verzekering van een verzorg paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lianne304

verzekering van een verzorg paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:29

ik weet niet of het hier zo goed staat want ik snap niet zo veel van het forum

ik heb nu al een tijdje 2 supper leuke en lieve verzorg haflingers <3 waar ik alles mee mag doen als het maar op hun erf is.

nu heb ik dus aan de eigenaren gevraagt of ik er ook buitenritten mee mocht rijden en als antwoord kreeg ik, nee -O- , want de paarden zijn niet verzekerd en als er wat gebeurt zijn wij aansprakelijk, maar als ze verzekerd worden dan mag het wel.

dit snapte ik wel en heb toch nog 2 jaar door gereden en zo op hun erf maar nu kriebelt het me wel weer om buiten te gaan rijden want ik mis het ontzetten. :9

maar nu vraag ik me af hoe dat in zijn werk gaat.

hoe duur is het?
wat valt er alemaal onder?
warneer is het mijn schuld en warneer dat van het paard?
en bij wie hoor de verzkering dan te liggen?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen :D

Peelie

Re: verzekering van een verzorg paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:32

Ik denk eerder dat jij er voor verzekerd moet zijn? Ik vind het vreemd dat de eigenaar zegt dat jij de verzekering moet regelen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:33

De eigenaar moet een WA verzekering hebben. Die verzekering zou ik niet zelf gaan regelen, moet de eigenaar doen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:36

Mijn paard valt onder mijn WA verzekering. Als zij haar kont op een motorkap drukt, ookal rijdt iemand anders er mee, dan moet ik dat regelen met mijn WA verzekering.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:40

volgens mij zit dat nogal lastig in elkaar. toen ik nog verzorg haflingers had zei de eigenaar altijd, kim het is niet erg als je een ongelukje krijgt of je pony iets kapot maakt, als je maar zegt dat het jou paard is. en dat had te maken met de verzekering als ik dan zei dat het mijn paard was dan voel het onder me eigen WA verzekering

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:48

Het is zowiso handig als jij als bijrijder Wa verzekerd bent. Als je dan onbedoeld iets stuk maakt samen met het dier kf het dier zelf "stuk" maakt dan is dat verzekerd.

Maar een dierenverzekering laten afsluiten om buiten te kunnen rijden (door de bijrijder notabene) vind ik heel erg vreemd.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:51

koetjeboe schreef:
volgens mij zit dat nogal lastig in elkaar. toen ik nog verzorg haflingers had zei de eigenaar altijd, kim het is niet erg als je een ongelukje krijgt of je pony iets kapot maakt, als je maar zegt dat het jou paard is. en dat had te maken met de verzekering als ik dan zei dat het mijn paard was dan voel het onder me eigen WA verzekering

ja dat idee hadden wij eerst ook maar de mensen willen het lieft alles goed verzekern en zo en willen nooit liegn enzo :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:52

Eigenaar heeft in zoverre gelijk dat hij/zij aansprakelijk is als het dier schade veroorzaakt, ongeacht wie er op rijdt. Helaas kan jij je niet verzekeren voor de schade die veroorzaakt wordt door een paard dat niet van jou is. Ik vrees dus dat dit niet te regelen is.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:53

Peelie schreef:
Het is zowiso handig als jij als bijrijder Wa verzekerd bent. Als je dan onbedoeld iets stuk maakt samen met het dier kf het dier zelf "stuk" maakt dan is dat verzekerd.

Maar een dierenverzekering laten afsluiten om buiten te kunnen rijden (door de bijrijder notabene) vind ik heel erg vreemd.

ze hadden wel zoiets gezegd dat ze wel mee zouden betalen maar ik vraag me ook af hoe duur dat dan is aangezien ik niet echt veel voor een verzorg paard wil betalen want al het rij matriaal is ook van mij zelf.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:55

ja maar het was dan zo, als ik met een paard wat niet van me zelf was iets kapot maakte dan kon je dat op zijn WA verzekering verhalen. daar hebben de meeste baasjes niet zo veel zin in. dus als je gewoon zegt in dat soort gevallen het is mijn paard, dan is het jou WA verzekering waar je aanspraak op maakte. zo was dat ook voor de buitenritten. en de meeste mensen zijn wel WA verzekerd dat zullen je ouders vast wel hebben gedaan.

