doorrijden vooraan ... tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WildThing

doorrijden vooraan ... tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 09:31

Ik weet dat er ondertussen al heel wat topics zijn over het doorrijdprobleem van dames maar de meeste gaan over je bips. Bij mij zit het probleem jammer genoeg vooraan gesitueerd... Ik las dat de de seatsaver van action heel positieve commentaar heeft voor het doorrijden op de billen maar werkt deze ook voor vooraan?
Ik ben namelijk erg tenger gebouwd, heb een dressuurzadel met een diepe zit en hoog opgooiend paard waarin je bijna niet anders kan dan op je doos zitten (tenzij je gaat liggen op je paard ;)) ... Als je dan nog is niet mooi anatomisch gebouwd bent en de buitenste 'je weet wel' niet groot genoeg zijn vergeleken met de binnenste (sorry voor de details :') ) zit je echt letterlijk op je edele delen en met warm weer is het nog erger. Het zadel ligt goed op het paard (ze duwt het tijdens het rijden lichtjes naar rechts maar er wordt heel hard gewerkt aan de rechtgerichtheid van het paard , het zadel zelf ligt echt goed) en een ander zadel is geen optie qua financiele kwestie . Een bontje heb ik ook al geprobeerd maar hielp niet afdoende.. Ik gebruik broeken met kunstlederen zit van Pikeur omdat die mij het beste zitten en een fietsonderbroek met gel in combinatie met een lange naadloze onderboek. Ik stel de vraag omdat het de laatste tijd echt verergerd is en er buiten het warme weer niets veranderd is...

graag hoor ik van je of het de moeite waard is om voor dit probleem een dure gel seatsaver aan te schaffen want een lamswollen bontje helpt niet echt ..

huisarts en gynaecoloog konden me niet helpen , het licht aan mijn lichaamsbouw zoals hierboven beschreven :')

Bedankt alvast!

Groetjes

Ilona

Anoniem

Re: doorrijden vooraan ... tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:39

Ik weet wel dat ik het vroeger ook had. Ik heb vaak huilend onder de douche gestaan omdat het helemaal kapot was. Ik was toen nog een manege ruiter en als ik dan op een bepaald paard moest was het echt drama..

Na verloop van tijd is het overgegaan en heb ik er nooit last van gehad.

Mijn vriend is wielrenner en heeft een speciaal spulletje waar zowel hij als ik het down under mee insmeren, Dit legt een beschermend laagje. Ik zal vanmiddag voor je kijken hoe het heet :j Dat spulletje heeft ook een "repair"creme. Ik vind het echt als een trein werken :j

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:40

ik heb hetzelfde probleem als jou. Is ind vervelend.
Helaas ook door mn bouw en het krijgen van 3 kids.

Wat bij mij wel helpt is dat ik me voor het rijden op die plek insmeer met vaseline of uiercréme.

Heb vooral last bij warm weer.

Succes dr mee. Ik hoop echter nog op meer tips dus volg dit ook even.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:55

Heb je er ook met langer fietsen last van? Zoja, wordt het minder als je meer rechtop (op je stuitje) gaat zitten?

Zoniet, vrees ik toch dat het aan je houding in het zadel ligt en dat je zadel de grootste oorzaak is. Ofwel is de "kuip" te klein waardoor je tegen de voorkant gedrukt wordt door de hoge achterkant of je zadel ligt te ver voorover zodat je niet meer genoeg op je zitbeenknobbels zit. Soms komt het voor dat een zadel goed ligt voor het paard maar niet voor de ruiter.... Ik kom het iig heel vaak tegen bij dames en bijna altijd is het op te lossen door de zit vd amazone te veranderen...
Dingen tussen je schaambot en het zadel lossen weinig op, de druk blijft aanwezig. Een gewichtsverplaatsing van schaambot naar zitbeenknobbels is vaak veel effectiever maar de vraag blijft wat de oorzaak dan is.

Qua smeersels ken ik niets dat echt helpt, wel helpen ouderwetse katoenen onderbroeken beter dan slipjes met nylon of andere synthetische materialen die vaak schuren wanneer ze vochtig worden.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 10:43

Het wordt inderdaad minder als ik meer rechtop ga zitten op mijn stuitje ... Maar dan nog schuurt het nog steeds. Ik vraag me af wat de oplossing hiervoor is want op deze manier lukt het niet meer en of een ander zadel eventueel uitkomst zou bieden...

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:47

Al eens broeken zonder leer geprobeerd zodat je weer kan schuiven in het zadel?

