Goede, koele en eventueel waterdichte vliegendeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Goede, koele en eventueel waterdichte vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 11:55

Hoi Bokkers!

Ik heb totaal geen ervaring met vliegendekens, dus daarom heb ik jullie hulp nodig :D

Omdat mijn merrie waarschijnlijk gaat verhuizen naar een inloopstal, ben ik op zoek naar een goede vliegendeken.

De deken moet degelijk zijn, ben bereid om er geld voor te geven. Merken zoals Epplejeck en dergelijke vallen dus al af.

Kan iemand mij ook de nadelen vertellen van een waterdichte vliegendeken? Ik zou wel graag een waterdichte hebben, omdat het weer hier soms zo veranderlijk kan zijn en ik niet binnen een paar minuten mevrouw haar deken vervangen kan hebben haha. Daarnaast heb ik graag dat de deken goed koel is!

Alvast bedankt iedereen :)

chivaldi

Re: Goede, koele en eventueel waterdichte vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:58

oooh naar waar ga jij verhuizen ? :P haha! die bucas buzz off rain doet het erg goed.
Die staat voor mijn spook ook nog op mijn verlanglijstje!

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:59

Lees even mee,ben ook wel benieuwd naar ervaringen

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:01

De meeste vliegendekens drogen erg snel, daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn.
Heeft je merrie gevoelige plekken die aantrekkelijk zijn voor vliegen?
Wil je met een hals?
Hoeveel voorsluitingen/singels ben je bereid dicht te maken? (en weer vast te naaien, te vervangen, etc etc. paarden en dekens :') )

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 12:04

De Bucas Buzz Off Rain lijkt me ook zeker wat! Maar ik vraag me af, of die dekens niet extra warm zijn? Weet iemand dat?

Ik wil een complete deken, dus met hals en eventueel ook kap. Helemaal ingepakt haha!

Haha die voorsluitingen en singels maken me echt helemaal niks uit. Als het maar comfortabel voor het lieve paardenbeest zit :P Heb jij zo'n sloper ja Minikatje??

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:04

Ik heb nog een Bucas Buzz off Rain te koop. Maat 215, is maar een paar weken gebruikt. Pb maar bij interesse :D

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 12:05

Eefke85 schreef:
Ik heb nog een Bucas Buzz off Rain te koop. Maat 215, is maar een paar weken gebruikt. Pb maar bij interesse :D

Is dat zo'n grote maat? Paard heeft normaal maar maat 195 haha. Of is het aan te raden om vliegendekens groter te kopen?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:09

Nee, mijn paard heeft een hele lange rug hahaha.
Dan gaat ie niet passen, jammer!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 12:11

Zeker jammer!

Weet iemand of Rambo dekens nog duurder zijn dan Bucas? Zit nou even op hun site te kijken, en die dekens zijn toch weer een stuk duurder. Is de kwaliteit en pasvorm ook beter?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:13

Gewoon de Bucas buzz of rain. Is volgens mij zelfs met zebraprintje, blijven de dazen op afstand.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:15

215 zal echt veel te groot zijn voor een 195 paard. Een te grote deken gaat schuiven en daardoor gaan ze kapot.

Ik vraag me af of de Bucas Buzz Off Rain wel genoeg ademt om een fijne deken te zijn wanneer de zon bij 30 graden op de rug van het paard schijnt. Waterdicht is namelijk vrijwel nooit ademend. Hoe beviel het jou, Eefke85?

Een goede vliegendeken kan tegen regenwater en droogt vanwege de luchtige structuur en het dunne materiaal heel snel weer. Als je paard bij meerdere paarden komt te staan, is het wel verstandig om een sterke deken te kopen. Ik heb zelf zo'n bruin/rode Rambo en die bevalt heel goed. Stugge sterke kwaliteit, hele beste pasvorm en zo weer droog (als ie al nat kan worden, is vrij synthetisch). Is even wat duurder dan een 'eigenmerkje" maar dan heb je wel een deken waar je echt jaaaaaren mee vooruit kan.