Zou het gewoon een keer goed na vragen bij je verzekering hoe dat precies zit.

Verder kan je het paard zelf niet verzekeren voor dit soort dingen zo ver ik weet, de ruiter is verzekerd maar het paard niet

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:57

troi schreef:
Eigenaar heeft in zoverre gelijk dat hij/zij aansprakelijk is als het dier schade veroorzaakt, ongeacht wie er op rijdt. Helaas kan jij je niet verzekeren voor de schade die veroorzaakt wordt door een paard dat niet van jou is. Ik vrees dus dat dit niet te regelen is.

volgens mij is dat idd niet te verzekeren, dus met de eigenaar om tafel en zien dan je het met je WA verzekering kan regelen. een evt verz. kan toch nooit bewijzen dat het niet jou paard is

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:01

koetjeboe schreef:
ja maar het was dan zo, als ik met een paard wat niet van me zelf was iets kapot maakte dan kon je dat op zijn WA verzekering verhalen. daar hebben de meeste baasjes niet zo veel zin in. dus als je gewoon zegt in dat soort gevallen het is mijn paard, dan is het jou WA verzekering waar je aanspraak op maakte. zo was dat ook voor de buitenritten. en de meeste mensen zijn wel WA verzekerd dat zullen je ouders vast wel hebben gedaan.

Zou het gewoon een keer goed na vragen bij je verzekering hoe dat precies zit.

Verder kan je het paard zelf niet verzekeren voor dit soort dingen zo ver ik weet, de ruiter is verzekerd maar het paard niet

oke super bedankt
nu vraag ik me toch nig 1 ding af

wat nou als er iets met het paardgebeurt bv. hij springt de weg op of ik heb niet goed gekeken en we worden ondergereden door een auto als ik en het paard dan gewond zijn zit dat dan ook in de WA verzekering?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:02

Cassidy schreef:
De eigenaar moet een WA verzekering hebben. Die verzekering zou ik niet zelf gaan regelen, moet de eigenaar doen.

AVP ;) en dat hoeft overigens niet want het is niet wettelijk verplicht. Wel verrekte handig om te hebben uiteraard.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:13

dus als ik het goed begrijp hoeft de eigenaar allen een AVP verzekering te hebben en dan kan ik met de pony's op buiten ritten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:16

lianne304 schreef:
oke super bedankt
nu vraag ik me toch nig 1 ding af

wat nou als er iets met het paardgebeurt bv. hij springt de weg op of ik heb niet goed gekeken en we worden ondergereden door een auto als ik en het paard dan gewond zijn zit dat dan ook in de WA verzekering?

Verzekeraars gaan dan uitzoeken wie de schuldige is, het paard (als die het helemaal uit zichzelf deed), jij of de auto. Als je minderjarig bent krijg je volgens mij bijna nooit de schuld trouwens. Daarvan gaat dan afhangen wie de schade betaald. In het geval van het paard is dan diens eigenaar degene die moet gaan betalen. Medische kosten worden trouwens altijd gedekt door de ziektenkostenverzekeraar. Behalve als het gaat om het paard, dat word door de verzekeraar gezien als een 'ding' dus daarvan liggen eventuele ziektenkosten vergoedingen anders. Details daarvan weet ik niet overigens.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:27

lianne304 schreef:
dus als ik het goed begrijp hoeft de eigenaar allen een AVP verzekering te hebben en dan kan ik met de pony's op buiten ritten?

De eigenaar van een paard is aansprakelijk voor de schade die het paard maakt (geldt ook voor honden en katten bijv). Als jij niet de eigenaar bent, kan jij je niet verzekeren tegen schade veroorzaakt door het paard.

Als de eigenaar een AVP heeft, kan schade die het paard maakt op die AVP geclaimd worden.

Het kan natuurlijk dat de eigenaar dit liever niet wil, ivm een eigen risico of een soort van no claim regeling (hogere premie als je schade claimt). Is dit het geval, dan houdt het op. Jij kan niet iets verzekeren waar je de eigenaar niet van bent.

Ik werk trouwens in de verzekeringen en krijg deze vraag geregeld :D .

