niet te stoppen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

niet te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 20:13

hoi,
Astra rijden gaat steeds beter. Ook de draf gaat lekker nu.

Maar toch stuit ik geregeld op 1 probleem:
Astra loopt enorm graag naar de draad om naar 2 andere paarden te gaan.

Ik ben dan aan het rijden in de weide waarin de meeste schaduw is. Maar van zodra ik richting de wei van de andere paarden rijdt gaat astra steeds sneller draven, tot in galop. Ik mag aan de teugels trekken, Ho roepen, naar achter leunen of wat dan ook. Astra is niet te stoppen.
Hij moet en zal naar die paarden toegaan om dan met zijn hoofd over de prikkeldraad te gaan om ook maar even de neus van de anderen te kunnen aanraken.
Die andere 2 gaan ook als gekken door hun wei galopperen waardoor astra dus ook begint te galopperen met zelfs bokkensprongen erbij.

Als ik rijd doe ik eigenlijk ook nooit galop omdat astra al 20 jaar is en ik maar 2x per week op hem rijd (is van kennissen). Ik wil hem ook niet overbelasten.
Alleen aan de longe laat ik hem zo nu en dan galopperen, en dan gehoorzaamt hij wel.

Hoe los ik dit galoppeer probleem op?

Tevens ben ik er ook niet op voorbereid als hij ineens in galop aanspringt.

Larissajulia

Re: niet te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:16

misschien de andere kant op sturen als hij dat doet?

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:17

Kun je niet op een andere plaats rijden, zodat ze haar paardenvriendjes niet ziet en er heen galopeerd en wild gaat doen? Dus gewoon een rustig plekje waar ze alle aandacht bij jou moet houden?

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:22

gewoon even laten merken wie de baas is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:24

Ik zou gewoon even net voor die hoek wanneer ze wilt stoppen even goed aansporen zodat ze er niet langs gaat, als ze het wel doet gewoon echt even een schop geven zodat ze weet dat ze dat niet weer moet flikken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 09:56

Larissajulia schreef:
misschien de andere kant op sturen als hij dat doet?

Dat heb ik geprobeerd maar dan draait hij zich zo erg dat we bijna tegen de grond gaan. Om dan toch in volle galop erheen te rennen.

Jeffcha schreef:
Kun je niet op een andere plaats rijden, zodat ze haar paardenvriendjes niet ziet en er heen galopeerd en wild gaat doen? Dus gewoon een rustig plekje waar ze alle aandacht bij jou moet houden?

Dat kan maar dan is dat in volle zon wat niet prettig is voor het paard als voor mezelf (ik verbrand snel, zelfs met een zonnecreme).
En in een andere wei kan ook (ook schaduw) maar dan roept de Fjord van +30 jaar oud en gaat die zenuwachtig door de wei rennen.

CharlotteJay schreef:

Zweepje, een shop geven zorgt er alleen voor dat hij gaat bokken. Niet dat ik er al ooit ben afgevallen, maar heb dat bokken niet graag.

Believe schreef:
Ik zou gewoon even net voor die hoek wanneer ze wilt stoppen even goed aansporen zodat ze er niet langs gaat, als ze het wel doet gewoon echt even een schop geven zodat ze weet dat ze dat niet weer moet flikken.

goed aansporen dan gaat hij juist in galop en is hij dus niet meer te stoppen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:31

Ik merk aan je antwoorden dat je zelf erg onzeker bent en bang bent voor zijn reactie als je streng bent (bijv. bokken). Zolang je geen overwicht over dit paard hebt gaat het je niet lukken. Je zult toch door moeten bijten en het vervelende gedrag moeten afstraffen en het goede gedrag belonen. Zoek iemand in de buurt die er verstand van heeft en jou kan helpen met aanwijzingen. Dit paard is oud en wijs genoeg om een aantal trucs te hebben en jij zult zelf ook creatief en moedig moeten zijn om dit te doorbreken. Zoek hulp, dan wordt je zelf ook wat zekerder.

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:25

Dat wilde ik net zeggen ja, zoek iemand die je kan helpen met tips, die op het moment dat het gebeurt kan zeggen wat jr moet doen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:31

Citaat:
CharlotteJay schreef:

Zweepje, een shop geven zorgt er alleen voor dat hij gaat bokken. Niet dat ik er al ooit ben afgevallen, maar heb dat bokken niet graag.

hoeft niet door schoppen of slaan met een zweep gewoon consequent blijven
aan het werk zetten die hap
desnoods ga daarheen dubbele lijnen en zet m aan het werk doet hij vervelend afstraffen

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:14

Anders moet je een paar kleine viltjes maken als je voelt dat ze sneller wil

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 12:41

ik longeer echt altijd voor ik ga rijden.

