Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SILVER7

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 10:57

Hoi,
Ik heb een schimmel van net 7 jaar en ik heb haar al vanaf ze 4 jaar is.. (Ik ben zelf 15 jaar)
Maar nu sinds een half jaar botsen we heel erg tijdens het rijden en met andere dingen..
Het lijkt wel of het steeds slechter gaat! een paar dagen geleden heeft ze mij getrapt in de stal en gebeten!! maar bij andere mensen doet ze dat niet! Ik weet echt niet wat ik nu moet doen!!
Ik heb zelf Reuma en dan is het moeilijk om haar aan te pakken tijdens het rijden. (ze wil te snel en te graag..)
Het is heel erg vermoeiend..
Grondwerken en loswerken doe ik heel vaak met haar maar helpt niet!
Het is best raar maar na 3 jaar lijkt het wel of we niet meer bij elkaar horen!!??
Ik hoop dat iemand misschien weet wat er aan de hand is of wat ik moet doen!
Groetjes Roos.

noaenkelly

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:00

Hee, ik herken het helemaal. Ik heb zelf ook reuma en dat is pittig lastig :S. Ik rijd een sterke tinker bij waarmee ik vooral in het begin ook heel vaak mee botste. Wat ik toen heb gedaan Is een tijdje niet rijden maar echt alleen borstelen en hem proberen te begrijpen. Daarna ging het een stuk beter! Het is nog lang niet top maar we gaan nu wel vooruit. Misschien dat dat iets is voor jou? Ik weet het niet hoor want elk paard is natuurlijk anders maar zo heb ik het gedaan. Succes ermee!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:01

allebei aan het puberen?

nee zonder gekheid.. ik denk dat je dat zou moeten zien, om er echt wat over te kunnen zeggen..

is je reuma al die tijd al stabiel of is die progressief de laatste jaren?

het klinkt heel raar, maar hij zou je kun zien als 'zwak' en daarmee zou haar dominantie kunnen groeien.. op de een of andere manier moet je hem dan aan zijn verstand zien te krijgen dat reuma geen zwakte is voor wat betreft de relatie tussen jou en hemzelf en dat jij de leider bent.. niet dat ze een dominant paard is (kan zijn maar hoeft niet), het kan ook zijn dat ze onzeker is over jou situatie en daardoor de leiding maar op zich neemt. onzekerheid van haar kant kan het dus ook zijn

maar denk dat je hier echt even hulp bij moet zoeken verstand en ervaring op het gebied van paardengedrag...

je wilt immers niet dat ze je een keer dusdanig te grazen heeft dat je reuma verergert.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:06

Wat Elena zegt! +:)+

SILVER7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 11:10

Ja, het is best lastig!
als ik mijn paard een paar dagen stil zou zetten dan zou ze super druk zijn en niet meer te houden!
Mijn moeder heeft er vandaag op gezeten.. en ze zij dat het best goed ging...
Maar als ik er dan op ga dan is het heel anders...
Ik was zo verdrietig> Gister en vandaag wilde ik naar haar toe om eten te geven, maar ze had haar oren in haar nek en liep van mij weg... nu doet ze dat de hele tijd!!??? dat vind ik zo erg!! ik wil echt begrijpen waarom ze dat doet! maar ik ben toch ook wel boos omdat ze mij heeft getrapt en gebeten..
Ja begeleiding: dat kan wel maar ik ben zo iemand die het zelf wil oplossen.. :P
Het is toch een band tussen jezelf en je paard..
Groetjes Roos

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:10

Ik heb met mijn paard ook zo'n periode meegemaakt, en dat heeft echt lang (bijna 2 jaar) geduurd.
Hij zat vol in de puberteit, ik ook.
Ik zag hem niet en luisterde niet naar hem, werd boos en gefrustreerd zodra hij staakte of er met mij vandoor ging.
Allemaal mijn fout natuurlijk. In plaats van even een rustmomentje te nemen als hij staakte omdat hij mij niet begreep, werd ik boos.
Als hij iets moeilijk vond, ging hij er vandoor. En daar werd ik boos om, in plaats van hem terug te brengen naar een kalme mindsetting.

Kijk goed naar je paard. Ze zal nu beginnen te puberen (tussen de 7 en de 11 jaar) en lompe acties mag je zeker corrigeren, maar kijk ook naar haar of ze misschien frustratie uit omdat ze je niet begrijpt, of pijn probeert aan te geven.

