Probleem: aanraken achter zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charr_x

Probleem: aanraken achter zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 10:40

Zit met mijn handen in het haar... -O-

Rij al een tijdje een paardje voor een meisje.
Ze heeft veel gedoe met hem gehad en er regelmatig naast gelegen.

Grootse probleem: aanrakingen van zijn rug/kont, achter het zadel, als ik er op zit.
Gaat van schrikken tot compleet rodeo salvo in blinde paniek.
Als ik ernaast sta, is aanraken geen enkel probleem.

Osteopaat en zadelmaker zijn er bij geweest, allemaal goed.

Nu ben ik er gisteren, door een onvoorzichtigheid ook met een rotsmak afgevallen. Probeerde mijn vliegendeken goed te leggen en dacht er niet bij na dat hij kon schrikken..

Mijn gevoel zegt: pure angst, maar voor wat en wat kan ik proberen om het te verbeteren?

Probeer elke keer zachtjes aan te raken, maar spanning wordt niet minder.

Tips, ervaringen, ideeën...?

Corelli

Re: Probleem: aanraken achter zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:45

Is het misschien een idee om hem aan te laten raken door iemand terwijl jij er op zit? Op deze manier kan hij daaraan wennen zonder dat je meteen doet wat hij zo eng vindt (hem aanraken vanuit het zadel)

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 10:48

Corelli schreef:
Is het misschien een idee om hem aan te laten raken door iemand terwijl jij er op zit? Op deze manier kan hij daaraan wennen zonder dat je meteen doet wat hij zo eng vindt (hem aanraken vanuit het zadel)

Ook dat vindt hij doodeng helaas.. Zodra iemand naast zich verder naar zijn achterhand beweegt (als ik er op zit) slaat de paniek toe..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:49

Is de chiropractor ook al geweest? Klinkt als zijn SI gewricht.
Misschien heeft hij er nu last van. Of heeft hij er vroeger last van gehad en nu een nare herinnering?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:51

iets aan het zadel binden dat wat wappert zonder dat je erop zit, zodat je hem met de angst kunt ondersteunen vanaf de grond. Vervolgens iemand erop en iemand ernaast en die persoon steeds iets verder weg laten staan op de grond?

Evt medisch uit laten sluiten door scan en foto van de rug?
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 28-07-14 10:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:51

Charr_x schreef:
Corelli schreef:

Ook dat vindt hij doodeng helaas.. Zodra iemand naast zich verder naar zijn achterhand beweegt (als ik er op zit) slaat de paniek toe..

En als hij alleen het zadel erop heeft en je raakt hem dan aan zonder dat er iemand op zit?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:58

Kan hij wel goed zien?Het opzij en naar achteren kijken.Lijkt mij als hij niet goed kan zien,dat de aanraking voor hem als een verrassing komt.Hij voelt dan in 1 keer iets op zijn huid.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:13

Ik heb ook zo'n paardje!
Hij is nu 4 maand ohz.
In het begin kon ik niet eens bewegen en hij ging er al van door.
Maar gewoon rustig stapje voor stapje hem laten wennen.
En kan nu al aardig bewegen als ik er op zit. Hals en schouders kan ik nu ook normaal aan raken.
Alleen ik moet hem nog niet achter het zadel aan raken want dan gaat hij er vandoor.
Maar ook pak ik dit regelmatig mee. Gewoon een kleine kriebel en dan het contact weer weg halen..
En dit stap voor stapje uit berijden.

Succes!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 12:36

@ Rumpleteaser: alleen de osteopaat is er bij geweest. Zou hij in het geval dat jij schrijft niet ook tekenen van pijn moeten vertonen als je die plek aanraakt vanop de grond? Nare herinnering kan altijd.
@ mystery1980: dat lijkt me het proberen waard, hij is inderdaad ook schrikachtig van rare bewegingen/geluiden van mij (bvb rits open en dicht, wapperen met armen,....) Maar dit zijn punten waar hij met een aantal keer oefenen al veel minder op reageert.
@ Corelli: dat is geen probleem
@ Britta: ik denk dat je gelijk kan hebben, zie mijn reactie aan mysterie1980. Maar denk dat hij juist te goed ziet. Idee hoe ik dat kan testen?
@ Kevinsky: Klinkt heel vergelijkbaar! Hals en schouder kan ik inderdaad zelfs al dazen doorslaan. Aanraken achter zadel probeer ik ook al hele tijd, maar helse spanning blijft helaas... Ene keer iets minder dan de andere, maar toch.. Uiteraard moet ik dat blijven oefenen, maar veroorzaakt bij ons beide veel stress...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:44

Kan je niet proberen met bv een snoepje op schouder hoogte te houden en dan kijken of hij het ziet.En dan niet al het snoepje laten zien.Ik heb er geen verstand van hoor.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:04

Ja ik begrijp dat de spanning blijft. Ook ik krijg het lastig voor elkaar om zowel zelf ontspannen te blijven als het paard weer rustig te krijgen. Maar ik kan steeds rustiger blijven al hij er vandoor gaat, dus t word wel langzaam iets beter.
Maar ik heb helaas ook nog niet de gouden tip gevonden :(

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 13:16

We blijven proberen/oefenen, zodra mijn rug het weer toelaat! :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:17

Hij mist de associatie tussen de ruiter en het aanraken achter het zadel. Voor hem zit er ineens een leeuw op 'm die 'm in zijn kont wil bijten en verder oppeuzelen. Tja, met die gedachte zou ik ook gaan rennen.

