Hoeveel gram op 3 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PH_Jump

Hoeveel gram op 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 14:46

Hoi, sinds kort ben ik bezig met een 3 jarige Gelderse.
Deze winter wil ik haar wel kort houden in het vacht,en het liefst wil ik haar ook niet scheren.Ze loopt een paar keer per week een 15 tot 30 minuten en dat wil ik voorlopig zo houden.

Gisteren heb ik dan vast een 100 gram staldeken gekocht,maar dan vraag ik me af of ik daar de winter mee kan doorkomen.(tuurlijk wel een regendeken erover,als ze buiten staat)ze heeft dus niet veel vacht in de winter, maar hoop dat ik er goed mee doe met 100 gram deze winter.

Evt kan er met het koude weer een fleece deken onder,maar ben daar geen voorstander van.Vanwege het schuren en het naar achter glijden..

Groeten,

Edit: ik begin pas als het tussen de 15 en 10 graden ligt met een regendeken.

M_i_R

Re: Hoeveel gram op 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:49

Je bent er mooi op tijd bij. Of 100 gram genoeg gaat zijn betwijfel ik. Mocht je paard veel binnen staan dan kan me daar wel genoeg aan hebben. Staat je paard lekker veel buiten dan zou ik er nog een dikkere deken bij halen. Ik heb altijd liever 1 deken op dan meerdere laagjes ivm draaien en trekken. Heb dan ook een 100, 150, 220, 300 en 400 grams deken. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:51

Ik kan hier opbouwen tot 550 gram (en dan nog 50 g per fleecedeken).

Afgelppen winter was hier 400 meer dan zat bij 24/7 buiten. Jaar ervoor was echter 400 nodig voor 16 uur op stal en het jaar ervoor 450/500 voor 16 uur op stal.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 14:55

Ze staat veel op stal,als er iemand is gaan ze naar buiten.. dus elke dag tussen de 4 en 7 uur..

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:59

Blijft lastig. Begin in het najaar iig op tijd om te voorkomen dat ze al vroeg beginnen met het aanmaken van veel haar. Voel regelmatig bij de ooraanzet en de oksels. Dat is een goede plek om te voelen of je paard het warm of koud heeft. Ik zou er iig een 200/250 grams bij halen. Qua binnenstaan maakt het overigens ook nog weer uit of ze in een grote stal met veel paarden (en dus veel omgevingswarmte) staat of samen 1 ander paard.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:59

Ik heb voor mijn beide "volwassen"paarden 2 dekens en wil dat voor mijn 3 jarige ook. Een Bucas Rain en een Bucas Extra (resp. 100 en 400 gram). De extra krijgen beide op na het scheren, maar dit zijn ook echte zweters, dus scheren is noodzaak. Met 1x scheren red ik het dan perfect.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 15:05

Er staan Ca 20 paarden in de schuur waar ze staat..rond welke graad zal ik de 100 gram opleggen?

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:12

Kwestie van uitproberen... het ene paard komt met een 200 grams deken wel dik in de vacht, terwijl de andere met 200 gr een mooi dun vachtje heeft. En daarbij kan het min 15 worden, maar het kan ook plus 5 blijven in de winter.
Mijne staat meestal uiteindelijk met een 200 of 300 grams deken, afhankelijk van de temperaturen, en dan heeft ze geen hele dunne vacht, maar ook niet zo dik dat ze niet droog te stappen is na het rijden.

Rond welke graad de deken op moet is ook afhankelijk van paard/stalklimaat etc.... ik zou zeggen, als je ziet dat ze vacht aan begint te maken. Ik begin meestal rond oktober weer met de dekens.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 16:43

En als het vacht dikker wordt? Kan het deken dan opblijven? Haha ik ben een leek bij ongeschoren paarden..

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:47

bij ons helpt het ook om de vacht dun te houden om de lampen lang aan te laten staan. In het ene stalgebouw waar de lampen meer licht geven werkt het beter dan in de stal waar niet zulke sterke lampen inzitten...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:41

Als ze veel buiten staat kan het wel. Als ze veel binnen staat zou ik het niet doen.
Als ze namelijk veel buiten staat, dan zal ze zelf meer vacht aanmaken. En dan is 100 gram (mits waterdicht) genoeg om water en koude wind tegen te houden.
Als ze veel binnen staat zal waarschijnlijk niet zoveel vacht van zichzelf aanmaken en dan moet ze buiten dus een iets dikkere deken op.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:39

Maar scum, volgens mij was het doel van TS juist de vachtaanmaak te beperken?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:00

Mijn ongeschoren paard krijgt eerst een 0 grams regendeken ik begin als het na augustus veel gaat regenen en temp onder de 15 a 17 graden komt. Als de temp onder de 10 a 12 graden komt komt komt er een 100 grams deken op en
temp lager dan 5 a 7 graden een 250/300 grams deken. En onder de 0 graden ga ik naar de 400 gram.

mijn ongeschoren paardje heeft altijd een vrij korte vacht in de winter, mijn vriendinnen doen ongeveer hetzelfde sommige gebruiken iets meer aan gram deken andere iets minder maar dat ligt aan het paard en hoe het stalbeleid is met buiten en binnen zijn van het paard.

Een paard gaat wintervacht aanmaken na de langste dag dat is eind augustus mar dan zijn de temp vaak te hoog om met dekens te beginnen maar bij koudere nachten kun je al wel met een 0 gram beginnen. Het is belangrijk dat je je paard in de gate houdt die moet het niet te warm hebben onder de deken en met koud weer niet te koud onder de deken.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:05

CoRiNa1983 schreef:
Mijn ongeschoren paard krijgt eerst een 0 grams regendeken ik begin als het na augustus veel gaat regenen en temp onder de 15 a 17 graden komt. Als de temp onder de 10 a 12 graden komt komt komt er een 100 grams deken op en
temp lager dan 5 a 7 graden een 250/300 grams deken. En onder de 0 graden ga ik naar de 400 gram.

mijn ongeschoren paardje heeft altijd een vrij korte vacht in de winter, mijn vriendinnen doen ongeveer hetzelfde sommige gebruiken iets meer aan gram deken andere iets minder maar dat ligt aan het paard en hoe het stalbeleid is met buiten en binnen zijn van het paard.

Een paard gaat wintervacht aanmaken na de langste dag dat is eind augustus mar dan zijn de temp vaak te hoog om met dekens te beginnen maar bij koudere nachten kun je al wel met een 0 gram beginnen. Het is belangrijk dat je je paard in de gate houdt die moet het niet te warm hebben onder de deken en met koud weer niet te koud onder de deken.

Langste dag is in Juni. Kans dat je in augustus al 0 graden hebt is nog niet zo groot?

Als antwoord op topic: Meeste paarden redden het met een deken tussen de 300 en 400 gram wel ongeveer afhankelijk hoe streng de winter is.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:36

De langste dag is inderdaad in juni maar bedoelde nadat je gaat merken dat de langere dagen korter gaan worden dat is eind augustus en dan beginnen de meeste vacht aan te maken. Ik heb het nergens over 0 graden in augustus maar een 0grams deken bij de koudere nachten dus onder de 15 graden eind augustus begin september want de meeste ga je dan merken dat de vacht gaat veranderen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:48