Is mijn cap nog veilig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odatje

Is mijn cap nog veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:23

Hallo bokkers,

Vandaag heb ik tijdens een buitenrit een ontzettende smakkerd gemaakt, mijn paard struikelde waardoor hij door zijn knieën viel, en ik als gevolg er met een salto voorover af vloog, plat op mijn rug terecht kwam. Hier heb ik nu ontzettend veel last van zowel mijn rug als ribben en benauwdheid maargoed morgen even langs de dokter!
Waar ik me ook zorgen om maakte, is of mijn cap nu nog wel veilig is om mee te rijden?
Ik heb ooit gehoord dat een cap na een val niet meer veilig is, klopt dit?
Kan je dit ergens laten testen of is het per definitie na een val, een nieuwe cap?
Ik ben niet heel erg hard op mijn hoofd terecht te komen, vooral op mijn rug/ribben, maar toch wil ik het zekere voor het onzekere nemen

Hopelijk kunnen jullie mij antwoord geven! :j

Groetjes Mara.

Lazypony

Re: Is mijn cap nog veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:24

Zo lang er geen scheuren inzitten kan je er volgens mij nog mee rijden, behalve als hij uitelkaar valt of er scheuren inzitten.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:24

RianneEnzo schreef:
Zo lang er geen scheuren inzitten kan je er volgens mij nog mee rijden, behalve als hij uitelkaar valt of er scheuren inzitten.

Nee dit is niet het geval, mijn cap is nog helemaal heel is verder niks aan te zien

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:25

Cap is na een val vaak inderdaad niet meer veilig. Neem het zekere voor het onzekere en neem een nieuwe. Twee jaar geleden hetzelfde gehad en naar de winkel gegaan met mijn oude cap, bleek de binnenkant kaduk te zijn. Buitenkant zag er toen nog prima uit, maar beschermen deed hij niet meer.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 21-07-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

RianneEnzo schreef:

? :=

Die scheuren kun je niet zien.

Maar als je niet echt hard op je hoofd terecht bent gekomen is er niks aan de hand.

Ankie2011

Als je plat op je rug bent gevallen kun je beter langs de Eerste Hulp gaan in het ziekenhuis, zodat je zeker weet dat je rug niet is gebroken.

En als je twijfelt over je cap, dan koop je toch een nieuwe.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:26

Ankie2011 schreef:
Als je plat op je rug bent gevallen kun je beter langs de Eerste Hulp gaan in het ziekenhuis, zodat je zeker weet dat je rug niet is gebroken.

Als je je rug hebt gebroken sta je niet meer op, kan ik je vertellen.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:27

Ankie2011 schreef:

Mijn rug zou niet gebroken zijn, want lopen/zitten etc gaat gewoon goed, voornamelijk die pijn in mijn ribben is erg! Morgen ga ik ook even langs de huisdokter!

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:28

Finliox schreef:
Ankie2011 schreef:

Nee dat denk ik idd ook niet! Ben na mijn val ook goed plat blijven liggen, om zeker te weten dat alles het nog 'deed' en dat is gelukkig zo :D

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:29

Finliox schreef:
Cap is na een val vaak inderdaad niet meer veilig. Neem het zekere voor het onzekere en neem een nieuwe. Twee jaar geleden hetzelfde gehad en naar de winkel gegaan met mijn oude cap, bleek de binnenkant kaduk te zijn. Buitenkant zag er toen nog prima uit, maar beschermen deed hij niet meer.

Oke, bedankt voor de tip! Moet toch nog langs de ruitersportwinkel, dus dan laat ik dit meteen even bekijken!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:32

Finliox schreef:

Dat is niet waar, kan ik jou dan weer vertellen. Met een scheur in een ruggenwervel kun je nog best opstaan. Hier opstal loopt een vader van een leerling rond met een gescheurde/gebroken ruggenwervel --> een gebroken rug.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:33

Heb zelf zoiets van als jij niet met je cap op met je hoofd op een steen terecht kwam dat je hem nog wel even kan gebruiken, zeker omdat je nu zegt dat je op je rug bent beland, dan heeft die de klap opgenomen en je cap niet.
Ben zelf niet de rijkste en niet de handigste dus als ik elke keer nadat mijn cap de grond had geraakt (met mn hoofd er in of gewoon uit hand laten vallen) dan had ik om de maand een nieuwe cap moeten kopen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:34

nu ben ik niet zo van het snel naar de dokter hollen en dergelijken.

