gewoon gaan of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

gewoon gaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 01:05

Heey,

Ik zit met een probleempje. Ik weet niet precies wanneer het zover is dat ikbuiten kan gaan rijden met mn fjord. Hij is sinds januari/februari onder het zadel. Niet erg actief wegens school, maar de basis zit er goed in. (Galop doe ik nog niet) nu word hij gereden met bit, maar soms ook zonder. Met wandelen loop ik echter wel met hengstenketting dat hij als hij bang is de neigig heeft zn nek erin te zetten, met een rukje is hij dan weer kalm.
ik heb alleen nog maar buiten erop gezeten van de wei naar stal langs de weg. Is denk 5 minuten. Zowel bitloos als met bit en ook zonder zadel. Wel iemand er naast.
wanneer weet ik nou of het veilig is om buiten te rijden? Moet ik het gewoon proberen en zoja met bit of bitloos iemand ernaast? Of gewoon een andere ruiter mee?

Graag vriendelijk houden, maar ik wil graag advies :)

Ariannee

Re: gewoon gaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:10

Zou je hem niet eerst meer verkeersmak maken? En iets meet doorrijden ? Hij is pas 5 a6 maanden onder het zadel is nog niet heel erg lang! Mijn mening ik zou hem eerst meer door rijden en dan verkeersmak maken en dan lekker buiten rijden!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 01:13

ariannexrich schreef:
Zou je hem niet eerst meer verkeersmak maken? En iets meet doorrijden ? Hij is pas 5 a6 maanden onder het zadel is nog niet heel erg lang! Mijn mening ik zou hem eerst meer door rijden en dan verkeersmak maken en dan lekker buiten rijden!

Verkeersmak is hij al wel, maar hij wil nog wel eens opeens schrikken van iets waar hij normaal niet van opkijkt. Ik zou juist graag buitenrijden voor afwisseling. Ik heb namelijk wel les met hem en ik merk toch dat hij dat vaak wel moeilijk vind. Vooral indraaien. Maar goed ik hoor graag meerdere ervaringen :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:15

Ik zou zorgen dat iemand meegaat, vooral de eerste keren. Met de fiets, maar beter met een ander -bomproof- paard. Ik weet niet wat je doel is, als je uiteindelijk bitloos wilt rijden kan je misschien het bitloze hoofdstel(handiger is om dat met een touwhalster te doen) met teugels onder het bithoofdstel met teugels te doen. Dan kan je sturen met het bitloos hoofdstel, maar als hij wegschiet of niet reageert heb je voor de duidelijkheid nog het bit.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 01:17

Cyella schreef:
Ik zou zorgen dat iemand meegaat, vooral de eerste keren. Met de fiets, maar beter met een ander -bomproof- paard. Ik weet niet wat je doel is, als je uiteindelijk bitloos wilt rijden kan je misschien het bitloze hoofdstel(handiger is om dat met een touwhalster te doen) met teugels onder het bithoofdstel met teugels te doen. Dan kan je sturen met het bitloos hoofdstel, maar als hij wegschiet of niet reageert heb je voor de duidelijkheid nog het bit.

Er is wel een stalgenootje die meekan gaan gelukkig. Die wou eventueel een leadrope aan zn halster/hoofdstel doen om hem te corrigeren, is dit handig of juist niet?

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:18

Je zegt zelf al dat die kan schrikken van dingen waarvan die normaal niet van schrikt paarden schrikken ook vaak van zakjes en andere dingen waar ze normaal niet van schrikken mijn vorige verzorgpony schrok altijd vaj onzichtbare tuinkabauters, en sprong die opzij, van wat voor dingen schrikt die als ik mag vragen?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:19

Dat zou ik zelf niet doen, als hij weg wilt door schrik oid komt hij toch weg. Dan kan ze hem toch niet houden. Denk dat het eerder gevaar kan opleveren als hij er bijvoorbeeld op stapt en vervolgens in paniek raakt. Hij kent de basis zo te horen goed genoeg, hou het gewoon kort. Als je merkt dat hij het niet trekt kan je altijd afstappen ;)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 01:25

@arianne: hij loopt dagelijks langs een drukke weg en vindt dat prima, maar als hij nijdig is (is net een PMS vrouw :') ) dan schrikt hij van het geluid van motors e.d. in het verleden is hij weleens echt weggerend en wachtte hij daarna rustig op t gras of bij de wei, dat heeft hij nu totaal niet meer gehad alleen dat ie wat scheef loopt of sneller. Heb snel het idee dat als je erop zit je weinig te zeggen heb, maar dat is meer psychologish van mijn kant.

@cyella: gelukkig is hij niet zo hoog dus eraf springen lukt goed. Heb dat 1x eerder moeten doen toen hij per se naar zn buurman in de wei wilde om te spelen (bokjes draaiene enzo. Toen sprong ik er gelukkig zo af)

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:31

Ow haha dat soort geluiden die ze heel vaak horen en dan ineens zijn ze er bang voor herkenbaar haha :+ maar opzich zou je dan wel kunnen en neem dan iemand mee voor de veligheid !

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 01:33

Het ligt waarachijnlijk meer aan mijzelf dan aan Gamble. Heb nare ervaringen gehad met paarden die niet meer stopte. (Gelukkig nooit gewond geraakt) dus vandaar dat ik extra uitkijk. Maar met iemand erbij en kort beginnen moet het denk wel prima gaan.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:38

Ja indd, laat maar weten als je gaat ben dan ook wel benieuwd hoe het is gegaan!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 03:49

Als jij jezelf onzeker voelt moet je het niet doen, elk paard heeft een zekere ruiter nodig maar een jong paard heeft die begeleiding zeker nodig!
Is het niet mogelijk dat iemand eerst nog met je meeloopt die hem dan ook nog vast heeft? En eventueel losse stukjes uitbouwen als het goed gaat?
Ander paard die rustig is kan altijd fijn zijn voor wat extra vertrouwen zeker als jezelf wat onzeker bent.

