Deken tegen de dazen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Deken tegen de dazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 18:31

Mijn pony wordt helaas toch regelmatig fors gestoken..
Hebben jullie tips voor een goede deken tegen de dazen? Ze steken zelfs door kleding heen natuurlijk.
Zeker op de buik en hals wordt hij gestoken.
Met welke dekens hebben jullie goede ervaringen echt tegen dazen?
Bij voorkeur een deken die ook redelijk sterk is, gezien hij in een kleine kudde loopt.
En op wat voor pony/paard hebben jullie die liggen? Geen schuurplekken? (Bucas winterdekens bijvoorbeeld zijn echt te smal en geven forse schuurplekken, vandaar op welke pony/paard jullie de deken hebben liggen).

Capriootje

Re: Deken tegen de dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:36

Ik heb al mijn dekens van Amigo, en ik zweer erbij. Pasvorm is goed, geen schuurplekken (heb een hele gevoelige schimmel) en zijn redelijk sterk!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:39

Zelfde als bovenstaande, heb de Rambo Sweet Itch Hoody en de Amigo Bug Buster waar ook de buik bedekt is. Goede pasvorm en blijft goed liggem.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:43

Ik volg even mee! Ben ook op zoek :P

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:46

Capriootje schreef:
Ik heb al mijn dekens van Amigo, en ik zweer erbij. Pasvorm is goed, geen schuurplekken (heb een hele gevoelige schimmel) en zijn redelijk sterk!

Ik heb een amigo mio fly gehad, maar dat ding was echt dun door het klitteband van de hals ging die al stuk. En dazen gaan daar echt heel makkelijk door heen. Sterk was dat dek sowieso niet.

Wellicht verschilt dat per type.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:53

Ik heb de sectolin combo vliegendeken. Ligt op mijn NRPS e-pony, ben er zelf erg tevreden over. Sterke deken, schuurt niet (gevoerd op de schouders tegen schuurplekken). En blijft goed liggen. Heeft ook een buikflap en een extra lange staartflap, werkt goed! :j

Hier zitten ook behoorlijk agressieve dazen, maar Rosa staat altijd erg relaxt met haar deken :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:55

Ik heb een hkm vliegenzebradeken. Vind hem erg fijn! Ligt zelfs op mijn quarterhorse goed die een brede boeg heeft :j

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:00

In mijn topic kun je ook al veel informatie vinden trouwens :D

Ik heb gehoord dat de hals van Amigo dekens vaak wat te kort is, dus die valt af voor mij. Ik twijfel nu tussen een Rambo of een Bucas, Rambo blijkt wel koeler te zijn dus denk toch dat dat hem wordt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 19:31

Korte hals zou niet zo erg zijn, als die maar breed is, haha.
Merken jullie echt dat de dazen er niet doorheen steken? Liep laatst buiten en staken ze gewoon door mijn shirt heen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:33

Ik heb niet gemerkt dat ze er door heen steken := Al voelt mij paarden de steken geen eens. Of ze trekt zich er niets van aan :')

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:55

Goede ervaring met de Bucas Buzz Off nu. Maar het is bij mijn paard zo dat alleen de bucas dekens goed liggen. In elk geval, zodra de deken op ligt is ze eindelijk rustig en steken de dazen er ook niet doorheen.

Heb de Rambo Sweet Itch gehad wat op het niet passen na (schuurde op de schouders) wel een hele fijne deken was. Leek me ook steviger dan de bucas, maar nu hebben we gelukkig geen slopers in de groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:57

Rambo sweet itch hoody of Rambo protector :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 20:14

Liggen die Bucasdekens net als de winterdekens? Want dan is het echt beroerd, helaas.. Pony had met een dag al schuurplekken van de Bucas winterdeken. Ik vind dat Bucas best mooie dekens heeft, alleen helaas niet erg geschikt qua pasvorm.

