Introduceren in kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Introduceren in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:21

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje sta ik op een nieuwe stal. De paarden staan daar samen in een gemengde kudde (ik gok drie ruinen en twee merries). Nu wil ik natuurlijk mijn eigen paarden ook graag het echte 'kudde-leven' laten ervaren.

Ik heb zelf een merrie (Arabische Volbloed x Welsh K, 1.45) en een ruintje (Shetlander, 90 cm). Zij hebben inmiddels al 7 jr bij elkaar gestaan (Shetlander was ong. 8 maanden toen hij bij mij kwam). Omdat ik in die tijd een erg groot weiland had, heb ik ze eerst even laten snuffelen achter het hek. Mijn merrie heeft toen even flink van zich laten horen (gillen). Vervolgens toch maar bij elkaar gezet. Ze hebben even achter elkaar aan gerend maar daarna ging alles perfect. Dit verbaasde mij ontzettend omdat mijn merrie toch wel wat dominanter is en paarden niet altijd even gezellig vind. Inmiddels zijn ze echt onafscheidelijk (tot ergernis van mij... haha).

Maarja, nu zullen ze toch uiteindelijk moeten gaan kennismaken met de kudde. En hier breekt mij het zweet wel een beetje van uit. Zeker over mijn ruintje, hij zou namelijk als het ware kunnen schuilen voor de regen onder de buiken van de andere paarden. Om het maar niet te hebben over het verschil in grootte van de hoeven haha.. Eigenlijk vind ik deze gedachtes te moederlijk van mezelf, mijn ruintje is natuurlijk ook gewoon 'paard'. Over mijn merrie maak ik me minder zorgen. Zij laat wel van zich horen (neemt nu namelijk ook erg duidelijk de leidersrol in tegenover mijn Shetje). Van de andere kant wil ik natuurlijk niet dat mijn merrie een blessure oploopt (eventueel wanneer ze laat zien wie ze is of het opneemt voor mijn shet?!).

Nou heb ik aan de staleigenaar voorgelegd om een stukje van het weiland af te zetten, zodat ze eerst eens even 'achter het hek' met elkaar kunnen kennismaken. Zij zag hier echter niet veel in. Er is geen stroom aanwezig en ze gaf aan dat het misschien minder veilig is (wat als ze met de kudde mee willen rennen en dit niet kunnen enzovoorts). Ze heeft goede ervaringen met het 'gewoon erbij gooien'. Zelf ben ik hier toch wel bang voor..

Hoe kan ik dit volgens Bokt het beste aanpakken? Is er een verschil in het introduceren met één paard en het introduceren van twee paarden die elkaar al erg lang kennen? Wat kan ik het beste doen.. Is het wel verstandig om paarden zomaar in een kudde te gooien? Ik zit maar te malen en maak me er toch best wel zorgen over (waarschijnlijk ben ik gewoon aan het miepen en maak ik mezelf bang..). Hopelijk kunnen de verschillende meningen op bokt me iets wijzer maken.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:03

Hier goede ervaringen met "erbij gooien" op een RUIM! weiland. Als ze maar weg kunnen. Erbij blijven natuurlijk om een oogje in het zeil te houden, maar verder verliep de introductie hier gesmeerd.
Twee paarden ipv één is mss wel fijner, omdat de bestaande groep paarden hun aandacht moeten verdelen. Shets zijn in mijn ervaring snel en brutaal genoeg om hun mannetje te staan.

AnoukB25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:08

Bij mijn verzorgpaarden zetten wij ze er ook altijd gewoon bij.
En verder doen wij hetzelfde als hierboven gezegd is

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:28

Inderdaad, zorg dat ze de ruimte hebben en dat ze te vreten hebben. Een grooooot weiland is handig.

Om hoeveel paarden (inclusief die van jou) gaat het en hoe groot is de weide TS?

Nandos

Re: Introduceren in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 16:47

Bestaande kudde zijn 5 paarden in totaal en met die van mij erbij 7.
De precieze grootte van het weiland weet ik niet maar ze hebben zeker de ruimte.
Vooraan in het weiland is het wel iets smaller.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:16

Nou ja maar ongeveer zodat we een indruk krijgen? Want bedoel je met "zeker de ruimte" 5 hectare of een stuk wat zo groot is als een rijbak?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 11:34

Het weiland is 2 hectare, heb het even nagevraagd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:44

Dan zou ik ze er inderdaad gewoon bij zetten en even een tijd in de gaten houden of er geen heel ernstige dingen gebeuren. Als ze die 2 hectare tot hun beschikking hebben dus he, niet als ze op een stukje ervan staan.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:49

Het hangt heel erg van het karakter af van de bestaande kuddeleden.
Mijn leidruin is erg streng, en zal ook op een weiland van 2 ha gaan jagen.
Dan zou ik ook gaan voor een draadje ertussen in eerste instantie, en voor je shet een draadje waar hij onderdoor kan en de anderen niet.
Als de leider gemoedelijk is, kun je ze wrs wel bij elkaar gooien.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:16

Mijn oude paard was ook een erg dominante merrie, maar nieuwe paarden hebben we ook gewoon erbij gedaan en ze het onderling even laten uitzoeken. Na meestal een kwartiertje was er weer rust in de groep en wist iedereen waar die stond. Ik deed de andere paarden overigens altijd wel als eerste in de wei, mijn merrie was nogal jaloers en als ik met een ander paard aan kwam zetten was ze geneigd mij heel erg te claimen.
Succes met de introductie!!