Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Bij sommige verzekeringen moet je een kleine bijdrage betalen voor huisdieren (en dus ook paarden), bij andere is het gratis. RoyceMack schreef:De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk voor wat het dier doet. Dus als er door jouw paard bij iemand blijvend letsel ontstaat(hersenletsel, dwarslaesie etc.) dan ben jij aansprakelijk. Als jij een Aansprakelijkheids verzekering hebt (WA) - en die heb je doorgaans gewoon - dan moet je even nakijken of navragen of paarden hieronder vallen (sommige maatschappijen dekken dit niet).
Paarden vallen vaak niet onder dezelfde noemer als honden.
Het is geloof ik niet zo dat bijvoorbeeld een gebroken been wordt gedekt want dat gaat gewoon via de zorgverzekering van het slachtoffer.
Je kunt ook een aparte verzekering afsluiten om aansprakelijkheid van paarden te verzekeren.
Ook als je paard een deuk in een auto trapt is dat wel handig.
Je bent niet aansprakelijk als er een dief inbreekt in je stal en een trap krijgt van jouw paard (en hierdoor invalide raakt) of als er iemand zomaar op jouw paard kruipt, of als iemand onder invloed van bv alcohol op je paard kruipt of door een weiland gaat crossen met kuilen etc. dus echt puur vanuit de eigen wil en energie van het dier als daardoor iemand invalide raakt dan ben jij aansprakelijk.
ikke schreef:RoyceMack schreef:De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk voor wat het dier doet. Dus als er door jouw paard bij iemand blijvend letsel ontstaat(hersenletsel, dwarslaesie etc.) dan ben jij aansprakelijk. Als jij een Aansprakelijkheids verzekering hebt (WA) - en die heb je doorgaans gewoon - dan moet je even nakijken of navragen of paarden hieronder vallen (sommige maatschappijen dekken dit niet).
Paarden vallen vaak niet onder dezelfde noemer als honden.
Het is geloof ik niet zo dat bijvoorbeeld een gebroken been wordt gedekt want dat gaat gewoon via de zorgverzekering van het slachtoffer.
Je kunt ook een aparte verzekering afsluiten om aansprakelijkheid van paarden te verzekeren.
Ook als je paard een deuk in een auto trapt is dat wel handig.
Je bent niet aansprakelijk als er een dief inbreekt in je stal en een trap krijgt van jouw paard (en hierdoor invalide raakt) of als er iemand zomaar op jouw paard kruipt, of als iemand onder invloed van bv alcohol op je paard kruipt of door een weiland gaat crossen met kuilen etc. dus echt puur vanuit de eigen wil en energie van het dier als daardoor iemand invalide raakt dan ben jij aansprakelijk.
Ik denk zomaar dat het verstandig is dat je eerst eens met LDRD praat, alvorens iets te schrijven waar zelfs ik gaten in kan schieten waar ik je vervolgens doorheen kan gooien.
Dat gebroken been zou zomaar verhaald kunnen worden op jouw verzekering evenals die inbreker die doodleuk z'n schade kan claimen bij jouw verzekering (of ie ook daadwerkelijk 100% uitgekeerd krijgt, is een ander verhaal).
Mijn paard heeft ooit schade aan een auto veroorzaakt en dat heeft die chauffeur toch echt zelf moeten betalen! Er hangt een hoop af van de specifieke omstandigheden waaronder een en ander plaatsvind.
In NL is het niet standaard dat paarden buiten de AVP vallen, in tegenstelling tot België! Je kunt je dus afvragen of een NL maatschappij die hobbymatige paarden uitsluit wel een maatschappij is waar je zaken mee wil doen. Dat sommige maatschappijen het op prijs stellen dat je paardenbezit melodt, is nog tot daar aan toe, maar uitsluiten is voor mij een no-go.
Bij-de-weg, welke maatschappijen doen dat? Naam en toenaam graag.