Maureen, mijne doet niet onwijs veel op dazen, al vindt hij ze wel lastig. Maar de bulten zijn echt fors.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:30

Rambo sweet itch hoody :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:50

Ik weet niet op welk punt het probleem zat bij de bucas bij jou, maar ze vallen eigenlijk wel hetzelfde denk ik. Want van alle andere dekens dan bucas krijgt mijn merrie schuurplekken en nu niet ;)

Heb alleen niet het idee dat de Horseware dekens veel breder zijn. Dan zou je naar de verstelbare voorkanten moeten kijken zoals bijvoorbeeld de Selectocin (ofzo :P). Vond ik ook hele mooie degelijke dekens overigens.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:56

Hier rambo sweet itch hoody s en shires sweet itch tegen de dazen, fijne sterke deken!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:51

helpen dekens echt tegen dazen?
met rijden vandaag beten ze door mijn spijkerbroek heen zo mijn been in -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:55

Rambo sweet itch hoody vond ik idd een hele fijne, een ander goedkoper type is de nieuwe deken van Imperial RidingDeze , ook een hoody. Stof is iets dunner maar vind hem toch heel stevig, en dat voor de helft van het geld :)

Voor mijn mini heb ik een zebra deken, en daarvan merk ik echt heel goed dat het werkt. Zitten mijn twee paarden onder de vliegen, is er bij haar echt geen enkele vlieg te bekennen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 22:06

Jitskee, is die zebraprint alleen tegen de vliegen werkzaam, of ook tegen dazen?
Dat is voor mij belangrijkste.

Ervaringen zijn nog erg welkom! Bedankt tot zo ver.

Na vandaag helemaal, de bulten zijn groter, die op de schouder zelfs 20cm doorsneden. En allemaal gaan ze open, sommigen al een oppervlakte van meerdere centimeters. :(
Afbeelding

Vandaag bij een winkel een deken meegenomen die klein zou vallen. Daar was niets van te merken. :P Dus zojuist even ingenomen om morgen weer te passen.
Afbeelding

Maar ik kijk wel verder, want of dit perfect is, is de vraag. Maar ik moet voorlopig even wat, hem zo laten lopen kan ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:09

Die deken op de foto heb ik ook voor mijn paarden,ik vind hem erg fijn!
De zebra helpt hier ook echt tegen dazen, en wij zitten aan de rand van het bos, dus het zijn er hier echt veel. Heb hem via nika horseproducts, was daar maar €35,-

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:45

Dat model heb ik dus ook, lijkt op de sectolin combo, nogmaals, ik ben er enorm tevreden over! Fijne deken en hier steken de dazen er echt niet doorheen :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:46

Mijn Welsh cob draagt de Rambo protector Dyonne. De halzen zijn los verkrijgbaar in verschillende maten. Persoonlijk heb ik erg goede ervaring met deze deken en ijzersterk. Helpt in ons geval erg goed tegen de dazen. De buik spray ik meestal nog even goed in met Neo Deo van Leovet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 20:24

Bovenstaande deken zit al een scheur in, helaas. Dus wordt toch verder gekeken.
Een Sectolin gepast, maar die past niet helaas.

Ondanks de prijs zit ik wel aan een Rambo Sweet itch te denken. De Rambo Protector vind ik wel mooi, maar nog wel een behoorlijk open stuk aan de voorzijde van de hals, juist waar hij 3x gestoken is.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 07:33

Dyonne schreef:
Bovenstaande deken zit al een scheur in, helaas. Dus wordt toch verder gekeken.
Een Sectolin gepast, maar die past niet helaas.

Ondanks de prijs zit ik wel aan een Rambo Sweet itch te denken. De Rambo Protector vind ik wel mooi, maar nog wel een behoorlijk open stuk aan de voorzijde van de hals, juist waar hij 3x gestoken is.

Sweet itch is 125 euro geloof ik? Ik vind het eigenlijk wel meevallen! De deken is sterk, heeft een goede pasvorm en is compleet (hals en oognetje).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 07:52

Oogkap ga ik niet gebruiken. Maar hals is wel nodig. Wordt wel terugslaan denk. Hoody vindt hij niet zo leuk. Prijs valt mee als hij inderdaad een tijd meegaat.