Paard kopen in Duitsland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nolanlover

Paard kopen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 15:26

Hallo,

Ik ben van plan een paard te kopen uit Duitsland. Wat komt hier bij kijken?

Hij wordt röntgenologisch gekeurd door een Duitse dierenarts.

Moet je een contract opstellen?(nog nooit gedaan bij paarden diëtiek gekocht heb ik nl)

Hebben ze in Duitsland een eigendomsbewijs, en hoe werkt dit?

Moet ik nog wat regelen voor ik de grens over kan?

Alvast bedankt!

ponyparadijs

Re: Paard kopen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:30

Stagenoot heeft een half jaar geleden duits paard gekocht.
Daar komt een eigendoms overdracht bij kijken begreep ik.
Voor het naar huis halen heeft zij niets extra's geregeld.
Je kan ten slotte ook in duitsland op vakantie met je paard zonder extra papieren of iets

Maar er zijn vast mensen die je er meer over kunnen vertellen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:32

ponyparadijs schreef:
Je kan ten slotte ook in duitsland op vakantie met je paard zonder extra papieren of iets

Dit is niet waar, je moet een gezondheidsverklaring hebben als je met je paard de grens naar Duitsland over gaat. Ik ben in al die jaren nog nooit gecontroleerd, maar als je aangehouden wordt dan heb je een dik probleem.

http://www.horses.nl/artikelen/stappenp ... denexport/

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:35

Nooit geweten Anoeska27.
Weer wat geleerd.
Hoe doen de endurance ruiters dat?

Ben een paar keer met een paard naar duitsland geweest.
Nog nooit gehoord dat we dan een gezondheid verklaring nodig hadden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:38

Paard keuren kan daar gewoon.
Grotere kliniek is handig.
Wil je je paard verzekeren in NL? Regel dan voordat je hem laat keuren wat ze willen van de D dierenarts, sommige dingen verschillen.
Je paard mag pas naar NL de grens over met een keuring van een dierenarts daar van de Duitse variant van de nvwa, zou je aan verkoper of keurende kliniek vooraf telefonisch kunnen navragen.

Bij een Duits paard zit doorgaans een paspoort en een eigendoms bewijs.
Beiden ! dien je mee te krijgen, eigendomsbewijs wordt door jou als nieuwe eigenaar getekend en de ouder eigenaar tekent voor overdracht.

Niet alle paarden zijn gechipt, soms gebrandmerkt.
Dat is in principe geen probleem (let op! aantal voorwaarden aan, qua jaartal etc etc, dus goed wetgeving nalezen), in NL mag je zo'n paard hebben en ook gewoon starten bij de KNHS.
Alleen moet je dan wel het regelement op zijn kont nieten, want je gaat er op wedstrijd echt een keer gelazer mee krijgen.
(kortomaf.. jaag er een chip in, ben je van hele gedoe af, heb ik toendertijd wel gedaan met mijn zwarte)

Contract, ja kan, net zoals in NL verschillen die nog al eens qua inhoud, dus goed lezen.

Verder heb ik geen idee van de wetgeving in geval van gebrek aan paard dat later te voorschijn komt.

Mocht je een leuke in D vinden, zou ik hem er niet om laten staan, dat het over de grens is.

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:49

Let wel op op een duits paspoort staat de dekdatum erbij bij mij vergissen ze zich er vaak in op wedstrijden tussen geboortedatum en dekdatum

oh en de naam van de pony staat niet op paspoort
Laatst bijgewerkt door Martine op 22-07-14 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de edit-knop gebruiken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:58

Xrachelle schreef:
oh en de naam van de pony staat niet op paspoort

Hmm, bij mij wel hoor.
Dat ligt denk ik dan aan het stamboek en of ze al een naam hadden.
Maar de mijne staat toch echt met naam en toenaam vermeld op zijn paspoort en eigendoms bewijs.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:17

Bij sommige stamboeken in Duitsland krijgen ze de naam pas bij stamboekopname als 3-jarige. Daar heb je zelf dan ook niet zoveel inspraak in :+ Het kan dus kloppen dat er bij paarden een paspoort zonder naam zit.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:26

Ik heb mijn ruin ook in Duitsland gekocht. Wel daar laten keuren, zat een internationaal paspoort bij en inderdaad getekende eigendomspapieren ( lang leve de scanner: had hem maar 1 keer gezien, en gekocht nadat ik alweer thuis was... vervoer is gedaan door professionele vervoerster). Kan me niet herinneren dat er een specifieke gezondheidsverklaring bij zat, maar kan zijn dat verkoopster ( ervaren fokster en verkoopster, ook naar buitenland, dat bij de keuring geregeld heeft?. Aankoopkeuring was wel uitgebreid ( uitgebreider dan in Ned)

Paard er dus zeker niet om laten staan.