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 10:58

Nee eerlijk gezegd niet, ik heb in stap en met lichtrijden geen last , enkel bij doorzitten en galopperen , dus als de hele boel er lekker tegen gedrukt wordt zeg maar bij doorzitten en bij galopperen op het laatste stukje van de schuifbeweging van achter naar over op de boog eigenlijk ... klintk allemaal zo vreemd :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:04

Er loopt een topic over zadels op dit moment. Gat over zadels die voor de vrouw zijn. Even zoeken en je hebt hem zo.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:05

Ik heb geen ervaring, maar volgens mij op zolder nog wel zo'n gel ding liggen. Je mag m wel hebben voor een klein bedrag?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:28

Er is een oplossing maar die kost handenvol geld.... Er kan een stukje uit de bovenkant van het zadel gehaald worden op de plek waar het schuurt. Die "bobbel" is hol onder het leer dus er is in theorie ruimte om een aangepaste vorm te maken. Dit heeft veel nadelen: het kost veel, vaak moet je eerst een maatzadel kopen waarvan de zitting verandert wordt, als het niet meer past heb je een probleem en het zadel is niet verkoopbaar.... Ik heb een dergelijke zadel gezien maar vind geen foto's online..

Maar zoals ik al zei, vaak ligt het aan het zadel en kan een ander zadel al een oplossing bieden. In dit geval denk ik dat je met een vlakkere zit al een heel end kunt komen, zeker omdat het minder wordt als je meer achterover zit

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 08:41

Nou ik heb gisteren even een ander zadel geprobeerd met lagere maar kussens op de bladen , daarin zat ik al veel meer op mijn billen maar kreeg ik weer schuurplekken net iets meer naar achter toe :( en aan mijn knie , maar van het eerdere probleem hieroven was weinig sprake dus ik vermoed dat het inderdaad heel erg veel te maken heeft met het zadel ... Vanavond nog een zadel proberen ...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:00

Ik denk ook zadel, tijdje terug ee gehad waarbij ik ook echt naadloos ondergoed moest, maar echt elke keer pijnlijke schrale m*ts. Terwijl voorheen nog nooit last van had gehad. Nu met ander zadel geen vuiltje aan de lucht. ou inderdaad wat zadels gaan testen,

Man_Li

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:15

Deels zadelprobleem - sommige zadels zijn voor harder en hoger (ik word bijvoorbeeld bijkans onvruchtbaar van een Stübben zadel..) - deels zit, en deels de leren stukken.

Ik heb ook Pikeur met lederen zit en hoewel ik daarmee stiller zit, heb ik ook meer last van het 'schuren'. Als je een fijn zittend en ook voor jezelf goed passend zadel hebt, kan ik je van harte adviseren om een broek zonder leren zit te kopen. Bij mij scheelde dat enorm (ook qua warmte, trouwens).

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:22

Ik heb dit probleem ook. Ik draag tijdens paard rijden daarom altijd oma onderbroeken in de zomer (ivm zweten) en in de winter draag ik bikini broekjes. Ik heb nu er nu veel minder last van en mocht ik toch een plekje hebben (of tot bloedens toe open) dan doe ik altijd uierzalf erop. Eigenlijk nog dit vooraf geprobeerd omdat het toch wel vetvlekken geeft (vind ik) dus dan zou je altijd een donkere broek moeten dragen. In het begin zelf van dat nachtmaandverband gedragen tijdens het rijden. Ving toch de klappen op :')

Verder heb ik ontdekt dat het bij dikke broeken erger is dan bij dunne broeken. Mijn moeder had het idee omdat bij dikkere broeken grote naden moeten worden gemaakt dat dit ook gaat irriteren. Want er zit meer stof. Geen idee of dit klopt, maar zij maakt al onze kleding dus ik neem aan dat ze er wel iets van weet :o?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:26

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:29

Denk inderdaad dat het een combinatie van anatomie ( :') ) en het zadel is, ik had voorheen een Ainsley zadel en kon serieus nog geen 10 minuten rijden zonder letterlijk het bloed in mijn broek, heb nu een wintec met een wollen zadelovertrek en het is nu goed uit te houden.
Ook fietsen was/ is voor mij een ramp, ook hier een ander zadel voor gehaald en het gaat ook stukken beter.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:12

Bij mijn vorige zadel had ik er ook wel eens last van. Overgestapt op KN, en opeens nergens meer last van. Heerlijk zadel om op te zitten. Denk dat je het beste een ander zadel kunt proberen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:23

Ik weet dat er een zadelmerk is die dit in het assortiment heeft zo een uitsparing bovenop, kom alleen nu even niet op het merk. Maar in sluit me absoluut aan bij de tips over je houding en het damesmodel / bouw van een zadel

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 17:09

bedankt allemaal voor de tips , ik heb uiteindelijk voor een ander zadel gekozen waarin ik veel minder last lijk te hebben, gezien ik daarin maar op mijn kont zit dan op m*ts, mijn andere zadel was achteraan ook wat te groot waardoor ik veel te veel bewegingruimte had en hierdoor niet vast genoeg kon zitten.. nu nog een hele stapel naadloos ondergoed halen bij de zeeman en het komt hopelijk helemaal goed! :)

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:05

mag ik vragen wat voor zadel je nu hebt gevonden

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 09:46

Het is een sellier liberte geworden type celeste. Op stal komt deze verdeler regelmatig en kregen we een extra korting van 200 euro op de prijs dus voor een dikke 1000 euro ben ik er nu vanaf.. Heel soms heb ik nog een klein beetje last als ik zelf niet goed op men billen zit, maar in de verste verte niet te vergelijken met wat het ooit geweest is... Ben echt blij want zo kon het gewoon niet verder...