Ik was altijd fan van Bucas Buzz Off maar vind de laatste jaren de pasvorm per 'verbetering' serieus achteruitgaan. Voorlopig koop ik geen Bucas meer, terwijl die oude modellen (10 jaar terug) echt super waren. De versies die ze nu in de winkels verkopen zijn kwa pasvorm van veel minder kwaliteit dan de pasvorm van Rambo/Amigo. De halslengte is bij Bucas beter, de halsstukken van Amigo zijn niet zo heel goed (kort, slap materiaal, bedekt de hals niet). Omdat Rambo steviger materiaal biedt, zijn die halsstukken goed.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:15

xMercury schreef:
De Bucas Buzz Off Rain lijkt me ook zeker wat! Maar ik vraag me af, of die dekens niet extra warm zijn? Weet iemand dat?

Ik wil een complete deken, dus met hals en eventueel ook kap. Helemaal ingepakt haha!

Haha die voorsluitingen en singels maken me echt helemaal niks uit. Als het maar comfortabel voor het lieve paardenbeest zit :P Heb jij zo'n sloper ja Minikatje??

Ik heb een eczemer die de hele zomer onder een deken staat. Als je elke dag dezelfde jurk aanhebt slijt er weleens iets ;)

Als je echt alles ingepakt wilt hebben zou ik voor een goede eczeemdeken gaan (die zijn verbazingwekkend koel in de zomer) en een hoofdkap.
Rambo sweet itch hoor ik veel goede verhalen over :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 12:17

Dees schreef:
215 zal echt veel te groot zijn voor een 195 paard. Een te grote deken gaat schuiven en daardoor gaan ze kapot.

Ik vraag me af of de Bucas Buzz Off Rain wel genoeg ademt om een fijne deken te zijn wanneer de zon bij 30 graden op de rug van het paard schijnt. Waterdicht is namelijk vrijwel nooit ademend. Hoe beviel het jou, Eefke85?

Een goede vliegendeken kan tegen regenwater en droogt vanwege de luchtige structuur en het dunne materiaal heel snel weer. Als je paard bij meerdere paarden komt te staan, is het wel verstandig om een sterke deken te kopen. Ik heb zelf zo'n bruin/rode Rambo en die bevalt heel goed. Stugge sterke kwaliteit, hele beste pasvorm en zo weer droog (als ie al nat kan worden, is vrij synthetisch). Is even wat duurder dan een 'eigenmerkje" maar dan heb je wel een deken waar je echt jaaaaaren mee vooruit kan.

Ik was altijd fan van Bucas Buzz Off maar vind de laatste jaren de pasvorm per 'verbetering' serieus achteruitgaan. Voorlopig koop ik geen Bucas meer, terwijl die oude modellen (10 jaar terug) echt super waren. De versies die ze nu in de winkels verkopen zijn kwa pasvorm van veel minder kwaliteit dan de pasvorm van Rambo/Amigo. De halslengte is bij Bucas beter, de halsstukken van Amigo zijn niet zo heel goed (kort, slap materiaal, bedekt de hals niet). Omdat Rambo steviger materiaal biedt, zijn die halsstukken goed.

Super bedankt voor je uitleg! Ik ben het met je eens wat betreft een goede en dure deken kopen, dat wil ik ook echt. Vind ik mijn geld wel waard :) En dankjewel voor de tip! Ik twijfel ook heel erg over een waterdichte deken, dus denk niet ik die ga kiezen.

Ik zag deze deken, die heeft een Vamoose spul erop? Nooit van gehoord haha! Kennen jullie dat?

http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 7106/54304

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 12:18

minikatje schreef:
xMercury schreef:

Ik heb een eczemer die de hele zomer onder een deken staat. Als je elke dag dezelfde jurk aanhebt slijt er weleens iets ;)

Als je echt alles ingepakt wilt hebben zou ik voor een goede eczeemdeken gaan (die zijn verbazingwekkend koel in de zomer) en een hoofdkap.
Rambo sweet itch hoor ik veel goede verhalen over :)

Een eczeemdeken zitten volgens mij het lekkerste haha. Heb je een Boett?

