Waar in NL hond mee op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Waar in NL hond mee op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 08:47

Er was hier ooit een topic over, maar ik kan hem niet meer terug vinden bij de zoekfunctie -O- dus als iemand nog de link heeft, zou je hem dan willen posten hier? :o

Het gaat er dus om waar honden los meemogen op buitenrit. Ik weet dat het in Ede, volgens mij de Ginkelse heide, is toegestaan omdat het ruiterpad door het losloopgebied gaat.

Ook op het strand van Monster is het toegestaan (maar niet in de duinen!).

In welke andere gebieden in Nederland is het officieel toegestaan om je hond mee te nemen op buitenrit?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:53

Bij schoonloo, niet overal maar het gebied achter manege knollegruun tot aan Ellertshaar is zowel losloopgebied als vrij rijden. Dat is in Drenthe...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:54

Je mag je hond altijd meenemen, alleen mag hij bijna nergens los ;) maar ik denk ook dat je dat bedoelt, dat de hond los mee mag. Hier zijn idd al meerder topics over geweest. In Ede mag het op de Edese hei, wij parkeren meestal tegenover het pannenkoekenhuis, of, als het daar heel druk is eentje verder. Dat is de ingang van het bezoekerscentrum. Je moet dan alleen niet richting het bezoekerscentrum rijden maar na de ingang gelijk linksaf draaien. Daar kun je goed parkeren en is het een klein stukje tot het losloopgebied, gewoon de tankbaan volgen die vanuit de parkeerplaats rechtdoor loopt. Meestal laten wij de hond daar al los, maar dat mag officieel dus niet.

Rachel_x

Re: Waar in NL hond mee op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:56

Rozendaalse hei bij Arnhem ook.. Alleen niet erg groot.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:59

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 09:05

SusanH schreef:
Je mag je hond altijd meenemen, alleen mag hij bijna nergens los ;) maar ik denk ook dat je dat bedoelt, dat de hond los mee mag. Hier zijn idd al meerder topics over geweest. In Ede mag het op de Edese hei, wij parkeren meestal tegenover het pannenkoekenhuis, of, als het daar heel druk is eentje verder. Dat is de ingang van het bezoekerscentrum. Je moet dan alleen niet richting het bezoekerscentrum rijden maar na de ingang gelijk linksaf draaien. Daar kun je goed parkeren en is het een klein stukje tot het losloopgebied, gewoon de tankbaan volgen die vanuit de parkeerplaats rechtdoor loopt. Meestal laten wij de hond daar al los, maar dat mag officieel dus niet.

Dat bedoel ik ja :+ En inderdaad ook die plek! Ik dacht dat dat de ginkelse heide was, maar niet dus :P Maar via de zoekfunctie kan ik al die andere topics dus niet meer vinden. Heel vreemd..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:06

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:25

Op de Veluwe hoeven op een aantal locaties honden niet te worden aangelijnd:
Citaat:
Bij Staatsbosbeheer op de Veluwe mag uw hond los in de volgende gebieden:
Boswachterij Nunspeet. Zandenbos: A28, afrit 15 richting Epe. Na 200 m rechtsaf. Vierhouten: Vierhouten Tongerenseweg vóór wildrooster linksaf, door hek. Na 200 meter linksaf weer door een hek, volg de borden. Belvedèrebos: ten westen van Nunspeet.
Caitwickerzand bij Kootwijk. A1, afslag 18 richting Harderwijk. Eerste afslag links (ca. 200 m vanaf de A1). Zie informatiepaneel bij ingang van recreatieterrein Caitwickerzand voor losloopgebieden
Het Leesten bij Apeldoorn. Omheind gebied en natteneuzenroute (4 km) waar honden vrij rond mogen lopen, mits onder appèl.
Speulderbos- en Sprielderbos bij Putten. Prins Hendrikweg, Putten, bij Koudhoorn tussen de Garderenseweg, Arnhemse Karweg en de Hessenweg. Apeldoornsestraat bij Voorthuizen, tussen de Harderwijkerkarweg, Hoge Boeschoterweg en Apeldoornsestraat.
Zwolse bos tussen Heerde en Wapenveld. Grotendeels hondlosloopgebied, alleen rondom het ecoduct is een rustgebied voor het wild. Let op de bebording!
http://www.staatsbosbeheer.nl/Natuurgeb ... kelijkheid

Ik weet niet of het op al deze terreinen ook leuk is om paard te rijden, persoonlijk ben ik alleen bekend met het Zwolse Bos bij Heerde.
Daar mag je op vrijwel alle paden komen met je paard en hond (en helaas ook mountainbikes) :j

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:31

Bij het Caitwickerzand mag je hond weliswaar los (in een deeltje van het gebied) , maar waar je hond los mag,mag je niet met je paard komen omdat in het losloopgebied geen ruiterpaden zijn :+

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:38

Bij ons op de Hilversumse heide mag je hond ook los, en waar we op dit moment rijden in het dwingerlerveld mogen de honden ook bijna overal los :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:08

In Epe op de heide rond de schaapskooi mag je hond los en heb je ook ruiterpaden. Als je je heel strict aan de ruiterpaden houdt, wordt het toch wel lastig, als je echt een leuk rondje wilt maken daar dan moet je hier en daar een beetje smokkelen ;-)