Mijn merrie van 5 jaar oud is vrij dominant tegen andere paarden.
Ze is niet bang om ruzie te zoeken en paarden die ze nog niet kent wil ze (heel) graag naar toe.
Paarden die ze wel al kent, hebben vaak al respect voor haar. Ze houd zich dan ook niet in en wil weleens een trap uitdelen, terwijl het andere paard (voor mijn idee) niets verkeerd doet.
Wanneer ik in de rijbak ben en er rijd een ander met zijn of haar paard bij in, gaat ze al snel 'showen', racen en wijkt ze af om naar het paard toe te kunnen. Ook wil ze het paard graag inhalen.
Ik heb haar dan wel goed onder controle, maar ik heb het nog niet vaak geprobeerd met 2 of meer andere paarden in de rijbak. Dan is ze vaak nog drukker.
We komen steeds verder met rijden en het gaat de goede kant op, dus was ik aan het kijken of ik lid kon worden van een rijvereniging. Ze organiseren daar wekelijkse lessen en af en toe een (knhs) wedstrijd.
Aangezien ik geen trailer heb en deze rijvereniging tegenover de pensionstal staat, is het voor mij ideaal en eigenlijk de enige kans dat ik op wedstrijd kan
De lessen gaat het mij niet om, want ik kan natuurlijk ook gewoon privelessen nemen, maar hierdoor gaat het probleempje niet weg.
Maar, nu zit ik er een beetje mee dat er daar natuurlijk meer mensen op les gaan en daar de lessen uit zo'n 6 mensen per uur bestaan. Met paarden die mijn paard niet kent.
Ik wil het dolgraag gewoon proberen en zien hoe het gaat want ze moet er toch een keer aan wennen, maar is dit wel verantwoord en eerlijk tegen de andere mensen die daar op les zitten?
Hebben jullie misschien tips hoe ik hieraan kan gaan werken, of om te oefenen zodat het minder wordt?
Op mijn pensionstal is het vrij rustig en rij ik vaak alleen of met een vriendinnetje wiens paard ze al kent.
Het komt erg weinig voor dat ik de kans heb om te rijden met een 'nieuw' paard.
Bedankt in ieder geval voor het lezen, het verhaal is langer geworden dan dat ik in gedachten had