SILVER7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 11:21

Oke, mijn paard heeft een olympische achtergrond met het springen, en dat vindt ze dan ook iets te leuk! maar ik wil dat het eigenlijk een recreatie paardje is/wordt maar ze verdient het eigenlijk om wedstrijden te gaan rijden met iemand die dat ook leuk vindt! maar dat wil ik niet echt... dus het is best lastig als je een sportpaard hebt maar dat je eigenlijk niet de sport in wil..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:27

SILVER7 schreef:
Ja, het is best lastig!
als ik mijn paard een paar dagen stil zou zetten dan zou ze super druk zijn en niet meer te houden!
Mijn moeder heeft er vandaag op gezeten.. en ze zij dat het best goed ging...
Maar als ik er dan op ga dan is het heel anders...
Ik was zo verdrietig> Gister en vandaag wilde ik naar haar toe om eten te geven, maar ze had haar oren in haar nek en liep van mij weg... nu doet ze dat de hele tijd!!??? dat vind ik zo erg!! ik wil echt begrijpen waarom ze dat doet! maar ik ben toch ook wel boos omdat ze mij heeft getrapt en gebeten..
Ja begeleiding: dat kan wel maar ik ben zo iemand die het zelf wil oplossen.. :P
Het is toch een band tussen jezelf en je paard..
Groetjes Roos

ik zou het echt niet zelf doen..

als het inderdaad komt door je reuma,
merkt je paard ook echt wel dat je er verdrietig onder bent..
dat maakt het voor haar alleen maar verwarrender zou ik denken..

'dier dat ziek lijkt of niet goed kan bewegen, en dan ook nog mentaal het koppie laat hangen'

SILVER7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 11:31

Silver (mijn paard) is heel gezond is niet ziek, kan super goed bewegen en laat haar hoofd vooral niet hangen :)

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:33

SILVER7 schreef:
Oke, mijn paard heeft een olympische achtergrond met het springen, en dat vindt ze dan ook iets te leuk! maar ik wil dat het eigenlijk een recreatie paardje is/wordt maar ze verdient het eigenlijk om wedstrijden te gaan rijden met iemand die dat ook leuk vindt! maar dat wil ik niet echt... dus het is best lastig als je een sportpaard hebt maar dat je eigenlijk niet de sport in wil..

Olympische achtergrond op 7 jarige leeftijd?
Ik zou hulp gaan zoeken voor jullie beide.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:35

SILVER7 schreef:

ze heeft gewoon werkethos.. voor je paard maakt het denk ik echt niet uit of het nu wedstrijden loopt of niet.. anders zou toch ieder wild paard dat graag springt diep ongelukkig zijn omdat het geen mens heeft dat hem in ring kan zetten om te werken?

ik denk dat je haar net zo blij kunt maken met vrij springen bijvoorbeeld, of ander werk te geven waar ze bij na moet denken en haar energie mee kwijt kan..

als jij veel van dat paardje houdt en je kunt iemand vinden die je kan helpen met het gedrag.. dan hoef je haar echt niet weg te doen zodat ze parcoursen kan lopen in mijn ogen..

dat ze het kan en leuk vind geloof ik direct.. maar om gelukkig te zijn zou ze er niet van afhankelijk hoeven te zijn toch?

en als je het echt wilt.. wie weet zit er een goede ruiter in je buurt die haar wil uitbrengen in het lagere segment b/l/m zou ze toch fluitend moeten kunnen springen. zodat er naast twee dagen training door die ruiter ook nog ruimte blijft voor jou om lekker recreatief bezig te zijn met haar..

wordt ze echter heet van wedstrijden, dan zou ik haar niet meer uit laten brengen als jij daardoor niet meer van haar zou kunnen genieten..

goed dan is er een goed paard uit de sport gehaald. maar wie bepaalt dat een paard moet blijven uitkomen.. jijzelf, je hoeft het publiek niet te pleasen ;).. al is het natuurlijk mooi als je paard hoog uitkomt.. het is toch je trots

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:37

SILVER7 schreef:
Silver (mijn paard) is heel gezond is niet ziek, kan super goed bewegen en laat haar hoofd vooral niet hangen :)

nee ik vergelijk jou even met een dier (want je paard ziet niet het verschil tussen mens en dier.. het zijn allemaal dieren)..

Citaat:
Olympische achtergrond op 7 jarige leeftijd?
Ik zou hulp gaan zoeken voor jullie beide.

dat had ik even over het hoofd gezien lol.. is inderdaad erg jong. dan zou het 5 jaar zijn geweest..

ik denk dat ze bedoelt dat er olympisch springbloed in de ouders zit?

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:38

Misschien een keer proberen als er een ander paard bij is!
Meer met haar optrekken misschien, wandelen, zoiets.

