Paard moeite met het bit aannemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Paard moeite met het bit aannemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 01:36

Ik heb een Friese merrie staan die we nu 6 a 7 weken echt onder het zadel hebben. Nu kom ik alleen bij het opzadelen steeds het probleem tegen dat ze het bit niet in wil nemen. Ze doet haar hoofd zo hoog dat je er amper bij kunt en dan kan ik hem wel weer laten zakken maar dan steekt ze haar neus gewoon weg zodat het bit niet in gaat.

Tandarts is geweest niets. en als ze hem eenmaal in heeft is er niks meer aan de hand dan houd ze haar hoofd netjes naar beneden.

Heeft iemand tips om dit te verbeteren want het begint echt irritant te worden.

Hubbels

Re: Paard moeite met het bit aannemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 05:37

Stukje appel oid bij het bit in de hand houden. Als ze dan hapt naar de appel dan neemt ze gelijk het bit aan

evita2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 06:45

Of een beetje honing of iets lekkers plakkends op het bit smeren. Dan gaat ze het bit 'vanzelf' zien als een soort 'snoepje'.
Ik hoop dat t helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:55

Hoe wordt de merrie gereden? Als je met te losse verbinding rijdt, kan het bit gaan klapperen in de mond wat onprettig is, net zoals met een te strakke hand rijden, is ook niet fijn voor de merrie. Als ze het bit eenmaal in heeft, is ze dan rustig met haar mond?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:09

Wat voor bit heb je? Als je paard een laag gehemelte heeft of weinig ruimte in de mond dan kan het bit in de weg zitten.
Als het bit echt prima ligt en ze ook goed ontspant tijdens het rijden dan kun je inderdaad honing/stroop proberen, maar ik heb mijn paard gewoon aangeleerd dat hij een snoepje krijgt nadat hij het bit heeft vastgepakt, dus ik hoef het maar voor zijn hoofd te houden en hij hapt er meteen naar :D ideaal!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:33

Als ze het bit eenmaal in heeft dan staat ze rustig tijdens het rijden is ze ook rustig in de mond. Alleen het bit indoen vormt een probleem

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:53

Veel jonge paarden doen dat.
Gaat vanzelf over, gewoon iedere keer opnieuw rustig de mond openen en het bit er in schuiven, als beloning een suikerklontje en prijzende woorden.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:55

Hoe duidelijk wil je het hebben.
Je paard wil geen ijzer in z'n mond, heel begrijpelijk.

Dkschrute

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:24

Ik beland ze ook altijd met iets lekkers. Suikerklontje of een stuk appel (: Kan me voorstellen dat zo'n bit niet zo lekker is.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:26

misschien een paar keertjes oefenen om te zorgen dat ze haar hoofd niet zo hoog doet: het hoofdstel pakken en zorgen dat ze haar hoofd naar beneden doet (als dat lukt), maar het bit niet in doen en wat lekkers geven :)

NishwiKiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:23

Inderdaad iets van zoetigheid uitsmeren over het bit

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:20

Waar de singel laat maar zeggen zit tegen der voorbeen aan als je daar met je platte hand snel wrijft komt het hooft naar je toe. Dus mss als je dat telkens doet dat ze het afleerd

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:23

Dit deed mijn merrie ook, toen ik haar net had (toen was ze net 3, ze is nu 5)
Echt ook omdraaien in de stal n het hoofd zo hoog dat ik er nieteens meer bij kon :+ achteruit lopen ook wel als dat kon..
Ik heb er eigenlijk niet veel mee gedaan.. een klein tijdje heb ik na elke keer een snoepje gegeven..
Na een tijdje werd het gewoon geleidelijk minder.
Nu vind ze het niet meer erg, althans geen reactie en oortjes naar voren..

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:57

Simpelman schreef:
Veel jonge paarden doen dat.
Gaat vanzelf over, gewoon iedere keer opnieuw rustig de mond openen en het bit er in schuiven, als beloning een suikerklontje en prijzende woorden.

Is ook mijn ervaring. Mijn jongste paard was heel moeilijk met aanraken/openen van de mond en in eerste instantie daarom door de vorige eigenaar bitloos beleerd. Ik wilde toch graag met bit rijden en heb de mond eerst gedesensibiliseerd (uiteraard is het gebit eerst gecheckt). Dwz eerst aanraken van de lippen en mondhoeken met mijn vingers leren accepteren (kleinste poging van paard met iets lekkers belonen en dan oefening steeds verder uitbouwen), dan paard leren om vinger in de mond aan beide zijden te accepteren. Vervolgens paard geleerd om touw in de mond te nemen en toen dit goed ging, was het bit aannemen gemakkelijk te leren.
Overigens is mijn ervaring dat je met het bit ook eerst 10 x in en uit moet kunnen (steeds met iets lekkers als beloning), alvorens het bit in te laten en te gaan "trainen".
Het betreffende paard hier is nu heel gemakkelijk met het aannemen van het bit, zoekt het zelf op en "hapt" het zo op. De hele training duurde ca 3 dagen (10 min per dag). Het spreet vanzelf dat ook het uitnemen van het bit met de nodige zorg moet gebeuren, zodat het niet tegen de tanden slaat.

Bijkomend voordeel van de deze training is dat wormspuiten ook geen enkel probleem meer zijn! :)
Enige "nadeel" is dat het paard nu nog wel eens een touw of stuk van het halster in de mond neemt (en ook direct weer loslaat). Door dit niet meer te belonen en ook niet af te straffen!! dooft dit gedrag langzaam uit.
Laatst bijgewerkt door Dorino op 14-08-14 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:02

Heb ik ook gehad bij mijn 4-jarige welsh toendertijd. Die heb ik verkocht, maar dat had niet die reden. Maargoed, ik heb toen op het bit appelstroop gesmeerd en dat hielp.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:08

Ik leg altijd (zelfs bij de oudere paarden) een koekje bij het bit op mn hand. Onze smurf had dit heel snel door en staat nu al helemaal klaar als het hoofdstel komt.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:14

Misschien niet wat je wilt horen maar een goede oplossing zou zijn: bitloos rijden. Het is prima mogelijk dus waarom niet?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:56

Ik vind het eerlijk gezegd de verkeerde wereld als het bit indoen nog niet goed gaat, je wel al aan het rijden bent. Maak hier dus even de tijd voor, dit hoort ook gewoon bij de training net zoals netjes stilstaan bij het opstappen bijvoorbeeld.

Als je een paard in kan rijden kun je hem ook wel leren het hoofd laag te houden bij het bit indoen. Wel even de tijd voor nemen dus.

Petra8591

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:03

Beetje appelstroop op je bit smeren

SophieMitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:03

Inderdaad iets zoets uitsmeren over je bit of een snoepje in je hand leggen

sanneveenma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:10

Bit bij de tanden houden en brokjes erbij houden. Dit hielp wel bij één van de paarden die ik gereden heb. Die had hetzelfde probleem.