2 jarige merrie overal bang van

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knobbie

2 jarige merrie overal bang van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:26

Hallo!
Ik heb sinds 2 weken een 2 jarige merrie staan die van mijn oom is maar door te weinig plek bij hem thuis staat ze nu bij ons.

Maar nu komt het ; ze is echt OVERAL bang van.. waarschijnlijk omdat ze nog niet zoveel gewent is omdat ze nog heel jong is..

Maar komt er een traktor voorbij, rent ze weg
Gaat er iemand grasmaaien aan de overkant vd weg, rent ze weg
Probeer je haar te borstelen, rent ze weg als je verder dan haar hals gaat
heb je jeuk aan je eigen voorhoofd en krab je, rent ze weg
Kwam de hoefsmid, trapt ze naar de hoefsmid elke keer en op een gegeven moment heeft ze een verdovigsmiddel van de hoefsmid gekregen zodat hij haar toch kon gekappen maar waarvan ze een half uur na het kappen nog suf stond

het enige wat tot nu toe lukt is eten geven en op haar hoofd aaien

tips??

Noukie123

Re: 2 jarige merrie overal bang van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:27

Vertrouwen winnen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:31

Geef het beestje de tijd te wennen. Zo jong en op een nieuwe locatie die misschien wel totaal anders is als gewend kan heel eng zijn.
Staat ze met andere volwassen paarden? Daarvan kan ze gemakkelijk leren dat de angst voor bepaalde dingen niet nodig is.
Heb jij ervaring met jonge dieren? Belangrijk is dat je alles stapje voor stapje doet, nooit boos wordt en nuchter blijft, maar niet extreem voorzichtig gaat doen. Rustig kleine dingen oefenen en vooral de tijd nemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:32

Als je niet weet hoe ermee om te gaan kan je er beter vanaf blijven, een heel jong bang dier is heel makkelijk te verpesten.

Vanaf bokt kunnen we je echt niet helpen.

Wat je wel kan doen: Vraag hulp van iemand die ervaring heeft en die jou kan gaan helpen, dan zul je er veel plezier van hebben en ervan leren.

Belangrijkste is, laat haar gewoon aan alles wennen met rust en vertrouwen en laat het vooral wennen.
alles is vreemd en op een vreemde plek voor haar.

Soms is gewenning al voldoende en is ze al wat normaler.

Knobbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:38

Ja ze staat bij een 24 jarige merrie is super rustig is en die heeft volledig vertrouwen in mij en andere mensen. En een 8 jarige shetlander die toen ze 4 jaar was bij ons kwam en toen ook bang was maar nu is ze redelijk rustig en ik ben de enige die haar een halster kan omdoen omdat ze in andere mensen nog niet zo'n vertrouwen heeft.

Maar het nieuwe paard is waarschijnlijk al verpest want mijn oom ziet "bang" niet als "bang" maar als "lastig" en gaat er dan dus te ruw mee om

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:40

RianneH schreef:
Geef het beestje de tijd te wennen. Zo jong en op een nieuwe locatie die misschien wel totaal anders is als gewend kan heel eng zijn.
Staat ze met andere volwassen paarden? Daarvan kan ze gemakkelijk leren dat de angst voor bepaalde dingen niet nodig is.
Heb jij ervaring met jonge dieren? Belangrijk is dat je alles stapje voor stapje doet, nooit boos wordt en nuchter blijft, maar niet extreem voorzichtig gaat doen. Rustig kleine dingen oefenen en vooral de tijd nemen.

Hier sluit ik me bij aan.
En let er echt goed op dat je niet te voorzichtig word.
De veiligheid altijd in acht houden, maar niet bij voorbaat al gaan denken "hier kon ze wel eens bang voor zijn".

Knobbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:45

ijssnuiver schreef:
RianneH schreef:

Hier sluit ik me bij aan.
En let er echt goed op dat je niet te voorzichtig word.
De veiligheid altijd in acht houden, maar niet bij voorbaat al gaan denken "hier kon ze wel eens bang voor zijn".

Omdat het paard dan aan je lichaamshouding ziet dat je er niet 100% vertrouwen in hebt? En dan dus jou ook niet vertrouwd?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:45

Knobbie schreef:
Ja ze staat bij een 24 jarige merrie is super rustig is en die heeft volledig vertrouwen in mij en andere mensen. En een 8 jarige shetlander die toen ze 4 jaar was bij ons kwam en toen ook bang was maar nu is ze redelijk rustig en ik ben de enige die haar een halster kan omdoen omdat ze in andere mensen nog niet zo'n vertrouwen heeft.

Maar het nieuwe paard is waarschijnlijk al verpest want mijn oom ziet "bang" niet als "bang" maar als "lastig" en gaat er dan dus te ruw mee om

Dat is het probleem en daardoor is het nog erger geworden.

