Paard 3 jaar alleen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Birgitx

Paard 3 jaar alleen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 16:55

ik heb dus raad nodig..

Bij mij iets verderop staat al heel erg lang een paard/ D-pony (weet het niet goed) op een weide.
Afgelopen 3 jaar is dat paard nog nooit van locatie veranderd wat ik opzich wel vreemd vind aangezien mijn buurmeisje en ik nog NOOIT iemand hebben gezien bij dat paard in de afgelopen 3 jaar.
De stal is open dus niet een poort etc.
Het hout is half verrot, er zitten gaten in en het dak is golvend metaal/ijzer dat deels geroest is.
De emmers/bakken die daar staan daar groeit mosachtig iets op, zijn heel erg vuil en modderig.
Het paard opzich is mager maar weet niet of het mager genoeg is om 'ondergewicht' te zeggen.
De weide opzich is groot genoeg alleen staat er bijna geen gras meer alleen buiten de weide waar het paard niet aankan.
Helft van de weide is 1 en al modder en deels mest.
De andere helft staat vol met planten die een paard volgens mij niet eet een halve meter tot boven de grond.

Ik heb 3 jaar paardgereden tot ik ben gestopt omdat ik heel hard gedwongen werd op de manege lessen.
Wat ik persoonlijk niet leuk vind, je rijd paard om plezier te hebben, niet om gedwongen te worden (vind ik)

Maar wat ik dus wil doen is, het paard elke dag eten komen brengen in een propere (!!) emmer en onder de elektrische draden door te rollen zodat ik in de weide geraak het daar neerzetten en wachten tot het paard gedaan heeft met eten en dan het gaan halen als het iets verderop staat.
Ik wil proberen de vertrouwen te winnen van het paard zodat ik het uiteindelijk kan aaien etc om het toch maar iets wat aandacht te geven wat hij/zij (denk ik) niet genoeg krijgt.
Ik heb zelf nog een hele poetskoffer, halster etc thuis liggen en wil het paard ook verzorgen en vooral de hoeven.
Alleen ken ik het karakter van het paard TOTAAL niet.
Als ik hij/zij eten geef door de afspanningsdraden is het paard altijd al lief geweest etc en kwam hij/zij het direct opeten.
Ook als je de weide poort wil opendoen, dat lukt niet.
Er zijn afspanningsdraden voor de poort die leiden tot helemaal aan het einde van de weide.
Als je het opendoet loop je der dus tegen..

Nu weet ik niet of dit een goed idee is om te doen of niet maar ik zou me echt schuldig voelen als ik het paard daar zo laat verder leven..

Shirley

Re: Paard 3 jaar alleen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:57

Ik zou trachten te achterhalen wie de eigenaar is en dit niet op eigen houtje ondernemen, hoe goed bedoeld ook ...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:58

nooit zonder vragen een weide in gaan.

als je nooit iemand ziet, maak dan een mooi briefje en vraag toestemming (zet er je tel nr op bijv). misschien vind de eigenaar het alleen maar fijn als ene meisje helpt et het paard.

ik kom ieder jaar weer mensen tegen in de weide van de paarden en ik ben daar niet blij mee, dus eerst netjes vragen :)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:59

ik zou eerst eens uitzoeken van wie het paard is...... misschien heeft het een reden dat hij zo staat/ gehouden wordt.....misschien mag hij/zij niet te veel eten, of in die trant.....

Je kunt niet zomaar een paard gaan "verzorgen" is toch een dier van een ander.....
Laatst bijgewerkt door manumol op 20-07-14 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:59

Ik zou niet zomaar een vreemd paard benaderen of dingen in zijn wei zetten. Ik zou eerder 144 bellen en aangifte doen van verwaarlozing.

Birgitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 17:00

Shirley schreef:
Ik zou trachten te achterhalen wie de eigenaar is en dit niet op eigen houtje ondernemen, hoe goed bedoeld ook ...

