Ik heb een probleem.. Sinds 2 en een halve week heb ik een nieuwe pony gekocht, die bij een groep van 5 moest komen te staan.. Hij is net 3 weken gecastreerd en 4jaar oud. Nou liep er nog een merrie in de groep waardoor hij er sowieso 4 weken niet bij zou mogen. Helaas hebben we deze merrie in moeten laten slapen..
Dus na 2 en een havle week werd achter een dubbel draad alleen naar de paarden gekeken te hebben werd het tijd om de nieuwe pony bij de andere paarden (allemaal ruinen) te introduceren. Eerst bij een vriendelijk paard gezet, was toch even bokken steigeren en gillen maar ging uiteindelijk goed.
Tijd om er nog 1 bij te zetten. We zagen dat hij graag wilde spelen, het is natuurlijk een jonge pony en waar hij mee staat is een wat ouder paard die geen interesse had in spelen. Dus een 6 jarige gepakt die 2 e in de rang is om erbij te zetten. Eenmaal die in de wei gezet ging hij meteen op de nieuwe pony af, eerst met de oortjes naar voren wat al snel omzet werd in de oren naar achter en aanvallen. Niet zomaar aanvallen nee naar de grond werken in de nek de pony pakken en bam met zijn voorbeen werpt hij hem tegen de grond, pony snel opgestaan en probeert te vluchten maar de ruin gaf hem geen kans hij bleef met tanden onbloot en oren in de nek achter hem aan jagen, en niet zomaar jagen nee echt op volle snelheid!!! na 10 minuten uit elkaar weten te krijgen omdat er geen verbetering in zat en er al genoeg bloed vloeiden
.. Later de wei opgesplitst en die aanvallende ruin aan de andere kant gezet met 1 ander paard. Hij zag eerst het draadje niet waardoor hij weer blind in de aanval ging naar het nieuwe paard en op het laatste moment een sliding kon maken om nog voor de draad te stoppen...
De aanvallende ruin is er als laatste bij gekomen op de nieuwste pony na dan.. Wie heeft hier een oplossing voor? Kan ze moeilijk het uit laten vechten tot de dierenarts er misschien bij moet komen...
Rest van hun leven apart zetten is ook geen optie ivm de winter dat ze hele dag met elkaar in de bak staan...
Hoefsmid vertelde me dat dit nooit meer goed zou komen maar hoop dat jullie misschien toch nog een idee hebben? Dit wil ik in ieder geval niet meer zo mee maken..
Hoop snel wat te horen...
Groetjes