Paard is TÉ sterk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurfloran

Paard is TÉ sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 23:34

Hallo, ik weet niet of ik dit op het juiste forum plaats ik ben net nieuw.
Maar ik heb sinds kort een bijrijdpaard waar alleen ik bijna op rijd omdat de eigenaar bijna geen tijd heeft. Hij rijd niet elke dag en staat soms 3 dagen stil en ik ben net pas terug van vakantie. Het is een groot paard van 1.70 heeft Z1 dressuur gelopen, maar
Hij is echt té sterk, ik krijg hem lastig tot stilstand hij versnelt heel snel in de galop en wilt heel erg hard gaan draven wat ik zelf bijna niet kan bijhouden. Ik rij al met een slof omdat ik hem anders niet kan houden. En ik ben dus na een half uur al helemaal bekaf omdat hij heel erg trekt. Heeft iemand tips, oefeningen, grondwerk oefeningen etc. voor me?

cherrypower

Re: Paard is TÉ sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:38

voordat je er op gaat misschien longeren om hem wat meer moe te maken, als dat gaat i.v.m. het trekken.

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:44

cherrypower schreef:
voordat je er op gaat misschien longeren om hem wat meer moe te maken, als dat gaat i.v.m. het trekken.

Ik denk niet dat je het probleem hiermee oplost, alleen een tijdelijk iets. Ik zou eerst met grondwerk in ieder geval zorgen dat je leiderschap hebt.
Verder zou ik, als je dat nog niet doet, eerst hele lichte hulpen geven en dan steeds 'hardere' hulpen. bijvoorbeeld met halthouden: eerst je zit zwaarder maken, dan lichtjes teugels opnemen en dan achteruit zetten. Geef niet op!

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:49

Ik had dit zelfde met mijn pony, gewoon TE sterk. Hij had bij mij ook geen respect op de grond (ik weet niet hoe dit bij jou is) maar ik ben begonnen aan Parelli. Het heeft mij heel erg geholpen. Ik weet niet of het iets is voor jou maar het heeft mij en mijn pony geholpen om elkaar te respecteren en ik kan hem nu gewoon op lichaamstaal en los laten stoppen en zijn we vanaf daar (toen het op de grond lukte) verder gaan werken naar het rijden. Dit heeft ons gewoon ongelooflijk geholpen en ik kan nu gewoon hem houden en langzamer laten lopen met mn zit. Terwijl ik eerst hem niet eens langzamers kreeg aan de lijn :) Verder werk ik ook met opbouwende druk dat erg goed werkt! Ik hoop dat het jou en je paard misschien kan helpen.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 23:56

Ohja super! Longeren doe ik soms als hij bijv. Echt lang heeft stil gestaan. En ik vindt het eigenlijk ook banketstaaf om met een slof te rijden want die doet al het werk, ik werk heel erg aan overgangen inderdaad hem met zachte hulpen tot stilstand brengen en dan achterwaarts maar ook dat helpt niet. MÁÁR hij heeft inderdaad geen aandacht voor mij zodra ik naast hem loop, dan gaat hij gerust z'n eigen gangentje en loopt hij me gerust omver dus ik ga het morgen proberen aan de hand en dan laat ik het morgen horen of het is gelukt! Alvast bedankt voor de tips :)

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 23:57

Ohja jaa... Banketstaaf... Was eigenlijk **vervelend

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:02

Ik ga met femmelz mee. Grondwerk kan helpen, als hij aan de hand ook zo fel is.
Verder veel overgangen terug rijden, zodra hij begint te remmen. En dan mag je best in eerste instantie daar wat in overdrijven. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld: hard draven = remmen tot halthouden. Sta je stil? dan weer weg stappen/draven. Dat soort werk.
Als dat goed gaat kun je steeds een beetje minder overdrijven, tot je lekker kunt schakelen in je gangen.
En heel veel doorzetten... Succes!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:06

Wat doe je als hij hard gaat draven? De slof erbij pakken of het paard aan het werk zetten.
Ik zou hem continue aan het werk houden, hem geen ruimte geven om zelf dingen te gaan doen. Het niet alleen maar in overgangen zoeken, maar voltes, gebroken lijnen, afwenden.
De dagen dat hij stil staat, staat hij dan wel op de wei of niet.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:10

