Hoe beslis je wat je paard waard is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GevlektBont

Hoe beslis je wat je paard waard is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 16:24

Simpel gezegd; Hoe bepaal je de waarde van het paard.
Afgezien van de emotionele waarde.

Je ziet tegenwoordig veel paarden/pony's te koop staan,
Variërend van 500 euro tot 10.000 euro.
En wie zegt dat net dat paardje met die papieren juist zoveel waard is?
Ik snap dat leeftijd, niveau, kleur, en papier belangrijk zijn.
Maar net t ene paardje van 4 jaar met leuk kleurtje en papier is €5000,- euro waard. Terwijl het zelfde paard met alleen bruin kleurtje €3500,- euro waard is.
(Prijzen zijn voorbeeld prijzen)

Ik ben benieuwd waarom jullie vinden dat je paard/pony het waard is. En hoe handelaren vaak aan hun prijzen komen.

HorseTopShop

Re: Hoe beslis je wat je paard waard is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:17

Ik zeg altijd: Een paard is waard wat de gek ervoor geeft.

Laatst is er hier in de buurt weer een 24-jarige manegepaard voor €3500,- verkocht.
Naar mijn idee een belachelijke prijs, maar de kopers vonden het paard het waard.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:19

Inderdaad, een paard is waard wat de gek er voor geeft.. Naja in dat geval ben ik dus een gek. Alsje het maar doet uit de liefde voor het dier !
Zeker nu de paardenmarkt slecht gaat, is het niet evident om een paard aan een te hoge prijs kwijt te raken denkik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:27

De waarde van een paard is uiteraard gebaseerd op vraag en aanbod. Uiteindelijk bepaal jij niet wat je paard waard is, maar de koper. (en dus de huidige markt)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:34

Slachtwaarde, de rest is emotie.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:37

Anoeska schreef:

Exact :)
Mijn shet was een cadeau, hij is nu bij wijze van 100 voor de slacht waard (iemand zei dat ik hem daar moest toedoen).
Maar voor mij is hij 1 miljoen waard :o
daarom zou ik hem nooit verkopen

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:24

De waarde wordt mede bepaald door het karakter, exterieur, fundament, gezondheid: röntgenologisch goed betekend vaak een hogere vraagprijs en (stal)gebreken kan de vraagprijs weer wat doen drukken. Daarnaast wordt er gekeken naar papieren, bloedlijnen, predicaten en wat de mogelijkheden zijn voor de sport en/of fokkerij. Het is afwachten of het wordt waargemaakt maar dat heb je altijd met paarden.

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:19

Er is ook een groot verschil tussen beleerde en onbeleerde paarden

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:24

De beslissing zit tussen uitersten, en wordt bepaald door koper en verkoper.
Minimale waarde: De verkoper bepaald wat zij/hij er voor wil hebben.
hoogste waarde: 'wat de gek er voor geeft'.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:29

Citaat:
Bericht door Anoeska » Gisteren, 19:34

Dit ligt IMO toch anders voor sportpaarden, fokpaarden etc.

Een auto is een auto, maar je betaald toch meer voor extra functies wanneer die er op zitten.

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 11:54

Ik snap dat het grotendeels word bepaald door de koper wat die ervoor wilt geven.
Maar nu is de markt toch vrij 'dood' en zie ik vaak leuke pony's te koop en vraagprijzen van 1500/1800 euro met papier, geen gebreken en goedkeuring.
Maar ook dezelfde pony's voor 2500 euro.

En ligt het puur aan de stamboom van de ouders wat die ooit behaald hebben in de sport/predicaten?

(Vele vragen maar zo kan ik beter de verkoop prijs baseren op een pony)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:10

Ben het met Sandraa eens dat er meer is dan alleen slachtwaarde. Een paard dat in de fokkerij of sport naar verwachting meer inkomsten kan genereren dan een ander paard is meer waard.

En zelfs dan heeft emotie een waarde, mensen zijn bereid meer te betalen voor een jeans met G-Star merk dan met Zeeman merk, dus heeft die een hogere waarde. En De Nachtwacht is meer waard dan een paar potten verf en een stuk laken ;)

GevlektBont schreef:
Ik snap dat het grotendeels word bepaald door de koper wat die ervoor wilt geven.
Maar nu is de markt toch vrij 'dood' en zie ik vaak leuke pony's te koop en vraagprijzen van 1500/1800 euro met papier, geen gebreken en goedkeuring.
Maar ook dezelfde pony's voor 2500 euro.

Idd bepaalt de koper de waarde. Als ik bepaal dat onze Haflinger verkocht mag worden voor een half miljoen is ie nog echt geen € 500.000 waard. Als er een negatief bericht over G-Star of ander kledingmerk zou komen waardoor niemand ze wil dragen kan de winkel ze nog gerust voor 100 euro in de rekken hangen, maar de waarde is dan in één klap gedaald naar bijna nul.

Nadeel van verkoopsites, niet alleen bij paarden maar ook auto's, motoren enz, is dat je alleen de vraagprijs ziet. En dan nog alleen van dieren/dingen die NIET verkocht zijn. Dat kan zijn omdat ze er nog maar net op staan, dat kan zijn omdat ze voor een heel klein publiek zijn. Maar voor een groot deel zal dat ook zijn omdat de verkoper bij het opstellen van de advertentie zijn/haar roze bril op had en de vp aan de hoge kant is.