Lijken me ook hele fijne dekens, alleen erg duur en dan moet je nog apart zo'n masker kopen :(

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:22

Ik heb ondertussen een vanalles.
Hals van de ene deken aan een andere deken gemaakt. toen de sluitingen van een derde deken over gezet zodat de buikflap ook goed vastgezet kon worden :')
Heb een hele korte brede pony. voor de beeldvorming, de basis is maat L met de hals en buikflap maat M.
Madam is 1,35 hoog en breed.

Voornamelijk was ik er blij mee dat de borst niet openschuurde van de voorsluiting en het over het hoofd aantrekken was nooit een probleem. Gewoon goed oprollen en doorheen laten kijken, koppie erdoor en net doen alsof je gek bent. Hebben ze zo door. :)

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:24

Rambo is inderdaad over het algemeen duurder dan Bucas.

@ Dees, de deken schoof op mijn paard, vandaar dat ik hem verkoop. Ik heb hem maar een paar weekjes gebruikt en mijn paard was af en toe aan het zweten, maar voornamelijk bij de borst en niet op de rug waar het `dichte` stuk van de deken zit.
Ik heb nu voor mijn paard een Rambo Sweet Itch Hoody en die schuift niet, maar ook daar zweet ze onder, dus met temperaturen van boven de 25 graden heb ik haar nu zonder deken staan en gaat ze naar de schuilstal als er teveel dazen zijn. Dat werkt ook.
De goedkopere dekens gaan inderdaad niet lang mee en zijn binnen de kortste keren kapot. De Rambo is ook de laatste deken die ik gekocht heb, ik ben er klaar mee! hahaha

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 12:25

minikatje schreef:
Ik heb ondertussen een vanalles.
Hals van de ene deken aan een andere deken gemaakt. toen de sluitingen van een derde deken over gezet zodat de buikflap ook goed vastgezet kon worden :')
Heb een hele korte brede pony. voor de beeldvorming, de basis is maat L met de hals en buikflap maat M.
Madam is 1,35 hoog en breed.

Voornamelijk was ik er blij mee dat de borst niet openschuurde van de voorsluiting en het over het hoofd aantrekken was nooit een probleem. Gewoon goed oprollen en doorheen laten kijken, koppie erdoor en net doen alsof je gek bent. Hebben ze zo door. :)

Oh oei.. Nogal een operatie dan zeg met je paard haha! Gelukkig is het nou opgelost :P

Mijn pony vindt zo'n deken ook echt geen enkel probleem. Maar mijn paard is nogal een muts, vooral voor dingen rond of aan haar hoofd.. Dus dat vind ik een beetje moeilijk. Maar ach, ze moet er maar aan wennen hoor haha!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 12:34

Is de stof van de Rambo dekens wel een beetje zacht? Die van Bucas is een fijn dun stofje vind ik. Op de foto ziet die van Rambo er nogal stug uit haha. En hoe valt de pasvorm van de hals? Ik vind dat die vaak zo veel te kort zijn... Bij mijn Bucas is hij ook wat te kort, maar ik denk dat die gehele deken een maat groter had gemogen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:39

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:22

Die Rambo is erg stug van materiaal. Maar omdat de pasvorm gewoon echt top is, krijgt mijn paard er totaal geen schuurplekken van. Voor paarden telt "lekker zacht voor de huid" eigenlijk ook niet, dat is onze menselijke projectie op kleding. Voor mensen voelt het stofje van Bucas veel fijner aan. Maar ze liggen veel minder in balans op je paard, waardoor mijn paard die nu de Rambo draagt, juist wel schuurplekken kreeg.
Ook stom aan die Bucassen: wie bedenkt er nou een gewatteerde (!) borstsluiting op een zomerse vliegendeken? Mijn paard had altijd zweet onder dat stukje.