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:36

Tango1979 schreef:
lianne304 schreef:

De eigenaar van een paard is aansprakelijk voor de schade die het paard maakt (geldt ook voor honden en katten bijv). Als jij niet de eigenaar bent, kan jij je niet verzekeren tegen schade veroorzaakt door het paard.

Als de eigenaar een AVP heeft, kan schade die het paard maakt op die AVP geclaimd worden.

Het kan natuurlijk dat de eigenaar dit liever niet wil, ivm een eigen risico of een soort van no claim regeling (hogere premie als je schade claimt). Is dit het geval, dan houdt het op. Jij kan niet iets verzekeren waar je de eigenaar niet van bent.

Ik werk trouwens in de verzekeringen en krijg deze vraag geregeld :D .

hi, en als het paard mij er af bokt en ik val en breek men arm word dat dan ook geclaimd op de avp verzekering van de eigenaar?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:54

Ja en nee; gebroken arm betaald jouw zorgverzekering maar als jij daardoor bv moet revalideren dan betaald de AVP van de eigenaar.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 21:02

oke super bedankt

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:15

vuurneon schreef:
Ja en nee; gebroken arm betaald jouw zorgverzekering maar als jij daardoor bv moet revalideren dan betaald de AVP van de eigenaar.

Volgens mij is dit niet (helemaal) waar...... ik heb dit aan de stok gehad..... de ziektekosten verzekering van mijn volwassen (29 jaar en 20 jaar rij ervaring+ eigen paarden gehad) bijrijdster wilde alles verhalen op mijn verzekering. Ziekenwagen + eerste hulp + röntgen foto's.

Mijn W.A. verzekering heeft het verder geregeld. Heb er niets meer van gehoord was in 2010, dus zal wel geregeld zijn. Dus dit kan verschillen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:21

manumol schreef:
vuurneon schreef:

Volgens mij is dit niet (helemaal) waar...... ik heb dit aan de stok gehad..... de ziektekosten verzekering van mijn volwassen (29 jaar en 20 jaar rij ervaring+ eigen paarden gehad) bijrijdster wilde alles verhalen op mijn verzekering. Ziekenwagen + eerste hulp + röntgen foto's.

Mijn W.A. verzekering heeft het verder geregeld. Heb er niets meer van gehoord was in 2010, dus zal wel geregeld zijn. Dus dit kan verschillen.

Kan inderdaad, ligt er maar net aan. Mijn verzekering heeft voor mijn bijrijder 'alleen' het half jaar aan revalidatiekosten betaald. Maar moet ik ook zeggen dat ze zelf pas na een bezoek aan de dokter naar het ziekenhuis is gegaan. Maar klopt, er kan veel op verhaald worden; van kapotte kleding tot de revalidatie. Merk je zelf gelukkig niets van :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:48

Maar terug naar de kernvraag: kun je eigenlijk een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten voor iets waar je niet aansprakelijk voor bent?

Die eigenaar kan l*llen tot ie een ons weegt, als er iets gebeurt is HIJ in eerste instantie verantwoordelijk en zal, naar mijn idee, de eerste claim bij zijn verzekering terecht komen. Daarna komt pas het proces op gang waarbij gekeken wordt of wellicht, delen van, de claim verhaalbaar zijn op een andere verzekering.

Punt zou dan kunnen zijn of de AVP van TS (haar ouders?) dat eventueel op haar verhaalbare deel wil dekken. Dat is toch een iets ander uitgangspunt als waar de eigenaar van de paarden mee komt.

LDRD???????

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:36

Als de bijrijder de eigenaar betaald voor het rijden, verandert de zaak dan wat betreft verzekeringen? En zo ja, hoe kun je de verzekering dan goed regelen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:39

bruja schreef:
Als de bijrijder de eigenaar betaald voor het rijden, verandert de zaak dan wat betreft verzekeringen? En zo ja, hoe kun je de verzekering dan goed regelen?

Nee, verandert niets. Als eigenaar ben je altijd aansprakelijk voor het gedrag van je dier en de gevolgen ervan. Of het nou je hond is die iemand bijt of de bijrijder die van het paard valt en haar been breekt.

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:46

Ziet de verzekeraar het dan niet als zakelijk ipv prive wa?