Hypermobiel in bekken; zadeltips gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Hypermobiel in bekken; zadeltips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 16:55

Bokkers,

Na een lange tijd met veel rug/bekken/heup-klachten rond te hebben gelopen ben ik samen met mijn fysiotherapeut en mijn orthopeed er achter gekomen dat ik hypermobiel ben in mijn bekken en SI-gewricht. Dit is iets wat niet verholpen kan worden, maar wel getraind.

Nu stond een nieuw zadel al een lange tijd op mijn verlanglijstje en van de zomer gaat hij er waarschijnlijk ook komen. Maar buiten dat hij goed moet passen op mijn paard en ik er zelf prettig op moet zitten, wil ik nu natuurlijk ook een zadel waarin ik zo min mogelijk hinder ondervindt van die hypermobiliteit en ik heb geen idee waar ik goed aan doe..

Moet ik een zadel waarin ik in een juiste houding 'gedrukt' word of moet ik een zadel die mij ook vrijheid geeft te kunnen verzitten?
Moet het dan een zadel zijn met veel wrong of weinig wrong?
Een zadel met een smalle 'twist' of juist een wat bredere 'twist' om mij meer steun te kunnen bieden?

En om al die vragen samen te vatten; welke eigenschappen moet een zadel hebben om mij zo pijnvrij mogelijk te laten paardrijden?

Voor de Mods: Ik had echt geen idee waar dit topic het beste op zijn plaats was. In Aangepast Paardrijden, Harnachement of hier bij 'Ruiter'. Voel je vrij om het topic te verplaatsen hoor!

Frensie

Re: Hypermobiel in bekken; zadeltips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:06

Ik ben ook hypermobiel in mijn bekken en SI en ik denk dat de keuze van een zadel heel persoonlijk is. Mijn eigen paard reed ik met een veelzijdigheidszadel, zelfs endurance en dat ging best goed. Mijn bijrijdpaard met een dressuur zadel ging ook prima. Op vakantie op westernzadels ging ook goed. Type zadel zal misschien niet eens super veel uitmaken, beugel lengte is voor mij belangrijker. Ik kan niet te kort zitten.
Succes met de zoektocht.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:33

misschien een late reactie,
maar ik heb er persoonlijk baat bij als een zadel niet te breed zitvlak heeft.
(en vrij diepe zit, maar niet te gedwongen, dan loop ik na de tijd niet zo hard meer)

ik denk dat het toch een kwestie van uit testen is, wat voor jouw gaat werken. heb je verder in je lijf ook Hypermobiliteit?

TTNB

Re: Hypermobiel in bekken; zadeltips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:01

Ik ben ook hypwrmoiel en ben er na enige tijd achter gekomen dat voor mij een diepe, gedwongen zit met veel wrong fijn is.