Aanpassing van protocol-formulier? Digitaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lins_Vetra

Aanpassing van protocol-formulier? Digitaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 16:35

Even voorop stellen: ik ben geen wedstrijdruiter en ik ben ook geen jury, dus wellicht sla ik de plank volledig mis. :D Ik ben groom en wedstrijden kijker :D

Bij ons op stal worden regelmatig wedstrijden gehouden en dan krijg je een mooi protocol terug, met (meestal) per onderdeel commentaar, complimenten of aandachtspunten van de jury.
Soms logisch commentaar (bij onderdeel middendraf een paard wat per ongeluk aanspringt in galop: Niet getoond oid := ), soms opmerkingen waar je je niet in kan herkennen en dat je denk :wow: wat bedoelen ze hier mee.
Logisch, want het is een inimienie hokje waarin de schrijvers moeten schrijven. Daarbij... een heel verhaal neerzetten bij elk onderdeel en dat 20 combinaties lang, houd je ook niet vol.

Soms is er de mogelijkheid om de jury bij of na de prijsuitreiking om toelichting te vragen.
Vaak ook niet.

Allemaal begrijpelijk, maar zijn die formulieren niet ontzettend achterhaald?
Kan er geen moderne manier van jurering komen?

Bijvoorbeeld: het oude vertrouwde formulier en als aanvulling een digitaal memo bestand waarop de jury kan inspreken en meer commentaar kan geven dan op zo'n formulier? Digitaal bestand kan dan daags na de wedstrijd aan de ruiters worden gemaild.

Misschien andere ideeen?

In de hogere klasses gebeurt het ook digitaal. Waarom kan dat niet in de amateursport?

Ik spreek mezelf ook gelijk tegen :') want.. Is het wel de rol van de jury om veel commentaar te geven? Misschien is die rol simpelweg: cijfertje geven en klaar?

Ben benieuwd naar jullie mening :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:26

Lins_Vetra schreef:
In de hogere klasses gebeurt het ook digitaal.

In welke klasse gebeurt dat?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:33

Ik denk dat ze zo'n live score systeem bedoeld...maar daar hangt geen commentaar van de jury aan vast :D

ik weet zelf wel wat goed en niet goed is gegaan, daar heb ik geen jury voor nodig
(al tref je altijd eens per jaar één jury ertussen die je niet kan volgen (fles azijn op) :+ )

Wat niet goed gaat kun je thuis trainen met je eigen instructie, desnoods neem je je protocollen mee naar de les.
Als iets standaard niet goed gaat of laag beoordeeld wordt, is daar nog werk aan de winkel :)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:06

Hmm. Het idee van het starten van dit topic bedoelde ik anders :D

Misschien had ik het moeten beperken tot: Hoe kan een protocol moderner/eenvoudiger ten opzichte van het standaard formuliertje van nu?

Met de tegenhangende vraag: is het de taak van de jury om commentaar op de gegeven cijfers te geven?

@Listiglistje; in jouw geval geldt voor de laatste dus een nee? Jury geeft cijfert en (evt samen met instructrice ) probeer je die cijfers verhogen de volgende wedstrijd?
Jij zou dus ook geen behoefte hebben aan commentaar van een jury?
Laatst bijgewerkt door Lins_Vetra op 21-07-14 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:07

Zooist schreef:
Lins_Vetra schreef:
In de hogere klasses gebeurt het ook digitaal.

In welke klasse gebeurt dat?

Ik ben recentelijk niet naar wedstrijden van Zz-zwaar tot GP wezen kijken, dus daar kan ik niet over oordelen, maar iig heeft de GP een live score systeem.

Anoeska

Re: Aanpassing van protocol-formulier? Digitaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:12

Wat verwacht jij allemaal van een jurylid? Ik ben op wedstrijd om beoordeeld te worden op de oefeningen die ik uitvoer. Daar krijg ik een cijfer voor, en soms een korte verklaring voor een cijfer. Sommige juryleden schrijven nog een tekstje onderaan het protocol. Vind ik aardig, maar niet noodzakelijk.