Wel idd even navragen of paard gechipt is. Mijn pony was dat niet,had brandmerk en wel DNA getest. Hem voor het gemak hier wel laten chippen ( en laten overschrijven op mijn naam, en ingeschreven in Nederlandse stamboek)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 01:03

Ik heb inmiddels 4 keer een paard in Duitsland gekocht en heb daar gewoon laten keuren, ingeladen en naar huis. Later kwam ik er pas achter dat je een gezondheidsverklaring moest hebben :D

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 01:05

Je moet een gezondheidsverklaring hebben om je paard door Duitsland te vervoeren voor de rest niks anders

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:25

Ik sla dit topic even op want ik wil waarschijnlijk ook een Duitser kopen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:47

alice0cullen schreef:
Je moet een gezondheidsverklaring hebben om je paard door Duitsland te vervoeren voor de rest niks anders

Je hoeft geen gezondheidscerticaat te hebben om hem door Duitsland te vervoeren, wel om hem de grens over te transporteren. :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:57

Ik heb mijn paard ook in Duitsland gekocht. Niet laten keuren maar gewoon opgehaald en mee naar Nederland genomen. Kreeg het paspoort mee, was wel geinformeerd over de gezondheidsverklaring maar niet gedaan. Eigen dierenarts rade dat af want schijnt erg lang te duren en je wordt niet zo snel van de weg af gehaald. Wij zijn hem wel op een zondag gaan halen.
Heb zelf ook een paard naar Duitsland verkocht. Die is hier gekeurd en zelf naar Duitsland gebracht, ook zonder gezondheidsverklaring.

Mijn Duitse paard heeft een brandmerk en een chip. Dat doen ze niet allemaal, die chip maar kun je wel van te voren vragen of wanneer je het paard in Nederland hebt staan hem laten chippen.

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:17

Ik heb mijn merrie in Duitsland gekocht vanuit Dubai om hier heen te laten vliegen. Heb d'r laten keuren (klinisch en röntgenologisch) maar dit was niet verplicht, dit deed ik zelf liever. Daarna contractje gemaakt (heel kort en bondig) voor geld, opgestuurd en ze was van mij. Moest voor importeren naar Dubai nog extra dingetjes doen maar mocht d'r overal binnen de EU rondschepen zou ik dat willen. Had niks anders nodig naast het paard (incl passpoort eigenlijk, maarja, fijn om te hebben & moet wel als je buiten EU gaat).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:25

Ik heb ook 2 paarden in Duitsland gekocht en alleen klinisch laten keuren door een Duitse DA. Zelf meegenomen zonder gezondheidsverklaring. Sinds 10 jaar ga ik minimaal 2x per week voor les de grens over met 2 paarden en neem ook regelmatig aan keuringen en wedstrijden deel.
Meerdere malen heb ik een grote controle meegemaakt aan de grens, maar er is werkelijk nog nooit naar paspoort of papieren van mijn paarden gevraagd.
Ook het dekstation, de stal waar mijn paard is ingereden en ons vakantieadres heeft nooit naar een gezondheidsverklaring gevraagd.

Andersom doen er ook vele Duitse paarden mee aan de 4-daagse in Winterswijk en aan de springwedstrijden en ik weet wel zeker dat geen van hen een gezondheidsverklaring heeft! Zonder problemen zou ik het risico durven nemen in jouw geval!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:16

Hier God zei Dank (als ik het zo lees) wel degelijk alleen nog maar vervoerd met gezondheidsverklaring. De eerste keren dat ik Duitsland in ging met mijn jaarling was er nog niets aan de hand. Wisten niets en waren achteraf heel blij dat we niet aangehouden waren bij de grens. De keer daarop waren we ingelicht over de gezondheidsverklaring en hebben we die netjes gedaan en mee genomen toen we haar weer ophaalde een half jaar later. En oh wat was ik blij dat ik die bij me had... we reden op een gegeven moment achter een andere trailer aan naar de Nederlandse grens en daar werden er toch maar mooi aangehouden. Alles werd gecontroleerd bij de trailer voor ons en die hadden geen papieren mee geen gezondheidsverklaring enz die mochten niet meer verder voor de dierenarts was gebeld en ze naar de dierenarts werden geëscorteerd. Toen waren wij aan de beurt en gelukkig met mijn handen en voeten Duits alle benodigde papieren van auto paard en gezondheidsverklaring en onze eigen paspoorten mochten wij met de complimenten van de Duitse politie en douane weer verder. Later kwam ik die mensen tegen in het dorp die het niet op orde hadden en die hadden een hoge rekening voor een spoedje van de dierenarts en een boete omdat de papieren en verklaring niet op orde was.
Dus voor mij nooit meer op pad met paard zonder verklaring...