Ik denk dat het vanzelf goed komt bij jou als ik de quote hierboven lees.
Gewoon tijd en geduld hebben.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:47

Dat, maar ze voelen het feilloos aan als jij er geen vertrouwen in hebt. Ze zullen niet iemand gaan vertrouwen die er zelf al geen vertrouwen in heeft.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:48

Dit is inderdaad een kwestie van vertrouwen winnen.
Je zou eens kunnen proberen om zelf op een stoeltje in de wei/bak te gaan zitten en ondertussen kun je een boekje gaan lezen. Misschien vindt ze je dat wel interessant en komt ze naar je toe. Dan kun je haar even aaien, kriebelen en dan ziet ze dat ze niet bang voor je hoeft te zijn.
Maar dit 'probleem' zal niet direct opgelost worden, daar is veel geduld voor nodig.
Ook moet je alles rustig stapje voor stapje doen, en zelf ook rustig blijven en geen angst uitstralen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:57

Het hoeft ook niet verpest te zijn hoor. Sommige dieren zijn van zichzelf wat angstiger en als ze jong zijn en net verhuisd kan dit veel erger tonen dan op een oude vertrouwde locatie. Ze hebben gewoon de tijd nodig dit te verwerken en weer sterker te worden. En daarbij hebben ze een duidelijke hulp nodig van een ouder dier of een mens die zich niets aan trekt van de angst en alles lekker nuchter houdt.
Het niet te voorzichtig gaat erom dat je haar geen angst moet 'aanpraten'. Dus als je langs iets potentieel engs loopt het niet gaat om 'kijk eens wat eng dit is. Voorzichtig hoor, pas op, je kan wel eens schrikken.' Maar je er niet op reageert (wel bewust van bent) en pas als ze het eng vindt er aandacht aan besteed.

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:16

Hey als ik het zo hoor is het net hetzelfde als hoe mijn paard was in het begin.
Bang van alles. Armen verlegen en hij schrok, niezen en hij schrok. Swat met alles dus.

Ik ben uiteindelijk begonnen aan grondwerk hem laten zien dat hij mij kan vertrouwen.
Met dat vertrouwen heb ik hem dan laten zien dat de wereld niet zo erg en eng is.

Ik heb hem ook wat geplaagd. Hem met wat hij bang is wat confronteren en telkens verminderde zijn schrikreactie en dan telkens belonen als dat wat minder is.

Nu heb ik een held op sokken die denkt dat hij de wereld aankan.
( pas op als je briest als een paard schrikt hij wel nog zene)

Maar nu is zijn schrikken vooral eens een kreungeluid maken en zijn kop omhoog zwieren om nen halve minuut later te komen flodderen :p

Nog succes met het veulen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:17

Mijn enige en meest belangrijke tip is: grondwerk. En mocht je een naam willen, volg Parelli.

Een paard beleren (en daar valt de normale omgang met een 2 jarige onder) is een paard sensibiliseren en desensibiliseren voor bepaalde dingen.

Als je paard ergens van schrikt en je haalt de prikkel weg als ze schrikt, ben het het paard aan het sensibiliseren. Paard leert: eng ding, ik schrik, eng ding gaat weg. Gewonnen. Je hebt je paard geleerd dat hij ervoor kan zorgen dat enge dingen weggaan als hij schrikt.

Paard moet echter leren: eng ding, ik schrik, eng ding blijft, ik ontspan, eng ding gaat weg.

En hoe je dat aan kunt pakken? Met grondwerk.

En voor een voorbeeld? Kijk maar:

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0_Ks

dag 2 tm 8 zijn online te vinden.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:09

Dat ik mijn hengst kreeg met 4,5 mnd oud ...was ook alles eng , ik kon geen eens in de buurt komen...heel veel geduld en snoepjes hebben geholpen ;) hij wilde geen halster om of laat ik het zo zeggen was er heel bang voor, rende steeds weg als ik hem wilde aaien rende hij ook weg, uiteindelijk laten sederen door de DA ( na 45 min hadden we hem eindelijk in een hoek ) toen snel een halster om gedaan ( hij moest naar de smid en moest geënt worden, was m'n laatste red middel ...waren al 3 mnd bezig met rust rust en nog eens rust, ) waar ik achter kwam toen hij een halster om had ( het was een heel ander diertje geworden gelijk ) hij vond het super eng om het halster over z'n neus en over z'n ogen / oren te krijgen.....

Maar rust en tijd zijn je grootste vriend bij een bang dier, het komt vast allemaal goed, ik was ook bang dat dit niet goed zou komen....maar nu is hij 2 en loopt als een hondje achter me aan en loop ook met hem langs de weg ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:40

We zijn inmiddels een anderhalve week verder. Hoe gaat het nu?

GabyJansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:30

Heel veek vertrouwen winnen door zacbtjes te borstelen en te praten tegen het paard. Geef zo af en toe een snoepje en verwen hem soms met een wortel of een appel of een suikerklontje etc.

Je kan ook door de bak lopen en met een lange loshangende touw haar jou laten volgen. Rechts, links, rechtdoor, volte e.d hierdoor wint ze jou vertrouwen en zal ze het sneller accepteren dat borstelen ook leuk kan zijn!

Dan kun je langzamer hand ook andere dingen laten wennen maar ga van minder eng naar iets wat ze enger vindt en als laatste wat ze het engst vindt!