Paard wil niet komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nevaya

Paard wil niet komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 23:50

Hai!

Ik heb gezocht maar kan zo snel niet mijn probleem vinden of de oplossing ervan.

Mijn jonge merrie van net 4 vertoont de laatste tijd wat 'uitprobeer' grapjes. Tuurlijk lach ik daar vaak om maar vandaag was ik het eigenlijk wel een beetje zat omdat ik geen idee heb hoe ik dit moet gaan oplossen.
Het probleem: Ze komt gewoon niet als ze in de wei staat. Nu denk je vast, nou dat geeft toch niet? Nee dat geeft niet, want ik wil best naar haar toe lopen maar dan smeert ze hem :P
Ergens vind ik het soms wel grappig achteraf, op het moment zelf niet natuurlijk.

Kleine schets: We hebben een hele sterke band, ik kan me geen voorbeeldiger paard bedenken dan zij. Staat altijd netjes stil, laat alles toe en is een gigantische knuffelkont. In de bak loopt ze los achter me aan en ik doe veel aan afwisseling. We rijden buiten, maken zo heel af en toe eens een sprongetje (vind haar te jong om dat vaak te doen, maar wil het nu wel ietsjes vaker gaan doen, gewoon laag en op techniek) en we rijden dressuur. Soms gaan we ook gewoon over het weiland achter rijden en lekker verstand op 0.
Ze wordt maximaal 4 keer per week aan het werk gezet en meestal is dat maar 2 tot 3 keer (ben erg zuinig op haar)
Ook haal ik haar wel eens van de wei om gewoon te poetsen en te wandelen, leuke dingen doen zoals wassen en noem het maar op.

Nou, nu dat duidelijk is ben ik op het punt dat ik gewoon geen flauw idee meer heb hoe ik dit moet aanpakken.
Vandaag ben ik een half uur bezig geweest, eerst op de grond gaan 'zitten' en toen kwam ze maar toen ik haar wilde aaien ging ze er toch vandoor. Oja, niet te vergeten, ik heb áltijd iets lekkers bij me maar ze is er niet mee om te kopen. Opper eigenwijs :o
Alle paarden uit de wei komen naar me toe, behalve zij :')
Als ze dan toch komt beloon ik haar uitbundig natuurlijk maar ook dat maakt haar helemaal niks uit, volgende keer is het gewoon weer hetzelfde liedje. Vandaag heb ik uit pure noodzaak alle paarden maar naar binnen gehaald omdat ze echt niet van plan was om te komen. Dat is natuurlijk niet leuk en zeker niet als ik dat elke dag moet gaan doen. 's middags willen ze sowieso nooit naar binnen dus dan zit ik daar weer mee, had nu geluk dat het avond was en ze dan wel willen.

Dus... Help, hoe los ik dit op? :Y)

Grondwerk heb ik zeker aan gedacht en wil ik zeker gaan doen, maar waar begin ik en welke stap moet je ondernemen zodat je paard in de wei ook naar je toe komt.. In de bak is dit dus geen probleem.

xJennifx

Re: Paard wil niet komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:58

Ik heb dit probleem ook gehad, vorige maand nog.
Die van mij begon ook een beetje zo, maar later begon ze ook zelfs een beetje te trappen naar stalgenoten, het werd echt een bitch.
Nu heb ik haar tijdelijk even apart gezet, en dat paard is helemaal omgeslagen.

En voordat ik ze apart gezet had, haalde ik altijd haar weidegenootjes van de wei, uiteindelijk wilde ze dan wel mee.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 00:01

Apart zetten is bij ons niet echt een optie, we hebben 2 groepen en die hebben hun eigen weides. Of ik zou haar op de paddock moeten zetten maar dat is uit het zicht van andere paarden en vind ik niet fair. Ze moet wel paard kunnen zijn en met vriendjes staan. Heb nu haar halster om gelaten om te kijken of dat een beetje verbetering op gaat leveren.

Zij rent inderdaad heel hard weg en soms ook met een dreigende houding. Trappen enzo doet ze gelukkig niet, moet er niet aan denken dat ze dat gaat doen..