Over de pasvorm van Rambo: 205 is ook echt gewoon 205. Ze vallen niet krapper en ook niet ruimer.
Rambo maat 198 is net even wat ruimer dan de 195 van Bucas, wat trouwens ook wel wat logisch is, gezien de 3cm extra ruglengte.

Exceemdekens heb ik ook eentje van gehad. Zo'n goedkopere van EJ.nl. Prima dekentje. Maar als je iedere dag je paard wilt uitpakken om te poetsen of om er mee te rijden oid, dan moet je dus wel elke keer die hals over zijn kop trekken, als een koltrui. Mijn paarden vinden dat na een aantal keer niet meer leuk. Ik heb de deken nu op reserve liggen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:30

Eén van onze paarden had een 195 Bucas, maar omdat ze vrij breed is, kreeg ze inmiddels nare schuurplekken van de Bucas.
Onlangs een Rambo Protector 193 erop gedaan, stof voelt stug, maar ligt perfect, luchtig, grofmazig maar toch geen dazen die er door heen steken.
Nekgedeelte had wel langer gekund, geen schuurplekken meer.
Paard is overigens om en nabij 1.62 mtr.

Andere paard heeft nog wel een Bucas op, krijgt ook wel schuurplekken, maar binnen het aanvaardbare dwz je ziet aan het haar dat er een deken ligt.

Borstsluiting zit bij de Rambo net wat prettiger doordat ie hoger sluit en heeft een V-sluiting heeft.
Rambo heeft alleen borstsluiting en drie buiksingels, maar blijft perfect liggen ook na het rollen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 13:56

Super bedankt voor jullie uitleg en ervaringen :)

Ik wil een Rambo heb ik besloten. Zit nu te twijfelen tussen een Sweet Itch, of de gewone. Weten jullie wat een fijnere deken is? Paard heeft geen eczeem, maar de Sweet Itch lijkt me wat ruimer en beter bedekt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:58

Sweet itch heeft toch die oorgaten?
Dat was voor mij de reden om daar vanaf te zien - ik zie teveel paarden in het land staan met die oorgaatjes naast het hoofd, want volgens mij is er geen paard dat graag aan zijn ooraanzet getrokken wordt bij het grazen :D

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 14:03

Dees schreef:
Sweet itch heeft toch die oorgaten?
Dat was voor mij de reden om daar vanaf te zien - ik zie teveel paarden in het land staan met die oorgaatjes naast het hoofd, want volgens mij is er geen paard dat graag aan zijn ooraanzet getrokken wordt bij het grazen :D

Ja die heeft die oorgaten haha!

Ik vond hem in eerste instantie ook niks vanwege die gaten, maar die hals is wel extra lang, waardoor er dus niet aan getrokken wordt... En je hoeft ze natuurlijk niet perse door die oren toe doen haha!

Vraag me vooral af of het een andere stof is dan de gewone 'Protector' van Rambo :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:05

Ik wou ook pertinent zonder oorgaten, dat gaat alleen maar smetten en schuren.
De Bucas heeft zo'n elastisch bandje voor een het nekgedeelte zitten wat je als kopstukje of aan het halster vast kunt maken.
Dat geeft bij onze paarden ook irritatie, maar die hebben overigens wel een heel dun velletje.

Ik "schrok" eerst wel van de grove stof van de Rambo, maar in de praktijk ben ik er super blij mee. En paard ook.
De Rambo kan ook waterdicht gemaakt worden, lijkt mij totaal overbodig omdat die dingen idd snel drogen.
Bij de borst en manenkam heeft de Rambo protector gladde voering om schuren tegen te gaan.

Die Itch is toch groenig, stof lijkt meer op een Bucas maar dan nog dichter geweven. Stof lijkt mij warm en en ik vraag me altijd af bij die eczeemdekens als ze goed nat regenen, blijven ze dan ook niet langer nat?