Re: ruitervakantie: Ranch du Haut Languedoc of Sundance Ranch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:45

Ik ben vroeger ooit bij Henk in de Ardennen geweest. Was super leuk.
Diverse stalgenoten van mij gaan nu regelmatig naar hem in Frankrijk (Haut Languedoc dus), en zijn daar heel enthousiast over. Zou dus voor die kiezen.

D4J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 00:15

Wij zijn nu in Zweden. Zeker aan te raden, prachtige omgeving, zeer leuke paardjes, lekker eten.

Liadan88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 01:02

En is het daar rustig? Want als ik het goed begrijp is dat tegelijk ook een camping?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 01:44

Ik ben enkele keren bij Jan Henk in de Ardennen geweest en daarna ook een paar keer bij hem in Frankrijk. Was erg leuk. Een van de weinige vakanties (en ik heb heel wat paardrijdvakanties gehad in het buitenland) die daadwerkelijk voor gevorderde ruiters was. Vaak heb je dat het er wel bij staat, maar krijg je toch van die duffe trutritjes. Hele mooie omgeving ook, en leuke, goede paarden.

Liadan88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 01:53

@Akhal_Teke: hmm hoe bedoel je? Want ik ben op zich wel op zoek naar een veilige rustige vakantie en niet naar risicovolle rengalop-toestanden. Vorig jaar ben ik naar pradis.fr geweest en dat was voor mij prima, valt dat voor jou ook onder "duffe trutritjes"?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 02:09

liaden..
moet het het specifiek een vakantie zijn die als trail, of kampachtig of lesachtig gevuld is?

anders weet ik nog een kleine camping, plaatsen super mooi, lekker rustig, eventueel tent/caravan/gites te huur voor een super redelijke prijs..

dagelijks kun je smorgens een mooie buiten rit maken.. vereiste is dat je kunt rijden (alle gangen) en zelfstandig rijd (dus niet continue aandacht nodig hebt, het is geen les natuurlijk).. De omgeving is prachtig het bos grenst aan de camping (letterlijk alleen een rustige landweg oversteken)..

De paarden zijn geen manegepaarden, die staan gewoon lekker het hele jaar buiten en worden in het seizoen of als er gasten zijn buiten het seizoen smorgens van het land afgehaald (dat doe je gewoon met zijn de mensen met wie je samenrijd)..

afhankelijk van je ervaring zijn er verschillende routes die gereden kunnen worden (over een pad tussen weides door waar varkentjes onverwacht hun snufferd door de bosjes steken zal niet gedaan worden met beginners, paarden kunnen altijd schrikken.. sterker nog de mensen die het wel weten dat die varkens daar staan verkneukelen zich er al om, altijd lief die snoetjes.. oh en die gil van degene die het niet wist).

rengalop wordt helemaal niet gedaan volgens mij, daar zijn de paden niet geschikt voor en er zijn niet heel uitgebreide stukken waar galop mogelijk is..

het zijn echt rustig genieten ritjes..

de keren dat ik er gereden heb heb ik altijd herten gezien of een wild zwijn.. (moet je geen kwetters in je groepje hebben natuurlijk)..

acommodatie met iedere dag rijden is goedkoper daar dan de links naar de getoonde paarden vakanties..

dit is eigenlijk een camping/gite vakantie waar rijden mogelijk is (ook zwemmen met paarden bijvoorbeeld). er zijn vele jongeren dier er al jaren komen (arme ouders, die mogen niet eens een keer ergens anders heen :) )

leuk aandenken.. tot op heden verversen ze ieder jaar de foto's online.. grote kans dus dat er een leuke foto van je bij zal staan als je geweest bent.. heb mijn eigen oncharmante hanghouding voor de tent helaas dus ook voor een jaar gezien haha, mijn hondje heeft er zelfs nog wat langer opgestaan, die stond toevallig nog op een van de wandelfoto's een paar jaar terug.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:42

Liadan88 schreef:
@Akhal_Teke: hmm hoe bedoel je? Want ik ben op zich wel op zoek naar een veilige rustige vakantie en niet naar risicovolle rengalop-toestanden. Vorig jaar ben ik naar pradis.fr geweest en dat was voor mij prima, valt dat voor jou ook onder "duffe trutritjes"?

Als je een rustige paardrijdvakantie zoekt, zou ik niet naar Jan Henk gaan. Tenzij hij zijn ritten heeft veranderd.
Heb je al eens aan Portugal of Polen gedacht?

D4J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:15

Liadan88 schreef:
En is het daar rustig? Want als ik het goed begrijp is dat tegelijk ook een camping?

