Problemen met trailerladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chroosje

Problemen met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 15:19

Ik weet dat hier een aantal topics over zijn, maar ik vond niet precies wat ik bedoelde, dus vandaar dit topic.
Ook wil ik geen reacties op hoe we de pony hebben geladen, ik kan hier niets aan doen want het is niet mijn pony.

Sinds 2 maanden heb ik een nieuwe verzorgpony, geweldig lief, maar niet in de trailer te krijgen. De pony is ook niet door smalle doorgangen te krijgen.

Toen we haar op gingen halen (pony is voor mij gekocht door eigenaresse en moest dus verplaatst worden), wilden we haar de trailer op laden. De vorige eigenaresse zei dat het al 5 jaar terug was dat ze dat had gedaan, maar dat het vast wel goed zou komen. Niet dus. Pony wilde niet de trailer op. Voer, lieve woordjes e.d. hielpen niet. Longeerlijn er achter gehangen, en toen ging het fout, trappen, bokken en weg vluchten.
Uiteindelijk na weet ik hoe veel tijd en moeite pony de trailer in gekregen, klep dicht en toen begon het weer. Pony trapte, bokte, kwam omhoog in de trailer. Klep weer open en ze stormde eruit.

Later weer geprobeerd en na weer veel moeite en een tets op haar billen weer trailer ingekregen, klep snel dicht en pony laten kalmeren. Toen zijn we gaan rijden en geen problemen meer gehad, uitladen was weer het zelfde verhaal, snel trailer uit stormen maar daarna was ze wel rustig.

Ik weet dat dit niet de goede aanpak is geweest, maar het is niet mijn eigen pony dus ik kan er weinig over zeggen. Nu wil ik graag vragen hoe we de volgende keer de pony met rust in de trailer kunnen laden. Ook kan ik er géén professional bij laten komen, gewoon omdat het niet mijn eigen pony is.

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:22

heeeeeel veel oefenen!
Gewoon eens de trailer neerzetten en eens langslopen... laten snuffelen aan de klep en weer weg lopen.
Zo heel rustig opbouwen... de volgende keer eens een voetje op de klep en weer klaar.
En heel veel belonen....Niets overhaasten en vooral veel geduld hebben....
Stapje voor stapje steeds iets verder, totdat ze erin staat. Dan er weer uit en goed belonen.
Dat paar keer doen (niet op 1 dag) dan eens een mini stukje rijden en weer eruit laden.
oefenen oefenen oefenen

berdien85

Re: Problemen met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:25

Misschien een expert er bij halen?
Ik heb een kennisje die hier al veel mensen mee geholpen heeft! Is gedragstherapeute voor paarden via Tinley. Volgens mij als je op de site van Tinley kijkt kun je ook zoeken naar mensen in de buurt :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:29

het is haar pony niet, er staat dat een prof erbij halen geen optie is daardoor

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:31

Het is inderdaad niet de juiste aanpak, maar dan doel ik meer op dat de klep weer is opengemaakt, en dat er is gewacht tot de pony rustig is. Die ferme tik op de billen zouden meer mensen moeten doen.

Uiteraard, een trailer is een enge plek voor een pony, maar je hoeft dan niet gelijk gestoord gedrag te vertonen. Ga je bij deze pony's grondwerk doen lopen ze zo over je heen. Voor de volgende keer, gewoon laden -desnoods met een pets op de kont, als dat werkt-, stang erachter en rustig rijden. Steeds iets verder rijden, zodat ze merkt dat het niet eng is. Niet blijven stilstaan tot ze rustig word, en al helemaal niet weer uitladen.
Gewoon niet meegaan in het gedrag van de pony.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 25-07-14 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:31

Bij wiki hier op bokt staat een duidelijke stap voor stap beschrijving van hoe je moet oefenen met trailer laden.
Als het echt niet lukt en je woont in de buurt van Haaksbergen ( Enschede) kan ik je een les trailerladen aanbieden.
Ik vraag hiervoor niet veel, 10 euro p.p voor een half uur en 17,50 voor een heel uur. Daarbij komen ongeveer 20 cent per kilometer.

Misschien willen je ouders je daar mee helpen of wil de eigenaar dit in haar eigen paard investeren? of samen betalen?