Wat de werkelijke verkoopprijs en daarmee de waarde van paard/auto enz is kom je vaak niet achter. Was dat vraagprijs? Of 100 euro er onder, of 500 of 1500?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:44

In principe is het slachtprijs geen gekke richtlijn alleen kom er een meerprijs bij voor leeftijd, afstammeling/stamboekpapier, en niveau en die meerprijzen zijn niet vast te stellen maar dat is maar net wat iemand er voor over heeft.

Dus het is maar net wat een gek er voor geeft.

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:28

Mijn paard heeft z1 gelopen en is veel meer waard dan een onbeleerd paardje
het gaat er ook om wat het paard of pony allemaal kan en de papieren of hij of zij goede ouders heeft.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:39

Misschien heb ik vorig jaar te veel betaald(dacht €3200,00 ) voor mijn super brave 8 jarige tinker ruin (vader Tossy-go-go)

Weet het bedrag niet eens exact meer, kun je nagaan :D
Is voor mij ook niet eens belangrijk meer, hij is voor mij zijn gewicht in goud waard

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:48

Wij kijken vooral hoe de pony's zich ontwikkeld.
En hoe het karakter is.
Hebben wij een pony die gewoon heel simpel is qwa rijden en lopen vragen wij minder voor dan een pony die geweldig kan lopen.ook al zal hij geen papier hebben.

Maar het is inderdaad maar net wat een gek ervoor geeft.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:04

@ Sandraa je quote heeft wel gelijk..

Eigenlijk is de waarde van een paard simpelweg (2 jaar terug) 80 cent de kilo. Ook een basic auto is het zelfde waard aan ijzer handel. ijzer is op t moment een euro de kilo. Dus voor een zwaarder paard meer net als een zwaardere auto.
Het zijn de "extra's" die een paard duurder maken, zo ook de extra's van een auto.

Er valt winst te behalen in kleur, geslacht, stokmaat, papier, predikaten en röntgen.

Als je al t boven genoemde grotendeels hebt en je hebt een paard dat buiten proporties is, daalt de waarde. Heb je een exterieurmatig goed paard, stijgt de waarde.

Je kan een elite merrie hebben met vol papier, maar als deze 162 is zal je niet de waarde halen als wanneer deze merrie 172 is.

Dan t prijskaartje. Het is inderdaad wat de gek er voor geeft. Soms zie ik paarden voor 5-8000 op sporthorses staan en denk ik.. No way.. Andersom zie ik ze ook staan voor 2-4000 en denk ik, daar had wel 5000 bij opgetogen, dan is er vast meer aan de hand.

Wij kijken naar t paard in algemeen. En proberen sws ons gemaakte kosten er uit te halen. Gemiddeld zullen ze dan na 3 jaar 4000 moeten op brengen. Maar zit er eens een mindere tussen, dan valt de prijs lager uit, en de betere haalt t gemiddelde weer omhoog.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:05

Sandraa schreef:
Citaat:
Bericht door Anoeska » Gisteren, 19:34

Een auto is een auto, maar je betaald toch meer voor extra functies wanneer die er op zitten.

Als je die er op wil en daar waarde aan hecht en dat is emotie. Dat je het betaald betekent niet dat het, het objectief waard is. Enkel dat je het er voor over hebt. 'Wat de gek er voor geeft' dus

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:29

wat ie waard is? Hoeveel kg weegt hij? haha.
De rest wordt bepaald door de persoon die er in geinteresseerd is aan de hand van de bewezen prestaties of potentie, gezondheid, afstamming etc.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:44

@ newt

Je zegt eigenlijk hetzelfde wat ik zeg; extra opties zijn extra geld waard. En mankementen zijn prijsdalers.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:47

Ayasha schreef:
Sandraa schreef:

Als je die er op wil en daar waarde aan hecht en dat is emotie. Dat je het betaald betekent niet dat het, het objectief waard is. Enkel dat je het er voor over hebt. 'Wat de gek er voor geeft' dus

Objectief gezien zijn deze twee paarden hetzelfde waard?

-Paard 1; bruin, 1.60, 600kg, papierloos, l-dressuur

-Paard 2: zwart, 1.65, 600kg, ggk kwpn hengst, lichte tour

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:50

Anoeska schreef:

Ik zou hier economische waarde nog wel aan toe willen voegen.
Van een GGK hengst heb je bijvoorbeeld "opbrengst" van de dekkingen.

Zo had een van de lesklanten van mijn vroegere manegehouder interesse in één van de manegepaarden. Hij vroeg er € 5.000,- voor, wat véél teveel was voor het betreffende paard. Maar op dát moment, was dat de economische waarde voor hem. Dier was breed inzetbaar en vertegenwoordigde voor hem daarom meer waarde dan een ander specifiek paard, bedrijfstechnisch gezien.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:50

ik volg , ik ben ook wel benieuwd hoe ze dat doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:52

Sandraa schreef:
Objectief gezien zijn deze twee paarden hetzelfde waard?

-Paard 1; bruin, 1.60, 600kg, papierloos, l-dressuur

-Paard 2: zwart, 1.65, 600kg, ggk kwpn hengst, lichte tour

In principe zou paard 2 meer geld op kunnen brengen, maar als niemand een hogere prijs voor de ggk kwpn hengst wil betalen wat is hij dan waard?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:57

volgens mij kijk je toch naar een aantal componenten:

Aantoonbaar niveau
Ervaring (bos, allround)
Bouw
Aanleg
Talent
Karakter ( hoe braver, hoe makkelijker verkoopbaar)
Uitstraling

Dan is het nog een kwestie van smaak en wat iemand wil betalen, maar als bovenstaande dingen goed zijn kom je een heel eind naar een mooie prijs.