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 00:06

Snap dat je dat niet wilt hoor! Ze moeten wel gewoon lekker op de weide kunnen, halster zal denk ik wel een verbetering zijn! Gewoon heel sneaky dat touwtje eraan klikken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 00:12

Loop er iig niet achteraan. Die van mij heeft periodes waarin ze het ook doet. In het begin kon ik zo 20 minuten rondsjokken voor ik haar had. Nu gaat het beter. Ik loop dan parallel aan haar mee, blokkeer met mijn lichaam haar ontsnap routes. Vaak duurt het niet meer dan 2 minuten, dan draait ze naar me toe en kan ik gewoon op haar aflopen en halster om doen. Het helpt wel als het weiland niet enorm is overigens.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 00:12

Probeer eens om haar juist niet te te lokken, maar van je af te sturen. Paarden bovenaan de ranglijst jagen hun minderen ook van zich weg. Door haar van je weg te sturen, zeg je in feite tegen haar dat jij hoger in rang staat dan zij. Die van mij had een jaar geleden ook die geintjes. Ik heb er op een dag een half uur achteraan gejaagd. Hij en ik waren allebei kapot, maar uiteindelijk bleef hij wel staan. Die dag maar niet meer gereden. De keer daarna rende hij nog 1 keer weg en bleef toen staan. Inmiddels blijft hij rustig staan als ik naar hem toe kom.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 00:19

Ja wij staan dus in een enorm weiland momenteel. Soms op de wat kleinere weide en dan zijn de problemen wat minder erg. Dus ik leg ook wel een beetje de link met de grote weide.
Het wegjagen vind ze alleen maar grappig helaas :P Dat was vandaag mijn laatste optie en heb ik dus geprobeerd maar ze loopt me dan zeer parmantig voorbij, komt erg dichtbij en daagt me nog uit ook :Y) maar misschien moet ik het langer volhouden dat het dan wel werkt. Dus die optie hou ik zeker open!

Bedankt voor de tips!

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 00:33

Wat wel eens wil helpen is om er een spelletje van te maken..
op het moment dat ze haar interesse op jou heeft, draai je resoluut om en loop je weg. Bijvoorbeeld op het moment dat ze je hand of halster aanraakt. Zo word je interessant voor haar en zal zij jou willen gaan benaderen ipv andersom.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 01:15

Dat heb ik ook twee dagen gehad met m'n nieuwe IJslander van 14. Ik heb hem nu twee maanden.
Is mijn eerste paardje. In het begin was hij best wel bang toen hij hier net stond. Dus ik met alle begrip approach-retreat-approach-retreat er twee weken lang rustig een kwartier over doen om hem uit de wei te halen. Ging prima.
Tot hij niet meer bang was en mijn toenaderingsspelletje door had. Toen peerde hij er van tussen telkens als ik hem bijna had. Nam een snoepje aan en zoeffff.
Hij is daar één dag mee weg gekomen omdat ik alleen was.
Dag twee hebben we met z'n tweeën net zo lang gewacht tot we hem te pakken hadden. Dat duurde 1x een uur.
Hij is daarna nog twee keer weg gerend, maar deed dat dan vanuit de wei z'n stal in. Dank u, dan heb ik hem zó natuurlijk.
Toen heb ik in de stal een keer of 30 achter elkaar geoefend dat hij een brokje krijgt als hij zelf z'n neus in z'n halster steekt.
En daarna heb ik nooit meer enig probleem gehad om hem uit de wei te halen. Opgelost! Ik kan gewoon naar hem toe lopen, hij steekt z'n neus in het halster, krijgt een brokje. Klaar.

Dus misschien kan je dat ook nog proberen!

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 01:19

Heb dat ook wel is gehad haha.
Rent me weg van me, kon ik 1 hectare land aflopen.
Was ik aan de achterkant van het land rende die weer helemaal naar voren dankje wel :P

Maar heb hem nu geleerd: wanneer ik fluit komje.
Heb altijd snoepjes bij me.
Sindsdien rent die niet meer weg hihi

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 01:53

Ik heb in Engeland gewerkt en de mensen waarvoor ik werkte hadden meerdere paarden in de wei, eentje was echter op een gegeven moment met geen mogenlijkheid meer te pakken. De eigenaresse heeft dit opgelost door meerdere keren met lekkers naar de wei te gaan en alleen de andere paarden aandacht te geven, combi van aaien en af en toe wat lekkers. Daarbij dat ene paard compleet negeren ook als die op dat moment wél kwam. Dit zo een aantal keer tot ze m af en toe een klein kriebeltje gaf maar niet overdreven. Dan weer vooral aandacht naar de andere paarden. Dit steeds meer uitgebouwt en dit heeft perfect gewerkt!

Dit deed ze een aantal keer per dag. Klinkt nu alsof het weken zou hebben geduurd maar binnen een week was het opgelost :)

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 09:54

Bedankt voor alle tips! Zijn zeker goede opties. Spelletje er van maken lijkt me ook een goeie of neus zelf in het halster doen.

