Paard mee op vakantie Wat Meenemen!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lifeforhorse

Paard mee op vakantie Wat Meenemen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 13:37

Lieve bokkers. :o

Dit jaar gaat mijn paard mee op vakantie, naar duitsland.
Dit is de eerste keer,
En aangezien dat ik in mijn eigen koffer nog wel eens wat vergeet :+

Wil ik graag een ''Inpaklijst'' maken met wat er allemaal in zijn ''koffer'' :') moet. :D

Hoop zo niets te vergeten, en een super leuke vakantie te hebben.

Alvast bedankt :))

ook do's en dont's zijn van harte welkom.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:42

Handig! Ik lees even mee.

Ik ga maandag op kamp en heb voor mijn paard al een lijstje gemaakt:

- paspoort
- emmer
- vliegendeken
- 4/5 dekjes
- extra halster + touw
- poetsspullen
- dressuur en spring zweep, cap, sporen, handschoenen
- zadel en hoofdstel
- peesjes (voor en achter)
- shampoo, vliegenspray

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:42

Wat geweldig! Lijkt me super leuk!

- 2 halsters + touw (stel je voor dat er 1 kapot gaat)
- Been bescherming (als je dat gebruikt)
- Paspoort
- Dekens (als je dat gebruikt)
- vliegenspray :Y)
- Paardrijkleding natuurlijk
- Zadel
- hoofdstel
- poetspullen

En tja, verder kan ik niet bedenken
Veel plezier en succes! :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:46

Paspoort en NVWA gezondheidsverklaring zijn de eerste verplichtingen.

Verder iig een halster met touw (evt een reserve).
Voer en voerbak is afhankelijk van wat voor locatie je paard op het vakantie adres terecht kan.
Emmer en jerrycan water is voor tijdens het transport wel handig, evenals een gevuld hooinet.

Borstels, vliegenspray, vliegendeken en evt. -masker.
Zadel, singel, dekje(s), hoofdstel en evt beenbeschermers. Evt. zadeltas als je lange tochten gaat maken.

En dan voor jezelf uiteraard je rijspullen (cap, rijbroek, rijlaarzen of schoenen +chaps, evt sporen en/of zweep, geschikte (regen)jas, evt rainlegs, etc).

Dan heb je de belangrijkste spullen wel, volgens mij!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:47

EHBO kistje.

Lifeforhorse

Re: Paard mee op vakantie Wat Meenemen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 14:03

zelf wil ik er ook nog even wat bijzetten, wat ik zeker niet moet vergeten,

Paard laten Enten, want anders sta je over de grens stil en mag je nergens meer heen, (ivm ziektes het land inbrengen) En moet minimaal 6 dagen van te voren gebeuren! anders kan je alsnog niet verder.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 14:04

Heeft ook iemand leuke DO'S en DONT'S ?? :))

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:53

Veel snoep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:56

Britta31 schreef:
Veel snoep.

Voor mij een dikke don't

Vorig jaar een weekend weg geweest met Rogan
Ik had 3 dekjes bij, zadel, hoofdstel, poestspullen, longeerspullen, extra halster en hoofdstel, vliegendeken, vliegenfrontje, wasspullen. Mijn eigen rijspul

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 15:41

Is er ook ergens een site met een "check list" ? Iemand die dat weet ? :))

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:46

Ik zou zelf ook reserve teugels meenemen! Die dingen willen nog wel eens kapot gaan, het zal je maar net op vakantie gebeuren :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:20

Wat ik zoal meeneem op vakantie en weekends (ik ga maar vier - vijf keer per jaar):
Zadel + singel. Optie reservesingel mocht de kans bestaan dat de singel erg vuil wordt (en dus niet in een nacht droogt. Datzelfde voor je beugelriemen. Heb ik meestal niet mee.

2x hoofdstel (compleet dus met teugels en bit), waarvan eentje halsterhoofdstel (van Goedhard).

Zadelzeep en sponsje, stel dat je spullen een keer doorweekt raken of erg vies, kun je het schoon maken.

