paard valt aan/trapt bij ophalen uit de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anouk26685

paard valt aan/trapt bij ophalen uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 16:55

Hoi iedereen,
Als ik mijn pony uit de wei wil halen begint ze me aan te vallen en te trappen.
Ze heeft dit al eerder een tijdje gedaan maar toen is het langzaam weer gestopt.
Nu doet ze het sinds een paar dagen weer, ik weet niet wat ik hieraan moet doen en wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Alvast Bedankt.

kimmie1

Re: paard valt aan/trapt bij ophalen uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:49

Das heel simpel, een longeerzweep mee en zodra je pony je aan wil vallen hem alle hoeken van de wei laten zien.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:30

Ik ben in principe tegen paarden slaan. Let wel, in principe! Soms moet je even op een, misschien wat minder aardige, maar wel duidelijke manier laten weten wat wel en niet kan. Straffen als ze stout is, maar ook belonen als ze braaf is.
Zorg dat je doortastend en zelfverzekerd optreedt, sta rechtop, aarzel niet. Sta niets toe wat je niet wilt. Als je bijv. je pony stil wilt laten staan, dan moet ze ook stil staan. Niet nog even een pasje doen, dan meteen terugzetten. Stilstaan is stilstaan. Lees je eens in op internet, er is zoveel te vinden over gedrag. En het is ontzettend belangrijk om daar consequent in te zijn.
Dit is echt heel gevaarlijk gedrag. Is er een volwassene met kennis van het gedrag van paarden die je hierbij kan helpen?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:31

gewoon straffen of gelijk weg jagen en pas na je toe laten komen als die normaal doet.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:42

Ik heb er ook zo 1. Dan is het weer tijd om te laten zien wie de baas is. Met geweld los je niets op. Tijd voor duidelijkheid en grondwerk. Is een dominantie ding. Die van mij probeert t regelmatig en dan trainen we weer even en dan gaat t weer goed, maar.. hij blijft het zo nu en dan proberen. Net als in een kudde.. als hij de kans zou krijgen zou hij de leiding overnemen. Nooit zonder iets de wei ingaan dus. Ik neem altijd een touwtje mee.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:13

Het is altijd tijd om te laten weten wie de baas is. Als jij altijd de leiding neemt zal het paard het niet van je over willen nemen en hoef je ook niet apart te trainen om dat weer terug te krijgen. Zodra hij iets te ver gaat meteen terugfluiten.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:00

Sommige paarden net als bv honden gaan ervoor zodra zich een gelegenheid voordoet. Heeft niets met opvoeding te maken, zit in de genen zeg ik altijd maar.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:04

Is het geen last van vliegen of dazen ?
Is dat niet streng zijn misschien dominant gedrag veel succes .
Ik hoop dat het goedkomt

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:09

Maar dan moet je er toch juist meteen op inspringen, zodat hij meteen weet wat zijn plaats is. Anders neemt hij het steeds een beetje meer over en moet je daar weer mee aan de slag. Naar mijn mening is dit wel degelijk opvoeden, maar ook alert en consequent blijven.
De pony van Anouk is misschien wel keurig opgevoed, maar heeft de kans gekregen om over die grens te gaan en is niet gecorrigeerd. Dan heeft zo'n diertje op een gegeven ogenblik maling aan haar en gaat steeds verder. In een kudde of in je vergelijking met honden, een roedel, wordt zo'n dier ook meteen op z'n plaats gezet.