raampjes trailer open of dicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

branki

raampjes trailer open of dicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 19:40

Vrijdag moet ik een rit van ca. 1,5 uur maken met paard en trailer en volgens de weersberichten is het dan warm.

Normaal rijdt ik altijd met de raampjes dicht en het zeiltje open. Dan zijn het trouwens maar korte ritjes van hooguit een kwartiertje.
Is het met die hitte verstandig om de raampjes iets open te zetten. Zo ja, in welke stand dan? Ik ben echter bang dat het dan gaat tochten.

Wat is wijsheid?

jaap_2005

Re: raampjes trailer open of dicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:42

ik zou, zo lang je rijdt, de raampjes gesloten houden en het zeiltje open. Dit om, zoals je zelf al aangeeft, doortochten te voorkomen. Wanneer je op locatie bent zou ik zsm de raampjes (en eventueel zelfs de klep) open zetten zodat het dan wel door kan waaien.

Vergeet niet om te zorgen dat je paard kan drinken!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:02

ik rij altijd met de raampjes open en achterzeil open
lekker juist beetje luchtstroom :j
in mijn vorige trailer had ik een dakraam wat open stond en achterzeil open

als je ver moet rijden en alleen achterzeil open word het bloedheet omdat de warmte blijft hangen

of je tast het zelf :)* ga een rondje rijden en blijf in de trailer staan, eerst ramen dicht en dan open dan kan je het voelen :j

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:07

Wij zetten gewoon raampjes en zeil open. Nooit ziek paardje gehad, ook nadat ze gezweet hadden. Het is best warm zonder luchtdoorstroom. Ze hoeven daarom nog niet op het wijdste te staan.
Heb je een 2-paardstrailer? Dan kan je het raampje open zetten aan de kant waar paard niet staat en het zeil vanachter. Dan blijft het fris maar krijgt hij geen wind vlak op hem.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:09

Met het warme weer gaan bij mij ook de raampjes open. Veel te bang dat het bloedheet wordt in de trailer'.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 08:07

Ik heb een 1,5 paards trailer.
OP wat voor stand zetten jullie de raampjes dan?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:18

ik heb eigenlijk altijd de voorraampjes dicht. Dit komt omdat ik ooit een paard heb gehad die last had van de luchtstroom langs zijn ogen. heb ik ze wel open dan zorg ik dat het voorste puntje dicht doe en de achterkant open (als je begrijpt wat ik bedoel, kan niet met alle ramen) zodat ie een beetje schuin open staat.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:33

Wij hebben altijd de achterkant open en 1 raam aan de rechterkant half open (omdat je met de trailer meestal rechts rijdt, en je paard dus minder last heeft van herrie van andere voertuigen aan de rechterkant), ook staat ons paard vaak met zijn hoofd meer naar links aan de voorkant (1,5 paards trailer).
Als het erg heet is en we file verwachten zetten we ook het raampje aan de andere kant half open.

Ik ben ook wel eens op een wedstrijd vergeten de raampjes dicht te doen :o (ter plekke zet ik ze altijd allebei helemaal open). En vervolgens een rit van 2 uur naar huis gemaakt met raampjes open, paard had nergens last van.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:41

Mijn paard staat ook in een 1,5 paards trailer.

Normaal gesproken rijd ik met de ramen dicht en het achterzeil open.
Als het echt heel heel is, dan rijd ik met achterzeil en 1 raampje open. Mijn paard staat aan de linkerkant vast, dan doe ik het rechterraampje open. Voor tocht ben ik niet zo bang, voor oververhitting echter wel :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:45

Raampjes open aan de achterkant, dus de voorzijde van het raampje dichthouden. Dan komt er wel wat frisse lucht maar heb je niet de directe wind in de trailer. Raampjes dicht wordt veel te warm, trailer is net een broeikas met dit weer.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:59

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik zat er zelf inderdaad ook aan te denken om het raampje half open te zetten (achterkant).
Dat van het raampje aan de rechterkant vind ik een goede tip. En als hij er dan last van heeft, kan hij altijd nog met zijn hoofd meer naar links gaan staan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:16

Ik ben 2,5 week terug met 30 graden terug gekomen van Texel, trailerrit inclusief boot van bijna 4 uur.
Raampjes konden niet open van de trailer, zeiltje wel open uiteraard.
Op de boot het groomdeurtje open gehad voor extra ventilatie, omdat er dan geen rijwind was.

Paard kwam fris en fruitig na 4 uur in de warmte de trailer af, iets klam op de hals, maar niet noemenswaardig, gezien de lengte van de,reis en de buitentemperatuur.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 00:04

Ik heb mn dakraam nog nooit open gehad. Omdat ie begon te lekken heb ik hem er nu uit gehaald en dicht gemaakt. Zeiltje heb ik wel altijd open.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 00:14

Ik doe met warm weer beide raampjes open (2 paards) en dan zo dat de wind er niet direct in kan waaien maar dat alleen de achterkant open is. Op de plaats van bestemming gooi ik direct de klep open en het kleine deurtje. Die van mij is enorm makkelijk in de trailer :)

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 08:20

Gelukkig is het vandaag niet meer zo warm. Als ik al een raampje open zet, doe ik het rechterraampje en dan alleen de achterkant. Dakraampje heb ik niet.
Bedankt allemaal voor de reacties.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:24

Misschien heb je er niks aan, maar in Canada waar ik een poos gezeten heb was de trailer voor een groot deel open (zo'n grote voor 8 paarden), die stonden dus erg veel in de ''tocht''. Dat is daar meer dan normaal, alleen met regen of erge kou (lees onder de nul.. ;) ) gaan de zijkant schuiven dicht en dan nog steeds staat er wat tocht. Ik denk dat je paard harder is dan je denkt :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:42

Raampjes op kiepstand open, zodat ze wel frisse lucht daar krijgen, maar niet in hun ogen de wind. En achter het zeil ook open.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 07:51

Het is nu niet aan de orde geweest, want gisteren toen ik met de trailer weg moest was het regenachtig en niet al te warm. Dus raampjes gewoon dicht gelaten en alleen zeiltje (zoals altijd) open.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:11

Ik heb altijd beide raampjes maximaal open. Nooit gedacht aan tocht, of ziek paard gehad. Bij flink bezweet zijn en kouder weer gaat er een deken op. Zijl hebben we nooit dicht, 1x geprobeerd en toen kwam het paard bijna door een voorraam naar buiten van schrik :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:13

Raampjes en zeil open. Ook bij koud weer!

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:15

Tocht is iets anders als wind. Het tocht als de buitentemperatuur veel kouder is dan de binnentemperatuur. Bij gelijke temperatuur heb je gewoon wind en dat kan volgens mij geen kwaad.
Mijn paarden staan in een buitenstal en ik heb altijd de luiken open (zomer, winter, weer of geen weer). Nooit last gehad. Ik zou dus de raampjes in de trailer openzetten. Lekker luchtig.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:31

Nooit gedacht dat mensen ook met de raampjes dicht zouden rijden. Ik heb de kantelraampjes aan de voorkant altijd open staan, met de open kant aan de onderkant. En het zeiltje ook altijd open.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 07:52

Ik heb eigenlijk altijd met de raampjes dicht gereden. En ik heb nooit het idee gehad dat paard het warm had. Zeiltje heb ik wel altijd open.
Nu zijn de ritjes met de trailer die ik maak meestal kort, ca. 10 - 15 minuten.
Af en toe langer (een uur of meer) maar dat is niet vaak.