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:38

Is het niet mogelijk dat de paarden even op een ander stuk/op stal gaan als jij gaat rijden ?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:45

Het is voor een paard natuurlijk wel erg verleidelijk, dat als hij een beetje vervelend gaat doen, de ruiter stopt met proberen. Tenminste, dat maak ik op uit jouw reacties. Op het zweepje of op schopjes reageert hij met bokkensprongen, wat doe jij dan? Want, blijf jij wel zitten maar doe je verder niets, dan heeft je paard als het ware gewonnen.
Overigens, je paard geeft zelf aan dat hij nog prima kan galloperen, graag zelfs blijkt hieruit. Waarom denk je hem over te belasten met een galopje? Hoeft niet keihard door de bochten te scheuren natuurlijk, maar een galopje kan echt geen kwaad denk ik ;)

EdwinLooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:27

Ik heb bijna hetzelfde meegemaakt afgelopen zaterdag.
Ik reed in volle galop langs de weide waar hij normaal staat. (Niet erg slim blijkt achteraf)
Nu begint hij in de galop te hinniken naar zijn vriendjes in de wei, Die op hun beurt mooi terug hinniken. Zonder verder echt daarover na te denken wil ik linksaf terug het bos in. Maar daar dacht Harrie anders over en ging nog steeds in volle galop ineens rechtsaf richting zijn wei en zijn vriendjes.
Toen ik hem daarop linksaf een andere wei instuurde begon hij nog harder te galoperen om vervolgens alle kanten op te springend en te bokken.
Ik heb direct mijn zweep gepakt en een paar keer een flinke tik uitgedeeld totdat ik het idee had weer enigszins controle te hebben. Nu is het zo dat hij dan direct vooruit rent het moment dat ik een tik uitdeelde maar zijn aandacht had ik daarmee na enkele pogingen en wegsturen van de wei weer onder controle.
Wel even spannend als je in volle galop op een boom en prikkeldraad af stormt maar het ging goed.

EdwinLooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:05

Blijf consequent, Als je paard iets doet dat niet mag dan moet je corrigeren door een schop te geven of een zweep te raadplegen. Als je 1 keer toegeeft zal een paard de volgende gelegenheid weer zijn/haar zin doordrijven. Geloof in je rijkunst, blijf het paard tussen de oren kijken als het begint te rennen of bokken. En direct corrigeren.

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:16

een paar keer iemand in die hoek laten staan en als ze er heen rent die gene en even een boze stem zet?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 22:08

RainbowDance schreef:
Is het niet mogelijk dat de paarden even op een ander stuk/op stal gaan als jij gaat rijden ?
die 2 anderen zijn niet van mijn kennissen, dus dat gaat niet.
ik doe echt mijn best hoor maar zweepje en schoppen lokt bokken uit waardoor ik met een zweepje blijf slaan en hij het bit gewoon vastneemt.
wat ik ook doe als ik tijdig merk dat hij ervandoor wil, is hem rond zijn as laten draaien, beetje westernstijl zegt maar. Dan luisterd hij 8 op 10 keer wel weer.

helaas staat hij nu op rust door bloedarmoede. Ontdekt omdat ik zijn flanken te mager vond en dus voorstelde om een bloedtest te doen.
hij heeft maandag 3 aug een serum gekregen gehad. Was er niet bij, maar de eigenaar vertelde me dat.

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:27

En in overleg met de eigenaren van de paarden ? Ik zou het een keer proberen en wie weet werkt het, of is er geen stal vlakbij waar een keertje kan kijken hoe hij daar in de bak rijd? (of op een weiland in overleg met een boer?)
Moeilijk.. Ik heb dit ook een keer gehad, het enige wat ik kon doen is als het paard maar iets sneller ging lopen (stap draf en galop) dat ik gelijk tegenhield. Dat hielp meestal wel.. (ik heb ook een pony gehad waar het niet bij werkte en waar ik zelf ook niet eens op heb gereden en andere kinderen wel)

Maar is het echt de wei naast de bak of gewoon in zicht ? (sorry als ik eroverheen heb gelezen)

En sterkte voor je paard ! Hoop dat het snel voorbij is ..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 11:10

We spreken niet met die eigenaar ivm dat hij boos is omdat wij veel grond hebben en hij maar 1 weitje heeft. Vroeger was er een manege in de buurt, maar deze is gestopt wegens gezondheidsredenen van de eigenaar. We kunnen wel vragen of we hun bak mogen gebruiken.
Maar dan is er het probleem dat de fjord zal proberen uit te breken omdat hij bij astra wil blijven. De paarden zijn onafscheidelijk. Het schijnt ook dat astra bang is van trailers.

Een bak hebben we niet, ik rij altijd in de wei.
Al denk ik dat ik astra voorgoed op rust ga laten. Meneer is 20 jaar en ik denk dat hij gewoon te oud is om zwaarder werk te doen. Wandelen zal wel nog gaan.

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:47

Okee, ik weet niet hoe het paard zelf is kwa karakter enz. en hoe hij dan doet maar ik denk idd dat het ook wel fijner voor hem is. (als ik het zo hoor) Maar al ga je nog (een keer) in die bak rijden moet je gewoon streng blijven, misschien rondje door de bak om te verkennen en te laten zien dat er niets is.

Verder nog veel succes en plezier ! :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 22:09

RainbowDance schreef:
Okee, ik weet niet hoe het paard zelf is kwa karakter enz. en hoe hij dan doet maar ik denk idd dat het ook wel fijner voor hem is. (als ik het zo hoor) Maar al ga je nog (een keer) in die bak rijden moet je gewoon streng blijven, misschien rondje door de bak om te verkennen en te laten zien dat er niets is.

Verder nog veel succes en plezier ! :)

Hij heeft best een vurig karakter hoor. *D

Ik twijfel Voor een jonger paard kopen, of er een te leasen. Iemand tips?