maar plat op je rug vallen en daarnaast ook last van je ribben hebben duidt op een behoorlijk smakker inderdaad.

doe mij een plezier en houd je urine vandaag en morgen even goed in de gaten.. als je ribben een opdonder hebben gekregen door op je rug te vallen kunnen je nieren ook een klap hebben gehad (heb je geen plateau in de pot, vang dan wat op in wit porselein of in een glas).

in verband met je ribben en mogelijk nog zwelling, ook even vannacht een keertje wakker laten worden.. gewoon even het zekere voor het onzekere nemen wat dat betreft..

bij verkleuring van je urine of als je het benauwd krijgt toch even naar de dokterspost/ehbo vanavond.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:36

elenaMM77 schreef:
nu ben ik niet zo van het snel naar de dokter hollen en dergelijken.

maar plat op je rug vallen en daarnaast ook last van je ribben hebben duidt op een behoorlijk smakker inderdaad.

doe mij een plezier en houd je urine vandaag en morgen even goed in de gaten.. als je ribben een opdonder hebben gekregen door op je rug te vallen kunnen je nieren ook een klap hebben gehad (heb je geen plateau in de pot, vang dan wat op in wit porselein of in een glas).

in verband met je ribben en mogelijk nog zwelling, ook even vannacht een keertje wakker laten worden.. gewoon even het zekere voor het onzekere nemen wat dat betreft..

bij verkleuring van je urine of als je het benauwd krijgt toch even naar de dokterspost/ehbo vanavond.

Oke, bedankt voor de tip! Ik heb morgen ook een afspraak bij de huisdokter :), maar dat van de urine ga ik doen!
Bedankt!

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:37

Sorry, ik vind het zelf heel overdreven om na 1 keer vallen een nieuwe cap te kopen. Tuurlijk heb je maar 1 hoofd, maar voordat ik op bokt kwam ben ik minimaal 10 keer met dezelfde cap gevallen en nóóit heb ik het idee gehad dat de cap onveilig was. Sterker nog toen ik de cap kocht zei de verkoper doodleuk dat ik er wel tot mijn 18e mee kon doen.
Als je niet op je hoofd gevallen bent hoe kan je cap dan stuk zijn?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:38

Blue_Eyes schreef:
Finliox schreef:

Dat is niet waar, kan ik jou dan weer vertellen. Met een scheur in een ruggenwervel kun je nog best opstaan. Hier opstal loopt een vader van een leerling rond met een gescheurde/gebroken ruggenwervel --> een gebroken rug.

weer wat geleerd :)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:39

Ik vind het een beetje onzin dat je na elke val een nieuwe cap zou moeten kopen. Behalve als je echt hard op je hoofd gevallen. Ik rij nu namelijk vijf jaar met dezelfde cap, en val regelmatig maar leef toch nog steeds.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:42

Blue_Eyes schreef:
Finliox schreef:

Dat klopt ja, dat wist ik ook niet!
Nouja ik denk zelf wel dat het geen gebroken rug zou zijn, maarja ik ga toch naar de huisdokter morgen. De pijn is iig al een stuk minder als vanochtend toen het net gebeurd was! Ook ben ik daarna nog gewoon op mijn paardje geklomen om nog 5 minuten terug naar stal te rijden.
Dus ik denk dat ik zoet ben met een paar gekneusde ribben helaas.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:43

waarom morgen naar de dokter en niet nou meteen langs gaan? kan zomaar erger zijn dan je denkt, en als je toch morgen naar de dokter wil, zorg dan dat iemand je paar keer wakker maakt tijdens het slapen, in verband met bewusteloos te raken.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:43

paardje1983 schreef:
waarom morgen naar de dokter en niet nou meteen langs gaan? kan zomaar erger zijn dan je denkt, en als je toch morgen naar de dokter wil, zorg dan dat iemand je paar keer wakker maakt tijdens het slapen, in verband met bewusteloos te raken.