Halster + touw (mijn paard sloopt z'n spullen hoogst zelden); overweeg of reserve verstandig is in jouw geval.

Dekjes; aantal is afhankelijk van duur, verwacht weer en de mogelijkheid tot wassen. Voor een weekend twee tot vier.

Poetsspullen. Minimaal harde borstel, hoevenkrabber; de rest is ook wat je gewend bent en waar je naar toe gaat. Beetje minimalistisch kan geen kwaad.

(vliegen)dekens heb ik zelden of nooit mee, maar als je paard er gevoelig voor is, is het niet onverstandig. Vliegenspray zou ik juist thuis laten, die Duitsers hebben veel betere meuk dan dat zielige gedoe in NL. Ter plekke kopen en voldoende voorraad voor thuis inslaan }:)

Beenbescherming en aanverwante zaken doe ik niet aan; heb ik dus ook niet bij me. Ik heb wel altijd m'n hoevenvijl bij en als ik eens de wat uitzonderlijke situatie van ijzers heb, heb ik ook graag een hamertje mee om een los ijzer vast te tikken, al is het maar voor nood.

Voor mezelf: Cap, (korte) chaps, Jodphurs en rijbroek(en); mijn Driz-a-bone http://www.drizabone.com.au is standaardbagage met of zonder paard :D

Paspoort is verplicht; check even bij de dierenarts voor buitenland, daar heb ik geen ervaring mee; bovendien is de wetgeving recentelijk weer veranderd.

Basic EHBO is nuttig, maar pas op dat je geen halve apotheek mee gaat sjouwen.
Denk wel aan goede zonnebrandcreme!!! Ook voor je paard als ie een roze neus en/of billen heeft.

Voer check ik vooraf zodat ik niks mee neem wat niet nodig is. Voerbak neem ik dan weer wel mee, is geschikt voor meerdere doeleinden. Alternatief een opvouwbare emmer die als voerbak dienst kan doen (zie buitensportwinkels)

Tijdens vervoer: doorrijden tenzij dat niet kan. Stoppen is om te piesen, van chauffeur te wisselen en als het ver is, tanken. Je paard laat je op de trailer, tenzij de pleuris daarbinnen al is uitgebroken, maar dan heb je al meer uitdagingen te handelen.
Water meenemen zou ik niet doen. Is een hoop gewicht en het paard drinkt waarschijnlijk toch niet. Zorg dat je een bak (die opvouwbare emmer) bij de hand hebt en tap water ter plekke als je dan per se water aan wil bieden. Voer idem.
Als het kan, ga niet in de hitte van de dag rijden maar vertrek vroeg.

Ben vooral kritisch: neem het niet mee tenzij nodig. Het gros van de mensheid neemt veel te veel zooi mee; dat brengt je eerder in de problemen dan dat je er iets mee opschiet.

Maar het allerbelangrijkste: JE GOEDE HUMEUR!!!!

Have fun, geniet ervan en vooral: doe het vaker!

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:25

Betadine!
Zadel + hoofdstel
2 dekjes ( voor als de ander nat is )
2 halsters ( Mocht er 1 stuk gaan )
Vliegendeken
Vliegenspray
Borstels en hoevenkrabber
Een emmer? ( Om te voeren als je paard op de wei gaat )
Voer?
2/3 halstertouwen
en wat je paard normaal ook draagt aan bescherming.. Peeskappen ed. in mijn geval waren het hoefschoenen

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:30

Don't: Stressen zijn en alles haastig willen doen.. Je paard merkt dat en weet niet dat hij lekker met vakantie gaat.

