Paard is lichtelijk kreupel, maar ontzettend druk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Paard is lichtelijk kreupel, maar ontzettend druk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 19:11

Hallo,

Mijn paard is licht kreupel al een paar maand. DA kan geen verklaring geven. Ze is ook al wel wat ouder dus misschien geneest het allemaal wat langzamer. Ook al is ze dan wat kreupel, ze is ontzetten fit in haar hoofd. Heb al een tijdje niet meer gereden en dus staat ze alleen in het land en 's nachts op stal. Ik merk dat ze super druk is en veel te veel energie heeft. De staleigenaar kon haar vandaag bijna niet houden, want ze deed haar hoofd in de lucht en ging heel hard. De staleigenaar kon niks meer beginnen en ze zei dat ik maar met haar bezig moest gaan zodat ze haar energie kwijt kan.

Nou is mijn vraag; hoe kan ik er voor zorgen dat een lichtelijk kreupel paard haar energie kwijt kan?

P.s ze is echt niet stokkreupel maar echt heel licht, je ziet het bijna niet.

xSiep

Re: Paard is lichtelijk kreupel, maar ontzettend druk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:12

Ik zou haar een paar maand dag en nacht op het land zetten, kan ze haar energie mooi kwijt en zelf bepalen wat ze wel of niet doet.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:14

wat xSiep zegt, en misschien kijken naar de voeding? Ik neem aan dat ze niets krijgt, maar misschien toch?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:14

Zijn er wel al foto's/scans gemaakt door de DA? 'Geen verklaring' lijkt me niet iets waar je genoegen mee moet nemen. Zou zeker niet zomaar weer gaan rijden of longeren als je nog niet weet wat de oorzaak is van de onregelmatigheid.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 19:24

De DA vermoede artrose, ze krijgt daar nu glucosamine voor. Eerst wou ik dat geven op een broodje, maar mevrouw spuugde het uit. Heb al van alles geprobeerd zelfs met appelmoes, maar ook dat lustte zet niet. Dus moest ik meusli kopen (vroeger kreeg ze nooit krachtvoer of meusli) maar alleen met meusli wou ze het op eten. Ik weet niet of er veel energie in meusli zit?

Bij ons op stal staan de paarden 's nachts allemaal binnen als ik haar dan 's nachts buiten zet dan staat ze helemaal alleen. Ook benut ze de weidegang niet om haar energie kwijt te raken. Ze denkt alleen maar aan gras terwijl er amper gras opstaat. Ze rent bijna nooit in het land. Ze is gewoon heel druk als je met haar bezig gaat.

Er zijn geen foto's/scans gemaakt. Ik heb hier momenteel geen geld voor. Ze is al 21 jaar, dus niet meer heel jong. Dus ik vind scans en foto's voor een 21 jarig paard wel een duur grapje eigenlijk.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:36

De hoeveelheid energie verschilt enorm per muesli. Zou er vooral goed op letten dat er geen haver in zit en zo min mogelijk suiker, want daar kunnen ze behoorlijk heet van worden. Verschilt wel per paard hoe erg ze erop reageren, maar het lijkt me sowieso goed om daar eens naar te kijken.

Wel lastig dat je geen zekerheid hebt over wat de kreupelheid veroorzaakt. Ik begrijp je wel hoor, 21 is al een behoorlijke leeftijd en foto's/scans zijn inderdaad best prijzig. Het probleem is dat je met alleen een vermoeden van artrose zo weinig kunt. Als het daadwerkelijk artrose is, is lichte en aangepaste beweging juist goed, maar ik zou het niet aandurven om m'n paard weer aan het werk te zetten zonder dat je zeker weet dat het geen blessure is die verergert als je doorrijdt. Peesblessures kunnen bijvoorbeeld ook zo'n hele lichte onregelmatigheid als symptoom hebben en in dat geval heeft je paard echt rust nodig, anders loop je het risico dat het over een tijdje een onherstelbare blessure wordt.