Omdat ik morgen een afspraak heb gemaakt bij de huisdokter. Mijn vriend gaat mijn vanacht ook een paar keer wakker maken!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:44

Poek schreef:
Sorry, ik vind het zelf heel overdreven om na 1 keer vallen een nieuwe cap te kopen. Tuurlijk heb je maar 1 hoofd, maar voordat ik op bokt kwam ben ik minimaal 10 keer met dezelfde cap gevallen en nóóit heb ik het idee gehad dat de cap onveilig was. Sterker nog toen ik de cap kocht zei de verkoper doodleuk dat ik er wel tot mijn 18e mee kon doen.

Ik ben het met je eens, als je op je benen valt hoef je geen nieuwe cap, die heeft namelijk niks geen klap opgevangen. Maar TS viel met een salto op haar rug en het kan zijn dat haar (achter)hoofd toch een deel van de klap over zich heen kreeg. Had ik ook, dacht dat ik met een salto op mijn rug was gevallen, want daar lag ik op. Bleek het uiteindelijk dat ik toch in eerste instantie op mijn hoofd terecht was gekomen. Als je valt gaat alles te snel om het goed te registreren. Dus of TS heeft iemand die het echt goed heeft gezien, of ze neemt het zekere voor het onzekere en koopt toch een nieuwe.

Motorrijders moeten ook altijd een nieuwe helm als ze van hun motor af vallen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:44

Poek schreef:

De beschermlaag IN de cap, dat is hetgene wat de schok opvangt, vermindert van kwaliteit bij elke klap. Na een harde klap kan daar een voor het oog ontzichtbare beschadiging in komen, waardoor de cap niet meer optimaal beschermt. Aangezien je zo'n ding voor de bescherming van je hoofd (!) draagt, en daar denk ik geen risico's mee wilt lopen, is het dus echt wel te adviseren na een klap op je hoofd je helm te vervangen. Ook al is hij op het oog nog perfect OK.

Dat er hele volksstammen nooit een cap dragen, of dat er verkopers zeggen dat je met een helm jááááren kunt doen (is ook niet waar trouwens; de piepschuimlaag waar ik het eerder al over had, verpulvert na langere tijd; ook geen bescherming meer), tsja, dat zal best. Is niet relevant voor het punt van noodzaak van vervangen.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:46

Finliox schreef:
Poek schreef:

Ik ben het met je eens, als je op je benen valt hoef je geen nieuwe cap, die heeft namelijk niks geen klap opgevangen. Maar TS viel met een salto op haar rug en het kan zijn dat haar (achter)hoofd toch een deel van de klap over zich heen kreeg. Had ik ook, dacht dat ik met een salto op mijn rug was gevallen, want daar lag ik op. Bleek het uiteindelijk dat ik toch in eerste instantie op mijn hoofd terecht was gekomen. Als je valt gaat alles te snel om het goed te registreren. Dus of TS heeft iemand die het echt goed heeft gezien, of ze neemt het zekere voor het onzekere en koopt toch een nieuwe.

Motorrijders moeten ook altijd een nieuwe helm als ze van hun motor af vallen.

Mijn nicht heeft het inderdaad wel zien gebeuren, maar wist het ook niet zeker meer te vertellen! Ik vind het ook kloppen om niet direct als je is een keer valt een nieuwe cap te nemen. Morgen ga ik even langs de ruitersport winkel, even hun advies ook vragen en of ze het eventueel kunnen zien of er een nieuwe cap nodig is of niet!

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:53

Bedankt voor jullie tips. Ik ga morgenvroeg naar de huisdokter, en mijn vriend maakt mij deze nacht een aantal keren wakker! Als mijn klachten verergeren etc, ga ik natuurlijk nog naar de EHBO post. Ik zou morgen even een update plaatsen hoe het was bij de huisdokter!
Met mijn cap ga ik morgen even langs de ruiterwinkel, :)
Bedankt voor jullie bezorgdheid! :(:)

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:59

Als dat echt zo is, dat als je na een val een nieuwe moet kopen, had ik nu al 5 of 6 nieuwe gehad!
Rijd nu nog steeds met dezelfde rond, en nog geen problemen gehad