Komen doet ze helaas niet, ze is niet om te kopen met eten haha.

Ik woon alleen niet bij stal dus om meerdere keren per dag naar de wei te gaan zie ik niet zo zitten. Die optie valt voorlopig af. Mocht de rest niet werken moet ik er misschien toch aan geloven :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:58

Die van mij heeft ook van die fases :+

Ik zorg dat ik altijd iets krakend in mijn zak heb en ze stinkt er nog steeds in als ik het in mn hand doe en zeg: 'kijk eens!'.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:10

Mijn ruin doet het ook, maar steeds minder. Vooral nooit opgeven en je paard het laten winnen.
Ik achtervolg hem rustig tot als hij het moe is. In het begin kon dat zo een 30 min. duren waar hij van me wegrende en ik steeds achteraan ging. Nu laat hij zich vrijwel meteen pakken. Denk dat hij ondertussen ook wel weet dat ik niet opgeef. Bij zijn vorige eigenaar was er toch wel een negatieve associatie met het halster. Nu laat ik hem soms ook gewoon terug los nadat ik het halster er heb omgedaan en terug af.
Heb ik geen halster vast dan is het ook de grootste knuffelkont :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:16

Hoe vaak en hoe lang rij je in de week?4 jaar is nog jong om redelijk vol aan de bak te zijn vind ik..

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:19

pfff...ahahaha! Dit doet me zo denken aan mijn paardje toen ie net bij me was. Zo'n 3 jarige die onzeker is en vooral bij z'n maatjes wilde blijven. Ook ik heb erachteraan gerend om hem in een hoek te drijven. Jemig, zeg, wat was het weiland dan groot. Wat ik in ieder geval altijd deed was hem isoleren van de groep, zorgen dat hij niet meer bij de rest kon komen door echt heen en weer te lopen, maar ook stil te blijven staan als hij dat deed. Uitnodigen door mn hand naar voren te doen. Die van mij stond standaard met halster om in het land, omdat ik dat gezeur al niet zag gebeuren. Na een keer of 3 op deze manier bezig te zijn geweest (en altijd zorgen voor iets extra lekkers, zoals een wortel) had hij toch wel door dat het best gezellig was.
Wat ook heel belangrijk was: niet aan het rijden gaan als je hem eindelijk te pakken hebt. Ik heb de eerste paar keren hem alleen uit het land gehaald om even te poetsen of een stukje te lopen aan de hand of in de bak een beetje te spelen. Daarna gauw weer terug zetten, zodat hij ging denken dat hij niet altijd maar aan het werk hoefde. Nu komt hij standaard naar mij toe, want hij weet dat ik lekkers heb. Hij loopt ook altijd zo mee, maar zelfs nu pak ik hem regelmatig om alleen maar even te lopen of te poetsen.
Succes in ieder geval!

nicqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:22

ik volg
heb er ook zo 1 die niet komt.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:24

Mijn 5 jarige ruin deed dit ook. Toen ik hem net een maand had.
Als ik naar hem toe liep en ging hij gewoon vrolijk rondjes om mij heen rennen.
Wij hebben ook geprobeerd om eerste de rest van zijn kudde uit her land te halen. Alleen toen vloog hij keer op keer door alle draden heen! En raakte hij helemaal in paniek.

Ik heb het opgelost door een bakje met brok mee te nemen. En net zolang ik het land te blijven zitten tot dat hij kwam, en hem dan wat brokjes te geven (niet direct mee nemen). Dit deed ik een week lang elke dag. Hierna kwam hij uit zichzelf naar mij toe en heb ik hem mee genomen uit het land. Dit wisselde ik af, door de ene keer wel hem mee te nemen en de andere keer hem gewoon in het land te laten.

en nu 3 maand later kan ik hem gewoon uit het land halen zonder dat hij er een spelletje van maakt. En heb ik nergens geen last van. Maar ik neem gewoon elke keer een handje met brok mee, liefde gaat door de maag :P

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 10:29

Ik zie gelukkig dat ik niet de enige ben met dit probleem haha. Zie goede ideeën voorbij komen, dus ik heb aardig wat om mee aan de slag te kunnen :P
Was sowieso van plan om deze week alleen maar bezig te gaan met het uit het land halen en niet rijden oid. Dit wordt een weekje 'hoe vang ik mijn paard' haha

Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik hoop ook dat degene die mee leest er iets aan heeft :)