Ik weet niet op wat voor niveau je zelf bent. En misschien is het ook helemaal niet ter plaats hoor, dus ik bedoel het niet verkeerd. Maar paarden in het Z1 horen toch ook redelijk vlot en soepel te reageren? Kan het zijn dat je onbewust signalen afgeeft waar het paard op reageert en daardoor "oefeningen" uit gaat voeren, die het paard op die signalen geleerd heeft? Is maar een idee hoor...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:26

Klinkt mij meer als een probleem door laterale scheefheid. Lees deze site even door, daar staan ook genoeg oefeningen die je kan doen om het probleem (langzaamaan) te verhelpen:
http://www.klassiekpaardrijden.nl/

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:08

Wanneer je hulpen als mechanisch beschouwt dan krijg je dit soort van problemen, hulpen zijn bovenal signalen.
Een paard moet ze begrijpen en willen opvolgen.
Hier ligt dus je probleem.

Dat los je niet op met een slofteugel, maar met intelligentie.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:11

De slof is helemaal een verkeerd hulpmiddel in dit geval. Bij verkeerd gebruik gaat het paard erin hangen en wordt alleen maar sterker. Dat is dus geen oplossing, integendeel.
Probeer vanaf het begin hele korte overgangen te rijden, dus voordat het paard vaart maakt alweer een overgang terug. Zo ben je het versnellen voor. Ook raad ik je aan les te nemen, want dit lost zich natuurlijk niet vanzelf op.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:17

ik weet niet wat voor bit het aar draag maar wij konden vroeger onze hafliner ook niet houden en zelfs men vader niet dus toen hebben we een stang bit gekocht en toen was is veel weter te houden

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:25

Iets om over na te denken.

"The horse is very sensitive. He can feel a fly land on him. I know you all know this, because you put fly spray on your horses. He can feel a fly hand on him, yet you're tugging on him, pulling on him like he weighs a million pounds. You're not working with what nature gave you; You're destroying what nature gave you."

Kort gezegd, met zwaardere bitten, meer hulpteugels, meer sporen, meer druk etc los je niks op.
Je moet je paard terug gevoelig krijgen.
Spijtig genoeg zijn er ook maar heel weinig lesgevers die je hiermee kunnen helpen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:37

Kirrr schreef:
Iets om over na te denken.

"The horse is very sensitive. He can feel a fly land on him. I know you all know this, because you put fly spray on your horses. He can feel a fly hand on him, yet you're tugging on him, pulling on him like he weighs a million pounds. You're not working with what nature gave you; You're destroying what nature gave you."

Kort gezegd, met zwaardere bitten, meer hulpteugels, meer sporen, meer druk etc los je niks op.
Je moet je paard terug gevoelig krijgen.
Spijtig genoeg zijn er ook maar heel weinig lesgevers die je hiermee kunnen helpen.

Inderdaad.

Ik zou sowieso die slof eraf gooien. Toen ik mijn paard liet doorrijden en we de eerste keren naar het bos gingen, moest ze een slof om. Was ik het niet helemaal mee eens, maarja mijn begeleider zou het wel weten toch... Ze was echter extreem druk en probeerde onder de slof uit te komen door met de kin op de borst te dribbelen, niet bepaald wat ik wilde. Ik besloot toen zelf maar eens zonder slof te proberen, wat super ging. Ze was gewoon opgesloten met die slof, kon niet eens haar hoofd in een natuurlijke houding houden. Ik merk dat mijn paard heel gevoelig reageert en ik het zo simpel mogelijk moet houden, maar juist die gevoeligheid is heel goed mee te werken!

In combinatie met wat meer grondwerk (en les?) zal je een eind komen :)

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:13

Ik denk niet dat het paard echt "te sterk" is, zal heus wel iets mee te maken hebben.
Maar je hebt gewoon geen controle. Maar ik denk dat je controle moet opbouwen.
Hij wil hard? Jij gaat zacht. Hij gaat draven, jij gaat stappen, hij haat galoperen hij moet stil staan.
Als hij dat netjes doet beloon je hem door hard te laten gaan(wel gecontroleerd).
Ik had eerst het zelfde met m'n paard in het weiland.
Nu na een paar weken oefenen met dit en ze doet super braaf.
Eerst moest ik d'r helemaal terug zetten naar stap en nu kan ik haar iets terug nemen en snapt ze dat ze te ver gaat.