Moet je (lang) door verkeer als je naar buiten gaat?
Ik vind het op zich nooit te vroeg, mijn ruin is de 5de keer met iemand erop naar buiten gegaan. Eerste keer heb ik een rondje meegelopen, tweede keer met een andere paard en erna ook alleen. Paard was wel al verkeersmak en had al heel wat uren met hem gewandeld. Rondje wat hij naar buiten ging was door het veld en kwam in principe geen verkeer tegen. Degene die hem meenam was een vriendin van mij die hem samen met mij beleerd had vanaf veulen en waar hij dus ook vertrouwen in had.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 06:43

Waar zit je? Kun je meteen een bos in of een zandweg op? Toen wij de fjordjes zijn gaan doorrijden is dat allemaal buiten gebeurt. We zaten meteen bij een heel rustige landweg en van daaruit konden we het bos in. Ga nooit alleen, zeker de eerste keren een betrouwbaar paard mee nemen die rustig en boomproof is. En zorg dat je stuur en rem is geïnstaleerd ;) Voor een paard is het vele malen makkelijker om hun evenwicht buiten te vinden dan in een bak met constant een bocht erin.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:01

Ik zou eerst eens met die galop beginnen. Zorgen dat hij dat ook snapt en je daar een rem hebt. Mocht hij er vandoor gaan dan is het dan iig niet nieuw meer.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:05

Rustig paard mee en gaan. Ik leer juist de paarden de galop buiten aan, op een lang recht stuk is dat stukken makkelijker dan in de bak.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 07:26

In galop is hij er weleens vandoor gegaan en dan stopt hij vanzelf na een paar meter, maar hij hij heeft in galop amper balans met iemand erop dus om dat in de bak te doen met bochten enzo lijkt met persoonlijk voor nu niet prettig.

helaas zit ik langs autowegen en snelwegen. Ik kan eventueel duin in maar dat is ook gauw alweer een kwartier erheen lopen gok ik. Ook langs de weg. Wel is er een extra weg langs de snelweg met daarnaast de snelweg maar er zit wel eens tuk gras en sloot tussen. Dat is een lang recht stuk met in principe weinig verkeer en wen grote berm.

De zekerheid gaat me in de bak prima af ook als hij gaat etteren of drammen. Met wandelen ook gelukkig ,maar als hij buiten erop zit en gaat versnellen wordt ik wel wat zenuwachtiger. Gelukkig als de juiste persoon erbij is kan ik me dan snel herpakken. Als mn moeder erbij is raak ik sneller in de stress omdat die pusht terwijl ik de tijd wil nemen.

Er zijn wel zat mensen die meekunnen naar buiten, maar leer je dan je paard niet snel aan om achter een ander aan te lopen waardoor hij niet meer alleen durft? Of valt dat in de praktijk wel mee?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:30

Nee hoor, de eerste paar keer achter iemand aan, daarna wat zelfverzekerder maken en stukjes voorop.

Sowieso zijn ze minimaal de eerste 2 ritten overdondert.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:39

Persoonlijk zou ik eerst de galop beter bevestigd krijgen voordat je grotere stukken naar buiten gaat.
Ik vind balans buiten namelijk heel belangrijk; schrikt je paard en gaat hij er vandoor, dan zal hij in ieder geval op zijn benen blijven staan en niet over de kop slaan of dat soort kapriolen omdat hij nog een stuk balans mist met jou erop.

Haalt niet weg dat je al best kleine stukjes buiten kunt gaan stappen, bijvoorbeeld als uitstappen even een stukje langs de weg op en neer. En dan de volgende keer iets verder.
Iemand meenemen met een bomproof paard is al genoemd, lijkt me de eerste keren erg handig :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:43

Maar ts, niks moet. Je kunt erop gaan zitten, en als het niet goed voelt er weer even naast gaan lopen. En zo breid je het uit. Sommige mensen denken dat afstappen met winnen of verliezen te maken heeft, maar dat is kul. Als jij je op de grond beter voelt, is dat ook beter voor je paard. :)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 08:20

De reacties stellen me al meer gerust :) Morgen ga ik misschien een stukje naar buiten na t rijden. Dus ben benieuwd.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:50

amyyy55 schreef:
ariannexrich schreef:

Verkeersmak is hij al wel, maar hij wil nog wel eens opeens schrikken van iets waar hij normaal niet van opkijkt. Ik zou juist graag buitenrijden voor afwisseling. Ik heb namelijk wel les met hem en ik merk toch dat hij dat vaak wel moeilijk vind. Vooral indraaien. Maar goed ik hoor graag meerdere ervaringen :)

En dan ga jij zonder zadel naar buiten toe?

Ik zou zo wie zo met een ander paard (of paarden) gaan rijden de eerste keren.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 12:53

Ja ben zonder zadel geweest met iemand die hem vasthield.
zonder zadels is mn balans even goed als met. Al dan niet beter.
Was een bekend stukje richting de wei.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:57

Eerste keren altijd ervaren ander paard mee met een betrouwbare ruiter erop. Je moet op de andere persoon kunnen bouwen.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:58

de vijfde keer dat ik op mijn pony zat, deed ik al een buitenrit. Als jij zeker bent van jezelf moet dat lukken. Wel best samen met iemand anders die op een verkeersmak paard zit, en extra persoon op de fiets/te voet

Brittxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:39

Zoals al hier al aangegeven is zou ik inderdaad ervoor kiezen om de eerste keer samen met een ervaren paard te gaan. :)