De meesten zijn na 1 goede les eigenlijk al goed te laden en rest het vooral om dit af en toe zelf te blijven herhalen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:33

noahlady schreef:
heeeeeel veel oefenen!
Gewoon eens de trailer neerzetten en eens langslopen... laten snuffelen aan de klep en weer weg lopen.
Zo heel rustig opbouwen... de volgende keer eens een voetje op de klep en weer klaar.
En heel veel belonen....Niets overhaasten en vooral veel geduld hebben....
Stapje voor stapje steeds iets verder, totdat ze erin staat. Dan er weer uit en goed belonen.
Dat paar keer doen (niet op 1 dag) dan eens een mini stukje rijden en weer eruit laden.
oefenen oefenen oefenen

Het antwoord is je al gegeven :D

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:34

Utixo schreef:
Het is inderdaad niet de juiste aanpak, maar dan doel ik meer op dat de klep weer is opengemaakt, en dat er is gewacht tot de pony rustig is. Die ferme tik op de billen zouden meer mensen moeten doen.

Uiteraard, een trailer is een enge plek voor een pony, maar je hoeft dan niet gelijk gestoord gedrag te vertonen. Ga je bij deze pony's grondwerk doen lopen ze zo over je heen. Voor de volgende keer, gewoon laden -desnoods met een pets op de kont, als dat werkt-, stang erachter en rustig rijden. Steeds iets verder rijden, zodat ze merkt dat het niet eng is. Niet blijven stilstaan tot ze rustig word, en al helemaal niet weer uitladen.

Ik denk dat jij vooral niet weet hoe grondwerk werkt? anders zou je weten dat er daarmee juist leiderschap wordt geleerd en dat paarden dan dus juist niet meer over je heen lopen.
Het paard vertoont helemaal geen gestroord gedrag maar is gewoon erg bang.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 15:38

Grondwerk zou ik opzich willen proberen, maar wij hebben geen bak is daar, en in de wei is geen optie omdat het land dan stukgelopen wordt. (ik neem aan dat jullie longeren bedoelen)

Ook heb ik verder geen verstand van grondwerk, zal ik me wel in willen verdiepen dus ga ik binnenkort wat over lezen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:41

Chroosje schreef:
Grondwerk zou ik opzich willen proberen, maar wij hebben geen bak is daar, en in de wei is geen optie omdat het land dan stukgelopen wordt. (ik neem aan dat jullie longeren bedoelen)

Ook heb ik verder geen verstand van grondwerk, zal ik me wel in willen verdiepen dus ga ik binnenkort wat over lezen.

Je kan ook een stukje af zetten met prikpaaltjes?

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 15:48

Gydja schreef:
Chroosje schreef:

Je kan ook een stukje af zetten met prikpaaltjes?

Ik denk niet dat dat de bedoeling is, maar ik zou het altijd kunnen vragen.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:59

Chroosje schreef:

Nee grondwerk is juist geen longeren. Voor jou probleem is het vooral belangrijk dat je op de goede manier kunt leiden in vooruit, achteruit, links en rechts en dat het paard jou leert vertrouwen om door smalle openingen te gaan, breed beginnen en steeds iets smaller. Dat alles zonder rennen, bokken enz. maar gewoon ontspannen in stap.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 16:06

evelien_89 schreef:
Chroosje schreef:

Nee grondwerk is juist geen longeren. Voor jou probleem is het vooral belangrijk dat je op de goede manier kunt leiden in vooruit, achteruit, links en rechts en dat het paard jou leert vertrouwen om door smalle openingen te gaan, breed beginnen en steeds iets smaller. Dat alles zonder rennen, bokken enz. maar gewoon ontspannen in stap.

En hoe zou ik dit kunnen trainen?

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:55

Heb hier ook zo'n portret dat moeilijk te laden. Vanmiddag moest hij op de trailer omdat we van stal zijn verhuist. Ben een uur bezig geweest. Ik had hem een kalmeringsmiddel gegeven maar daar brak hij doorheen. Heb het met veel rust gedaan, behalve de momenten dat hij omhoog kwam, daar heeft hij toch wel een aantal keren een beste tik voor gehad. Na een uur gaf hij zich gewonnen en liep in een keer achter mij aan de trailer op. De rit heeft hij rustig gestaan, en liep ook redelijk rustig de trailer af.

Bij mijn paard is het een combi van angst om zijn hoofd te stoten, smalle ruimte en hij is ontzettend dominant.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:01

Trailer aan het hek zetten van de wei en pony tussen het hek en de trailer zetten en het hek lichtjes beginnen dicht doen en pony tonen dat het niets is en zo rustig in de trailer krijgen heb ik gezien op een programma weet niet meer welk helpte echt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:25

Als jullie de pony in rust willen leren laden haal er dan iemand bij die weet hoe dat moet. Dit ga je nl niet zelf opgelost krijgen als je al niet weet wat grondwerk is. Je lichaamstaal en timing zijn zo belangrijk bij het laden van een paard dat je dat niet zomaar geleerd hebt als je niet weet waarop te letten.