Heb ik al geprobeerd alleen het probleem is dat nog nooit iemand uit de buurt er iemand gezien heeft..
Op een andere weide verderop waar nu geen paarden meer staan hing een papier met bewijs dat het de grond was van de eigennaar met de naam etc op.
Maar bij deze weide kan ik niet echt iets vinden..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:01

maak dan zelf een briefje met jou tel nr en huisnr, misschien reageert de eigenaar daar dan wel op

Birgitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 17:03

ik kom ieder jaar weer mensen tegen in de weide van de paarden en ik ben daar niet blij mee, dus eerst netjes vragen :)[/quote]
callum schreef:
Ik zou niet zomaar een vreemd paard benaderen of dingen in zijn wei zetten. Ik zou eerder 144 bellen en aangifte doen van verwaarlozing.

Dat kan ik ook doen en snap ik wel, zou ik persoonlijk ook niet leuk vinden, dankje :)

Birgitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 17:04

EmptyWords schreef:
maak dan zelf een briefje met jou tel nr en huisnr, misschien reageert de eigenaar daar dan wel op

Ga ik doen, dankje! :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:05

EmptyWords schreef:

:j

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:07

Inderdaad proberen er achter te komen wie de eigenaar is en het paard vooral niets meer te eten geven. Hoe zielig dat hij/zij ook lijkt, er is misschien een reden voor dat het paard er zo bij staat.

Bij mijn paard wat tegen hoefbevangenheid aan stond bleven mensen ook appels/wortels/brood voeren terwijl hij dat gewoon niet mocht hebben. Maar mensen vinden het dan zielig dat ie niks krijgt terwijl de rest wel wat lekkers krijgt. Liever zielig dan doodziek ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:07

Nooooit op eigen houtje een paard gaan voeren! Wie weet is hij allergisch/hoefbevangen en jaag je hem met je goed bedoelde emmertje brokjes de dood in. Sommige paarden worden bewust schraal gehouden..

Als hij echt verwaarloosd is: mager, te lange hoeven, geen vers water en beschutting. Dan bel je de politie. Die scannen de chip of achterhalen van wie het stuk grond is en zo komen ze bij de eigenaar uit.

Birgitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 17:11

MilouNigel schreef:
Inderdaad proberen er achter te komen wie de eigenaar is en het paard vooral niets meer te eten geven. Hoe zielig dat hij/zij ook lijkt, er is misschien een reden voor dat het paard er zo bij staat.

Bij mijn paard wat tegen hoefbevangenheid aan stond bleven mensen ook appels/wortels/brood voeren terwijl hij dat gewoon niet mocht hebben. Maar mensen vinden het dan zielig dat ie niks krijgt terwijl de rest wel wat lekkers krijgt. Liever zielig dan doodziek ;)

Owh daar had ik niet echt aangedacht maar je hebt wel een punt.
Ik zal eerst proberen te achterhalen wie de eigennaar is, dankje :)

Birgitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 17:11

Jasmijn159 schreef:
Nooooit op eigen houtje een paard gaan voeren! Wie weet is hij allergisch/hoefbevangen en jaag je hem met je goed bedoelde emmertje brokjes de dood in. Sommige paarden worden bewust schraal gehouden..

Als hij echt verwaarloosd is: mager, te lange hoeven, geen vers water en beschutting. Dan bel je de politie. Die scannen de chip of achterhalen van wie het stuk grond is en zo komen ze bij de eigenaar uit.

Had ik eerst niet echt aan gedacht maar toch bedankt om het te zeggen anders zou ik er ook niet aan gedacht hebben :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:19

Hoe weet jij zo zeker dat er nooit iemand bij het paard langs komt. Denk niet dat jij 24/7 bij de wei bent. Eigenaar kan best heel vroeg in de ochtend of juist laat in de avond langskomen. Als jij nog op je bed ligt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:12

Ga niet het terrein op, en geef het paard niet zomaar extra voer. Wellicht is het paard een paard dat niet gemakkelijk op gewicht komt, en kan er niet meer gevoerd worden omdat het dier ziek is, of ziek kan worden.