Oefenen oefenen oefenen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:18

Is er ook een instructeur in dit verhaal? Ik zou met goede begeleiding aan de gang gaan en niet verder zelf gaan prutsen, zoals iemand zegt, misschien geef je wel de verkeerde hulpen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:23

Eerst moet de hulp begrepen zijn.

Daarna moet het paard willen gehoorzamen.

En dat doet het pas wanneer het respect én vertrouwen heeft.
Dat is het grote werk voor alle ruiters, het ontwikkelen van een onvoorwaardelijk respect én vertrouwen, pas dan kun je beginnen te rijden.

Mijn paard is ook hééél sterk, gelukkig, maar hij houdt halt op hmm...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:27

Wat zegt de eigenaar er van?
Kan het zijn dat jij niet de juiste zithulpen geeft?
Ik kan mijzelf als 15 jarige nog goed herinneren. Mocht op een ZZ paard rijden maar die ging bij mij als een raket door de bak. Bij de eigenaar liep hij bij wijze van spreke met boogjes is de teugel. Tot ik eindelijk de zithulpen echt voelde. Ineens kon ik dat paard op een maisveld zonder ophouding vanuit galop stilzetten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:47

De magische zithulpen.
Hoe doet de koetsier op de bok het dan?

Wanneer een paard respect en vertrouwen heeft ontwikkeld zal het gemakkelijk verband leggen tussen verschillende gelijkbedoelde hulpen.
De zit komt later.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:50

Je geeft aan dat het paard Z1 geklasseerd is geweest. Zo'n dier word puur op zithulpen gereden, en behoeft nauwelijks tot geen teugelhulpen. Je moet hem dus leren 'terug' te rijden op enkel en alleen je zit.

Slof eraf, zitten en geniet ;)

Mijn pensionado (ZZ-Z) laat zich zelfs door mijn 6 jarige zoon op zithulpen rijden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:53

Simpelman schreef:
De magische zithulpen.
Hoe doet de koetsier op de bok het dan?

Waarom hebben de meeste menners een stangbit?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:54

Simpelman, een paard voor de wagen is op andere hulpen ingesteld (waaronder stemhulpen) dan een paard onder het zadel. Daarbij zijn zithulpen wel van belang. Met een kleine kanteling van je bekken kan je vaak meer bereiken dan met een grote snok aan de teugels bij wijze van spreken.

Ben het verder absoluut met je eens dat respect/vertrouwen/begrip van belang is. Dat een paard een hulp moet snappen en opvolgen enz. Maar zie naast je opmerkingen daarover geen tips voor de TS hoe dit te bereiken.

TS, heb je les?
Zo te lezen is je paard op een niveau waar jij nog niet bent. Dat kan zorgen voor verstoorde communicatie, jij bedoelt iets en het paard reageert anders, daardoor wordt het hectisch of rommelig en gaat het als maar harder en lastiger.
Stil zitten en 'niets' doen als ruiter is een kunst. Dat leer je niet zomaar, daarvoor heb je les nodig, goed les gericht op het opleiden van jou op dit paard.

Kan de eigenaresse hier niet wat in betekenen? Al vind ik een slofteugel er aan (neem aan dat zij dit heeft aangeraden) geen goed begin en zou ik zelf gaan kijken naar iemand die de communicatie op gang kan brengen en je rustig en duidelijk kan leren rijden met dit paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:57

Simpelman, dit paard heeft al een opleiding gehad.
Dan kent het bepaalde hulpen.
Als ts die niet geeft snapt het paard het niet. Kan je dat paard niet kwalijk nemen. Een koetspaard heeft nou eenmaal een andere opleiding gehad dan een dressuurpaard.
Mijn paard kent ook alleen nederlandse stemhulpen, kan dan een fransman toch verrekte weinig mee.

Heb een tijdje een doodbrave trage tuiger gehad, liever lui dan moe. Maar 1 van de potentiele kopers kreeg het voor elkaar dat door spanning in haar zit dat paard binnen 5 minuten begon te rennen.

Slofteugel en trekken is in iedergeval geen goed idee.

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:58

Ik heb hetzelfde gehad met mijn oersterke kruising fjord pony, nu is dat probleem helemaal verholpen, ik heb les genomen, en geleerd hoe je het best kan zitten etc.
Probeer heel diep in je zadel te zitten ( de bekken naar voren schuiven en zitten!) en veel overgangen stap/draf te rijden. En neem les!