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:52

Ik heb dit ook aan de hand gehad met mijn leasepaard, echt afschuwelijk (heeft een half jaar geduurt op een wei van 11 hectare). Sinds kort heb ik een eigen paard en volg met hem het "in connectie met je paard programma" op deze site www.horsefulness.be omdat ik dat weglopen dus echt niet wilde. In het programma volg je 8 modules met oefeningen waardoor je een betere band krijgt met je paard, alles in vrijheid overigens. Je zegt dat de band met je paard al heel goed is, maar misschien kun je op de site nog wat tips vinden om het nog meer te verbeteren.
Een andere tip die ik voor je heb is om je helemaal te aarden voordat je je paard gaat halen. Klinkt wat zweverig, maar paarden zijn erg gevoelig en kunnen het makkelijk oppikken als jij je ergens aan irriteerd of niet lekker in je vel zit. Dus haal ff een paar keer goed en diep adem en voel je voeten goed op de grond staan, ontspan en ben je bewust van het "nu". Gedachten als "straks krijg ik hem niet" proberen uit te bannen, dat werkt averechts. Het gaat vast goedkomen, heel veel succes!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:03

Het was geen conclusie maar meer een vraag..Blijf in elk geval altijd goed kijken naar je paard,kan altijd zijn dat je paard je iets wil duidelijk maken..

Je kan je paard van de groep wegsturen en elke keer als ze wegrent onderbreek je dat zodat ze weer de andere kant op moet..Je houdt haar aan beide kanten als het ware tegen zodat ze niet ver weg kan rennen..Je stopt op het moment dat je ziet dat ze naar je kijkt en de oren op je gericht heeft en kauwt en evt likt..Probeer dan of ze naar je toe wil komen..

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:05

Wat ook wel eens wil helpen is gewoon weglopen, de wei uit. Als ze echt een spelletje ervan maakt, heb je kans dat ze met je mee loopt. Zo niet, dan verdwijn je 5 á 10 minuten uit het zicht, en probeer je het daarna nog een keer. Op die manier ga je niet met haar mee in haar spel.

Het paard van mijn buurman maakt er geen spelletje van, die wil gewoon niet. Maar ik zal toch uitleggen wat ik met haar doe. Ik ga op de grens staan van wat ze accepteert. Daar blijf ik staan, tot ze ontspant. Dan doe ik een stap dichterbij. Zo rek ik die acceptatiegrens steeds een stapje op. Inmiddels kan ik haar zonder problemen de wei uit halen.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 11:12

Klokjes, wat een interessante link! Heb dat e-book gedownload en ben het nu aan het lezen. Staan goede dingen in en ik denk dat dat nog wel eens goed kan uitpakken! Dankjewel!

Pleiada, de conclusie was dat je dacht dat ze vol aan de bak was, terwijl dat niet zo is. Let inderdaad op mijn paard en daarom vraag ik nu ook hier om hulp omdat het misschien wel iets heel simpels kan zijn.

HH, bedankt voor de tips!

Wat zijn er al veel manieren en 'oplossingen' om dit probleem te verhelpen! Fijn dat er verschillende manieren zijn om te proberen. Nu kijken op welke ze het beste reageert :)

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:25

Ik volg hier even, want op het moment heb ik precies hetzelfde probleem met mijn paard, vond het sinds twee weken geleden ook opeens leuk om weg te rennen zodra ik met een halster kom.

Ik ben ook begonnen met de 8 connectie oefeningen van horsefulness, en sta nu op het punt om aan de vierde oefening te beginnen: Jouw plaats is mijn plaats.

Heeft iemand misschien nog tips voor deze vierde oefening? Wil dit namelijk wel veilig aanpakken en ik weet niet of ze nou direct uit mijn ruimte gaat stappen als ik dit van haar vraag... Ze is ook redelijk sensibel en is het meestal niet met de gang van zaken eens als ik haar opdrijf tijdens het loswerken of longeren (rennen, bokken). Ik ben bang dat ze dat met deze oefening ook gaat doen..

Ik ben zeer benieuwd hoe jouw paard deze connectie oefeningen gaat oppakken *\o/*

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 13:32

Ik ben er ook mee begonnen en ben tot nummer 3 gekomen. Het ging behoorlijk snel toen ze doorhad dat ik haar niet achterna ging lopen maar gewoon als zij weg wilde, ze ook daadwerkelijk kon gaan. Ineens had ze zoiets van: ik wil de hele tijd bij je blijven! haha