Het terrein op gaan, daar kun je problemen mee krijgen, het is immers niet jou land, en je moet "inbreken" om erop te komen.

Hang een briefje op met daarop de vraag of de eigenaar contact met je op wilt nemen omdat je wat vragen hebt. Mocht daar geen reactie op komen, dan kun je altijd nog contact opnemen met de dierenpolitie of een andere dierenbeschermingsorganisatie om te kijken of je zo iets kunt bereiken.

Het paard zal echt niet 3 jaar onverzorgd zijn, in dat geval zijn de hoeven zo lang dat het dier niet meer kan lopen, en zal het al lang echt graatmager zijn. Ook zou drinkwatervoorziening al lang kapot/verstopt zijn.

Dikke kans dat de eigenaar er is op momenten dat jij er nooit bent. Ik heb ook stalgenoten die ik nooit tegen kom als ik alleen in de ochtend zou komen. Dat maakt niet dat ze (of ik) niet naar hun paard gaan.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:32

Wat zijn mensen toch weer snel met hun oordeel.
Ik veronderstel dat je niet 24/7 die wei in de gaten houdt?
Mijn paard bijvoorbeeld staat buiten, met schuilstal. Ik werk van 11u tot 19u, dus ga ik 's ochtends naar mijn paard. Wanneer de meeste mensen werken. Zo heeft er een buurtbewoner klacht willen indienen, die man dacht namelijk dat mijn paard verwaarloosd werd en ik nooit bij haar kwam.
Nee, dat water komt vanzelf in de tonnen, die zichzelf ook schoonmaken, en dat hooi komt gewoon uit de lucht gevallen :+

Ik bedoel maar, je kan het best mis hebben.
Briefje met je nummer op achterlaten vind ik een topidee!

Moest er echt 3 jaar lang NIEMAND bij dat paard zijn geweest, zou hij/zij er volgens mij heel slecht moeten uitzien. Is dat zo?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:34

briefje achterlaten met dat je je een beetje zorgen maakt en of de eigenaar contact met je wil opnemen.

geef het dan een week of twee en hang er dan nogmaals een briefje aan..

afhankelijk van de toestand van het paard hang je na 4 weken een nieuw briefje op
waarin je aangeeft dat je zorgen niet minder zijn geworden door uitblijven van zijn reactie en dat je hem/haar nog 2 weken geeft om te reageren voor je andere wegen zult bewandelen om je zorgen te uiten.

op die manier geef je de eigenaar ruim de tijd om contact op te nemen en eventueel toe te lichten wat er aan de hand is.. Ook geef je hem een laatste twee weken voordat je de dierenbescherming inschakeld..

dat is altijd wel zo netjes, in plaats van koud iemand een dierenbescherming op zijn nek sturen.

Birgitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 18:37

FriesWytske schreef:
Hoe weet jij zo zeker dat er nooit iemand bij het paard langs komt. Denk niet dat jij 24/7 bij de wei bent. Eigenaar kan best heel vroeg in de ochtend of juist laat in de avond langskomen. Als jij nog op je bed ligt.

Ja dat kan best kloppen maar ik zit minimum 3 dagen in de week voor de weide onder een boom alleen puur omdat ik prachtig zicht heb op weide en natuur etc, meestal zit ik daar 3 tot 6 uur lang maar ik geef je wel gelijk hoor

Birgitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 18:40

JunkDeLuxe schreef:
Wat zijn mensen toch weer snel met hun oordeel.
Ik veronderstel dat je niet 24/7 die wei in de gaten houdt?
Mijn paard bijvoorbeeld staat buiten, met schuilstal. Ik werk van 11u tot 19u, dus ga ik 's ochtends naar mijn paard. Wanneer de meeste mensen werken. Zo heeft er een buurtbewoner klacht willen indienen, die man dacht namelijk dat mijn paard verwaarloosd werd en ik nooit bij haar kwam.
Nee, dat water komt vanzelf in de tonnen, die zichzelf ook schoonmaken, en dat hooi komt gewoon uit de lucht gevallen :+

Ik bedoel maar, je kan het best mis hebben.
Briefje met je nummer op achterlaten vind ik een topidee!