Het is er lekker rustig. Op de camping staan maar een paar kampeerders. Waarvan er een stel mee doet aan het week programma en twee kinderen.
De rest van het paardrij arrangement hebben een stuga.

Liadan88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 14:12

Akhal_Teke schreef:
Liadan88 schreef:

Als je een rustige paardrijdvakantie zoekt, zou ik niet naar Jan Henk gaan. Tenzij hij zijn ritten heeft veranderd.
Heb je al eens aan Portugal of Polen gedacht?

"rustig" is wat overdreven mss, ik bedoel gewoon dat ik een veilig gevoel wil hebben maar galopperen vind ik geen probleem hoor, wat maakt zijn ritten dan precies heftiger dan op andere plaatsen? Want op hun website las ik net dat ze ook een programma hebben voor totale beginners en dat die normaal woensdag dan al met de groep mee mochten, dus ging er net van uit dat de ritten dan wel niet te heftig zouden zijn.

In hun gastenboek las ik bv zit: "Gert-Jan had nog nooit paard gereden maar kon dankzij brave en nuchtere "Bassie" en de goede tips van Yank en Jacqueline al vanaf dinsdagmiddag mee met de groep!" dan kunnen de ritten toch moeilijk voor echt gevorderde ruiters zijn?
Laatst bijgewerkt door Liadan88 op 30-07-14 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Liadan88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 14:14

D4J schreef:
Liadan88 schreef:

Het is er lekker rustig. Op de camping staan maar een paar kampeerders. Waarvan er een stel mee doet aan het week programma en twee kinderen.
De rest van het paardrij arrangement hebben een stuga.

En de kwaliteit van de ritten?

D4J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:21

Bij de ritten word veel gestapt maar dat kan ook niet anders vanwege de ondergrond.
Paarden moeten ook met lange teugel worden gereden zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze hun benen neerzetten. Af en toe een galop omhoog of een easy jog. Picknick onderweg op geweldige locaties, het eten mee in zadeltassen. Allemaal heel goed geregeld. Goed tuig en zadels en ontzettend goed getrainde paarden.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:59

Dat soort rustige ritten hadden ze toen nog niet. Dan heeft hij zijn programma dus aangepast. Hij is gewoon Nederlands dus je kunt hem ook een mail sturen met vragen over het soort ritten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:28

Waar ik 2x ben geweest voor een dagrit en deze september weer hoop heen te kunnen..

http://www.chevauxdubuac.com/en/horses- ... n-pyrenees

mijn vriend is beide keren ook meegeweest op de rit, die rond de 5 uur duurde en echt door zeer pittig terrein ging.
Brave,gezonde paarden.
Wij waren dus alleen met hem, geen groep!! Echt helemaal gaaf.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:34

Ik ben bij western ranch du haut languedoc geweest, zie mijn onderschrift voor foto verslag :P (niet alle foto's doen het meer zie ik. Maar voor vragen kun je pb-en ofzo)
Is daar echt helemaal super!
Ritten zijn afwisselend en je gaat dus ook met de koeien werken.En de mensen zijn erg aardig en het eten heel erg lekker. Ook de accommodatie is mooi.

Je doet er wel regelmatig een goede galop, en ook een nachtrit in het pikdonker waar je gaat galopperen, dat is echt gaaf. Maar indd zelfs beginners konden er makkelijk uit de voeten komen. In mijn groep zat iemand die nog nauwelijks had paard gereden en die kon alles prima meedoen.ze houden ook met iedereen rekening.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:25

Ik zie bij jouw foto's dat ze nu ook andere koeien gebruiken. Zonder hoorns.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 00:32

Ja dat topic was trouwens van paar jaar terug. Maar ze hadden ook lichtgekleurde koeien (ergens in een wei), maar omdat die op dat moment kalfjes hadden, waren ze te agressief dus gingen we daar niet mee werken.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 00:39

Dat deden ze toen nog wel, we werden inderdaad gewaarschuwd dat we niet tussen een koe en haar kalf in moesten gaan staan. Die beige koeien hadden flinke hoorns.

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:30

Liadan88 schreef:

Wij stonden vorige week van twee t/m zes july op de camping. Heb zelf de 'sunset rit' meegereden en was echt heel erg leuk, rustige rit, maar dat moet ook wel omdat je tussen de rotsen rijd, maar ze doen ook wel galopjes tussendoor.
Wat wij ook hadden gedaan was verschillende dingen bijboeken zoals het quadrijden, kanoen, en we hebben gevlogen. Kan de SunDance Ranch zeker aanraden!