Mystery1980 geeft al een goede optie die je eens kunt proberen. Als je al grondwerken/freestylen doet met dit paard kan je zachtjes beginnen met vanaf de grond de leadrope over zijn lijf heen halen. Vervolgens, als dat goed gaat, in een volgende sessie paard opzadelen en eerst vanaf de grond het hele paard aanraken en daarbij rustig richting zadel werken. Niet te lang, mag best meerdere sessies duren. Als dat ook goed gaat, eens wat aan het zadel binden dat bewegingen maakt, ook achter het zadel, en zo verder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:21

Zou toch eerst lichamelijke problemen voor 100% willen uitsluiten.
Daarvoor zou ik een checkup laten doen bij een goede paardenarts. Met alle respect, maar osteo/fysio/chiro zijn geen veearts en ongeschikt om een goede diagnose te stellen.
Als je rijdt, voelt dat dan helemaal goed aan? Is hij bijvoorbeeld soepel of houdt hij aan 1 kant vast?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 14:05

Medisch denk ik echt dat er geen probleem is, maar voor alle zekerheid worden er zaterdag een scan van zijn rug genomen :)
Zijn sinds kort bezig met rechtrichten en merk dat hij zich daar heel prettig bij voelt!

@ Maflinger_S: inderdaad, dat is lijkt mij ook het probleem!
Dingen over zijn lijf halen is allemaal geen probleem, ook niet als er een zadel op ligt.
Maar iets aan het zadel binden heb ik nog nooit gedaan, dat kan ik eens proberen vanop de grond.

Neem bijvoorbeeld zijn vliegendeken (uitrijmodel).
Als ik die er op leg (en goed leg met de daarmee gepaarde aanrakingen terwijl ik vrij ver naar zijn achterhand toe sta), is er geen enkel probleem. Kan hem schuiven, verleggen, klitteband geluiden doen hem niks.

Gisteren wou ik diezelfde vliegendeken, vanuit het zadel een beetje verleggen en BOEM!, weg in blinde paniek (terwijl hij het gevoel van de deken over zijn kont gewoon kent) met alle gevolgen van dien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:03

Als je een scan van zijn rug laat nemen (ik neem aan bij de veearts) laat dan ook even naar zijn ogen kijken.
Misschien ziet hij idd niet alles (goed) en dat zou ook zijn schrikken kunnen verklaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:06

Hety kan dat zodra de ruiter op stapt, het paard de rugspier erg aanspant en dat kan zorgen voor pijn of verzuring. Pijn zou ik dus zeker niet uitsluiten.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:07

Misschien een rare vraag, maar is het een paard die op de renbaan heeft gelopen?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 13:03

Pijn lijkt me nog altijd onwaarschijnlijk, omdat ook een aai al een hevige schrikreactie opwekt.
Maar zoals gezegd, ik laat een scan van zijn rug maken :)

@ Roweentje89: ik weet het niet, maar kan het ook niet uitsluiten. Hij heeft een beetje een draver-look en is ook behoorlijk snel in draf, anderzijds is galop ook geen probleem.
Waarom vraag je je dat af?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:30

Hier een paard met dezelfde reactie. Eerder dit jaar zadelmak gemaakt en kon ook zo schrikachtig reageren als je eens een aai achter het zadel gaf.
We zijn het gewoon blijven oefenen en nu gaat het goed. Soms trekt hij alleen zijn kont nog even in maar dat is alles. Wat het geweest is weet ik ook niet. Wellicht gewoon vertrouwen.
Doet hij het ook zo fel wanneer hij moe is na het rijden?

En ik ben ook wel benieuwd naar de link naar de renbaan. Kan zelf namelijk geen link leggen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:47

oke wat ik je aan raadt is eigelijk heel klef gaan doen opzadelen en aaien overal kriebelen verkeerde reacties negeren en gewoon rustig op de grond beginnen en stijg op met je hand achter het zadel overal druk leggen misschien dat t werkt #IkDenkMee

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:54

Het kan toch best goed zijn dat de rug pas (erge) pijn gaat doen zodra er gewicht (ruiter) op komt?

Een zadel alleen weegt niks en veroorzaakt niet zo snel pijn, maar doe er nog een 60/70 KG bij en de pijn kan er direct zijn.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:58

En als er iemand op de grond de hals aanraakt en dan steeds verder naar achter gaat (zonder los te laten)? Dan weet hij dat die persoon het doet en zou hij daarop minder erg moeten reageren.

Als hij het dan nog steeds doet zou ik er inderdaad een DA bij halen.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 15:26

Ik ga jullie tips uitproberen! Baat het niet, dan schaadt het niet :)
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Nogmaals: medisch volg ik de boel heel goed op, maar kan iemand mij uitleggen waarom een aai (of het verschuiven van een vliegendeken) pijn zou veroorzaken? Dan zou zijn huid pijn moeten doen, maar dan zou die pijn er ook zijn vanop de grond.
Als het rugpijn is, dan gaat een aai op eender welke plek aan zijn achterhand dat niet verergeren.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:21

Vaak is dat een uiting van pijn,het is in ieder geval niet normaal.
Is het zadel niet te lang?Het kan daardoor pijn in de nierstreek veroorzaken.