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:47

:) Een tijdje rust nemen is nooit verkeerd, hoe meer je zelf wilt hoe gefrustreerder je te werk gaat.
Een stapje op de plaats, zal het niet overhaasten!!! je rijd geen wedstrijden dus druk is er niet...
Komt vast goed maar geef t de tijd

SILVER7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 11:54

haha, ja ik bedoel dat er olympisch springbloed in de ouders zit! Ik weet het even niet meer...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:03

SILVER7 schreef:
haha, ja ik bedoel dat er olympisch springbloed in de ouders zit! Ik weet het even niet meer...

dan wil het gelukkig niets zeggen of je een paard een topsport carriere ontzegt..

ik heb ooit een paard gereden waarvan zijn volle broer een gemiddeld succesvol paard was op een van de olympische spelen..

dit paard vond springen ook wel leuk, maar is eigenlijk nooit meer geweest dan een recreatiepaard..
ik kon er rustig mee springen (ben geen echte springer, maar een parcoursje dat nog onder b staat vind ik best leuk om af en toe even te doen.. kan in principe mijzelf ook wel over b wurmen.. daarboven heb ik te weinig ervaring en voel ik mij te nerveus).

paard vond het prima.. denk dat hoogte of publiek zo'n dier weinig uitmaakt, gewoon het lekker aan het werk zijn en als hij nog eens kan/mag doen wat hij leuk vind helemaal mooi

SILVER7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 12:08

Mijn paard vindt springen te leuk!! maar dan wordt het ook echt gevaarlijk... Ze houd niet van in de bak rijden... Dressuur vindt ze niets, daar wordt ze saggerijnig van:(
bosritten vindt ze ook geweldig maar dan heb ik haar niet meer onder controle, maar dat komt ook omdat ik de kracht er niet voor heb..

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:15

SILVER7 schreef:
maar dan heb ik haar niet meer onder controle, maar dat komt ook omdat ik de kracht er niet voor heb..

Kracht zegt niks, je moet slim zijn!
Niemand kan je helpen via bokt hiermee, natuurlijk wel tips geven maar de mensen die je wel zouden kunnen helpen moeten de situatie ook kunnen bekijken.

SILVER7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 13:58

Ik heb al heel veel trainingen gevolgd, ik heb les en ik ga elk jaar naar trainingsweek..
veel mensen die ik ken met paardrijden en die mij les geven zeggen dat ik en mijn paard geen goede combinatie zijn... Ik ben bang dat ik ze ga geloven..

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:12

SILVER7 schreef:
Ik heb al heel veel trainingen gevolgd, ik heb les en ik ga elk jaar naar trainingsweek..
veel mensen die ik ken met paardrijden en die mij les geven zeggen dat ik en mijn paard geen goede combinatie zijn... Ik ben bang dat ik ze ga geloven..

Dat zijn jullie op dit moment inderdaad niet. Maar dat zijn jullie ooit wel geweest en dat kan weer zo worden! Ga een paar lesjes grondwerk doen en leer elkaar opnieuw kennen vanaf de grond. Is het mogelijk dan iemand anders een paar keer per week met haar gaat springen en naar buiten gaat zodat ze haar energie kwijt kan en dat jij dan lekker recreatief gaat rijden? Probeer er wel een uitdaging voor het paard in te houden en wissel eens af. :)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:20

als jij het 1wilt en je paard het ander moet je een tussen weg zoeken

trek je niks aan van wat anderen zeggen over het passen van
wat er nu gebeurd is een fase
jij heb waarschijnlijk pijn en je paard voelt dat,, dat kan eng overkomen
maar probeer eens vrij te laten springen dat vind ze leuk zeg je en dan zal
ze wel genieten van zelf springen
misschien dat je moeder of vader met haar kan springen en dat jij gewoon andere dingen doet
over dat aanvallen moet klaar zijn klaar is klaar en aanvallen word niet geaccepteerd
laat haar zien dat jij de baas bent niet zij

vergeet niet paarden zijn spiegels en reageren op dingen in jou hoofd en lichaam

SILVER7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:34

oke, bedankt allemaal!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:42

RUI -> OPG

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:12

Je zegt mijn paard is een sportpaard, en daar wil jij dus mee aangeven tjaaa mijn paard is zo ....
Maar de fout zit niet bij het paard , als er sprake is van een fout, een foute houding, dan moet je die fout bij jezelf zoeken.
Eens je dat doet zal je oplossing zo te voorschijn komen, verander jezelf een beetje en het probleem is weg.
Uiteraard is het voor jou net wel iets lastiger door jouw medische probleempjes.