Meer dan een protocol heb ik dus niet nodig.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:13

Toch is het belangrijk dat de jury's naast hun cijfers ook aangeven wat en hoe het beter kan. Zodat je als ruiter/amazone ook weet waar je aan moet werken.

Het idee van gesproken commentaar is misschien niet zo gek.
Enige nadeel is dan wel dat je als jury heel erg moet opletten wat en hoe je iets zegt.

Met het digitale systeem wat je soms in de hogere klassen ziet zit je als vereniging wel aan een behoorlijk kosten plaatje.
Dat is voor de meeste verenigingen niet haalbaar.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:14

In de GP krijgen ze ook nog gewoon een geschreven protocol.

In deze digitale tijd zou het ander moeten kunnen maar zover is het nog niet dus nog even met het papiertje.

Wat betreft jouw tegenhangendevraag moet een jury commentaar geven op het cijfer. ja natuurlijke. ze moeten toch onderbouwen waarom ze een cijfer geven.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:18

Ik heb zelf diverse malen geschreven en bij de ene jury moet je meer schrijven dan de ander. Soms is het dan best aanpoten om alles te noteren binnen de tijd van de oefening (of te onthouden) en alles in het vakje te proppen. Ik kan me voorstellen dat een digitaal formulier waarbij de "schrijver" gewoon kan typen in bijvoorbeeld een PDF bestandje al vele malen makkelijker zou werken....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:20

Lins_Vetra schreef:
Soms is er de mogelijkheid om de jury bij of na de prijsuitreiking om toelichting te vragen.
Vaak ook niet.

En dat moet dus wel! Een jurylid MOET tot een halfuur na de laatste start aanwezig blijven voor evt toelichting

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:24

Liselot schreef:
En dat moet dus wel! Een jurylid MOET tot een halfuur na de laatste start aanwezig blijven voor evt toelichting

Het enige probleem waar ik hiermee tegenaan loop is dat eigenlijk alleen de laatst gereden klasse naar de jury toe kunnen lopen. Prijsuitreikingen zijn vaak na de klasse en dan is de jury nog gewoon aan het jureren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:28

lizy29 schreef:
Ik heb zelf diverse malen geschreven en bij de ene jury moet je meer schrijven dan de ander. Soms is het dan best aanpoten om alles te noteren binnen de tijd van de oefening (of te onthouden) en alles in het vakje te proppen. Ik kan me voorstellen dat een digitaal formulier waarbij de "schrijver" gewoon kan typen in bijvoorbeeld een PDF bestandje al vele malen makkelijker zou werken....

Ik heb als jurylid al wel schrijvers met een laptop gehad. Typen direct de tekst in een excel format. Telt het aantal punten meteen op (en altijd juist). De printers stond op de achterbank, dus elk protocol was zo klaar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:29

Princesj schreef:
Liselot schreef:

Het enige probleem waar ik hiermee tegenaan loop is dat eigenlijk alleen de laatst gereden klasse naar de jury toe kunnen lopen. Prijsuitreikingen zijn vaak na de klasse en dan is de jury nog gewoon aan het jureren.

Als ik zie dat het na mij even rustig is, omdat de volgende combinatie er nog niet is. Dan ga ik in sommige gevallen gewoon even een praatje maken met de jury.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:40

Anoeska schreef:
lizy29 schreef:

Ik heb als jurylid al wel schrijvers met een laptop gehad. Typen direct de tekst in een excel format. Telt het aantal punten meteen op (en altijd juist). De printers stond op de achterbank, dus elk protocol was zo klaar.

Dat lijkt me echt ideaal. Voorkomt ook de kans dat tekst slecht leesbaar is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:09

indd met een laptop is een goede, maar misschien nog niet overal haalbaar. Helemaal niet op grote concoursen met veel ringen.

Het is weleens goed om hierover na te denken toch?

Je kunt altijd na je proef vragen wat de jury ervan vond! ik ken iemand die deed dit standaard.