Do: Lekker relaxed.. Gaat het even niet zoals je wil of wil hij niet meteen de trailer in? Komt wel goed met geduld :)

Ook is er bij mij regelmatig wat op vakantie gebeurd: Los ijzer, Paard ontsnapte naar een weide en werd verwond of sprong over een hek en verwonde zich eraan.. No panic!
Zo lang het gewoon schaafwonden zijn.. Gewoon behandelen met water en betadine. Bij nood vraag naar de dierenarts die daar altijd komt of in geval van losse ijzers de hoefsmid..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:37

Komt je paard op stal te staan of in de wei. Dan is het misschien handig om een regendeken mee te nemen. niet lekker wanneer je een nat paard moet opzadelen.
Een nierendeken waterdicht is handig bij lange tochten of een regencape die over zijn kont gaat.
Genoeg schone dekjes en singelbescherming mocht ie een schuurplek krijgen van de singel.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:40

Lifeforhorse schreef:
zelf wil ik er ook nog even wat bijzetten, wat ik zeker niet moet vergeten,

Paard laten Enten, want anders sta je over de grens stil en mag je nergens meer heen, (ivm ziektes het land inbrengen) En moet minimaal 6 dagen van te voren gebeuren! anders kan je alsnog niet verder.

Niet alleen enten hoor. Je hebt een gezondheidsverklaring van de voedsel en waren autoriteit nodig. Kun je via hun site aanvrage.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:10

Je kunt de verklaring niet via de site aanvragen, de keuring waarbij het certificaat wordt afgegeven wel.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 00:20

Niemand meer tips? do's dont's of spullen die je zeker niet moet vergeten? :o

wil er zelf nog wat aan toevoegen

~ Zweetmes 8)7
~ Elastiekjes voor lange manen.
~ Extra vliegendeken,

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 07:12

Waar ik veel profijt van heb gehad is een super handig tasje voor op m'n zadel waar m'n TomTom in kon. Aangezien ik toch wat slecht kon navigeren in de bergen nou ja heuvels maar voor mij waren het bergen :D .en een hoofdstel waar je het bit zo uit klikt (Marlot) om onderweg een pauze in te lassen.
Bij een lokaal winkeltje kocht ik een soort vlooieband maar dan tegen vliegen. Dat scheelde enorm rond het hoofd en hoefde hij ook niet die nare kap op tijdens het rijden.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 07:26

inderdaad 2 halsters! dat alstjeblieft 4 keer checken.

wij ( ik en mijn moeder) gingen met onze 2 paarden, een de trailer in gezet, moest er een camper door die niet wilde wachten, oke naja dan maar die trailer dicht en vooruit gereden, zodat ze erdoor konden.
met als gevolg dat we de trailer open deden, paard ging hangen, halster uit elkaar vloog, dag dag paard, ik kon gaan zoeken in de Veluwe :(
en daarna dus eerst een nieuw halster kopen , paarden weer op stal, paar uur later pas weg gekund.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 07:34

Neem een pak appelsap mee.... ik weet dat waar wij altijd naartoe gaan het water wat ijzerhoudend is en ze dat dan met hangen en wurgen drinken dus ik neem altijd een pak appelsap mee kan ik vermengen in de waterbak

En een zadeltas is inderdaad wel handig ik heb deze toen besteld. Ideaal je heb alles voor handen
http://www.dabo-design.nl/

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 12:01

Vandaag is het zover, mijn knappe vent gaat mee op vakantie, *\o/* Dankjewel voor jullie tips, ga nu alles nalezen en heb een checklist gemaakt, :list:

Thanks Bokkers tot over 3 weekjes!! /3 :):) :evaw:

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:23

Fijne vakantie!

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:11

weet je toevallig nog waar je die hebt gehaald?
ik neem mijn paard dit jaar voor het eerst mee en dit klinkt erg fijn voor zowel mijn paard als mij haha

Jennyj01 schreef:
Waar ik veel profijt van heb gehad is een super handig tasje voor op m'n zadel waar m'n TomTom in kon. Aangezien ik toch wat slecht kon navigeren in de bergen nou ja heuvels maar voor mij waren het bergen :D .en een hoofdstel waar je het bit zo uit klikt (Marlot) om onderweg een pauze in te lassen.
Bij een lokaal winkeltje kocht ik een soort vlooieband maar dan tegen vliegen. Dat scheelde enorm rond het hoofd en hoefde hij ook niet die nare kap op tijdens het rijden.