Ik zou voor nu toch aanraden om je paard nog even wat langer echt rust te geven. Laat haar maar lekker op het land staan en kijk over een paar maanden weer hoe ze dan loopt. In de tussentijd goed naar je voer kijken en misschien nog doorzoeken naar een andere manier om de glucosamine binnen te krijgen. Muesli/brok geeft over het algemeen meer energie dan ruwvoer en je paard heeft nu ze niets doet in principe voldoende aan het gras. Je moet proberen te voorkomen dat ze meer binnenkrijgt dan ze verbruikt, anders gaat die overtollige energie zich uiten in vervelend/druk gedrag.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 19:55

Ik zal eens kijken naar de ingrediënten van het muesli. Ja, het is wel lastig dat ik niet weet wat het precies is. Ik zou haar ook niet weer veel gaan rijden maar, ik zoek een manier hoe ze die energie kwijt kan. Ze heeft al een keer eerder zo'n maanden lange vage kreupelheid gehad. Dit ging over en ik kon weer goed met haar rijden. Nu misschien een jaar verder heeft ze weer een vage kreupelheid. Een paard bij ons op stal heeft ook een peesblessure en daarmee stappen ze elke dag mee aan de hand. Als ik haar op het land hou dan blijft ze druk. Dat vind ik ook niet leuk om te horen van de stal eigenaar. Een andere manier is er denk ik niet om haar glucosamine te laten eten want ik heb echt alles geprobeerd. van Appelmoes tot stroop en van brood tot (waar ze andere medicijnen wel mee at, maar glucosamine niet) appels.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:04

Glucosamine heb je voor zover ik weet in verschillende vormen, sowieso in poedervorm en vloeibaar. Misschien dat je daar nog wat mee kunt uitproberen, of heb je dat ook al gedaan?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 20:16

Ik heb de poedervorm, ik heb nooit geweten dat er ook een vloeibaar middel is. Is de werking en de prijs dan het zelfde?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:00

Dat durf ik niet te zeggen, ik heb er zelf geen ervaring mee. Weet alleen van stalgenootjes dat het ook vloeibaar verkrijgbaar is. :j

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:01

Zou ik ook eventueel met mijn paard kunnen gaan wandelen?? of is dat ook teveel beweging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:09

Tja dat ligt helemaal aan de vorm van artrose. Als je paard artrose heeft en ook in stap licht onregelmatig is, betekend dat simpelweg dat je paard altijd pijn heeft, in meer of mindere mate. Dus dan is elke vorm van werk of belasting niet goed voor je paard. Vandaar dat het dan toch echt wel zaak is dat je weet in welke mate hij het heeft. Dus dan is een onderzoek wel handig. Een foto maken kost je niet de hele wereld.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:12

Misschien niet de hele wereld maar wel mijn hele portemonnee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:14

Tja dan wordt het moeilijk om met je paard aan de gang te gaan als je niet weet wat hij mankeert. Je moet er ook rekening mee houden dat artrose enkel maar erger wordt, wat ga je dan doen? Medicatie is ook niet gratis. Met een speciaal beslag kun je al een hoop doen, maar daar moet je wel van weten wat je eronder moet slaan.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:20

als de artrose erger word dan mag ze met pensioen! Ik denk toch echt niet dat stappen aan de hand kwaad kan dat is het zelfde als dat ze in het land loopt. Als ze een keer druk is in het land dan gaat ze als een gek het lijkt net een 5 jarige. Paarden doen toch niet zo debiel als ze pijn hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:24

Bambi1995 schreef:
als de artrose erger word dan mag ze met pensioen! Ik denk toch echt niet dat stappen aan de hand kwaad kan dat is het zelfde als dat ze in het land loopt. Als ze een keer druk is in het land dan gaat ze als een gek het lijkt net een 5 jarige. Paarden doen toch niet zo debiel als ze pijn hebben?