Dat het een duur grapje is dat is wel zo maar het geld wel als je het goed uitgebreid doet voor dik een jaar en niet zomaar voor 1x. Wij gaan ook geregeld met de paarden over de grens.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:21

Ik heb mijn pony ook in Duitsland gekocht. Mijne had een nederlands paspoort. Dus heb hier verder niks voor hoeven regelen.
Wel was mij gezegd dat ik een gezondheidsverklaring en natuurlijk zijn paspoort bij mij moest hebben als ik hem mee nam over de grens.
De dag dat ik hem ophaalde werd hij gekeurd dus ik had gelijk een gezondheidsverklaring :)
En paspoort kreeg ik toen natuurlijk ook gelijk mee!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:39

Wij hebben zelf onze paarden net over de grens in Duitsland staan en gaan dus zeer regelmatig de grens over nooit problemen gehad. We rijden zelfs regelmatig te paard de grens over ook als er controle staat en ze groeten altijd vriendelijk zowel Duitse als Nederlandse politie.

groetjes genja

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:27

Horsesandme schreef:
Ik heb mijn pony ook in Duitsland gekocht. Mijne had een nederlands paspoort. Dus heb hier verder niks voor hoeven regelen.
Wel was mij gezegd dat ik een gezondheidsverklaring en natuurlijk zijn paspoort bij mij moest hebben als ik hem mee nam over de grens.
De dag dat ik hem ophaalde werd hij gekeurd dus ik had gelijk een gezondheidsverklaring :)

Dat is niet de goede gezondheidsverklaring, je hebt een gezondheisverklaring nodig van de Duits organisatie vergelijkbaar met de NVWA.

Wij gaan ook geregeld de grens over want we wonen in het grensgebied en worden nooit hierop gecontroleerd, echter als er bijvoorbeeld paardenmarkten in de omgeving zijn dan is er vaak wel controle hierop bij de grens, de boetes schijnen hoog te zijn.

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:53

Ik heb ook Duitse paarden en laat ze vervoeren door een transporteur. No way dat die vertrekt zonder gezondheidscertificaat ;). En in Belgie moet hiervoor dan een DA komen van het voedselagentschap. En daarvoor moeten ze ook eerst gechipt zijn en geregistreerd zijn in de gegevensbank. Dus als niet alle papierwinkel in orde is krijg je ze niet over de grens! Omgekeerd hadden ze ook gezondheidscertificaat, keuring, eigendomsbewijs, paspoort en brandmerk ( geen chip).

Ik zit bij Oldenburg en ik merk veel fouten op in het paspoort. dus dat moet je grondig nakijken en laten corrigeren. Laatste merrie stond beschreven met 4 witte voeten, terwijl ze er maar 3 heeft. Om dit juist te zetten, vragen ze dus opnieuw een DNA test te laten doen. Enz. Ik heb alles altijd graag netjes op orde. Zo later geen problemen.

Paarden hebben geen naam in paspoort. Er wordt wel een naam geregistreerd als ze 3 jaar zijn. Na het krijgen van veulens bvd voor merries, kan die niet meer gewijzigd worden, anders wel. Je kan ook een sportnaam laten registreren. Nu is de naamgeving gewijzigd en kan je mits meerprijs, de naam van je veulens al op paspoort laten zetten op moment van registratie, inclusief nu ook chip en standaard DNA. Dus ook voor Oldenburg wordt alles meer zoals er bvd bij KWPN gewerkt wordt.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:31

Delphi2 schreef:
Horsesandme schreef:

Dat is niet de goede gezondheidsverklaring, je hebt een gezondheisverklaring nodig van de Duits organisatie vergelijkbaar met de NVWA.

Wij gaan ook geregeld de grens over want we wonen in het grensgebied en worden nooit hierop gecontroleerd, echter als er bijvoorbeeld paardenmarkten in de omgeving zijn dan is er vaak wel controle hierop bij de grens, de boetes schijnen hoog te zijn.

Hmm de vorige eigenaar en dierenarts die hem keurde zeiden dat dit genoeg was.
Naja ben niet aangehouden en ben niet van plan terug te gaan naar Duitsland :P

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:42

Ik heb ook een paard uit Duitsland met gezondheidsverklaring gehaald. Dit ging ook nog eens om een uitvoer van een goedgekeurde dekhengst dus ik wilde de papieren sowieso goed op orde hebben. Wij moesten ook minstens 5 uur dwars door Duitsland heen voor we bij de grens zouden zijn. Ik ben blij dat ik het zo geregeld heb en het aanvragen van de verklaring duurde helemaal niet lang. Ik moest wat papieren invullen, laten scannen en terug naar de verkoper gestuurd. De verklaring zelf is een dag voor vertrek in orde gemaakt toen het Ambt hem kwam 'keuren'.

Je wil niet dat hele eind gereden hebben, doodmoe zijn, paard op de trailer dat je nog niet goed kent en dan bij de grens aangehouden worden en teruggestuurd worden.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:42

Krijg je de gezondheidsverklaring alleen na een klinische keuring van de lokale dierenarts?

M.a.w. als ik het goed begrijp kun je niet met je trailer naar Duitsland rijden en een paard kopen maar moet je eerst kijken, dan een afspraak maken om te keuren en wachten op de verklaring en dan weer terug om het paard op te halen. Of kan dit dezelfde dag geregeld zijn?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:50

Hoe zit het met invoerrechten? Verwacht niet dat ze je aanhouden bij de douane, maar lijkt me wel dat je die gewoon moet betalen eigenlijk...