Lees het ebook van Eddy maar eens door dan wordt je al een hoop duidelijker. http://www.diagonaal-paardenvervoer.com ... ailerladen
Als je dan nog vragen hebt stel ze gerust. Maar denk niet dat we hier zomaar een pasklare oplossing kunnen geven hoe je je pony moet gaan laden, dat hangt er nl helemaal van af hoe en wat jij oefent en dat kunnen we niet zien vanachter een computer.

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:50

Ik heb vroeger een verzorgpony gehad die ook niet te trailer laden was, met iemand die er verstand van had kwamen we ook niet een stap verder. Als ze de trailer op moest schoot ze in paniek en liet ze zich zomaar achterover vallen. Heb er nooit een expert bijgehaald, aangezien haar leeftijd.

Ik denk dat je inderdaad, wat de andere bokkers ook zeggen grondwerk moet gaan doen, kun je het niet met de eigenaar overleggen om er een expert bij te halen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:42

Lundj schreef:
Heb er nooit een expert bijgehaald, aangezien haar leeftijd.

wat heeft leeftijd ermee te maken? Elk paard kan op elke leeftijd nog dingen leren, beter een expert erbij halen zodat paard het wel goed leert dan maar aan blijven tobben en paarden achterover laten vallen. Stel hij komt een keertje verkeerd neer, dan is het einde verhaal en hoef je nooit meer met de trailer weg.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:43

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:57

Begin bij de basis. Ga grondwerken en dan leren je pony op comando achterwaarts, zijwaarts en voorwaarts te laten gaan. Zodra dit goed lukt, dus zodra je pony op de kleinste hulpen reageert kan je de trailer gaan proberen. Begin mrt je pony voorwaarts en dan achterwaarts te zetten. Zodra je de aandacht van je pony gebt kan je richting de klep. Staat je pony stil en wil hij niet meer verder dan vraag je hem achterwaarts en dan probeer je het opnieuw. Ook zodra je pony op de klep staat gewoon weer voorwaarts vragen en daarna weer naar achteren zetten. Het doel is om de benen van je pony te controleren.

Kijk uit dat je niet teveel in een keer wil. Maak doelen voor jezelf. Bijvoorbeeld vandaag wil ik in de buurt komen van de trailer. Volgende keer een voet op de trailer en zo verder.

Zorg er voor de rest altijd voor dat je zelf rustig wordt en dat je pony zelf rustig is en orobeer hem altihd recht voor de trailer te houden zodat hij leert er niet van weg te draaien.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Ejena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:18

Er is maar een antwoord op deze vraag: op een diervriendelijke manier oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:22

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:34

cissy schreef:
Lundj schreef:
Heb er nooit een expert bijgehaald, aangezien haar leeftijd.

wat heeft leeftijd ermee te maken? Elk paard kan op elke leeftijd nog dingen leren, beter een expert erbij halen zodat paard het wel goed leert dan maar aan blijven tobben en paarden achterover laten vallen. Stel hij komt een keertje verkeerd neer, dan is het einde verhaal en hoef je nooit meer met de trailer weg.

Omdat ze al 21 jaar is, ik toch nooit meer ergens met haar heen ging op ander terrein en de eigenaar het ook niet meer wilde en het zo prima vond aangezien haar leeftijd.
We hadden het dus 1 keer geprobeerd, zonder dat we wisten dat ze niet te trailer laden was. Toen ze haar kochten heeft ze waarschijnlijk een kalmeringsspuit gehad en zo hebben ze haar gebracht en niets verteld.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:46

De mijne is ook 21 en die gaat nog overal mee naartoe en graag ook want ze loopt zelf de trailer al op als ik m open zet.

Maar als het toch niet meer uitmaakt vanwege haar leeftijd waarom vraag je dan wel tips om haar te leren laden? De beste tip is iemand erbij halen die weet wat hij/zij doet dan heb je het de pony het snelste weer relaxed op de trailer.

equestrianxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:40

Mijn paard gaat ook wild doen voor de trailer! Nu is laatst gebleken dat ze gewoon heel erg dominant is en dus helemaal geen respect heeft!!! Niet dat dit het perse is in jou geval maar het is wel een optie :) Dus wij oefenen omdat we dachten dat ze bang was voor de trailer en toen is ze bij het steigeren op de laadklep achterover gevallen! Gelukkig alles goed afgelopen maar nu een expert erbij die met grondwerk en rijlessen gaat proberen om het respect te krijgen. Bij ons was blijven proberen dus niet zo'n goede oplossing maar ja elk paard is anders en heeft andere probleempjes :j