Dat is dus het linke, paarden zijn vluchtdieren, die zullen net zolang blijven doorlopen tot ze echt niet meer kunnen. En pensioen met een artrose paard is ook link, want rust roest, artrose moet soepel blijven.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:28

En wat nou als ze op een wei staat waar geen gras is? Kan dat? En dan gewoon hooi voeren ipv gras bijvoorbeeld?
Veel succes!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:33

Er zijn wel paddocks maar daar gaat ze ook niet draven. Ja soms wel. als ik haar in een paddock doe gaat ze net zolang stil staan tot dat het tijd is om weer naar stal te gaan. Ze is vooral druk als ik er op zit met een stap ritje of aan de hand. Ze heeft me er laatste afgegooid tijdens zo'n stapritje, gewoon omdat ze zo super druk is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:35

Bambi1995 schreef:

Sinds ik een paard op 3 benen achter een paar andere aan heb zien rennen verbaasd mij niks meer.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:38

@Joolien, als ze artrose (het is een vermoeden) heeft dan is de rust die ik haar nu geef ook niet goed. want rust roest.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:40

Bambi1995 schreef:
Er zijn wel paddocks maar daar gaat ze ook niet draven. Ja soms wel. als ik haar in een paddock doe gaat ze net zolang stil staan tot dat het tijd is om weer naar stal te gaan. Ze is vooral druk als ik er op zit met een stap ritje of aan de hand. Ze heeft me er laatste afgegooid tijdens zo'n stapritje, gewoon omdat ze zo super druk is.

Is het niet gewoon dat ze stilstaat omdat het zeer doet? En dat met rijden, dan moet ze van jouw bewegen en is ze dus druk omdat het dus zeer doet... Waardoor ze je er ook af heeft gegooid.

Als je geen geld hebt voor de medische kosten van je paard, moet je gewoon geen paard hebben. Een paard kreupelt altijd omdat het ergens pijn heeft... Jouw paard heeft dus constant pijn en jij doet er vervolgens niets aan.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:49

Nee ze staat niet stil omdat het zeer doet, ze staat stil omdat ze zich verveeld. Iedereen zei op stal dat ik er best op kon zitten en dan alleen stappen! ze doet niet druk omdat het zeer doet en ze heeft mij er ook niet afgegooid omdat het zeer deed. Ze gooide me er niet expres af! Ze schrok ergens van en toen maakte ze een zei sprong en ging er vandoor waardoor ik mijn balans kwijt was. Ik doe er wel wat aan want heb er een DA bij gehad, die zei dat het waarschijnlijk artrose is en als ik dat zeker wou weten moest ik foto's laten maken. Ik vind dat echt zonde voor mijn geld. ja en dan weet je dat ze artrose heeft en dan? wat schiet je er mee op.. helemaal niks. Ik heb momenteel geen baan meer daarom kan ik het op het moment niet betalen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:00

Tja, als je foto's laat maken weet je in elk geval meer over wat je wel en niet kan en mag doen om je paard geen extra pijn te bezorgen. Je weet ongeveer waar je aan toe bent en wat de prognose is. Wie weet zet jij hem nu stil voor artrose maar blijkt het iets heel kleins/ onschuldigs te zijn.

Een paard van 21 hoeft nog niet oud te zijn, die kan als ie gezond is nog heel wat jaartjes mee. Ik zou toch gewoon die foto's laten maken, al is het financieel niet grappig.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:07

Foto's en scan laten maken kost echt niet de hele wereld. Met 200/300 euro kom je al een heel eind. Ik vind het echt een verkeerde zuinigheid. Als je dat niet kan of wil betalen moet je geen paard nemen. Als het paard wel met pijn rondloopt is het ooksneu

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:10

Nou 200/300 vind ik wel heel prijzig. We hebben haar al 17 jaar moet je na gaan. Dan doe ik haar niet zo snel weg, dat kan ik echt niet! Hoop dat ik binnenkort weer een baan heb dan kan ik het misschien betalen