Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

RianneH schreef:Geef het beestje de tijd te wennen. Zo jong en op een nieuwe locatie die misschien wel totaal anders is als gewend kan heel eng zijn.
Staat ze met andere volwassen paarden? Daarvan kan ze gemakkelijk leren dat de angst voor bepaalde dingen niet nodig is.
Heb jij ervaring met jonge dieren? Belangrijk is dat je alles stapje voor stapje doet, nooit boos wordt en nuchter blijft, maar niet extreem voorzichtig gaat doen. Rustig kleine dingen oefenen en vooral de tijd nemen.
ijssnuiver schreef:RianneH schreef:Geef het beestje de tijd te wennen. Zo jong en op een nieuwe locatie die misschien wel totaal anders is als gewend kan heel eng zijn.
Staat ze met andere volwassen paarden? Daarvan kan ze gemakkelijk leren dat de angst voor bepaalde dingen niet nodig is.
Heb jij ervaring met jonge dieren? Belangrijk is dat je alles stapje voor stapje doet, nooit boos wordt en nuchter blijft, maar niet extreem voorzichtig gaat doen. Rustig kleine dingen oefenen en vooral de tijd nemen.
Hier sluit ik me bij aan.
En let er echt goed op dat je niet te voorzichtig word.
De veiligheid altijd in acht houden, maar niet bij voorbaat al gaan denken "hier kon ze wel eens bang voor zijn".
Knobbie schreef:Ja ze staat bij een 24 jarige merrie is super rustig is en die heeft volledig vertrouwen in mij en andere mensen. En een 8 jarige shetlander die toen ze 4 jaar was bij ons kwam en toen ook bang was maar nu is ze redelijk rustig en ik ben de enige die haar een halster kan omdoen omdat ze in andere mensen nog niet zo'n vertrouwen heeft.
Maar het nieuwe paard is waarschijnlijk al verpest want mijn oom ziet "bang" niet als "bang" maar als "lastig" en gaat er dan dus te ruw mee om

hij wilde geen halster om of laat ik het zo zeggen was er heel bang voor, rende steeds weg als ik hem wilde aaien rende hij ook weg, uiteindelijk laten sederen door de DA ( na 45 min hadden we hem eindelijk in een hoek ) toen snel een halster om gedaan ( hij moest naar de smid en moest geënt worden, was m'n laatste red middel ...waren al 3 mnd bezig met rust rust en nog eens rust, ) waar ik achter kwam toen hij een halster om had ( het was een heel ander diertje geworden gelijk ) hij vond het super eng om het halster over z'n neus en over z'n ogen / oren te krijgen.....