Moest er echt 3 jaar lang NIEMAND bij dat paard zijn geweest, zou hij/zij er volgens mij heel slecht moeten uitzien. Is dat zo?

Met de titel klopt t ook niet echt maar ik wist niet echt hoe te beschrijven in een titel maar ik vond t gewoon vreemd dat die emmers altijd gigantisch vuil zijn en exact op dezelfde plek staan en dat als je de weidepoort opendoet je tegen een afspanning aanloopt..
Ik kan het ook helemaal fout hebben maar het enigste wat ik het paard ooit heb zien doen is staan in die stal en effe 5 meter wandelen buiten de stal, maar ik kan het inderdaad mis hebben, ontken ik niet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:41

Gewoon briefje maken met jouw gegevens en evt.vragen of je het paard af en toe mag borstelen en/of aaien. Er zal vast wel iemand komen, maar dan wrs op tijd stippen dat jij het niet niet. Je zit ongetwijfeld ook nog op school? Misschien komt die persoon dan wel.

Birgitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 18:41

elenaMM77 schreef:
briefje achterlaten met dat je je een beetje zorgen maakt en of de eigenaar contact met je wil opnemen.

geef het dan een week of twee en hang er dan nogmaals een briefje aan..

afhankelijk van de toestand van het paard hang je na 4 weken een nieuw briefje op
waarin je aangeeft dat je zorgen niet minder zijn geworden door uitblijven van zijn reactie en dat je hem/haar nog 2 weken geeft om te reageren voor je andere wegen zult bewandelen om je zorgen te uiten.

op die manier geef je de eigenaar ruim de tijd om contact op te nemen en eventueel toe te lichten wat er aan de hand is.. Ook geef je hem een laatste twee weken voordat je de dierenbescherming inschakeld..

dat is altijd wel zo netjes, in plaats van koud iemand een dierenbescherming op zijn nek sturen.

Top idee! Dankje

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:42

Maar de vraag is, is het paard graatmager? Heeft het paard zeer lange hoeven? Is er vers water aanwezig?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:43

Is het mogelijk om een foto te maken van de situatie? Als het paard het echt niet fijn heeft, dan is aangifte doen een goed idee. Maar dan moet het dier er inderdaad slecht uitzien, lange hoeven hebben, geen schoon of te weinig drinkwater hebben, etc.

Ook ik wil geen mensen in mijn wei hebben, maar als een kennis of buurvrouw de wei in loopt om een deken recht te trekken, dan zou ik dat geen probleem vinden. En ik loop ook maar zo een wei in om een schaap overeind te helpen of om koeien water voor te zetten als ik bang ben dat ze niets meer hebben...
Brokken, appels of brood zou ik nooit zomaar voeren. Maar een emmer schoon water door de omheining zetten zou ik alleen maar goed vinden als het dier alleen smerig water heeft.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 20-07-14 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Birgitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 18:44

Sammie schreef:
Gewoon briefje maken met jouw gegevens en evt.vragen of je het paard af en toe mag borstelen en/of aaien. Er zal vast wel iemand komen, maar dan wrs op tijd stippen dat jij het niet niet. Je zit ongetwijfeld ook nog op school? Misschien komt die persoon dan wel.

Dat kan zeker goed zijn maar ik vind de situatie vreemd, ik heb ook nog nooit stro/hooi daar gezien maar dat kan natuurlijk al weg zijn voor ik daar kom.